Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Leyap
#3418130
Heel erg bedankt voor het meedenken, daar ben ik erg blij mee.

De ontlasting is van beide katten goed. Iets droger en wittiger sinds de kvv.
Ik heb nu de kgworsten van KB, die snijd ik bevroren in drieën en daar doen ze samen iets meer dan een dag mee.
Andere soorten dier ga ik nog niet proberen ivm eliminatiedieet. Snoepjes verkruimelen etc is daarom ook geen optie. Beetje barfmenu zou ik nog wel kunnen halen.

Pearlsofpassion;
Symptomen die op voedselallergie kunnen wijzen zijn:

Huidklachten, zoals jeuk, kale plekken, veel huidschilfers, zwellingen
Ontstekingen, zoals oorontsteking
Problemen in maagdarmkanaal, zoals buikpijn, overgeven en diarree
Hoesten, asthmatische klachten
rode geïrriteerde ogen

Huidschilfers heeft ie (nu al wel minder). Problemen in het maagdarmkanaal; opgeblazen, borrelende buik, scheten (laatste 2 heeft ie nu geen last meer van).
Dat gepruttel/verstopping in zn hoofd zie ik dan als de “astmatische klachten”. Hij kreeg ook altijd vieze ogen en dat pruttelende in zn gespin. Ik noem het “verstopt in zn hoofdje”. Ook dat past dus wel bij de klachten.
Maar ik had gehoopt en verwacht dat het inmiddels wel minder zou worden en dat doet het niet.
Ik heb van de DA hypoallergeen voer gekregen, maar daar ging ie na 3 dagen van over zn nek. Vandaar dat ik (zelf) op kvv eliminatie ben gekomen.
Het is altijd al een geklungel en gezoek met het voer geweest. Op zn laatste voer deed ie het goed, totdat de samenstelling veranderd was en hij weer klachten kreeg.

Op deze site vind ik trouwens 3 pagina’s vol met zijn (onverklaarbare) klachten.

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... hp?t=31876

Ik ben dus al vaker met zijn klachten bij de da geweest en na ander voer ging het altijd wel over.
De da adviseerde mij het een week of 5 aan te kijken en anders terug te komen.
Ik weet niet of ik 5 weken ga/kan wachten, maak me toch wel ietwat zorgen. Maar wil het kvv ook wel een eerlijke kans geven. En aangezien hij verder niet ziek toont.. Lastig..

Ik wil dan idd bloedonderzoek laten doen (wat zou absoluut onderzocht moeten worden?). En ik vermoed zelf dat het ofwel iets met zn longen is, ofwel iets met zijn Hart. Maar beide zijn beluisterd en waren goed de afgelopen keer. Foto oid laten nemen een idee?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3418131
Hangt er natuurlijk wel van af hoe je gaat elimineren want een cosma snackie is 100% puur gevriesdroogd vlees zonder toevoegingen. Wanneer je dan zou elimineren op eend dan kan je cosma snackie eend hierbij gebruiken.

Overigens een pruttelend geluid met spinnen hoor ik hier ook met enige regelmaat terwijl hier zeker geen sprake is van voedselproblemen.
#3418157
Cuzco kan nochtans niet tegen de Cosma snackies... :-\
Zou idd 100% zonder toevoegingen moeten zijn, maar ik heb het intertijd toen hij nog brok kreeg meermaals geprobeerd zonder iets anders te veranderen. En hij reageerde toch.. En vrij duidelijk ook. Dus moet er blijkbaar wel nog iets van bewaarmiddel op zitten. Ik vind het eerlijk gezegd ook maar een vreemde textuur om gedroogd vlees te zijn... Ergens gebeurt er toch iets mee.

Cuzco is allergisch voor bewaarmiddelen in voedsel (dat is zeer uitzonderlijk naar het schijnt) en sinds een paar jaar ook aan tarwe. Maar de Cosma's heb ik dus getest, toen het nog enkel de bewaarmiddelen waren.
Gek genoeg gaan de blikjes van Cosma wel goed...
En qua rauw kan hij dus gewoon alles eten want daar zitten geen bewaarmiddelen in. Behalve sinds een paar jaar dus kippennekken omdat daar soms nog tarwekorrels in zitten.

