Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Leyap
#3420109
Tot nu toe al meer dan 12 jaar tevreden bij mijn huidige dierenarts. Maar ik heb besloten bij een andere dierenarts een second opinion te laten doen. Maar ik laat het eerst even rusten. Het levert behoorlijk wat stress op allemaal en echt ziek ziek is ie niet... Tis met vlagen dat ie pruttelt..
De focus ligt nu op het afvallen, want teveel vet (rond de longen) kan ook voor (Ademhalings) problemen zorgen.
Door Sjors
#3433383
Hoi allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en ben mij sinds kort aan het verdiepen in rauwe voeding voor mijn oranje katertje Sjors. Hij is nu bijna zes maanden oud en een boefje (die alles op zijn pad probeert te eten). Sinds ik hem heb geadopteerd heeft hij al last van windjes en periodes waarin zijn ontlasting allesbehalve ideaal is (ook vaker diarree). Ik heb meerdere brokken voor hem geprobeerd en bij iedere switch krijgt hij extreme diarree. Inmiddels heb ik de Kenner Kitten van de Welkoop (kreeg hij van de vorige eigenaar), Orijen Cat&Kitten en Acana Grasslands Regionals geprobeerd. Omdat zijn klachten blijven aanhouden zou ik dus graag de opties van rauw voer willen verkennen.
Waar ik alleen niet echt een duidelijk antwoord op kan vinden is hoe vaak je de kat per dag te eten moet geven bij alleen kvv. Sjors krijgt nu vier keer per dag brokjes met vijf uur ertussen. Ik heb een automatische voerbak dus verder geen werk er aan. Het voeren van kvv op meerdere tijdstippen zal voor mij niet altijd haalbaar zijn. Op een aantal websites heb ik gelezen dat de ideale portiegrootte voor een kat 35g per keer is voor natvoer. Dit ivm met het stijgen van de urine ph bij te grote porties. Sjors heeft namelijk ook vaker last gehad van een blaasontsteking en bij de laatste controle is er ook struviet gevonden.
Heeft iemand tips over de maximale grootte van de porties? Voor zowel kittens als volwassen katten?

Heel erg bedankt alvast!
#3433424
Sjors schreef: wo 13 okt 2021, 17:52 Hoi allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en ben mij sinds kort aan het verdiepen in rauwe voeding voor mijn oranje katertje Sjors. Hij is nu bijna zes maanden oud en een boefje (die alles op zijn pad probeert te eten). Sinds ik hem heb geadopteerd heeft hij al last van windjes en periodes waarin zijn ontlasting allesbehalve ideaal is (ook vaker diarree). Ik heb meerdere brokken voor hem geprobeerd en bij iedere switch krijgt hij extreme diarree. Inmiddels heb ik de Kenner Kitten van de Welkoop (kreeg hij van de vorige eigenaar), Orijen Cat&Kitten en Acana Grasslands Regionals geprobeerd. Omdat zijn klachten blijven aanhouden zou ik dus graag de opties van rauw voer willen verkennen.
Waar ik alleen niet echt een duidelijk antwoord op kan vinden is hoe vaak je de kat per dag te eten moet geven bij alleen kvv. Sjors krijgt nu vier keer per dag brokjes met vijf uur ertussen. Ik heb een automatische voerbak dus verder geen werk er aan. Het voeren van kvv op meerdere tijdstippen zal voor mij niet altijd haalbaar zijn. Op een aantal websites heb ik gelezen dat de ideale portiegrootte voor een kat 35g per keer is voor natvoer. Dit ivm met het stijgen van de urine ph bij te grote porties. Sjors heeft namelijk ook vaker last gehad van een blaasontsteking en bij de laatste controle is er ook struviet gevonden.
Heeft iemand tips over de maximale grootte van de porties? Voor zowel kittens als volwassen katten?

