Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Leyap
#3417568
Omdat mijn ene kat last heeft van voedselallergie en ellenlang gedoe met brokken, heb ik besloten over te stappen naar kvv.
Dat is nog niet zo makkelijk, want juist dié kat lust ook nog eens niks.

Het bleek dat bij een eliminatie dieet ik hem iets moet geven dat ie nog nooit heeft gehad. Liefst kip of konijn ivm licht verteerbaar. Het is dus konijn geworden.

Eerst met een beetje blikvoer erdoor en nog af en toe een brokje vooraf om de honger aan te wakkeren. Het is van een likje van mn vinger met een vies gezicht binnen3 dagen al overgegaan naar zelf beste stukken van het schoteltje eten. Heel blij, nooit verwacht dat t zou lukken met hem.

Maar nu; er worden verschillende dingen geadviseerd wb gewicht. Mijn kat heeft best wat overgewicht; hij weegt 5,6 en zou max. 5 mogen wegen. Ik lees veel 35gr per kilo maar dat lijkt me nog best veel?
En; hoe vaak is nou het beste dit per dag te geven? De een zegt 2x, de ander 1x. Maar wat ik nergens kan vinden is het waarom hierachter?
Hoe vaak vangt een kat in het wild zn prooi?

Ik zet nu het bakje maar gewoon buiten neer. Dan kunnen ze pakken wat ze willen. T scheelt dat het nu koud is buiten.

Inmiddels heb ik een nieuwe lading konijn kvv besteld. Fijn dat ze het eten in ieder geval. Nu nog hopen dat ie ook van zn voedselallergie klachten af komt..
Door src_esther
#3417580
:hi:

Die katten boffen! ;)

Qua hoeveelheid voer voor een kat ben ik er een beetje uit. Het advies klinkt niet heel vreemd. Vergeet niet; het is een richtlijn. Je zult door uitproberen er achter moeten komen wat de behoefte is. Eten ze stelselmatig minder dan aangeboden, gaan ze miepen (kieskeurig doen) of komen ze aan dan voer je te veel. Vallen ze te snel of te veel af dan geef je te weinig.
Seizoenen kunnen invloed hebben op de behoefte en van de ene diersoort of het ene merk moet er meer of minder gevoerd worden dan het andere.

Als het warmer wordt zou ik het niet willen laten staan en ik zou meteen aanleren dat je 2 of 3 keer per dag een portie aanbied.
Eten ze het niet binnen 10 minuten op, weghalen en volgende voermoment weer portie aanbieden.
Katten eten meestal meerdere keren per dag een kleine prooi. Maar er zijn er ook die een konijn vangen, zich volvreten en dan wel even genoeg hebben.

Te lang niet of heel weinig eten is voor katten erg ongezond, het kan leververvetting veroorzaken.

Hopelijk helpt de overstap naar vers vlees voor je allergische kat.
#3417581
Voor een kat die 5 kg zou moeten wegen, zou ik met 150gr per dag beginnen. Kan zijn dat dat nog te veel is in de zomer, maar als het vriest denk ik wel dat dat ongeveer goed moet zitten. Maar kijk goed naar je kat en pas aan indien nodig hoor. Elke kat is anders en heeft dus andere hoeveelheden nodig.

Fijn dat ie zo snel over is. Dat ging behoorlijk vlot dan.
Ga je nu een eliminatiedieet doen? Of kijken of gewoon rauw voer, zonder graan, al voldoende is?
Welke kvv voer je nu? Met of zonder premix?


Katten eten in het wild doorgaans meerdere keren kleine hapjes (muis vb), maar als ze eens wat groters vangen eten ze in 1 keer genoeg voor de dag..
Als ze de hele dag door krijgen zie je dat ze normaal ook meerdere keren per dag een beetje komen eten (tenzij bodemloze vaten, die eten alles in 1 keer op).
Aangeraden wordt toch minstens 2x per dag te voeren bij katten. Ik voerde vroeger 3x maar merkte dat ze zelf liever maar 2x hadden. Maar er zijn ook zat katten die toch liever 3x of meer hebben.
Door Leyap
#3417589
Bedankt voor de reacties. Ja het is extreem snel gegaan!

