Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door 0001
#3407112
Hallo iedereen, mijn kat Frankie is sinds een paar maandjes bezig met prooidiertjes eten en ze vind het heerlijk! Nou heb ik bij oervoer kwartel en duivenkarkassen besteld (stond bij dat ze als compleet kunnen worden gerekend) en die eet ze ook erg graag, alhoewel ze beduidend meer moeite heeft met het wegwerken van de duif. Belangrijk om te weten is dat ik vooral werk met karkas en heelprooi om compleet te bieden.

Nou heb ik zelf wat vraagjes hier over.
De kwartel karkasjes wegen 60 gram dus dat is een leuk formaat om op een dag te geven maar de duiven wegen soms wel 165 gram, deze moet ik dus in stukken opdelen. (En dan is het nog geen eens een hele :D )
Hoe deel ik dat het beste op? Bevroren en licht ontdooide stukken knippen is voor mij best lastig, ik kan zelf dan ook maar moeilijk de ingewanden identificeren en lostrekken om op te delen... dit moet vast veel makkelijker kunnen of er is een truc voor die ik nog niet ken? Als iemand een beschrijving of zelfs filmpje heeft van hoe dit te doen bij vogelsoorten (visueel leren gaat veel beter bij mij) dan ben ik daar heel erg mee geholpen!

Als je een karkas voert over hoeveel dagen kan je dit dan nog als compleet rekenen? Bijvoorbeeld 2 dagen doen over dezelfde duif kan dacht ik wel, maar als ik een erg grote moet opdelen in 4 werkt het dan nog?
Ik heb nu ook erg grote vis binnen gekregen die ik als heelprooi wilde geven maar is wat groter dan gedacht... ze krijgt 3x in de week een stuk van 20 gram, dus over een vis van 120 gram doet ze dan 2 weken met dagen er tussen. Kan dat dan nog als compleet gezien worden?
Hoe doen jullie dit met grotere karkassen?

Hoe zien de niertjes er uit en waar vind ik deze? Ik heb wel lever en hart in mijn karkassen gezien maar de niertjes heb ik geen idee van, dit houd ik toch graag in de gaten dat ze daar wel wat van krijgt

Op het moment is de hoeveelheid kwartel in haar dieet wel erg hoog omdat ze die graag eet en het kauwen daar goed op moet leren, hoe ver kan je uitschieten met een van je diersoorten? Of moeten ze all 4-5 echt ongeveer hetzelfde zijn?

Wat is jullie ervaring en hebben jullie tips?
#3407135
Ook als je een karkas verdeelt kan je het als compleet rekenen. Je moet geen organen gaan verdelen over alle delen. Alleen zou ik dan niet alle lever in 1 keer geven. Dat kan wat teveel in 1 keer zijn.

De nieren liggen bij vogels langs de ruggengraat. Die donkere blubberdingen achter de darmen. Je kan die best niet verwijderen.

Karkas alleen is niet compleet he. Dus daar moet wel minstens spier en misschien ook nog orgaan bij.

Als je enkel prooi bij katten wil geven moet je ook aan piepkuiken, babykonijntjes, ratjes, muizen en dergelijke denken. Allemaal ook lekker zacht om te knagen.
Eendagskuikens mag je ook voeren maar zijn zo jong dat je ze niet echt als een compleet voer kan rekenen maar als extra'tje.
Als je maar 4 of 5 diersoorten geeft moeten ze toch vrijwel gelijk verdeelt worden. Op termijn he. In het begin wat eenzijdiger omdat je bot nog heel zacht moet zijn is prima. En zoals ik in je ander topic zei is duif waarschijnlijk nog wat te hard.
Maar je moet een diersoort toch niet meer dan een kwart van je menu laten uitmaken.
Door 0001
#3407239
Dus als ik een vis van 120gr verdeel in 4 stukken en die over 2 weken verdeeld geef kan ik dat nog als compleet rekenen?