Heel erg bedankt alvast!
Wij hebben twee kittens van 4 maanden en 6 maanden oud worstelen ook nog met de juiste voeding. Heb je nieuwe merken wel rustig gemengd en een aantal weken gevoerd? Want diarree is (helaas) wel normaal, het kan 4 -6 weken duren voordat ze gewend zijn aan nieuw voer. Dat hebben wij hier ook gemerkt namelijk.
Wij voeren momenteel 2x per dag KVV, ze eten porties van 40-50 gram, dat was voorheen ook ca 35 gram dus die informatie klopt wel. Naast de KVV willen wij wel brokken aanhouden, deze staan onbeperkt klaar, kittens hebben veel voeding nodig en omdat KVV niet constant aangeboden kan worden hebben wij hiervoor gekozen. Alleen merk ik dat het kiezen van de juiste brok ook niet zo makkelijk is. Ze doen het redelijk op Wellness Core maar ik heb het vermoeden dat het eiwitpercentage te hoog is dus we gaan nu Acana Wild Prairie proberen.

In jouw geval zou ik zeker volledig proberen over te stappen op KVV, dat zal de problemen met blaas en urine zeker goed doen! Op de verpakkingen staat hoeveel gram je moet geven, ik dacht voor kittens gemiddeld 80-100 gram per kg lichaamsgewicht. Ik zou dit over 3 porties per dag proberen te verdelen, een katertje van een half jaar oud zou het prima moeten doen op 3 maaltijden per dag. Hier bevallen de merken KIVO, Carnibest en Barfmenu erg goed!
Door Sjors
#3433473
Dank voor de reactie en tips! Het nieuwe voer heb ik rustig geïntroduceerd (elke keer ongeveer zes weken). Bij Acana en Orijen kreeg hij elke keer dat ik op 50% nieuw voer zat hele erge diarree. Op zijn slechts zes keer naar de bak (in een dag) geweest en was het heel waterig. Ik ben toen op advies van de dierenarts gelijk gestopt. In hoeverre is de diarree acceptabel en kan je verder gaan met het switchen naar het nieuwe voer? Hebben jouw kittens daar dan af en toe last van? Of kan het ook voorkomen dat ze een dagje veel last hebben zoals Sjors en moet ik dan gewoon doorzetten?

Ik ben ook van plan om naast de KVV brokken aan te bieden. Op dit moment ben ik de switch aan het maken naar de brok van Celtic Connection Chicken with Duck & Turkey. Tot nu toe nog geen diarree gehad dus hopelijk blijft dat zo! Het vinden van het juiste voer is inderdaad lastig.. De site van Catmoneo vind ik zelf erg handig. Weet niet of je die al kent maar misschien heb jij er ook iets aan.
Ik ga voor nu kijken of de combinatie van brokken en 2x per dag KVV voor hem werkt. Dankje!
#3433478
Ik vind diarree bij kittens niet normaal.
En het staat voorop dat wij hier rauw voer aanraden, dat is de bedoeling van dit forum en staan wij ook volledig achter.
Maar als je kitten zo'n diarree heeft en je ziet het echt niet zitten om volledig op kvv over te gaan, ga dan aub volledig brokken voeren. Dat constant switchen is echt geen goed idee bij een spijsvertering die het lastig heeft.
Ik moet je dan wel vragen discussies over brokken elders verder te zetten. Dat is hier niet de plaats daarvoor.
Als je nu, of later, toch nog kvv wil gaan voeren, ben je hier uiteraard altijd van harte welkom.
Maar in het belang van je kitten, zeg ik toch echt, maak een keuze. Ofwel brok ofwel rauw..
Naar mijn opinie zou dat het beste volledig rauw zijn. Barf zelfs, dat kan je perfect afstemmen op de noden van jouw kitten.
Door Too
#3433479
Sjors schreef: wo 13 okt 2021, 17:52 Hoi allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en ben mij sinds kort aan het verdiepen in rauwe voeding voor mijn oranje katertje Sjors. Hij is nu bijna zes maanden oud en een boefje (die alles op zijn pad probeert te eten). Sinds ik hem heb geadopteerd heeft hij al last van windjes en periodes waarin zijn ontlasting allesbehalve ideaal is (ook vaker diarree). Ik heb meerdere brokken voor hem geprobeerd en bij iedere switch krijgt hij extreme diarree. Inmiddels heb ik de Kenner Kitten van de Welkoop (kreeg hij van de vorige eigenaar), Orijen Cat&Kitten en Acana Grasslands Regionals geprobeerd. Omdat zijn klachten blijven aanhouden zou ik dus graag de opties van rauw voer willen verkennen.
Waar ik alleen niet echt een duidelijk antwoord op kan vinden is hoe vaak je de kat per dag te eten moet geven bij alleen kvv. Sjors krijgt nu vier keer per dag brokjes met vijf uur ertussen. Ik heb een automatische voerbak dus verder geen werk er aan. Het voeren van kvv op meerdere tijdstippen zal voor mij niet altijd haalbaar zijn. Op een aantal websites heb ik gelezen dat de ideale portiegrootte voor een kat 35g per keer is voor natvoer. Dit ivm met het stijgen van de urine ph bij te grote porties. Sjors heeft namelijk ook vaker last gehad van een blaasontsteking en bij de laatste controle is er ook struviet gevonden.
Heeft iemand tips over de maximale grootte van de porties? Voor zowel kittens als volwassen katten?