Ik voer nu Barf menu konijn. Er zit zalmolie bij in, maar ik moest even iets hebben dat ik in een fysieke winkel kon krijgen. Ik wilde namelijk niet meer wachten en voelde me zo naar dat hij zulke klachten had. Dus moest NU iets doen.
Ik heb een bestelling gedaan bij Animal food express. Daar hebben ze barf met 100% konijn (KB mix noemt het) en heb er ook nog wat los konijnenvlees en hartjes bij besteld als klein extraatje. (En ook eendagskuikens die niet in het eliminatiedieet passen, maar ben zo nieuwsgierig wat ze ermee doen en of er een oerinstinct in mn luie bankhangers naar boven komt).
Ik wil dus idd eerst 4 a 6 weken enkel konijn geven en dan langzaam 1 voor 1 toevoegen. Uiteindelijk lijkt het me gaaf om helemaal over te gaan op barf.
Maar eerst al superblij dat ze het uberhaubt eten.
Bedankt voor de tips en adviezen. Denk dat ik ze dan idd 3 of 4 keer per dag wat ga geven om toch zoveel mogelijk bij hun natuur te blijven.
Vanmorgen kwam hij me er al om wakker maken :biggrin2: .
Ohja en ik heb geen idee wat premix is?

Edit; ze verkopen daar ook konijnenkarkas, hele konijn in xs en baby konijntjes. Zou ik deze voor de volgende bestelling mee kunnen bestellen als extraatje naast de kvv?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3417596
Hier hebben we het ritme dat we 's ochtends bij het opstaan eten geven, einde van de middag en in de loop van de avond. Totaal dus 3 keer per dag.

Wanneer je hele konijnkarkassen e.d. bij gaat voeren dan zou ik daar wel even goed kijken naar de verhoudingen op basis van BARF omdat het anders de verhoudingen krom kan trekken. Maar je zou dan prima een BARF dag kunnen invoeren naast het voeren van KVV.
Door src_esther
#3417613
Leyap schreef:Bedankt voor de reacties. Ja het is extreem snel gegaan!

Ik voer nu Barf menu konijn. Er zit zalmolie bij in, maar ik moest even iets hebben dat ik in een fysieke winkel kon krijgen. Ik wilde namelijk niet meer wachten en voelde me zo naar dat hij zulke klachten had. Dus moest NU iets doen.
Ik heb een bestelling gedaan bij Animal food express. Daar hebben ze barf met 100% konijn (KB mix noemt het) en heb er ook nog wat los konijnenvlees en hartjes bij besteld als klein extraatje. (En ook eendagskuikens die niet in het eliminatiedieet passen, maar ben zo nieuwsgierig wat ze ermee doen en of er een oerinstinct in mn luie bankhangers naar boven komt).
Ik wil dus idd eerst 4 a 6 weken enkel konijn geven en dan langzaam 1 voor 1 toevoegen. Uiteindelijk lijkt het me gaaf om helemaal over te gaan op barf.
Maar eerst al superblij dat ze het uberhaubt eten.
Bedankt voor de tips en adviezen. Denk dat ik ze dan idd 3 of 4 keer per dag wat ga geven om toch zoveel mogelijk bij hun natuur te blijven.
Vanmorgen kwam hij me er al om wakker maken :biggrin2: .
Ohja en ik heb geen idee wat premix is?

Edit; ze verkopen daar ook konijnenkarkas, hele konijn in xs en baby konijntjes. Zou ik deze voor de volgende bestelling mee kunnen bestellen als extraatje naast de kvv?
BarfMenu is met premix, BarfMenu Premium niet.
Premix staat meestal in de ingrediëntenlijst aangeduid als 'vitaminen/mineralen' of een variant daarop. De KVV wordt daarmee 'compleet' gemaakt en zou je niet hoeven af te wisselen. Maar hier wordt geadviseerd bij voorkeur KVVs te kiezen zonder premix en merken en diersoorten af te wisselen.

Je weet dat eendagskuikens een soort ei is en als je kat een kippen-allergie heeft niet tegen kippenei en eendagskuikens zal kunnen? Wel leuk dat enthousiasme. Ik kan me heel goed voorstellen dat je benieuwd bent hoe ze het vinden. Ze stukken vlees zien eten waar hun gebit voor gemaakt is, is geweldig om te aanschouwen.

Fijn dat de KVV al zo snel goed bevalt trouwens. Sommige katten doen er iets langer over om te wennen aan de smaak van vers vlees.
dinky89 schreef: di 12 jan 2021, 11:13 Hier hebben we het ritme dat we 's ochtends bij het opstaan eten geven, einde van de middag en in de loop van de avond. Totaal dus 3 keer per dag.

