Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Any
#3419203
Ze is als boerderijkat al met zeven weken door ons geadpteerd. Moeder is na het zogen weer op pad gegaan. Ze was dus erg jong toen ze bij ons kwam. Nu ben ik wel met haar aan het lopen met tuigje, maar we zijn nog niet direct een kat tegengekomen. Dat zal dan ook niet voldoende zijn als ze dus al zo vervreemd is van soortgenootjes.
Op de website ‘ikzoekeenbaasje’ zijn vanwege de covid inderdaad nauwelijks kittens te vinden, of een enkele keer, maar dan niet passend.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3419207
Ja, tis niet anders he.
7 weken is echt ontzettend jong, dus ideaal wordt het nooit meer...

Een kat die je zomaar tegenkomt is trouwens ook niet nuttig. Het gaat over samenleven, van elkaar leren.

Hopelijk komt het nog gewoon goed als jullie een passend kitten vinden.
In het andere geval zit er spijtig genoeg niets anders op dan haar de rest van haar leven als enige kat te houden.
Gebruikersavatar
Door Any
#3419213
Ik blijf geduldig zoeken, we hebben alle tijd, liefde en geduld om een kitten te ontvangen en de twee te laten wennen aan elkaar. Mocht het niet zo kunnen zijn, dan is het ook okay. Winston heeft het super naar haar zin solo en is een genieter en een lieverd :D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3419232
Das fijn. :)

Ik heb het gevoel dat ik aan het drammen ben, maar ik vind het ook wel belangrijk dat je't goed begrijpt.
Het is geen kwestie van aan elkaar wennen of niet.. Dat is zo bij volwassen katten die sociaal zijn met andere katten maar een nieuwe kat moeten leren kennen. Dan moet je het stilletjesaan aanpakken. Bij kittens is dat eigenlijk niet nodig, die worden heel vlot en snel aanvaardt. Als de kat bekend is met de omgang met andere katten.

Het probleem stelt zich pas als de kat niet sociaal is opgegroeid.
Kittens die alleen opgroeien kunnen vanaf een bepaald moment niet meer leren om met andere katten om te gaan. Als ze het als kitten niet leren kunnen ze het volwassen ook nooit meer leren. Wanneer dat 'volwassen' begint is van kat tot kat verschillend maar meestal is het ergens tussen 1 jaar en anderhalf. Hoe vroeger het kitten gescheiden is van soortgenootjes, hoe sneller het komt en hoe moeizamer het gaat.. Een kitten dat tot de leeftijd van 16 weken samen blijft met soortgenootjes is volledig 'opgevoed' en zal vaak (maar niet altijd!) altijd wel terug met andere katten kunnen. Ze hebben daar niet altijd zin in hoor, zeker vrouwtjes willen al eens liever gerust gelaten worden met ouder worden. Maar omgekeerd gebeurt nooit omdat n'a een bepaalde leeftijd een kat gewoon niet meer de mogelijkheid heeft die sociale vaardigheden nog te leren.

Om even een eigen ervaring te delen.
Toen mijn Kleintje (meisje) 5 jaar was, dachten wij dat het leuk zou zijn er een kitten bij te nemen. Kleintje was tot haar 3e samen met haar broertje geweest, dus daar geen probleem. Maar ondertussen had ze buiten een paar aggressieve katers tegengekomen en dus was ze niet meer gek op andere katten. En van dit kitten (Cuzco) was ze dus erg bang. Ik kende toen nog niet veel van katten gedrag en dus heb ik het veel te lang aangekeken.
Toen Cuzco 10 maand was, is Luis (toen 4 maand oud) erbij gekomen. Zo konden de kittens samen spelen en had Kleintje haar rust. Dat ging prima. Van dag 1, speelden ze samen, sliepen samen, aten samen enz...
We zijn ondertussen dik 10 jaar verder, en ze zijn nog steeds close, maar Cuzco heeft in die 10 jaar nooit meer geleerd om niet met volle kracht zijn nagels en tanden te gebruiken bij het spelen te stoppen of zachter te doen als Luis pijn aangeeft. Met als gevolg dat spelen altijd een beetje beangstigend is voor Luis en hij vaak lichtjes gewond raakt..
Dat is het gevolg van het feit dat Cuzco als kitten geen grenzen heeft geleerd (want hij kon met Kleintje niet spelen). Dat leren ze via spelen met leeftijdsgenootjes. Er is geen andere manier. En bij Cuzco was het voor dat specifieke deel van zijn katten opvoeding dus al te laat... :(
Gebruikersavatar
Door Any
#3419307
Dank je wel voor het delen van deze kennis en ervaringen..!
Ik zal uiterst voorzichtig zijn en bij eventuele adoptie als voorzorgsoptie de afspraak maken dat we het kitten terug mogen brengen als het niet gelukt met kennismaken en er geen klik is..
Gebruikersavatar
Door Any
#3419309
P.s. ik heb inmiddels aanvullingen voor het menu van Winston in huis. Ben begonnen met een meer uitgebalanceerde verdeling van orgaan.
Ik heb nu qua orgaan nier-lam, eendenmaagjes, lam-hart en nog hertenlever erbij. Karkas heb ik polderhoen, duif en eend erbij.
Spiervlees eendborstfilet en lamsbout erbij. Met wat ik nog in de vriezer had kan ik nu dagelijks afwisselen en kan bij de bioslager nog wat extra spiervlees aanvullen, als er weer wat ruimte is in het vriesvak ;D
Gebruikersavatar
Door Any
#3419311
Help me even: vleesbot valt onder spiervlees toch?
Kun je mij tip geven waarmee afwisselen?
Alvast tnx weer * tumb up!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3419316
Ah nee.
Vleesbot is bevleesd bot. Dus karkas, of nekken of vleugels oid.

