Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ginxminx
#3403012
Ik wil graag de overstap maken van brokken en natvoeding naar het barf menu. Helaas is voor mij veel erg duur aangezien sommige zo'n 40 euro per kat per maand zouden kosten. Nu zag ik bij het BARFmenu de Cattery staan en deze is voor mij wel betaalbaar. Ik betaal nu zo'n 40 euro per maand aan voeding voor beide katten en wil daar wel graag in de buurt blijven.

Als ik het BARFmenu Cattery altijd aan mijn katten zou geven, is dit dan gezond genoeg? Op hun site staat uiteraard van wel maar ik vroeg mij af wat jullie hiervan vinden. Moet ik af en toe iets toevoegen of is dit dan prima zo. Mocht iemand een ander betaalbaar merk aan kunnen raden, graag!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3403098
De barfmenu cattery is compleet aangezien er diverse diersoorten in zitten en volgens mij ook nog een premix.

Het nadeel met kvv is dat je niet weet hoe de kwaliteit van het gebruikte vlees is maar dat weet je met brokken/natvoer ook niet dus niet iets om je wat dat betreft zorgen om te maken. Ze zullen hiermee geen tekorten oplopen ;-)
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3403101
Ja, ik geef ook afwisselend BARFmenu Cattery. De 1kg kost €4,99 bij Welkoop hier. Het is compleet dus je kunt het inderdaad constant geven. Maar we adviseren eigenlijk wel om KVV af te wisselen wat betreft merk.

Ik geef daarom ook KB raw (de enkele diersoorten). Er zijn vele verschillende soorten (kip, kalkoen, paard, eend, konijn, fazant, wilde duif, haas en vis in 500gr en 1kg worsten). Ze zijn ook goedkoper dan BARFmenu (afhankelijk welke diersoort) en prima om af te wisselen. Alleen de verzendkosten bij animalfoodexpress, waar ik het haal, rijzen een beetje de pan uit (€11,95 voor één doos van 20kg). Maar er zijn ook andere die het leveren.

Ps. Af en toe een eendagskuikentje, kippennekje of sardine is goed voor het k(n)auwwerk. Dan hebben de tandjes ook nog wat te doen (hoewel compleet barfen daar natuurlijk beter voor is ::) ).
Gebruikersavatar
Door koekje
#3403172
kvv is meestal vrij prijzig. Als dat de belangrijkste reden is om nu brok en blik te geven, zou ik ervoor kiezen om gewoon zelf een menu samen te stellen, dus te barfen. Dit is meestal aanzienlijk goedkoper en heeft meerdere voordelen, zoals dat je het menu precies op de behoeftes van de kat kunt aanpassen en je meer inzicht hebt in de kwaliteit van het kattenvoer.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3403180
koekje schreef: di 12 mei 2020, 17:07 kvv is meestal vrij prijzig. Als dat de belangrijkste reden is om nu brok en blik te geven, zou ik ervoor kiezen om gewoon zelf een menu samen te stellen, dus te barfen.
Ik dacht dat je met barf ook wel op €3,50 tot €5,00 per kg komt? Maar je weet dan inderdaad wel wat je geeft.

Nadeel van barf vind ik dat ik niet echt kan kiezen wat ik geef. Als ik naar een kippennek kijk is dat al een hele maaltijd voor mijn katten. Een karkas doen ze meerdere maaltijden over. Dus de maaltijden zijn zo klein dat je niet van alles kunt geven in een maaltijd. Dan kun je dat wel weer in verschillende maaltijden geven maar dat vind ik ook zo'n gedoe ::) (persoonlijke mening ;) ).

Zelf KVV maken a.d.h.v. de ingrediënten is dan natuurlijk wel weer een goede optie.

Met anderhalf lade diepvries voor mij en de katten ben ik misschien ook een beetje van de makkelijke ::)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3403200
Nou, hier is een kippennekje zeker geen hele maaltijd. Nog geen halve zelfs.
het is echt afhankelijk van je kanalen waar je je inkopen doet wat de gemiddelde prijs per kilo zal zijn en wellicht ook nog eens verschillend per seizoen (hier wordt uit de supermarkt/slagerij gebarft, dus per kilo zeker duurder). Voor de grotere dingen zoals karkassen kan je deze in kleinere stukken hakken met het hakmes.

Ik vind malen geen eerste optie, ondanks dat het hier wel voor een kat gedaan wordt (en voor Sien wordt het ook steeds meer nodig). Malen geeft altijd kwaliteitsverlies, ondanks dat het niet veel lijkt te zijn. En je mist wat voordelen die zeker bij barf horen, zoals meer vullende werking door grotere stukken, voldaner gevoel, meer tijdsverdrijf, extra tandreinigende werking, etc.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3403316
Ik barf ook gewoon met de katten en dat is vrij goedkoop. Zeker minder dan 3 euro/kg Maar ik heb geluk met een van m'n adresjes en ik heb veel vriesruimte voor de katten en koop groot in. Dat heeft ook serieuze nadelen (ook een zeker kwaliteitsverlies dat ik uiteraard wel probeer te beperken) maar dat is dus een eigen keuze. Ik vind dat nog steeds beter dan gemalen.
Mijn katten eten 1 of 2 dingen (spier, vleesbot, orgaan, vis of kuiken) per maaltijd, 2 maaltijden per dag.
Het is maar kwestie van gewoonte. Eens je een menu hebt en het gewend bent is het niet meer gedoe dan kvv verdelen.

Het is simpel, als je kvv koopt van 3 euro/kg zal daar zelden of nooit een kwaliteit vlees inzitten die je zelf zou kopen. Dat is minder.
Of er zitten goedkopere onderdelen zoals bot of orgaan maar vb ook kip meer in dan je zelf zou voeren.
Door kakocavi
#3403375
Om de vraag van TS te beantwoorden: ik zou niet alleen maar Cattery geven. Het aantal diersoorten is wel (net aan) acceptabel, maar het is wel erg eentonig en je maakt jezelf te afhankelijk van een enkele fabrikant. Variatie is altijd beter, zeker omdat je bij kvv niet precies wat voor spul er doorheen gaat.

Wat betreft de prijs: je kunt aanvullen met bijvoorbeeld eendagskuikens (liefst ongemalen maar gemalen kopen kan ook). Verder is KB (Kiezebrink) een goed merk en niet te duur. Ik zou wel andere diersoorten proberen te kopen dan in de Cattery al zitten. Smuldier uit de supermarkt kun je ook proberen, zit wel weer veel kip en rund in en die heb je in de Cattery al.

Tot slot: katten zijn katten, ga er dus niet vanuit dat je mooi samengestelde menu gelijk goed ontvangen wordt en koop dus niet teveel tegelijk ;) Eerst even laten proeven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door