Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door 0001
#3407350
Ik heb een opzetje gemaakt voor ons nieuwe menu en ik zou willen vragen of jullie even met mij mee kunnen kijken. Zelf heb ik nog geen ervaring met barfen en waarschijnlijk zie ik dingen over het hoofd die een ervaren oog er zo uit pikt.

3,5 jaar, Maine Coon poes, gecastreerd.
Weegt 5,8 kg, streefgewicht 5,5 kg. Bankaardappel en hongerlap.
130 gram voer per dag (met oog op afvallen) dus 910 gram per week.
Beginnende kauwer, moet kaakspieren nog trainen.

Eiwitbronnen + notities
- Konijn KVV (Oervoer) incl. vlees, bot, hart, lever Exl. nieren. KVV is voor de ochtenden op werkdagen, geen tijd om de kat met botten in de gaten te houden. (Konijn is de enige smaak KVV die ze op het moment accepteert)
- Muis, heelprooi.
- Kwartel, karkas van Oervoer. Reken ik als vleesbot en orgaan.
- Duif, karkas van Oervoer. Reken ik als vleesbot en orgaan.
- Kip, Barf+eendagskuiken. Kippenrug, kippenmaag. Eendagskuiken, heelprooi.
- Rund/kalkoen/kip. Spiervlees, wisselt iedere 2 weken.
- Sardien of sprot. Heelprooi.
- A/D Hills blikvoer, compleet. Ik geef iedere dag 10 gram AD Hills blikvoer bij haar medicatie. Hier kan ik voorlopig helaas niets aan veranderen.

Qua barf bijvoeren hou ik aan: (en corrigeer mij gerust als ik het mis heb of het beter anders kan doen)
40% vleesbot
40% spiervlees
20% orgaan
Waarvan:
5% Lever
8% Maag
5% hart
2% nier

Menu stap 1 - Beginner, met kippen rug
Afbeelding

Menu stap 2 - Met duivenkarkas
Afbeelding

Menu 3 - Grotendeels Barf
Dit vind ik heel lastig, vooral orgaan is mij echt nog een mysterie. Wat zijn de tips en tricks om dat te geven?
Ik heb over iedere dag vlees bot verdeeld want dat leek me wel zo fijn voor de darmen. Bij dit menu reken ik de kuikens wel mee in het totaal.
Afbeelding


Bonus vragen:
  • Snijd ik het vet van runderhart en rundvlees af, of laat ik dat zoveel mogelijk zitten?
  • Als ik een kip zelf opdeel (of los kipendij koop) laat ik het vel dan op de kip zitten of kan ik dat beter verwijderen?
  • Sommige mensen op dit forum geven cottage cheese bij, hoeveel per week geven jullie? Reken ik dat als extraatje bovenop of trek je dat af van het week/dag totaal
  • Kan ik heelprooi baby/jonge konijn als compleet rekenen? Zo nee wat moet daar dan nog bij gevoerd?
  • Laten jullie de katten op den duur alleen met eten als ze beter met botten kunnen omgaan? Ik moet de mijne nog echt babysitten en vraag mij af of dat altijd nodig gaat zijn.
Alvast heel erg bedankt voor het meekijken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3407360
Goh, op zich is dat goed. Maar ik stel mij vragen of het praktisch wel haalbaar is zo. Met al die verschillende gewichten in spier ed.
Ikzelf vind het gemakkelijker om vb in 3e menu elke dag dezelfde hoeveelheid spier en vleesbot te geven en daar dan orgaan, vis of kuiken bij te voegen. Bepaal wat je op de week wil voeren en verdeel dat dan over de dagen zodat je ongeveer gelijke dagen krijgt.

Maar je moet dus bekijken wat je zelf het eenvoudigst vind.

Een dag enkel karkas is wel idd geen goed idee bij een kat. Veel kans op verstopping. Vleesbot verdeel je het best gelijk.

Kippendij ga je enkel het vlees vanaf halen? Want het bot is nog te hard voor een beginner.