Wanneer je hele konijnkarkassen e.d. bij gaat voeren dan zou ik daar wel even goed kijken naar de verhoudingen op basis van BARF omdat het anders de verhoudingen krom kan trekken. Maar je zou dan prima een BARF dag kunnen invoeren naast het voeren van KVV.
Bij een dagje BARF (vleesbot, spiervlees) zal dat zo'n vaart niet lopen.
Door Leyap
#3417630
Het is inderdaad Barfmenu. Volgens de verkoper zouden er geen toevoegingen inzitten behalve de zalmolie. Maarja, ik moest iets hebben om te overbruggen tot mn bestelling er zou zijn. Stom dat ze me er dat niet bij hebben verteld en staat ook niet zo omschreven op de website.
Waarom gaat de voorkeur uit naar geen premix?
Merken afwisselen is een goede tip. Dieren afwisselen wacht ik dus nog even mee.
En ja, ik ben me er bewust van dat kuikens een soort kip/ei zijn. Maar ik ben zo benieuwd wat ze doen. En aangezien ik blijkbaar toch al premix met zalmolie geef kan dat kuikentje er vast ook nog bij ;). Nog 1 rolletje en dan ga ik over op de kb.
Af en toe een stuk “echt” vlees is eigenlijk de bedoeling om ze vast voor te bereiden op het barfen. Maar wellicht lukt af en toe een dag barfen al wel. Ik ga eens uitproberen.

Hebben jullie nog tips/websites waar ik zou kunnen bestellen?

Nogmaals dank voor de reacties. Erg fijn om begrepen te worden. Mijn omgeving vindt het allemaal vies en zielig en bah. Om eerlijk te zijn moet ik me zelf ook wel ergens overheen zetten als veganist.. Maar, alles voor de diertjes!
#3417633
Nou, ik wil de pret niet bederven, maar als je wil elimineren, mag dat kuikentje er echt niet bij. Kip is 1 van de meest voorkomende allergenen... En elimineren heeft enkel zin als je je er strikt aan houdt.
Die premix val ik minder over. Niet ideaal, maar goed. Minder kans dat daar iets in zit waar hij op reageert.

Konijndelen van kiezebrink zijn super mooi bevleesd en er zit nog orgaan in. Ik reken ze ook als (zo goed als) compleet. Dus kan je prima ernaast voeren. Wel zo groot mogelijke stukken hé...

Hele konijnen en babykonijnen moet je zelf weten maar voor mij is dat een brug te ver. Het is nog een heel verschil tussen karkas voeren van een dier dat voor de mensen (die van konijnen de bouten willen) geslacht is, dan een heel dier dat enkel voor de kat gestorven is. En zeker een babydier... Daar zou ikzelf niet mee kunnen leven..
Kuikens is trouwens anders, dat zijn de mannetjes uit de legindustrie en aangezien die niet leggen, worden die zowiezo gedood. Die kan je beter voeren dan weggooien dus. En zelf zo weinig mogelijk eieren kopen.
Door Leyap
#3417635
Ah dankjewel, ik wist niet dat de konijnen en babykonijnen speciaal hiervoor gestorven waren. Klinkt opzich wel logisch. Ga ik ook van af zien dan.
Ik eet zelf veganistisch, dus eieren komen er bij mij sws niet in ;).
Door Leyap
#3418101
Nou we zijn een paar dagen verder en het gaat allemaal wat moeizamer.
Ze willen het sws niet van het schoteltje eten, maar alleen uit de hand.
De niet allergische kat eet het wel makkelijk, maar de allergische kat neemt 3 of 4 ministukjes en dat was het.
Ze zijn wat te zwaar dus heel erg is het nog niet denk ik, maar ik vraag me af hoelang een kat zo weinig kan eten ivm leververvetting?
Zn allergische klachten zijn helaas ook nog niet verminderd. Nog steeds een harde buik en nog steeds een soort van verstopt pruttelend in zn hoofdje..
Lastig hoor zo een zorgenkindje..
#3418105
Hoe lang het kan weet eigenlijk niemand..
Er zijn katten die na een dag vasten al omvallen en er zijn er die 2 weken vasten (vb per ongeluk vast komen te zitten) en het nog overleven.
Dus het blijft altijd beetje gokken..

Wat bedoel je met 'verstopt pruttelend in z'n hoofdje'? Dat kan ik niet volgen.
En hoe kom je eigenlijk bij voedselallergie. Klinkt mij niet als allergie. Misschien intolerantie, maar dan is nog de vraag voor wat.
Is er een uitgebreid bloedonderzoek gedaan? Waar komt deze diagnose vandaan en wat zijn in detail eigenlijk zijn symptomen?
Door Leyap
#3418113
Deze klachten heeft hij al van jongs af aan. Ik ben er vanuit gegaan dat het voedselallergie is omdat de dierenarts dit mij verteld heeft. En na wisseling van voer ging het soms goed en soms ook niet, dan probeerde ik een andere brok met een ander diersoort en hoog vleesgehalte. Daarom ben ik nu kvv gaan voeren, omdat er In brok teveel meuk zit waar hij op kan reageren.
Ik ben onlangs met hem bij de dierenarts geweest met deze klachten en zij weet het dus aan zijn voedselallergie.

