Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Leen_
#3420142
Ik ben opzoek naar een goed alternatief voor bot voor onze kat zonder tanden (getrokken door gingivitis stomatitis). We geven momenteel kvv, maar als ik een barf maaltijd maak voor de honden vind ze het heerlijk om haar eigen mini maaltijd te hebben. Tot nu toe heb ik die nooit correct kunnen geven gezien ze geen bot kan eten. Maar ik wil graag vaker voor haar barf samenstellen, alleen dan wel correct.
Ik lees veel over eierschalen maar voornamelijk voor honden.
Is enkel eierschaal voldoende of moet er nog iets toegevoegd worden? Ze eet wel fijn gemalen vleesbot (zoals die in kvv ook zit) maar ik weet niet of ik dat kant en klaar kan kopen, gezien een duur toestel aankopen me niet zint gezien dat het enkel voor haar gebruikt zou worden om 1 max 2 dagen per week barf te eten.
Voor honden las ik 1 theelepel per 500 gram vlees. Geld dit voor een kat ook, en is dat dan als vervanging van al het bot, want dat lijkt me erg weinig.

Momenteel kreeg ze een 1/3 kvv (zodat ze toch wat bot had) met kip spiervlees en een beetje konijn orgaan. Ik had zo voor 3 dagen klaar gemaakt en ingevroren. Nu is dat op en het beviel haar heel erg, vandaar dus dat ik het graag vaker ook voor haar wil doen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3420143
Ik vind eierschalen eigenlijk geen goed alternatief, het is veel te beperkt.
Je hoeft niet perse een vleesmolen aan te schaffen. Er is (of was vroeger) hier en daar wel wat gemalen vleesbot te koop, maar wel beperkt in diersoorten. Vooral kip en kip en nog eens kip.

Je kan voor poes gewoon een menu om te barfen maken. Het deel vleesbot zou ik dan extra bewerken. En dat kan heel goed met een hamer, een stevige (diepvries)zak en een stevige ondergrond (houten snijplank op je aanrecht, antislipmatje eronder).
Neem vleesbot dat goed bevleesd is. Stop het in de zak. Leg weg op de ondergrond en hameren maar!

Overigens heb ik voor Poet zaliger ook wel eens konijnendelen staan moesen. Die wenste niet te knagen en ik had geen vleesmolen bij de hand. Met mijn scherpe hakmes (barfgereedschap) de konijndelen inhakken. Niet helemaal doorhakken, want dan krijg je kleine stukjes. Ik wilde nog wel het idee van 1 portie houden. Dus iedere keer kleine stukjes erin hakken, totdat je een soort grove olvarit krijgt.


Mocht je de smaak te pakken hebben gekregen en poeslief ook, dan is een gietijzeren handvleesmolen ook niet zo heel duur hoor.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3420159
Er is normaal wel ergens gemalen bot te koop. Ik weet alleen niet waar.
Je zou een topic kunnen openen in de hondenhoek over die vraag.

Als je toch gemalen eischaal poeder wil geven, zou ik kijken hoe het gaat met dezelfde hoeveelheid. Het gaat dan over per 500gr spier en orgaan samen. Qua orgaan blijf je ongeveer evenveel geven, het botgewicht vul je aan met spier. En daar dan poeder bij..

Hoe oud is je poes eigenlijk?
Want als je voor aangekocht gemalen vleesbot gaat en dit nog 10 jaar wil volhouden, denk ik dat je die vleesmolen er wel uithaalt...

Trouwens, er zijn katten zonder tanden die toch nog kuiken eten. Dat is wss ook een het proberen waard. Gezond en heel lekker voor je barfertje.
Door hannabelgje
#3420166
Kiezebrink heeft gemalen kippenruggen en gemalen kippennekken. Maar ik vrees dat je inderdaad alleen kip tegen komt. Kwartelkarkas zou je heel makkelijk zelf klein kunnen maken. Dan heb je toch al twee diersoorten voor je botten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Leen_
#3420174
Oh super ik wist niet dat er gemalen botmix was, dan ga ik daar eens voor zoeken. Bij dogmeat bestellen we ook soms voor de honden dus dat komt goed uit.
Zelf hameren had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor de tips!

Kat is 9 jaar, ze wordt snel gefrustreerd als ze iets niet kan eten, vandaar dat ik geen kuikentjes wil testen. Zou het jammer vinden als ze wel wil maar niet kan. En als ze het niet kent weet ze niet wat ze mist. Ze heeft zelfs moeite met brokjes eten, we zijn ook door haar met kvv begonnen omdat ze diarree kreeg van enkel natvoer en zo moeite had met brokjes. Dus nu enkel 4x per dag vers.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3420231
Ina schreef: do 18 feb 2021, 11:13 Sorry, als hondenbaasje breek ik even in in het kattenforum ;)

Als je opzoek bent naar gemalen botmix, heb je van Dogmeat 3 versies, kip, eend en kalkoen ......,misschien als alternatief voor poeslief

https://www.dogmeat.nl/index.php?main_p ... ix&x=0&y=0
Geen sorry zeggen! Waarom zou je hier niet mogen posten? Leuk juist dat je hier ook komt kijken en helpen. Thanx! :-*
Gebruikersavatar
Door Ina
#3420265
pearlsofpassion schreef: do 18 feb 2021, 20:00 Geen sorry zeggen! Waarom zou je hier niet mogen posten? Leuk juist dat je hier ook komt kijken en helpen. Thanx! :-*

Daarom was het ook met een knipoog hoor :)

Ik ben altijd nieuwsgierig naar vers etende katten, helaas voor ons poezenvolk was ik me vroeger nog totaal niet bewust van een versvoer mogelijkheid en verder als zelf gevangen prooi, zo af en toe een eitje en restjes kipfilet zijn zij nooit gekomen.
Als ik toen had geweten wat ik nu weet hadden ze zeker weten heel wat anders voorgeschoteld gekregen als de meuk die ze toen aten ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door