Heel erg bedankt alvast!
Hoi Sjors

Ik vind t nogal wat hoor, zoveel gedoe in de eerste 5 maanden :-\
Die wisselende poep heb je daar al eens een ontlastingsonderzoek op laten uitvoeren om parasiet, giardia, worm etc uit te sluiten? (Dit kan heel goed via het Woud)
Mocht het gewoon gevoeligheid zijn dan zzou ik eerst maar s een tijdje 1 soort voer geven, even rust in dat lijfje.

En de blaasontsteking(en?) kun je die ergens aan linken?
Stress is bijvoorbeeld een bekende trigger, voor struviet is versvoeren dan wel weer heel heilzaam, geen wondermiddel maar wel goed.

Ik ken het 'kleine porties voor een ideale ph' niet, geldt dat ook voor vers of gawt het over traditionele blikvoeding?
Als je bij natuur/wildbarf uitgaat van zo'n 6 a 8 (muizen)vangsten per dag dan komt dat aardig overeen met het genoemde aantal voermomenten en bijbehorende gewicht.
Kan dan wellicht zijn dat men dit zegt als 'in een ideale situatie eet een kat.. '
Er zijn overigens ook voerautomaten met koelelement dus helemaal onmogelijk is het niet.
Het is bij katten wat minder makkelijk om ph te monitoren dan bij een hond die uitgelaten wordt maar het zou best interessant zijn om dat registreren
Door Sjors
#3433486
Hi Too!

Ja klopt :( Hij heeft niet de meest makkelijke start in het leven gehad en is een beetje een zorgenkindje. Ik heb inderdaad ook een ontlastingsonderzoek laten uitvoeren en daar is niets gevonden. Toen ik hem kreeg had hij wel wormen en is daar voor behandeld. Laat zijn ontlasting af en toe nog controleren om zeker te zijn dat hij er niet weer opnieuw last van heeft.
Ja eens! Mocht het voer wat ik nu geef niet werken dan is de volgende stap uitvogelen of hij ergens overgevoelig voor is. Hij heeft vanaf het begin al geen ideale ontlasting, maar het lijkt steeds vaker voor te komen. En de lucht die er vanaf komt is ook niet helemaal normaal denk ik.. Ik heb nog nooit zo'n lucht geroken van een kat.

De blaasontstekingen kan ik helaas niet ergens direct aan linken. De dierenarts zei wel dat het kan komen door de start die hij heeft gehad. Hij zat onder de vlooien, had wormen en ook een dik opgezwollen buikje. De dierenarts gaf aan dat hij van al deze problemen in zijn lijfje stress kan krijgen, wat weer kan leiden tot een blaasontsteking. En het voer kon ook een oorzaak zijn.

