Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kiddy1
#3420822
Allereerst, ik heb nu nog op de site van Buddy's zelf gekeken naar het nierdieet van hen. Dat is helaas toch voor honden en niet voor katten.
Nu vraag ik mij af: Kan ik niet een normale kvv voeren en een deel vervangen door spiervlees van gevogelte/konijn. Als ik het goed begrijp zit de fosfor in de botten dus als ik in verhouding minder bot geef, dus ook minder fosfor? Of geef ik dan weer teveel eiwitten?
(Dit omdat ik denk dat mijn ouders spiervlees nog wel accepteren maar niet de organen en het bevleesde bot haha)

Ik kan bij Bandit trouwens niet zelf vinden hoeveel fosfor daarin zit, maar in een ander topic op dit forum zag ik staan 1,2% dus dat is wel echt meer dan een groot deel van de niet-nierdieet kvv's?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3420827
kiddy1 schreef: di 02 mar 2021, 18:56 Als ik het goed begrijp zit de fosfor in de botten dus als ik in verhouding minder bot geef, dus ook minder fosfor? Of geef ik dan weer teveel eiwitten?
Dat moet je dat ook weer niet doen. Want als je minder bot gaat geven trek je de verhoudingen weer uit elkaar. En bot heeft ie ook nodig.
kiddy1 schreef: di 02 mar 2021, 18:56Ik kan bij Bandit trouwens niet zelf vinden hoeveel fosfor daarin zit, maar in een ander topic op dit forum zag ik staan 1,2% dus dat is wel echt meer dan een groot deel van de niet-nierdieet kvv's?
Ik weet ook niet of je zomaar kunt stellen dat je minder fosfor moet gaan geven. Let ook op het verschil tussen het percentage en verhouding tussen calcium/fosfor (dat je die waardes niet door elkaar haalt).

Hier is overigens een lijstje wat ik ooit verzameld heb met fosforwaardes:
Google docje

Verder kun je dus nog altijd met ipakitine werken om die fosfaten te binden en de uremische afvalstoffen te absorberen.
Door kiddy1
#3420829
Rik01 schreef: di 02 mar 2021, 19:27 Dat moet je dat ook weer niet doen. Want als je minder bot gaat geven trek je de verhoudingen weer uit elkaar. En bot heeft ie ook nodig.


Ik weet ook niet of je zomaar kunt stellen dat je minder fosfor moet gaan geven. Let ook op het verschil tussen het percentage en verhouding tussen calcium/fosfor (dat je die waardes niet door elkaar haalt).

Hier is overigens een lijstje wat ik ooit verzameld heb met fosforwaardes:
Google docje

Verder kun je dus nog altijd met ipakitine werken om die fosfaten te binden en de uremische afvalstoffen te absorberen.
Ah okay, ik heb er nog veel over te leren merk ik :)
Conclusie is dus dat ik uitsluitend bandit speciaalmix (voor suiker/blaas/nierproblemen) moet gaan geven.
Weet je toevallig hoe lang Bandit kvv goed blijft in de diepvries? Ik zie namelijk een winkel bij mij in de buurt maar dat moet op bestelling en kan alleen 24 bakjes van 300 gram, daar doe ik zo'n 72 dagen mee (als ze op 100 gram per dag blijft). Dit omdat ik het idee heb dat die bakjes niet (of minder) luchtdicht zijn, in vergelijking met die worsten dan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3420834
Volgens mij kan je dat wel. Spiervlees toevoegen..
Omdat nierdieet ook gewoon inhoudt dat je andere verhoudingen gaat voeren en dus moet je idd de verhoudingen bij normale kvv uit balans trekken. Dat is de bedoeling.. Dit gezegd zijnde, ik zou het zelf niet zomaar zien zitten om het goed te doen.
Je moet idd minder bot en orgaan voeren en dus meer spier. Dus een beetje spier toevoegen kan wel. Maar het hangt er vanaf wat er al in de kvv zit of het zo goed komt of niet. Dat wordt wat rekenen. Al zit er zowiezo wel rek op de percentages.. En deels nierdieet is beter als niets.

Wat zit er precies in buddy's? Want uitgezonderd de hoeveelheid pens en groenten weet ik niet wat er in kattennierdieet anders zou zijn dan bij honden. Dus misschien kan je het wel 1 of 2 daagjes per week geven. Als ze het wil eten tenminste. Want dat is nu het allerbelangrijkste, dat ze eet!
Bandit is uiteraard ook prima.

De fosfor-calcium verhouding is trouwens nooit ideaal in nierdieet. Dat kan niet. Je wil namelijk idd de fosfor zoveel mogelijk beperken (of verminderen via fosforbinder). Minder bot geeft dan ook minder calcium, maar toch, ideaal is het niet meer.

