Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door 0001
#3408468
- Zijn er nog dieren waar van ik het orgaan beter niet aan de kat kan voeren? Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je beter geen runderlever kan voeren, maar kan dat nergens terug vinden dus geen idee of dat wel waar is.

- Waar kopen jullie nier, en van welke diersoorten? Zelf kan ik alleen lam en konijnennier vinden maar dat is dan gelijk een hele kilo, dat krijg ik nooit op.

- Snijden jullie het vet van de organen af of moet ik dat juist ook voeren?

- Zijn er nog organen van bepaalde diersoorten die katten extra lekker vinden?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3408526
Het vet is geen orgaan. Dus als je het voert, telt het niet mee als nier.
Of je het voert hangt af van het gewicht van de kat (te dik of niet) en het vet in de rest van het menu. Bij voorkeur voer je vetten van wild of vrij rondgelopen dier en gooi je slechter vet weg..
Hier gaat het vet uit konijn karkas en rond konijnnier dus grotendeels weg. Niet elk frummeltje maar grote stukken gaan er wel af..
Als je konijnnier koopt is het 9 van de 10 idd met vet. Dat maakt de nieren een stuk duurder maar je houdt maar 3/4e kg (in het beste geval) uit een kg over als je het vet weggooit, en dan is dat meteen een oplossing voor je probleem dat een kg te veel is.
Ik raadde je al aan toch iets meer nier te voeren, dus gaat die hoeveelheid ook sneller op.

Katten eten liever kleinere dieren. Dus in het algemeen eten ze liever konijnnier dan lamsnier. Runderhart en zeker lamshart vinden ze dan weer vaak wel erg lekker. Hier ook, maar lamslever vinden ze vergif en lamsnier eten ze enkel gemengd met hart.
Het is uiteraard ook persoonlijk en dus kat tot kat verschillend
Runderlever mag je denk ik gewoon voeren, als ze het lust. Gezonder dan kippen--of konijnenlever die veel AB krijgen.
Rundernier is niet zo gezond omdat de cadmiumlevels in de nieren oplopen met de leeftijd en je dus jonge nieren moet hebben. Rundernier is altijd minstens 2 jaar oud.
Door 0001
#3408561
Pearlsofpassion, dat is duidelijk uitgelegd! Dankjewel :)
Hoe lang zou je orgaan maximaal in de vriezer kunnen laten? Zelf maak ik alles liefst binnen een maand of 3 op omdat ik bang ben dat het anders voedingswaarde verliest. Misschien is dat iets aan de korte kant dan?

Heb een verkooppunt gevonden met antibioticavrije eendenlever, is wat duur maar wel de moeite waard dus?

Esther: dankjewel! Zou je mij kunnen uitleggen waarom je paardenlever niet zou voeren? Ik ben echt nog nieuw met dit soort dingen, dus daar leer ik weer van :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3408565
Paarden durven ze sterke medicatie geven. Maar ik geloof dat het verder ook nog iets is, gewoon eigen aan de diersoort. Weet het niet meer.

Ja, bio-lever is zeker een meerwaarde. Waardevoller qua voedingsstoffen ook.
Eendenlever is zowiezo duur.

Binnen de 3-4 maand opwerken is voor orgaan wel een goed idee. Ik heb meestal per 20 weken geloof ik. Vacuum verpakt houdt ik het langer bij, maar bij voorkeur niet he.
Ze gaan er ook niet meteen dood van of lopen geen tekorten op.
Gaat 700gr niet op in 3-4 maand?
De manier van verpakken is eg belangrijk. Zo weinig mogelijk lucht bij en zeker geen luchtverversing. Zo vermijd je vriesbrand..
Hier gaan lever en nier in bakjes met deksel die dan nog eens per zoveel in dikke zipzakjes gaan. Alles herbruik. Dunne zakjes (vb boterhamzakjes) zijn niet geschikt om in in te vriezen.
Door 0001
#3408574
Even uitgerekend: als ik alleen de muis, vis, kuiken, en medicatiemix in het menu laat en de rest aanvul met barf (570gr) heb ik max. 29 gram per orgaan per week nodig. Dus met 700 gram zou ik ongeveer 23 weken doen.

Ik hoor net dat onze slager ook geen nier verkoopt, jammer dat ze bij de barf shops ook niet echt een selectie van verschillende soorten hebben. Lastig zeg
Door src_esther
#3408576
pearlsofpassion schreef: di 11 aug 2020, 14:27 Paarden durven ze sterke medicatie geven. Maar ik geloof dat het verder ook nog iets is, gewoon eigen aan de diersoort. Weet het niet meer.
Dat. Paarden krijgen gedurende hun leven mijnsinzien te veel 'troep' toegediend. Daarnaast is er ook best veel gesjoemel met paardenpaspoorten wat het er niet betrouwbaarder maakt. Gezien de functie van de lever zou ik dat dus niet durven voeren.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door