Het vel en vet kan je best grotendeels verwijderen als ze moet afvallen. Echt alles moet er ook niet af, vet is ook nodig. Maar niet overdreven veel.

Ik raad geen zuivel aan bij katten. Het mag natuurlijk, als je dat wil, en op voorwaarde dat ze er geen diarree van krijgt.
Dan trek je het best van je totaal af omdat je kat moet afvallen.

Een jong konijn durf ik wel als compleet rekenen. Echt een babydier kan je als verhouding wel compleet rekenen, maar je moet dat niet teveel voeren omdat de samenstelling van de organen nog wel anders is dan bij oudere dieren.
Zo voer je ook best niet enkel lever van kip of konijn omdat die erg jong geslacht worden.

Bij het eten van vleesbot blijf je toch best steeds in de buurt. Ook jaren later kan er wel eens iets vast komen te zitten waarbij je moet helpen. Je weet dan ook best vooraf wat je moet doen als vb vleesbot vast komt te zitten in de keel. Dat gebeurt zeer zelden, maar je bent er beter op voorbereid zodat je gerust kan zijn.
Door 0001
#3408464
Hmmm, ja ik snap wat je bedoelt daar heb je wel een punt. (Sorry voor het late antwoord trouwens, omstandigheden.)

Ben er nog even voor gaan zitten en met wat dingen geschoven in de menu’s
Dit is nu het idee: Weeg muis, vis, kuiken, karkas voor de week af, het karkas vul ik aan met spiervlees. Aan de hand daarvan reken ik uit hoeveel aanvullend barf ik nodig heb om aan mijn gewicht quota te komen. Deze delen verdeel ik in zo gelijk mogelijke stukken over de dagen die het nodig hebben.

Dan kom ik uit op zoiets

Zwaarder op karkas
Afbeelding

Zwaarder op barf
40%bot 40%vlees 20%orgaan
Orgaan wat ik bijvoeg is 5% lever, 8%maag, 5%hart, 2%nier
Afbeelding


Wat je zegt over verstoppingen met veel bot ben ik bekend mee, tijdens het eliminatiedieet konijn kvv van KB Raw heeft ze even echt stoepkrijtjes gepoept. Sindsdien hou ik de poep goed in de gaten als we iets in het dieet wisselen, maar verrassend genoeg was ze op de kwartel en duif karkas gewoon heel goed aan het poepen, zag er mooi uit en stonk niet. Vandaar dat ik dacht dat de karkassen compleet waren.
Nu heb ik afgelopen weken spiervlees bijgevoerd na je advies, maar nu heeft ze juist weer veel vaker plakkerige poep. Aan de orgaan hoeveelheden heb ik niets veranderd nog, dus daar ligt het niet aan. Enig idee wat dit zou kunnen zijn, of moeten de darmen gewoon weer even omzetten?

En ja, de kippendij bedoel ik inderdaad zonder bot, ik haal altijd een zak van 2 kilo voor onszelf zonder vel en bot, die gaan dan in porties de vriezer in. Daar mag ze van hebben ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3408469
Oh, dan mag ze toch meer bot (karkas) en minder vlees hebben.

Ik heb nog 1 opmerking. Je geeft best geen lever en vis op 1 dag. Beide laxerend.
Doe vis samen met hart en maag en de fazant samen met lever en nier.

En ik zou ook wat meer nier en minder maag voeren. Hart-lever-nier samen zou toch 15% moeten zijn in je menu. Nu kan je wat compenseren voor organen die nog in je karkassen zitten, maar zoveel nier zal daar niet in zitten, toch?
Door 0001
#3408471
Top, dankjewel!

Denk je dat ik best alleen het spiervlees wat ik aanvul op de karkassen iets naar beneden kan draaien, of zal ik het gehele menu omzetten naar 45% bot 35% vlees? En als ze dan plakkerige ontlasting blijft hebben nog een keer 5% schuiven?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door