De portiegrootte geldt voor zowel natvoer als brokken. Een portie brokken zou maximaal rond de 20 gram en natvoer maximaal 50 gram moeten zijn. Het geven van te grote maaltijden zou leiden tot een stijging van de zuurtegraad en een ph van boven 6,8 zou ervoor kunnen zorgen dat de kans op struviet toeneemt.
Catmoneo heeft hier een interessant artikel over (https://www.catmoneo.nl/hoe-vaak-eten/)
Ik weet niet of dit zo is en of elke kat last zou kunnen ondervinden naar aanleiding van te grote porties voeren, maar omdat Sjors een historie heeft van blaasontstekingen ben ik een beetje bang dat ik het straks veroorzaak door hem teveel in een keer te voeren.

Voerautomaten met een koelelement?! Ik wist niet dat zoiets bestond! Heb jij misschien aanraders?

Dankje!
Laatst gewijzigd door Sjors op vr 15 okt 2021, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sjors
#3433491
pearlsofpassion schreef: vr 15 okt 2021, 14:53 Ik vind diarree bij kittens niet normaal.
En het staat voorop dat wij hier rauw voer aanraden, dat is de bedoeling van dit forum en staan wij ook volledig achter.
Maar als je kitten zo'n diarree heeft en je ziet het echt niet zitten om volledig op kvv over te gaan, ga dan aub volledig brokken voeren. Dat constant switchen is echt geen goed idee bij een spijsvertering die het lastig heeft.
Ik moet je dan wel vragen discussies over brokken elders verder te zetten. Dat is hier niet de plaats daarvoor.
Als je nu, of later, toch nog kvv wil gaan voeren, ben je hier uiteraard altijd van harte welkom.
Maar in het belang van je kitten, zeg ik toch echt, maak een keuze. Ofwel brok ofwel rauw..
Naar mijn opinie zou dat het beste volledig rauw zijn. Barf zelfs, dat kan je perfect afstemmen op de noden van jouw kitten.
Dank voor de reactie! Nee zeker niet. Volgens de dierenarts is het bij kittens bijna altijd het voer wat wordt gegeven vandaar dat ik probeer uit te vogelen wat voor hem werkt. Heb jij nog tips voor de portiegrootte als ik volledig over ga op rauw voer? Kan je een kat die volledig op rauw is ook twee keer per dag eten geven? Hij heeft nu namelijk wel meer voermomenten.. Of zou je meerdere porties (nu geef ik vier keer per dag voer), moeten aanbieden? Ben een beetje huiverig met het geven van te grote porties gezien zijn historie met blaasontstekingen.
Door Too
#3433492
Ach het was een beetje een prötsje dus, fijn dat hij jou heeft gevonden.
Een snelle scan geeft iig de Catmate c 500, wellicht geeft zoeken op
iets als voerautomaat+natvoer meer
Als ik er aan denk kijk ik later nog even.
Er zijn er vast wel meer en of het dé oplossing voor jullie is weet ik ook niet maar ik wilde de optie wel vermelden


Onregelmatig ontzettend stinkende poep met een heel specifieke geur ... weet je zeker dat het geen giardia is?
Giardia scheidt niet voortdurend uit he, volgens mij neem je :shit: monsters van 3dagen voor het beste resultaat
Door Sjors
#3433493
Too schreef: vr 15 okt 2021, 19:15 Ach het was een beetje een prötsje dus, fijn dat hij jou heeft gevonden.
Een snelle scan geeft iig de Catmate c 500, wellicht geeft zoeken op
iets als voerautomaat+natvoer meer
Als ik er aan denk kijk ik later nog even.
Er zijn er vast wel meer en of het dé oplossing voor jullie is weet ik ook niet maar ik wilde de optie wel vermelden


