Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Any
#3418994
Hai mensen,

Ik ben nieuw op het forum, daar ik sinds ruim een maand met barf begonnen ben met mijn kitten, is het goed om hier info op te doen en zo nodig te delen. Ik heb een vraag. Mijn kitten voerde ik volledig met natvoer en luchtgedroogd vlees van Ziwi. Ik ben gestart met de ene dag Ziwi de andere dag barf van Oervoer met als richtlijn de barfwijzer. Het kitten eet ook kleine hoeveelheden (gemalen) fruit en groenten. Zij accepteere barf direct en gemakkelijk, maar afwisseling met Ziwi bevalt haar ook prima.

Inmiddels krijgt zij twee dagen barf, dan Ziwi een dag en weer twee dagen barf. Uiteindelijk wil ik volledig overgaan op barf voor haar. Ze poept en plast prima iedere dag en heeft een gezonde vacht en weinig haaruitval. Mijn vraag: is voor een periode een wisselend dieet van barf en Ziwi Peak verantwoord? Heeft men hier ervaring mee?

Groetjes!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3418995
Ja, ik zie niet in waarom niet. Maar het lijkt me wel zeker niet nodig. Je kan ook gewoon volledig gaan barfen.

Wil je even delen wat je nu precies voert? Want dat komt bij katten en zeker kittens nogal nauw. Dus welke onderdelen van welke dieren en hoeveel van elk?
Dan kunnen we eens meekijken of dat goed zit of evt tips geven. ;)
Ook die groenten en zeker fruit (lijkt me eigenlijk niet erg gezond voor een kat moet ik zeggen) moet je toch opletten dat het niet te veel is. Katten kunnen niet erg goed om met plantaardige eiwitten. Beetje groenten is prima hoor, maar dan moet het wel echt een zeer klein beetje zijn. ;)

Oh enne, welkom he! Leuk, nog eens een barfend kitten! :D
Gebruikersavatar
Door Any
#3419047
Bedankt voor je reactie. Mijn kitten vind het vleesvoer van Ziwi peak erg lekker en ik heb nog staan, dat wil ik ook opmaken.

Qua groenten en fruit mag zij een paar keer per week vanuit mijn smooty een beetje meelikken vanaf mijn vinger. Dus veel is dat niet en ik gebruik dan slechts groenten en fruit die zijn toegestaan voor een kat.

Zij weegt nu drie kilo. Ze krijgt porties verdeeld over vier keer per dag, omdat zij gericht is op eten en verdelen beter werkt voor haar. Haar Barf menu:

35 gram spiervlees (dat is nu rundkopsvlees) - 25%
28 gram orgaan: lever (hert) en/of hart (lams) - 20%
63 gram karkas/zacht bot kwartel of eend botmaling - 45%
1 x per week afgewisseld met iedere keer een ander rauw vissoort, ongeveer 20-30 gram.
Gebruikersavatar
Door Any
#3419049
P.s. dit zijn producten die ik uit startpakket van Oervoer gebruik. Rundervlees wil ik uit het menu halen, omdat rund geen natuurlijke voeding voor een kat is. Daarnaast denk ik dat meer vleessoorten gewenst zijn, om goed te kunnen afwisselen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3419053
Je moet idd wat meer afwisseling inbouwen.
Qua orgaan vind ik 20% verdeeld over enkel hart, lever en nier (wat ik nog mis in je menu) wat veel. Deze 3 orgaan soorten is 15% genoeg. Zo kom je op 5% lever (die luistert het nauwst) en dat is ideaal.
In jouw huidige menu zit je aan 10% lever en dat zou ik instant omlaag halen want dat is veel te hoog. Lever bevat veel vit A en dat kan je overdoseren.
Als je graag 20% orgaan wil voeren kan dat uiteraard maar dan voeg je best nog maag (vb van kip), long, oid toe. En nier moet er dus ook nog in. Iets tussenin en afwisselen van organen kan ook natuurlijk. Houdt gewoon die hoeveelheid lever zeker in de gaten.

Voor de rest ziet het er wel goed uit. Beetje rund of lam mag zeker hoor, maar ook een beetje kleine dieren in je menu zou zeker goed zijn.
Gebruikersavatar
Door Any
#3419057
Heel erg bedankt voor je (snelle) reactie.
Je adviezen neem ik ter harte!
Ik zal zorgen dat de lever toevoeging direct wordt verminderd en ook niertjes toevoegen. Ik zal ook kijken voor ander orgaan zoals je adviseert, voor de variatie.

