Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Too
#3420867
Ik herken je gepuzzel en dan ben ik eigenlijk een zelfsamensteller.

Vers is sowieso de beste optie bij nierkwalen al dan niet in dieetvorm.
Gevogelte biedt je al heel veel, lager in fosfor, opties, hert en paard zijn ook netjes laag dus daar kan je nog wat mee variëren.

Als de/alle nierwaardes nog goed zijn, binnen de marges vallen zou ik eigenlijk geen echt nierdieet uit de kast trekken.
Echte strikte nierdieten zijn best extreem.
Een wat aangepast normaal menu, evt. ipakitine lijken me dan eerder aan de orde.

Je zou ook nog met de huisdierendokter kunnen overleggen of Rehmannia misschien geschikt is (dat zijn Chinese kruiden )wellicht hebben ze nog een andere optie.
Zij zijn pro-vers dus dat scheelt al gedoe
;)
Voor mijn 14jarige was dat de oplossing, een enigszins aangepast menu (deels zelfsamengesteld, deels commerciële kvv mèt wat extra spiervlees) en Rehmannia.
Haar waardes vielen bij de laatste controle netjes binnen de lijntjes


Succes!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3420868
Rik01 schreef: wo 03 mar 2021, 16:54 Dan ga je ervanuit dat (al het) spiervlees altijd 0,20% fosfor bevat. Is dat ook zo? Probleem is dat je dus ook niet ziet hoeveel fosfor in bot, spiervlees en organen zit. Er staat alleen een totaalwaarde.

Maar sowieso is het dan ook zo dat je beter zelf samen kunt gaan stellen. Als je toch spiervlees apart erbij gaat geven dan is het ook makkelijker om orgaan en vleesbot te gebruiken in plaats van een mix.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ook in spiervlees zit behoorlijk fosfor.. En niet overal evenveel, maar he, met een gemiddelde werken is ook OK hoor..
Zolang je niet alle rijkere dingen samen voert.

Ik zou op het eerste zicht liever net geen fosforbinder inzetten zolang de waarden nog goed zijn en eerder het menu een beetje aanpassen. Dan heb je die nog achter de hand als het erger wordt. Anderzijds heeft Esther ook een zeer goed punt dat een normaal menu eigenlijk gezonder is en je dus geen nierdieet moet geven als het niet echt nodig is. Dus dan ga ik er toch in mee dat een fosforbinder en gewoon kvv wat beter is. Een beetje spier kan je altijd bijgeven hoor, alle beetjes helpen. Maar wat je nu opschreef is idd wel extreem veel he.
Probeer dan beter wat merken en smaken af te wisselen.

Er staat mij wel iets bij dat je moet opletten dat haar bloeddruk niet te hoog is als je het geeft..of was het iets anders, ik weet het niet precies meer...
Door kiddy1
#3420872
Dankjewel allemaal voor de uitgebreide reacties en het geduld :)
Ik heb nu ipakitine bestelt en 7 smaken Oervoer zodat ik goed kan afwisselen, ontzettend benieuwd wat ze van deze nieuwe smaakjes zal vinden. Ze heeft de Carnibest Eend trouwens vanmiddag helemaal zelf opgegeten met alleen water en geen Vitacraft Liquid dus dat gaat al supergoed.

Ik heb nu verder geen vragen meer maar zal het forum in de gaten houden want ik vind het allemaal wel heel interessant. Misschien open ik over een paar jaar weer een topic als ik op mezelf woon met Kiddy en we gaan barfen ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door