Eiwitten beperken is in haar geval contra-indicatief. Moet je dus niet doen.. Maar je moet wel zorgen dat het hoogwaardige eiwitten zijn. Vandaar goede kwaliteit merk voeren!
Eiwit beperken moet je pas doen als ze ontzettend misselijk beginnen worden. Dat is symptoombestrijding en laatste redmiddel want dan gaat de sterkte van het lichaam achteruit.
Heb je al iets gevonden waardoor ze veel wil drinken? Desnoods soepje met wat natvoer? Echt, dat maakt een wereld van verschil, vocht..

Enne, heb je ontdooibakjes met deksel? Kwestie dat het vlees niet open en vloot in de koelkast staat? ;)
Door kiddy1
#3420842
pearlsofpassion schreef: di 02 mar 2021, 22:15 Volgens mij kan je dat wel. Spiervlees toevoegen..
Omdat nierdieet ook gewoon inhoudt dat je andere verhoudingen gaat voeren en dus moet je idd de verhoudingen bij normale kvv uit balans trekken. Dat is de bedoeling.. Dit gezegd zijnde, ik zou het zelf niet zomaar zien zitten om het goed te doen.
Je moet idd minder bot en orgaan voeren en dus meer spier. Dus een beetje spier toevoegen kan wel. Maar het hangt er vanaf wat er al in de kvv zit of het zo goed komt of niet. Dat wordt wat rekenen. Al zit er zowiezo wel rek op de percentages.. En deels nierdieet is beter als niets.

Wat zit er precies in buddy's? Want uitgezonderd de hoeveelheid pens en groenten weet ik niet wat er in kattennierdieet anders zou zijn dan bij honden. Dus misschien kan je het wel 1 of 2 daagjes per week geven. Als ze het wil eten tenminste. Want dat is nu het allerbelangrijkste, dat ze eet!
Bandit is uiteraard ook prima.

De fosfor-calcium verhouding is trouwens nooit ideaal in nierdieet. Dat kan niet. Je wil namelijk idd de fosfor zoveel mogelijk beperken (of verminderen via fosforbinder). Minder bot geeft dan ook minder calcium, maar toch, ideaal is het niet meer.

Eiwitten beperken is in haar geval contra-indicatief. Moet je dus niet doen.. Maar je moet wel zorgen dat het hoogwaardige eiwitten zijn. Vandaar goede kwaliteit merk voeren!
Eiwit beperken moet je pas doen als ze ontzettend misselijk beginnen worden. Dat is symptoombestrijding en laatste redmiddel want dan gaat de sterkte van het lichaam achteruit.
Ik heb ergens anders op dit forum nog de verhoudingen van organen, vlees en groenten kunnen vinden van Buddy's nierdieet. Ik heb nu net een berekening gemaakt hoe ik KB raw eend vergelijkbaar zou kunnen maken met Buddy's nierdieet door het toevoegen van eendenvlees.

Ik weet niet of dit zo klopt. Daarnaast ben ik er ook vanuit gegaan dat bevleesd bot zoals rug voor 50% uit bot bestaat en 50% vlees.
Ik heb KB raw gekozen omdat hier duidelijk bij staat welke soorten vlees erin zit, maar als dit geen goed merk is dan is mijn vraag alleen of ik de juiste berekening maak.
pearlsofpassion schreef: di 02 mar 2021, 22:15 Heb je al iets gevonden waardoor ze veel wil drinken? Desnoods soepje met wat natvoer? Echt, dat maakt een wereld van verschil, vocht..

Enne, heb je ontdooibakjes met deksel? Kwestie dat het vlees niet open en vloot in de koelkast staat? ;)
Qua drinken gaat het wel goed denk ik. Ze krijgt nu 40 gram kvv (carnibest nog) met een klein beetje vitacraft liquid (die ik aan het afbouwen ben) en water. Ik heb het vanmorgen even gewogen, ik geef zo'n 25 tot 30 mililiter per maaltijd. Das dus ongeveer 80 mililiter per dag bij de maaltijden. Ze drinkt zelf ook een paar keer per dag een paar minuten uit de stromende waterbakjes binnen. Verder drinkt ze sinds ik vers geef ook snachts uit het 'gewone' niet-stromende waterbakje op mijn kamer, iets wat ze eerst vertikte ;D

Qua ontdooibakjes, ja ik gebruik nu van die bakjes waarbij je met clipjes de deksel vastzet, dus luchtdicht. Dat vind moederlief ook wel fijner ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3420844
Sorry, ik kan je document zo niet zien.
Kan je het op een andere manier posten?