Qua zijn klachten, ja, ik blijf er mijn bedenkingen bij hebben. Ik ken het toch vooral als rode (typisch natte) kale plekken die vaak jeuken. Typisch rond het hoofd bij katten. Zoek eens verder op die kattensite want ik ken het vooral van de periode dat ik daar nog erg actief was.
Misschien worden ook heel wat voedsel gerelateerde aandoeningen onder dezelfde noemer gebundeld zonder dat het echt een allergie is (wat immuunsysteemgebonden is), maar vb intolerantie (wat verteringsprobleem is).
Toen mijn andere kat Luis steeds moest overgeven dacht de DA ook aan voedselallergie, maar hypoallergene brokken kreeg ze aan mij niet verpatst en uiteindelijk blijkt hij gewoon een heel gevoelige maag te hebben en moet zijn bot gemalen zijn.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3418164
pearlsofpassion schreef: di 19 jan 2021, 18:51 Dus moet er blijkbaar wel nog iets van bewaarmiddel op zitten. Ik vind het eerlijk gezegd ook maar een vreemde textuur om gedroogd vlees te zijn... Ergens gebeurt er toch iets mee.
De textuur is zo omdat het gevriesdroogd is. Dat is een compleet ander process dan het normaal drogen. Het is echter wel zo dat de structuur aangepast wordt (vezels vriezen ook kapot) en dat zou dan ook misschien tot allergie of gevoeligheidsproblemen kunnen leiden.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3418170
pearlsofpassion schreef: di 19 jan 2021, 20:59 Maar gevriesdroogt, dat is toch zowat geïnduceerde vriesbrand? Ik blijf het een beetje gek vinden.
Nu, ik ben er niet tegen he, maar niet iets wat ik zomaar aanraadt tijdens een eliminatiedieet. ;)
Vriesbrand is normaal aan de rand maar gevriesdroogd is ook compleet intern en sneller (bij vriesdrogen gaat bv de smaak niet verloren wat bij vriesbrand wel is). Het heeft zeker zijn voordeel en toepassing maar de structuur wordt inderdaad wel aangepast. Hier zijn ze er dol op. Maar als jouw ervaring is dat het toch kan leiden tot een reactie (ik heb geen ervaring met allergie en gevoeligheid) dan is het zeker wijs om hiermee op te letten en inderdaad niet aan te raden bij eliminatie. (Bij eliminatie moet je sowieso heel strikt zijn, geen snacks)

Overigens is het nog maar de vraag of de kat van Leyap echt allergisch of overgevoelig is want die komt van brokken af ::)
Door Leyap
#3418193
Nou voorlopig krijg ik het konijn er écht niet in. Zit je dan met 10 kilo :-X .
Morgen maar weer even naar een fysieke winkel, kijken wat ze nog meer aan smaken hebben en wat kleine rolletjes meenemen.
#3418200
Maar het eerste merk dat je had aten ze toch?
Kan je daarmee mengen... Eerst even gewoon dat wat ze wel eten geven, en dan na een weekje wat van de KB onder mengen. Niet overdrijven he, en dan zullen ze het normaal wel eten. Tenzij er pens doorheen zou zitten maar dat zou me bij konijn verbazen...
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3418204
Door de KB konijn zit geen pens. Die zit wel door de KB lam (als enige) wat mij nogal verbaasde omdat die bij animalfoodexpress wel bij de katten kvv stond.

Hopelijk dat je met heel langzaam mengen ze wel nog op KB konijn kunt krijgen. Pffff, kieskeurige katten :o
Door Leyap
#3418776
Nog even een update;
Hij doet nog steeds moeilijk met kvv eten. Dus als ie een paar stukjes heeft gegeten beloon ik hem met wat brokjes. Of ik gooi wat brokjes op zn kvv zodat ie er wel iets van binnen krijgt.
Daarom heb ik nog niet kunnen beoordelen of zijn klachten echt van de voedselallergie komt.
Wel ben ik afgelopen dinsdag met hem terug bij de DA geweest, omdat ik me toch wat zorgen begin te maken.
De dierenarts vond wederom geen zorgelijke klachten en beoordeeld hem als een gezonde kat. Aan de hand van mijn omschrijving dacht ze dat hij misschien een poliep in zn neus/keel kan hebben. Dat past opzich wel bij zijn klachten.
Dus heb morgen een afspraak staan. Vind het lastig of ik het door moet laten gaan om hem misschien te vroeg/onnodig best een heftig iets moet laten ondergaan met narcose etc, of toch nog wat langer aan te zien. Ik weet van mezelf dat ik een pietlut ben met mn dieren en soms wat te snel in paniek kan schieten als er wat mis is.
Hij is nog steeds niet ziek, speelt en gaat naar buiten, komt op schoot etc.
Mijn andere kat is overigen wel helemaal wild van de kvv gelukkig. Hopelijk gaat het met de ander uiteindelijk ook lukken :biggrin2:
Door Leyap
#3420038
Inmiddels is hij weer 3x bij de dierenarts geweest en door de Mallemolen gehaald. Helaas zonder uitkomst.
De kvv wil hij ook nog steeds moeilijk eten. Ik vraag me af of hij het misschien niet kán eten.
Hij gaat sws op dieet en we blijven klungelen en proberen met de kvv.
De andere kat eet het smaakvol, dus dat is dan wel weer fijn.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door