De kwartel en duiven karkasjes die ik heb komen bij oervoer vandaan, ze hebben geen vel, kop, pootjes, en vleugels meer maar bevatten nog wel hart, lever, en nier. De maag en darmen zijn verwijderd. Op de site zelf staat dat deze karkasjes als complete maaltijd gerekend kunnen worden. Ik geloof dat ze daar juist op voeding en verhoudingen gericht waren.
Ik kan ze dus beter niet als compleet rekenen? Hoeveel spiervlees en orgaan moet ik daar nog bij voeren? Als ik aanvullend 2 kuikens per week geef kan ik die dan als aanvulling op de kwartel en duif rekenen voor spier en orgaan? (Ik reken de kuikens nu als extra als lekkers dus reken ze niet mee qua verhoudingen)

Als ik aan piepkuiken kan komen, of stel dat ik een gehele kip of kwartel koop zonder ingewanden, hoeveel orgaan geef ik daar dan nog bij? Gewoon het gewicht van de kip pakken en dan het orgaan percentage waar ik me werk aan de hand daar van uitrekenen?

Later vandaag zal ik even gaan zitten en met mijn menu aan de slag gaan. Ik zal die hier dan even in een nieuw topic posten voor advies en een getraind oog want zoals je ziet heb ik dat nog wel echt nodig, er zal vast nog van alles aan geschoven moeten worden.
#3407247
Bij een kip zonder orgaan kan je idd gewoon 15% orgaan toevoegen. Dan reken je de kip als bot en spier in 1.
Als de kop er nog aan zit daar ook iets van orgaan in, maar uiteraard niet genoeg.


Je kwartels zijn die zgn panklare voor menselijke consumptie? Met de filets er nog aan? Vleugels toch ook zou in denken?
Of zijn de filets eraf en zijn het echt karkasjes?
Met de filets eraan en orgaan erin kan je ze compleet rekenen. Karkasjes, dus zonder filet, reken je als vleesbot. Dus daar moet dan nog spier bij volgens de percentages. Als het orgaan er nog in zit kan je het dus als vleesbot en orgaan in 1 rekenen. Anders moet het orgaan er ook nog bij.

Bij het zelf samenstellen voegen we trouwens een beetje meer hart toe dan in een prooi zit. Dit is omdat het totale orgaan gehalte in een prooi wel ongeveer 15 a20% is, maar we onmogelijk steeds alle organen kunnen voeren (ook hersenen, tong, milt, ogen enz...). Dus voeren we een hoger gehalte van de organen die we wel voeren. Aangezien je zeker lever maar ook nier wel ongeveer volgens de juiste verhouding voert, is het doorgaans hart dat wat meer gevoerd wordt. Het helpt ook dat het rijk is aan goede stofjes, en de meeste katten en honden het erg lekker vinden.

Kuikens zijn geen spiervlees. Qua verhouding kan je ze als compleet rekenen, ookal bevatten ze een beetje weinig calcium. Maar als extra'tje is ook helemaal prima.
Door 0001
#3407344
Aaaaah, op die manier. Dat is super duidelijk, dankjewel!

De kwartels die ik heb zijn dus inderdaad zonder filet (dit was de eerste keer dat ik kwartel of een karkas in mijn handen had dus vandaar) maar met ingewanden. Dan gooi ik er gewoon spiervlees bij, geen probleem.
Wel heel jammer dat ze dan op de website verkocht worden als complete maaltijd, daar heb ik ze toch voor gekocht. Frankie is er echter zo gek op (alleen de muis is lekkerder) en zo’n handig formaatje dat ik ze maar op het rooster hou. Zo groot is mijn vriezer namelijk ook niet.

Het menu was even wat meer werk dan ik verwachtte, dus dat is een dagje later geworden.

Vraagje voor als ik ooit zou overstappen naar de complete kwartels met kop, veren, alles...
- als je een heelprooi verdeelt in stukken (ik kijk er niet naar uit) doe je dat dan ongeveer zoals je een kip opdeelt of is daar een andere methode voor?
- plukt men over het algemeen zelf de veren of mag de kat dat doen?
- Eten ze die op of maken ze er een zooitje van?
- hoe leert een kat plukken? Kan ik daar bij helpen of een kwestie van laten uitzoeken?
Ik weet nog dat mijn oudste buitenkat dat plukken vroeger ook met de gevederde speeltjes deed, bonus punten als hij er een te pakken wist te krijgen als je niet thuis was en hij hem mee naar bed wist te slepen ;D
#3407345
Das kwestie van uitproberen. Als ze ze met veer en al binnenspeelt, zou ik ze in de toekomst maar zelf plukken. Want zoveel veren binnen is niet goed.
Als ze ze plukt en de veren uitspuwt is dat prima.

Delen doe je zoals het uitkomt. Zolang het bot maar wat gelijk verdeeld is.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door