Je hoeft niet te vergelijken met buddy's hoor.. Je kan beter kijken wat een nierdieet moet hebben.
Dat zou ook ergens moeten staan.

Als je je idee gepost krijgt, wil ik wel even kijken.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3420847
Je moet bij toegang delen de link even voor iedereen vrijgeven in het Google document.
(Rechtsboven delen en dan kiezen voor "wijzigen in iedereen met link")
Door kiddy1
#3420849
Oh oeps. Ik heb hem nu ook op iedereen met de link kan bewerken gezet.
Ik heb trouwens ergens anders gevonden verhoudingen in een nierdieet:
20% vleesbot
10% orgaan (6% hart, 4%lever)
70% spiervlees

Mijn berekeningen wijkt daar iets vanaf omdat ik vleesbot had opgesplitsts in bot en vlees. Maar volgens mij kwam ik aardig in de buurt. Tenzij ik iets belangrijk mis in mijn berekeningen. Bedankt voor al het geduld trouwens!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3420857
Hmmm, als ik dat buddy's nierdieet zo zie ben ik daar al niet zot van. :-X

Wat ik nu niet zie is de percentages die je bekomt als je de aanpassingen gedaan hebt.
Maar ik zal al eens de juiste percentages zoeken.

Edit, je percentages gevonden..
Je hebt zo wel maar 1,5% lever meer. Ik vrees dat dat wel wat weinig is. :-\
Daarom is van een mix vertrekken altijd lastiger dan volledig zelf samenstellen. Je moet iets proberen recht trekken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3420858
Deze had je al gevonden?
viewtopic.php?f=11&t=34598
Het gaat over honden, maar de basis is hetzelfde, we moeten het alleen toepassen op een kattenmenu..

Er is dus sprake van groenten, en ik vind dat in zekere zin wel kunnen voor katten maar lang niet zoveel als honden. Want het zijn minder goede eiwitten en katten zijn er niet op gebouwd.
Dus ik zou maar maximaal zo'n 5% groenten geven aan katten.
Verder dus 20-25% vleesbot (dus idd zo'n 10% kaal bot).
En met 7% orgaan zit je dan ook wel goed (katten eten meer hart-lever-nier dan honden). Al zou ik toch graag daar 2-3% lever van zien.
Als ze pens zou lusten zou ik dat, zoals gezegd ook geven. Maar koop het niet vers, als je je moeder niet tegen wil krijgen, het ruikt nogal ahum, sterk. ;) dus dan een versie kvv met pens erin wil ik zeggen.
Verder moet ze ook vette vis, hopelijk lust ze het, en blijkbaar visolie (moet in capsules die je dan uitknijpt, fles wordt te snel slecht). En mag ze ook kuikentjes (eitjes in een jasje maar veel leuker voor katten).

En wat extra vet is dus ook handig, dan kan je wat minder vlees voeren.
Maar opletten dat ze niet aan de dunne gaat van teveel vet en te weinig bot. Evt zou je wat calcium kunnen toevoegen door eischaalpoeder te maken en een snufje bij haar eten te doen. Dat is enkel calcium, zonder fosfor. Maar ik zou het pas doen als het nodig blijkt.

En vooral gevogelte en konijn dus. Geen rund, hert, lam...
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3420859
Ik begrijp niet helemaal wat je precies probeert te bereiken (en hoe je dat in die sheet hebt staan). Weet je hoeveel fosfor in spiervlees en organen zitten?

Probeer je de fosfor hiermee te beperken?
Lijkt me heel moeilijk. En je moet dan ook weer de verhouding met calcium in de gaten houden.

(Vandaar dat ik dacht dat het dan handiger is om te werken met fosfaatbinders)

Overigens heeft paard ook een beetje lage fosfor (vergelijkbaar met het nierdieet) maar je zit met KVV toch echt af moeten wisselen en paard of eend is niet voldoende.

https://www.voerwijzer.com/hoeveel-fosf ... vv-zitten/
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3420860
In een gewoon nierdieet dat we zelf samenstellen zit je ook helemaal niet de calcium en fosfor verhouding te berekenen. Dat is niet nodig. Door de percentages aan te passen kan je effectief de fosfor verlagen.
Als je met een fosforbinder de fosfor verlaagt, is de verhouding met de calcium ook zoek he. Ik denk dat in een nierdieet het zelfs beter is want daar is de calcium ook lager.
In een nierdieet is het gewoon niet mogelijk om calcium en fosfor in ideale verhouding te behouden, want net dat wil je veranderen. De fosfor moet omlaag. Dat is bij nierdieetkvv net zo.

