Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door KingKibbeling
#3387627
Goedemorgen mensen,

Ik heb even een snelle vraag:

Ik geef onze Britse korthaar Boris al sinds dat hij kitten is versvoer omdat ik vind dat dit beter is voor hem dan brokvoer.
Ik ben begonnen met Barf-menu en later overgestapt op Carnibest omdat onze lokale dierenwinkel geen Barf menu meer verkocht.
Omdat BM ongeveer de helft goedkoper is en Boris dit net zo lekker vind heb ik een doos gekocht via internet.
Toen ik de doos geleverd kreeg zag ik tot mijn verbazing dat er voor honden op stond. De leverancier zei aan de telefoon dat dit niet uitmaakt en dat de ingrediënten die er in zitten exact hetzelfde zijn voor honden en katten.

Ik heb toen even op internet de ingredienten voor katten en honden met elkaar vergeleken en alles bleek inderdaad exact hetzelfde.

Ik merk ook niet aan Boris dat hij het niet lekker vind en eet het ook gewoon op. Op een paar smaken na.

Zijn er hier mensen die hier anders over denken? Kan het kwaad dat ik Barf menu voor hond aan mijn kat geef?

Groet KingKibbeling.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3387632
Sowieso komt de kattenversie van BARFmenu voor de diersoorten in worsten van 250 gram. Wat het dan ook weer een stuk duurder maakt.

Als de ingrediënten (en percentages) van de hondenversie inderdaad hetzelfde zijn, dan maakt het dus niet zoveel uit. Weet je zeker dat de percentages hetzelfde zijn. Zover ik weet staan er n.l. geen percentages op de worst (en ook niet op de site).

Maar het advies blijft altijd "wisselen, wisselen en wisselen". Zowel qua diersoorten (wat je dus doet) maar ook qua merk.

Ik bestel meestal online de KB Raw diersoorten en dan een doos BARFmenu cattery (500 gr). Maar ik heb ook wel eens een combidoos van Alaska en de combidoos van BARFmenu gehad.
Door KingKibbeling
#3387641
Rik01 schreef: vr 11 okt 2019, 09:58 Sowieso komt de kattenversie van BARFmenu voor de diersoorten in worsten van 250 gram. Wat het dan ook weer een stuk duurder maakt.

Als de ingrediënten (en percentages) van de hondenversie inderdaad hetzelfde zijn, dan maakt het dus niet zoveel uit. Weet je zeker dat de percentages hetzelfde zijn. Zover ik weet staan er n.l. geen percentages op de worst (en ook niet op de site).

Maar het advies blijft altijd "wisselen, wisselen en wisselen". Zowel qua diersoorten (wat je dus doet) maar ook qua merk.

Ik bestel meestal online de KB Raw diersoorten en dan een doos BARFmenu cattery (500 gr). Maar ik heb ook wel eens een combidoos van Alaska en de combidoos van BARFmenu gehad.
Hi Rik,

Bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat je ook beter van merk kon wisselen regelmatig, dus bedankt voor deze tip.

Groet KingKibbeling.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3387722
Ik geef soms ook wel eens kvv voor de hond aan mijn katten. Hondenkvv kan van een andere samenstelling zijn. Dus bijv meer orgaan (denk aan pens) en minder (hoogwaardig) spiervlees. En soms sowieso of meer groente of rijst/andere koolhydraten erin. Dit maakt het in theorie iets minder geschikt voor de kat. Per merk en per smaak kunnen de verschillen tussen honden- en kattenkvv nagenoeg nihil of afwezig zijn, dus weten wij ook niet allemaal per merk en per smaak.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3387734
Zelf zou ik de samenstelling bekijken en uitmaken of het door de beugel kan voor katten.
En als je dat niet ziet zitten, je grondig in te lezen in een menu voor katten, zou ik voor het grootste deel toch kattenkvv voeren. En idd best merken afwisselen. Want wat sommige fabricanten geschikt voor katten noemen, vind ik toch niet geschikt en andersom.
Je kan gerust eens een hondenkvv voeren, maar het grootste deel zou toch geschikt moeten zijn voor katten.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3387742
Ik geloof dat je qua ingrediënten tussen de honden en kattenversie wel goed zit. Ik heb het zelf niet gecontroleerd maar je zegt zelf dat er hetzelfde op staat. Ik geloof ook niet dat in de hondenversie rijst en groente e.d. zit.

Alleen meende ik dat er geen percentages op de rol staan (en ook niet op de site). Dus je weet niet precies in welke verhouding het is (wat ik jammer vind). Je zou e.v. nog de analyse (die wel beschikbaar is voor beide) kunnen vergelijken. Dan is de kans dat de verhoudingen hetzelfde zijn ook wel aanwezig.

Zelf heb ik ook wel eens een rol haaksbarf voor honden aan de katten gegeven. En daar zit zelfs groente in (15%). Maar dat wil je natuurlijk niet teveel doen ;)

En verder dus precies daarom het advies van wisselen, wisselen, wisselen.

Maar... Je had het over een doos. Is dat de combidoos? Want daar zit er voor honden wel de BARFmenu natuurlijk in. En daar zit wat pens in. Als je kat het eet is het niet erg maar niet alle katten lusten het (en ze halen er niets uit).

 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door