Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Fieah
#3401211
Hallo allemaal, ik ben helemaal nieuw hier en ken niets van rauw voer geven... Ben naar hier doorverwezen door de mensen van het diabeteskatten forum.
Ik had enkele dagen geleden uitgebeende kippenbouten nodig. Dus ik had gewoon verse kippenbouten gekocht bij Colruyt en deze ingevroren tot ik ze nodig had.
De dag van het uitbenen heb ik de botjes bijgehouden en opnieuw ingevroren. Mag ik dat aan de katten geven (dus is ingevroren, ontdooid, opnieuw ingevroren). Ik weet dat verhitte botjes niet mogen maar vroeg me af of dubbel invriezen ook gevolgen heeft.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3401221
Als ik het goed begrijp zijn het kale botjes?
Nee, die mag je niet geven.
Kippenpoten zijn zowiezo te hard voor katten die geen barf gewend zijn.. Dat zijn dragende delen. Karkas of nek zou wel kunnen, maar dan wel bevleesd dus.

Dat het 2x ingevroren en ontdooit is, is niet ideaal maar ook geen ramp. Maar je probeert het best tot een minimum te beperken en evt halfbevroren te verwerken ipv volledig ontdooit.

Wil je je katten wat rauw vlees gaan geven? Of is het gewoon omdat je deze botjes nu over had?
Door Fieah
#3401226
Niet helemaal kaal, er hangt best nog wat vlees aan (was de eerste keer dat k iets ging uitbenen dus ben er niet handig mee).

Is het gewoon dat ze te hard zijn waarom dat dat niet goed is?

Het was nu toevallig omdat ik botjes had. Ik heb al veel gelezen over barf maar durf er niet op overstappen. Wafel heeft diabetes en met het eten wat hij nu krijgt is het min of meer goed (hij krijgt wel enkel vlees, geen droge brokjes. Het is natvoer maar niet gelijk whiskas ofzo, meer hoogwaardig eiwit en geen koolhydraten). Rauw vlees zou ik wel af en toe willen geven. Ik moet toegeven dat als ik kip snij ofzo hij wel eens een rauw stukje krijgt, weet niet of dat kwaad kan. Hij vind het heerlijk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3401227
Nee, een stukje rauw vlees kan nooit kwaad. :)
Integendeel zelfs. Het is natuurlijk van nature koolhydraatarm.
Barf is ook ideaal voor diabeteskatten. Maar je moet er wel zin in hebben natuurlijk. :)

Ja, zelfs als er vlees aan hangt zijn kippenpoten te hard voor een beginner. En ik veronderstel dat je geen vleesmolen hebt om ze te malen? Keukenmachines vinden botten niet zo gezellig. ;)

Je kan natuurlijk wel een bouillonnetje trekken van de botjes. En het vlees dat er nog aan zit zo eraf halen. Dan is het niet meer rauw maar wel lekker. Voor de kat of voor jezelf.
Door Fieah
#3401258
Ok bedankt voor je antwoord. Nu ik toch op het forum zit kan ik wel wat meer kennis opdoen. Ik denk dat Wafel wel blij zou zijn met barf.
De andere kat (mr pickles) weet ik zo nog niet. Die was droge-brokjes-verslaafd toen we hem adopteerden, was al wat om hem op natte voeding te krijgen...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3401268
Das fijn dat je nog even blijft plakken om je wat in te lezen. :)

Qua overzetten hebben we nog wat trucjes. Maar sommige katten kunnen idd heel erg lastig te overhalen zijn en dan duurt het soms maanden. Dus moet je zelf beslissen of je dat het waard vind en wil doen of niet. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door