Vanmiddag ook al gekeken naar muis en kuikens. Ik zag dat deze ook gemalen te verkrijgen zijn. Stom misschien, maar wij eten zelf geen vlees en ik gun ons kitten best volledige diertjes, maar ik wordt er zelf echt beroerd van :(
Het 20% orgaan kwam naar voren in de barf rekenhulp, maar dit ga ik aanpassen. Ik ga vanavond direct een samenstelling voor een bestelling maken.
Groetjes!
Laatst gewijzigd door Any op za 24 apr 2021, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3419058
Hier zijn ze helemaal wild van de (hele) eendagskuikens. Even niet kijken, ze rennen er mee weg en je vindt niets meer terug :D

Babymuisjes heb ik wel eens geprobeerd maar was niet zo'n succes. Ik vond ze ook erg duur dus ik heb het bij de kuikens gehouden.

Maar dit kan natuurlijk per kat verschillen (hoewel als ze barft ze dit toch ook wel zal eten). Ik gebruik het als extraatje eens per week (naast KVV).

Af en toe een sardientje kan ook. Hoewel de laatste sardientjes die ik kreeg maar liefst 180gr wogen >:( ) Vroeger waren ze iets van 60 of 70gr.
Gebruikersavatar
Door Any
#3419075
Hai Rik ;)

Het is inderdaad ook echt een probleem van mij. De eendagshennetjes zouden uiteindelijk een goede bestemming hebben als ze ipv levend vermalen toch als goede voeding voor onze kattenvriendjes kunnen dienen.

Ik denk dat ik er op gegeven moment wel overheen moet gaan stappen. Ik gun Winston, het kitten, het beste. Een sardientje en andere vis krijgt ze ook 1 soms 2 keer per week. De sardientjes die ik van oervoer heb zijn inderdaad nog klein en wegen ongeveer 60 gram.

Groetjes en tnx voor je reactie!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3419088
Ik maak idd ook het onderscheid tussen hele diertjes die speciaal gekweekt worden (zoals de muizen) en welke resten zijn (zoals de kuikens van de legindustrie). De eerste voer ik bewust niet, de 2e heel bewust wel. Want ik heb een bloedhekel aan vlees (en dus dier) wat gewoon weggegooid wordt. Dus ik voer zoveel mogelijk rest, wat de mens toch niet wil maar wel produceert.
En zelf koop ik zo weinig mogelijk eieren (heb eigen kippen die gewoon oud mogen worden en waar ik zelf mee kweek en de haantjes ook mogen opgroeien), want dat is waardoor die haantjes afval zijn.
Door src_esther
#3419090
:hi:

Oervoer stopt rundkopsvlees in het starterspakket? Dat Oervoer valt wat mij betreft de laatste tijd wel door de mand.

Je kunt echt wel iets aan lam of rund aan een kat voeren maar kopvlees is van inferieure kwaliteit om als spiervlees te voeren.

Je hebt het over eendagshennetjes maar het zijn de haantjes. Ja, het is een vreselijke industrie.
Maar waarom vind jij dat de eendagskuikens vermalen moeten worden? Huisdieren (kat, fret, slang) eten het liever ongemalen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3419098
Oh ja. Das waar. Gemalen kuikens worden echt een vieze drets.

En he, iedereen vind het de eerste keer vreselijk om zoiets aan je kat te geven. Maar het went echt hoor. En zeker als je ziet hoe een kitten ervan geniet.
Kuiken krijgt wss wel eerst vliegles en misschien moet je nadat het op is nog een plasje dooier opvegen. Maar das echt gewoon als eidooier hoor.
En als je dat niet wil, kan je je kat ook leren in een transportboxje of zo te eten.
Waar laat je haar barfen? Of een handdoek of rubber matje of zo? Iets dat een beetje antislip is, vinden ze doorgaans het aangenaamst eens ze het gewend zijn en dan heb jij geen vleesvocht in je huis..
Iets dat je ofwel eenvoudig kan afspoelen, of iets dat in de wasmachine kan, wat jijzelf het fijnst vindt...
Gebruikersavatar
Door Any
#3419144
Dank, dank voor jullie reacties, adviezen en meedenken.