Onregelmatig ontzettend stinkende poep met een heel specifieke geur ... weet je zeker dat het geen giardia is?
Giardia scheidt niet voortdurend uit he, volgens mij neem je :shit: monsters van 3dagen voor het beste resultaat
Dank! Ik ga het zelf ook verder uitzoeken.
Op giardia is ook getest en niets gevonden. Heb inderdaad de eer gehad om 3 dagen lang poep te mogen verzamelen en te bewaren in de koelkast :-\ Maar misschien wel goed om het nog een keertje te laten testen..
Door Too
#3433494
Wat mij betreft kan een gezonde volwassen kat wel.met 2 maaltijden uit de voeten al zullen ze 3x vast ook fijn vinden
Dat zou ook best 's ochtends, eind van de werkdag en voor het slapen kunnen zijn, de interval hoeft toch precies gelijk te zijn?
Bij het muizenvangen hebben ze ook niet elke 3uur geluk ::)
#3433495
Sjors schreef: vr 15 okt 2021, 18:58 Dank voor de reactie! Nee zeker niet. Volgens de dierenarts is het bij kittens bijna altijd het voer wat wordt gegeven vandaar dat ik probeer uit te vogelen wat voor hem werkt. Heb jij nog tips voor de portiegrootte als ik volledig over ga op rauw voer? Kan je een kat die volledig op rauw is ook twee keer per dag eten geven? Hij heeft nu namelijk wel meer voermomenten.. Of zou je meerdere porties (nu geef ik vier keer per dag voer), moeten aanbieden? Ben een beetje huiverig met het geven van te grote porties gezien zijn historie met blaasontstekingen.
Ik denk niet dat portiegrootte op vers uitmaakt. Rauw vlees werkt zowiezo bufferend naar een ideale pH. Koolhydraten werken basisch makend. Dus als je veel brokken in een keer voert kan ik volgen dat dat een felle stijging kan geven. Maar in rauw zitten normaal gezien geen koolhydraten. En als je katje al eens struviet heeft gehad, zou ik dan zeker geen kvv met rijst of groenten gaan geven.

Struviet kan idd van blaasontstekingen komen, blaasontstekingen kunnen van struviet komen. Het is vaak moeilijk uit te maken wat het eerste was. Tenzij er geen bacteriën in de blaas zijn en wel struviet, dan is het duidelijk. Op voorwaarde dat de urine vers onderzocht is. Want als je het een paar uur laat staan kan er ook struviet neerslaan zonder dat het in de blaas aanwezig is.

Wat van belang is bij alle blaasontstekingen is vocht. Dat is het allerbelangrijkste!
En dat zit natuurlijk in vers veel meer dan in brok. Je zou er zelfs nog wat extra water bij kunnen doen. Je kan zelfs blaasontstekingen genezen, alleen maar door ontzettend veel te drinken. Maar dat lukt bij jezelf natuurlijk wel maar bij een kat niet. :P Tis maar om te zeggen hoe belangrijk vocht en spoelen is.
Tel daarbij de pH bufferende werking, en ik zou wel weten wat ik wil voeren.
Op brok krijgen vrij veel katten last van blaasgruis.. Vraag maar aan je DA, het komt erg veel voor. Op rauw zeer zelden. Bij de meeste patiëntjes is overschakelen op kvv al voldoende om blaasgruisproblemen (nadat ze opgelost zijn) te vermijden. Enkele hebben echter aangeboren problemen en die moeten extra verzuurders krijgen. Maar meestal is gewoon rauw voeren dus voldoende.

Als ik jou was, kocht ik een doos kvv van Tinlo Barfmenu. Dat is een merk met een vrij hoog botgehalte. Als hij daar nog steeds slappe ontlasting op houdt is er wat mis. Dat kan idd een parasiet of darminfectie zijn. Een ontlastingonderzoek is dan alleszinds het volgende. Of het zou natuurlijk kunnen dat hij niet tegen rauw kan. Maar dat hebben we hier bij katten nog niet meegemaakt en bij honden gebeurt het ook vrijwel enkel bij oudere honden.
Voedselintolerantie (dus niet allergie das wat anders) voor bepaalde diersoorten zou evt ook nog kunnen, maar dat zien we ook vrijwel nooit.
Alleszinds is hem een maandje enkel rauw kvv geven, geen brok, geen snackjes, volgens mij de eerste stap om erachter te komen wat er scheelt. En best ook nog even geen vis.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door