Spiervlees is gewoon vlees, zonder bot.

Nu rekenen wij met vleesbot dat ongeveer nog de helft vlees en de helft bot bevat, in praktijk is dat wat meer vlees. Vleugels en nekken zijn typisch bevleesd bot. Als jouw bot wat meer vlees heeft, voer je er wat meer van en wat minder spier. Dat komt niet super nauw. Als de ontlasting wat te hard en wittig is, moet je minder bot voeren.

Heb je de beginners info wel al gelezen?
Die in dit board onder de sticky's?
En op de site van barf plaats of hier in de bib vind je de uitleg voor honden maar het meeste is ook voor katten toe te passen. Alleen eten katten enkel beginnersbotten en zijn de verhoudingen van het menu wat anders. En die kan je dus vinden onder de sticky's.
Gebruikersavatar
Door Any
#3419325
Ja ik heb inderdaad de beginnersinfo gelezen en deze en andere items raadpleeg ik regelmatig.

Toevallig heb ik vanavond iets meer bevleesd bot (wat ik dan weer onder ‘karkas’ heb staan op mijn lijst op de koelkast) en iets minder spiervlees klaargezet voor het menu van morgen. Wel twee soorten bot dan. Omdat het karkas ook enig orgaan bevat, twee soort orgaan extra, maar minder percentage dan normaal.

Haar ontlasting is eigenlijk nooit wittig, ik heb dat inderdaad eerder gelezen. Af en toe zit er een lichterbruin stukje in een sliertdrolletje, maar that’s all. Wel poept ze minder. Slaat zelfs weleens een dag over, dan maar enkele kleine losse drolletjes. Ze heeft in het begin toen ze startte met barf, twee keer gekotst vanwege het schrokken, met gemalen voer. Dus gemalen heb ib ik verminderd. Nu kan ze goed kauwen en scheuren inmiddels. De eetmomenten zijn echt een klein feestje. Ook voor ons om te aanschouwen.

Bovendien ziet ze er zo prachtig uit, mooi gevormd, glimmende vacht en welhaast geen haaruitval.

We gaan een vriezertje voor in de schuur kopen en mijn man maakt daar ook een stevig werkblad, zodat ik daar lekker weekmenuutjes kan hakken :D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3419335
Prima!
Als het laar een klein beetje orgaan is, in het karkas hoef je dat niet mee te rekenen. Als de volledige borstkas gevuld is hou je er wel best rekening mee natuurlijk. ;)
Gebruikersavatar
Door Any
#3419393
Ja, ze is een tevreden barf kat, het is eigenlijk zo makkelijk gegaan allemaal. Het is voor mij een hobby erbij Rik ;D maar wel heel leuk en dankbaar.

Okay! Wbt het karkas met orgaan, weer wat geleerd! Vanavond krijgt ze een half eitje bij het eten en van de week ga ik toch kuikens kopen. Lekker bezig zo!

Fijn weekend lieve mensen, en knuffels voor jullie lieve snuitebeesten ;)
Gebruikersavatar
Door Any
#3421366
Hai, daar ben ik weer.
Winston barft nu volledig en het bevalt haar uitstekend. Zij heeft nog steeds vier eetmomenten per dag. Bijna op de minuut nauwkeurig staat ze paraat bij haar bakje :D :D

Nu las ik elders op het forum dat de percentages orgaan, spiervlees en bot/karkas qua hoeveelheden over een week menu verdeeld worden. Wellicht doe ik het te ‘keurig’ maar ik geeft iedere dag de aanbevolen percentages per onderdeel in de dagmaaltijd.

Dus iedere dag eenzelfde deel orgaan, een deel spiervlees en een deel karkas. Van verschillende herkomst. Waarbij ik dan steeds qua aanbod van diersoorten per twee dagen varieer. Ik ga er van uit dat dit okay is, maar voor alle zekerheid vraag ik toch maar weer na. Ik wil het zo perfect mogelijk doen :-*
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door