Hij heeft een harde buik vind ik, eerder had ie diarree en stinkscheten maar dat heeft ie (al een tijdje) niet meer.
En het lijkt alsof hij verstopt zit in zn hoofdje soms. Met spinnen hoor je dan een pruttel.
De da heeft naar zn hart en longen geluisterd en zn buik gevoelt maar kon niks vreemd opmerken. Wel vond ze hem aan de dikke kant en vond ze zijn klachten bij voedselallergie passen. Ik heb een zak RC anti allergenic meegekregen en een probiotica en als t niet over gaat ga ik uiteraard terug.
Verder is hij wel gewoon vrolijk, speelt, rent, gaat graag naar buiten, graag op schoot. Eet (at zn brokjes) goed. Geen zieke kat verder.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3418114
Leyap schreef:Nou we zijn een paar dagen verder en het gaat allemaal wat moeizamer.
Ze willen het sws niet van het schoteltje eten, maar alleen uit de hand.
KVV uit de hand eten lijkt me niet zo handig Afbeelding

Heb je toevalig een koker met cosma snoepjes (gevriesdroogd stukjes vlees)? Als ze die lekker vinden (hier zijn ze er dol op) kun je er één over het eten kruimelen. Hopelijk is het gewoon een kwestie van wennen aan de smaak. Anders kun je ook nog de eend en fazant proberen (of andere soorten). Reden te meer om katten op jonge leeftijd niet verslaafd te laten raken aan al die smaakstoffen in brokken en goedkoper natvoer.

Ik laat altijd de kg worsten komen. De 250gr worsten van Barfmenu en andere merken zoals haaksbarf zijn werkelijk duur (en vaak hebben ze geen grotere porties voor de kattenvariant). Daar waar je met kg worsten op €4-5 zit, zit je met 250gr ver boven de tien euro/kg. Je moet alleen wel de kg worsten portioneren voor in de diepvries.

Hoe is hun ontlasting? Het is wel normaal dat hun ontlasting veel kleiner en harder is, maar het is dus wel handig dat je dat in de gaten houdt.

Als de ene kat nu de KB konijn niet graag eet kun je ook wel weer even op BarfMenu. Je kunt dat ook best wisselen van de een op de andere dag. Het is niet net zo als brokken dat ze eraan moeten wennen. Het is zelfs beter om ook merken KVV af te wisselen. Hier krijgen ze naast de KB mix diersoorten ook wel eens de BarfMenu cattery. Ook heb ik wel eens een Carnibest natuur worst (helaas hebben ze daar alleen max. 500gr worsten van).

Maar met b.v. de KB vis hoef ik ook niet niet aan te komen bij Yuna. Bij Bono wel, dat vuilnisbakje eet alles, zelfs de KB lam waar pens in zit.
#3418118
Ik vind het een vreemde diagnose. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een kat gehoord met deze klachten door voedselallergie. Zal eerder intolerantie zijn dan, maar dan moet je eerder naar onderdelen kijken dan naar diersoorten.
Heb je hem een tijdje op hypo-allergeen voer gehad en gingen te klachten dan over? Want ik ben absoluut geen voorstander van het voer maar het is wel de manier om aan te tonen of het al dan niet om voedselallergie gaat.
Ik denk dus van niet..
Zonder iet of wat onderzoek kan je DA dat eigenlijk ook niet weten dus dan blijft het een gok.
Maar er zijn ook andere spijsverteringsproblelen die dit soort vage klachten kunnen geven. En die een andere aanpak vergen.

Dat spinnen zou ik me (wss) geen zorgen in maken. Sommige katten spinnen nu eenmaal raar. Of ademen als ze slapen. Hoeft niets geks te zijn.

Een harde buik, daar zou ik toch echt verder onderzoek willen. Minstens een uitgebreid bloedonderzoek.
Waar wijt je DA dat dan aan? Want voedselallergie is dan volgens haar de oorzaak maar wat veroorzaakt die allergie dan in zijn buik waardoor die hard aanvoelt? Gas? Vocht? Of wat anders ?


Als je verder wil doen met elimineren, is een cosma snackie of brokjes natuurlijk geen goed idee!
Mengen met een merk dat hij wel eet of zelfs enkel dat merk geven, kan uiteraard wel.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door