Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3407113
Hallo iedereen, mijn kat heeft nog maar net de heelprooi en karkassen ontdekt en is razend enthousiast! Het is erg leuk om haar te zien leren en experimenteren. Nou heb ik wel nog een paar vraagjes

Ze heeft links een onderkiesje minder en kauwt nu dus bijna niet met links. Heeft iemand van jullie ervaring met katten die minder kiezen hebben? Ik zou graag zien dat ze daar ook goed de bovenkiezen schoonhoud door ze goed te gebruiken.

Toen in na 3 weken kwartelkarkas eten een duivenkarkas gaf ging dit duidelijk veel moeilijker af. Het velletje wat op sommige stukken zat alleen al kwam ze bijna niet doorheen. Helaas is ze ook niet (in tegenstelling tot sommige katten die ik hier op filmpjes heb bekeken) een geduldige kauwer die gewoon een tijdje doorknaagt. Ze probeert het 20 seconden max en geeft het dan op, gaat onzeker rondlopen, pakt een ander stuk, drentelt weer terug... ik denk dat het onzekerheid is, want enthousiasme over de smaak daar ligt het niet aan. Hoe kan ik haar hier mee helpen?

Hoe zie je of een kat klaar is voor een upgrade in botniveau? Ben ik te snel gegaan van kwartel naar duif?

Ik zie sommige mensen hier wel eens zeggen dat je moet opletten of je huisdier wel alles verteerd, maar hoe zie je dat dan als het wel of niet goed gaat?

En natuurlijk hoor ik ook graag andere tips en zie ik graag filmpjes van jullie ervaren of beginneling katten :biggrin2:
#3407130
Dat ze met maar 1 kant kauwt is vrij normaal.. Hier hebben ze ook allen een voorkeur. Ze wisselen wel eens maar gaan dan toch weer snel naar de voorkeurskant.

Ivm het leren kauwen (want de techniek moeten ze leren en de kracht in de kaken ontwikkelen) zou ik nog even bij gemakkelijk bot blijven. En dat is vb kip (en dan vooral rugstukken), kwartel en konijnribbetjes. Duif is een klein dier maar doorgaans verbazend hard. Vleugels en poten zijn zowiezo erg hard. En als ze het niet stukgekauwd krijgt is het wel logisch dat ze het snel opgeeft.
Om dat kauwen toch te trainen en het stukken afkauwen te oefenen zou ik haar spier en orgaan in zo groot mogelijke stukken geven. Desnoods 3 dagen in de week orgaan en 4 dagen spier zodat je grotere stukken kan geven.
Een kippen maagje is niet zo groot maar omdat het wat taai is wel prima kauwmateriaal. Een kuiken is ook leuk om te leren al heb ik er een die dat zo lekker vind dat hij ze in het begin zowat in zijn geheel naar binnen zoog. Kwestie van proberen.

Houdt er ook rekening mee dat als je kat al iets ouder is (ik weet niet hoe oud ze is?) het kauwen waarschijnlijk nooit zo goed zal gaan als wanneer ze het als kitten leren. Ik heb een poes op 7 jaar overgezet en die is nooit verder geraakt dan een doorgeknipte konijnenbovenrug. Parelhoen was al te hard en met duif had ik dus ook niet moeten aankomen (als ze dat had gelust).
Cuzco was 2 toen hij op barf ging en die kon vrij veel knagen (nu hij tien is, wordt het wel merkbaar wat moeilijker maar een eendennek lukt nog net).
#3407237
Aha, goed dat je dat zegt over duif! De reden dat ik die in huis gehaald had was omdat ik op een internet lijst met botgeschiktheid voor katten gezien had dat deze geschikt waren voor kittens. Helaas niet zo dus.
Vast even vooruit denkend voor de toekomst: na de kippenrug en konijnenribben, wat zou daarna een goede progressie zijn qua bot en karkas?


Ik zal de kippenruggen bestellen en heb vandaag kippenmaagjes gehaald, maar na wat rondzoeken kan ik nergens konijnenribben vinden. Wel karkassen bij oervoer of willekeurige konijnendelen bij animalfoodexpress. Waar zou ik de ribbetjes los kunnen halen?

Kuikentjes maakt ze al korte metten mee, net als muis, sprot, en stukken sardien. De kwartel gaat steeds beter, daar zie ik haar echt van leren. Ze is 3,5 jaar en ik geloof dat Maine Coons doorgroeien tot hun vierde jaar. Denk je dat dat nog iets kan worden?
#3407249
Ze zal nog wel redelijk leren knagen vermoed ik.

Als de konijnkarkasjes van oervoer de borst karkasjes zijn, zijn die prima om te starten. Als je de rug dan in de lengte doorknipt kan ze dat waarschijnlijk wel wegkrijgen. En anders de ribbetjes eraf en de rug bijhouden tot later. Eraf knippen kan je als ze nog bevroren zijn, gewoon voldoende ontdooit om van elkaar gehaald te worden..

Erna zou duif idd moeten gaan lukken. Net als parelhoen en eend. Patrijs is ook te doen.
Nog later wild zoals fazant en wilde eend. Of dragende delen van kip, konijn of parelhoen.
Harder gaan mijn katten niet. Wild konijn en haas lukken alleen de ribbetjes en lamsribben oid is te hard.
#3407343
Dankjewel! Daar kan ik goed mee verder komen.

Ik zie op de site dat ze het achterdeel en voorstedeel van het konijnenkarkas los verkopen. Wel zijn het allemaal wilde konijnen dus die zullen een stukje harder zijn. Ik gooi volgende keer gewoon een voorkantje daarvan bij m’n bestelling om uit te proberen, en als het dan te lastig blijkt haal ik de vleesmepper wel even te voorschijn ;D
Op animalfoodexpres zijn alleen “konijnendelen” te koop in de botsectie, dan weet je dus echt niet wat je krijgt, kan zelfs vlees zijn. Zijn de poten en kop ooit te eten voor katten? Die lijken me toch echt iets te hard denk ik?

Ik ga ook dit weekeind een hele kip kopen, dan mag ze haar tandjes testen op het rugstuk en genieten wij wel van de rest. Ben heel benieuwd wat ze daar van gaat vinden, ze heeft tot nu toe niet echt kip gegeten. De KVV variant vind ze verschrikkelijk :o
#3407349
Ah oke, omdat ik in de reviews las dat iemand veel ribbenkasten en poten bij de order had, maar ook stukken vlees. Nou ja, komt er dus op neer dat ik het er niet op ga wagen.

Als iemand een goede plek weet om aan konijnenribben te komen dan hoor ik dat heel graag.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door