Je kan wel opzoeken welke onderdelen nu net weinig of veel fosfor bevatten. Maar als je de grote lijn van vnl wit vlees voeren volgt, kom je ook al een heel eind. Maar grondiger studeren kan uiteraard geen kwaad.
Door kiddy1
#3420862
Rik01 schreef: wo 03 mar 2021, 16:19 Ik begrijp niet helemaal wat je precies probeert te bereiken (en hoe je dat in die sheet hebt staan). Weet je hoeveel fosfor in spiervlees en organen zitten?

Probeer je de fosfor hiermee te beperken?
Lijkt me heel moeilijk. En je moet dan ook weer de verhouding met calcium in de gaten houden.

(Vandaar dat ik dacht dat het dan handiger is om te werken met fosfaatbinders)

Overigens heeft paard ook een beetje lage fosfor (vergelijkbaar met het nierdieet) maar je zit met KVV toch echt af moeten wisselen en paard of eend is niet voldoende.

https://www.voerwijzer.com/hoeveel-fosf ... vv-zitten/
Mijn probleem was een beetje dat de enige nierdieet die ik kan geven dus Bandit is. Wat ik dacht te doen in de sheet is te kijken naar de percentages fosfor (en calcium) in Buddy's nierdieet alleen die is voor honden dus ik heb ook de percentages berekend als je de groenten weg zou denken. Dit omdat eerder gezegd werd dat nierdieten van honden niet kunnen voor katten alleen vanwege de groente.
Daaruit heb ik gekeken hoeveel procent spiervlees er dan in buddy's zou zitten.
Vervolgens heb ik KB Raw Eend genomen als voorbeeld. Ik heb daarbij de percentages opgeschreven van wat er normaliter in zit.
Toen heb ik 0,18% fosfor als doel genomen en bij Aanpassing % berekent wat de bijpassende verhoudingen zijn van de andere elementen:
0,29% calcium; 0,18% fosfor --> 84,5% spiervlees; 7,8%bot; 7,8% orgaan.

Om naar die 0,18% fosfor te komen moet ik 31% van de mix geven. Daarvan is dan 14 gram vlees. De andere 69% moest dan toegevoegd spiervlees zijn om op die 84,5% spiervlees totaal te komen.

Maar ik moet inderdaad eerlijk bekennen dat ik een beetje verdrink erin ookal vind ik het echt superinteressant. Ik denk dat je wel gelijk hebt dat ik een gewone kvv moet gaan doen met ipakitine, aangezien die eiwitten nu nog geen probleem is.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3420863
kiddy1 schreef: wo 03 mar 2021, 16:41 Om naar die 0,18% fosfor te komen moet ik 31% van de mix geven. Daarvan is dan 14 gram vlees. De andere 69% moest dan toegevoegd spiervlees zijn om op die 84,5% spiervlees totaal te komen.
Dan ga je ervanuit dat (al het) spiervlees altijd 0,20% fosfor bevat. Is dat ook zo? Probleem is dat je dus ook niet ziet hoeveel fosfor in bot, spiervlees en organen zit. Er staat alleen een totaalwaarde.

Maar sowieso is het dan ook zo dat je beter zelf samen kunt gaan stellen. Als je toch spiervlees apart erbij gaat geven dan is het ook makkelijker om orgaan en vleesbot te gebruiken in plaats van een mix.
Door kiddy1
#3420864
Rik01 schreef: wo 03 mar 2021, 16:54 Dan ga je ervanuit dat (al het) spiervlees altijd 0,20% fosfor bevat. Is dat ook zo? Probleem is dat je dus ook niet ziet hoeveel fosfor in bot, spiervlees en organen zit. Er staat alleen een totaalwaarde.

Maar sowieso is het dan ook zo dat je beter zelf samen kunt gaan stellen. Als je toch spiervlees apart erbij gaat geven dan is het ook makkelijker om orgaan en vleesbot te gebruiken in plaats van een mix.
Ah okay, ja ik dacht dat de fosfor in het spiervlees verwaarloosbaar was.
Geheel zelf samenstellen is op dit moment geen optie omdat ik nog bij mijn ouders woon en die kunnen het niet waarderen als er allemaal stukken orgaan, ruggen en andere gekke dingen in de vriezer liggen :D

Mocht Kiddy nog leven wanneer ik uit huis ga, dan mag ze mee en zal ik waarschijnlijk wel op barf willen overgaan. Voor nu ga ik de ipakitine bestellen. Ik denk dat ik ook over wil gaan op Oervoer, omdat voerwijzer er positief over is en omdat ik het op kan halen 10 minuutjes rijden van mijn huis. Is het dan nog steeds verstandig om smaken te geven met minder fosfor, of doe je er dan gewoon iets meer ipakitine op?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door