Ja, ik bedoelde inderdaad haantjes (verspreking.) ik ben het eens dat we deze beter de kat kunnen geven zodat ze toch nog een ‘functie’ hebben.. Ik zal het gaan proberen. Wij hebben een plavuizen vloer, deze is makkelijk schoon te houden. Winston eet altijd nabij haar bak (deze is van steen), maar ik kan mij voorstellen dat ze met een kuiken wel gaat slepen misschien. Geen probleem.

Ik las inderdaad op dit forum dat runderkopvlees afgeraden wordt. Ik ga dit dan ook uit het menu halen. Je verwacht niet dat een bedrijf als Oervoer dan voor een dergelijk aanbod kiest. Ik heb nav de adviezen zelf een bestelling samengesteld, maar een groot deel van de producten waren niet op voorraad. Eieren zou ik hier in de buurt wel bij een boer kunnen krijgen, die kippen op het erf heeft, we wonen aan de rand van het groene hart (polder.)

Ik ben met Winston nog maar kort begonnen met barf, dus ben blij met alle reacties. Dit helpt om het goed te leren en kritisch te zijn. We hopen dat er over een paar maanden een kitten bij komt voor Winston. Dan ben ik tegen die tijd al ervaringen rijker en kunnen we het barfen met het nieuwe kitten ook doorpakken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3419149
Oh wat leuk dat je hem niet alleen wil laten! Maar hoe oud is hij nu? Want maatjes zijn wel het nuttigs voor hij een half jaar oud is. Kan nog wel tot hij een jaar is, maar hij leert er nog veel meer van als hij nog jong is.

Je hebt wel soorten kopvlees. Maar doorgaans heeft dat veel vet en vliezen en van die kimmels.. En das geen mooie kwaliteit.
Ik heb er ook wel eens wangen voor gehad en dat is wel prachtig vlees (zoals biefstuk). Dus gewoon goed kijken hoe het eruitziet.
Gebruikersavatar
Door Any
#3419153
Hi pearlsofpassion!

Winston wordt deze maand acht maanden. Ze is een heel lief & content kitten, vermaakt zich uitstekend en gaat aan tuigje ook lekker mee naar buiten. Maar we zijn zo gek met haar en willen zelf ook graag een maatje erbij voor Winston. We vermoeden dat dit haar nog meer vreugde gaat geven. Ik ben van middelbare leeftijd, heb voor het eerst van mijn leven een kitten en dit heeft mijn leven zeer positief verrijkt...

Het is nu geen kittentijd waardoor we genoodzaakt zijn te wachten tot over enkele maanden. Ik kijk wel regelmatig bij de asiels, maar mijn man ziet er tegenop om een kat met ‘rugzakje’ te adopteren, dat respecteer ik, dus gaan we voor kitten erbij. Als het meezit zal het nieuwe vriendje dus rond het eerste levensjaar van Winston bij ons komen wonen. Winston is nu wel het middelpunt, dus het zal ws even slikken en wennen zijn voor haar :)

Omdat wij zelf geen vlees eten moet ik eerlijk bekennen dat ik het concept spiervlees verkeerd heb ingeschat. We gooien het runderkopvlees wat we nog hebben sowieso weg. Zonde, maar we willen het beste voor Winstonnetje. Ik ga deze week nog naar de bio slager om aanvullingen te kopen. Verschillende producten. Ik verheug me er op om het barf menu te verfijnen, meer afwisseling aan te bieden en te optimaliseren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3419156
Nou ja, het is niet anders...
Geen kittens van een half jaar meer in de asielen?
Nou, ik heb het hier ook gemerkt dit jaar. Door corona meer vraag dan aanbod. Ook eens positief natuurlijk. :)

Weet je hoe oud Winston was toen ze voor het laatst een soortgenootje kende? Want het is niet zozeer dat ze moet wennen aan de aandacht delen, maar katten die opgroeien zonder soortgenootjes (dus ergens tussen de leeftijd van 7 weken en een dik jaar of anderhalf jaar, niet kennen, beetje kat tot kat afhankelijk) , kunnen het vaak gewoon niet meer leren. Echt niet. En dan is eentje erbij gewoon geen optie meer. En dat zou wel erg jammer zijn. ;)
Ik wil je niet bang maken, en het is geen exacte wetenschap, maar katten zijn nu eenmaal zoals ze zijn.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door