Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Zalluf doen
#3381759
Heb met m’n bevriende da overlegd, als ik de levertjes kook, is de vitamine A afgebroken en ongevaarlijk. En van deze paar dagen kan hij nog geen schade hebben opgelopen. De levertjes drijven nu dus ook in de pan...

En we zijn met metrocloperanmyde gestart, een anti-misselijkheidstablet. Kijken of dat helpt.
Door Zalluf doen
#3381760
Hoi pearlsofpassion,

Als je dan voor een normaal menu met laxeer zou gaan, welke laxeer en hoeveel raad je dan aan? Ik ben als de dood voor overdoseren. Bij isogel kan dat volgens mij niet en bij psylyum mag ie niet meer dan een halve theelepel per dag hebben, maar dat is waar mijn kennis stopt en ik twijfel ook of het een halve of een hele theelepel was...

Groetjes en bedankt voor je hulp!
Door hannabelgje
#3381761
Ik durf het bijna niet te zeggen maar mijn kat had hetzelfde 3 maanden geleden. Ik dacht ook dat het aan het bot lag en mijn kat bleek een tumor te hebben die de verstopping veroorzaakte. Zijn er foto's gemaakt van de darmen? Of een scopie gedaan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Door Zalluf doen
#3381765
Hoi hannabelgje,

Nee, is nog niet gebeurd... maar daarom komt de da ook voelen. Het fijt dat de boel wel gepasseerd is, stemt mij hoopvol. Maar er is bij de allereerste tocht naar de da wat gevoeld, maar dat kon ook een drol geweest zijn. En nu zit ie niet verstopt...

We zullen zien, fingers crossed!

Dank je voor het delen van je verhaal!!! Hoe is het afgelopen met jouw kat?
Door hannabelgje
#3381768
Zalluf doen schreef:Hoi hannabelgje,

Nee, is nog niet gebeurd... maar daarom komt de da ook voelen. Het fijt dat de boel wel gepasseerd is, stemt mij hoopvol. Maar er is bij de allereerste tocht naar de da wat gevoeld, maar dat kon ook een drol geweest zijn. En nu zit ie niet verstopt...

We zullen zien, fingers crossed!

Dank je voor het delen van je verhaal!!! Hoe is het afgelopen met jouw kat?
Bij mijn kat passeerde het ook met laxeermiddelen. Zat dus ook steeds niet meer verstopt. Toen ik wist dat ze een tumor had heb ik haar niet meer wakker laten worden uit de narcose. Beter worden ging ze niet meer. Tumor konden ze niet weghalen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3381792
Ik denk dat het ook wel van belang is om de oorzaak te weten van de verstopping. Minder goed verteren van bot geeft meestal echt niet zo'n heftige verstopping, hoogstens wat te harde keutels en meestal een botdrol (komt er gelijk wit poederig uit). Als je namelijk de oorzaak weet, kan je gerichter behandelen en ook gerichter voer aanpassen. Voor dosering van een laxeermiddel zou ik met DA overleggen.

Ik 'ken' bijv 2 gevallen van megacolon, dit geeft ook oa niet goed verteren van bot. Ik moet helaas wel zeggen dat het geen goede prognose was :-\
Het ene was Fleur van Hannabelgje, die bleek een tumor te hebben.
Het andere was een familie Maine Coons; 2 moederpoezen en 1 vader, beiden een nest gekregen en alle katten bleven thuis wonen, een stuk of 14 in totaal. Veel katten, ik dacht zeker 5, uit deze familie kregen op een gegeven moment een megacolon. Zodra dat was vastgesteld, was het nog een beetje pappen en nathouden, maar al snel was de darm in zo'n slechte staat dat alleen inslapen nog een optie was :(



Ik zie nog wel onduidelijkheden in je verhaal, waardoor het voor mij lastig is een compleet en juist beeld te krijgen.
De meeste katten zullen echt geen bedorven vlees eten. Het klinkt voor mij niet logisch dat een kat daarna niet meer tegen de deur van vlees zou kunnen, want rauw ruikt echt veel minder sterk dan brok en zeker blik. Kan het misschien zijn dat je kat al langer misselijk is? Of dat het een complicatie van de diabetes is? Ik ben niet thuis in diabetes.
Hoe oud is je kat eigenlijk?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3381853
Ik ben het met m'n voorgangers eens, dit klinkt niet normaal. Zelfs niet met diabetes.

Qua dosering van laxeermiddelen, dat moet je aan een DA vragen.. Zowiezo moet je deze kat onder toezicht van een DA laten staan en niet geheel zelf dokteren.

Ik geloof niet dat vit A afbreekt bij het bakken. Of toch zeker niet volledig. Ik zou ermee opletten.
Door Zalluf doen
#3381856
Och wat een moeilijk besluit, Hannabelgje!!! Een dikke knuffel van deze kant! Die situaties zijn heeeeel moeilijk!!!

Hoi Koekje en Pearlof passion,

De da heeft hem all clear gegeven, tanden in orde, darmen niks bijzonders voelbaar en verder ook goed. Het is misselijk zijn is inderdaad een bijwerking van de nieuwe, lage glucosewaardes, hier moet ie aan wennen.

Hij poept nu mooi, niet te hard, niet te zacht en niet teveel. Ik zat nog eens te denken, te hoge glucosewaardes kunnen ook uitdrogen, ondanks teveel drinken. Dus misschien heeft dat ook wel meegewerkt. We hebben kalfsnier gekocht, die mag rauw onbeperkt en laxeert ook. Ik hoop dat ie dat net zo lekker vindt als lever, dan kan ik de andere dingen daar doorheen mengen en zo zijn eetpatroon weer uitbouwen. De slager kwam ook met het idee om bot zo lang uit te koken tot je gelei hebt, de Engelse broth, denk ik. Daar zou dan volgens hem de calcium ook in getrokken zijn. Klinkt dat aannemelijk? Iemand ervaring mee? Voorlopig heb ik toch nog geen botmaler en is zijn etenspatroon nog niet ver genoeg uitgebreid. Hij heeft vannacht wel goed gegeten op die anti-braak.

Hij heeft meer controle dan de meesten: twee diabetesbegeleiders, een huisarts en een dierenarts op afroep en een nooddierenarts in de buurt... dus aan begeleiding geen gebrek! En nu jullie voor adviezen bij het eten...

Wat die vitamine A betreft, geen idee wat bakken daarmee doet. Mij is koken verteld. Geprobeerd en nou mot ie het niet meer... >:( ;D

Groetjes en bedankt!
Door Zalluf doen
#3381857
Oh, vergeten! Moks is 14 jaar oud. En ik heb geen nieuwe levertjes gekocht. Al het gekookte is oninteressant. Iemand die ik tegenkwam zei heel goed uitkoken, inkoken en dan gelatine erdoor doen, als ie dat wel wil... omdat ie nou de gelatine uit die zakjes vlees met bouillion eet. Miet ik wel eerst uitzoeken of ie gelatine mag...
Door Zalluf doen
#3381858
Nog een klein, niet onbelangrijk fijtje: voor ie op carnibest ging heeft ie op geen enkele brok of anderszins last gehad van verstopping en nu ie er vanaf is, ook niet meer... hij is nu ook van de lever af, dus ik houd hem in de gaten. Maar het andere voer, die zakjes, zijn vrij van enige toegevoegde laxeer en daar heeft ie geen last van... alleen eet ie nog niet al het vlees ervan op...
Door Too
#3381863
Ik snap je zorg maar ook nier kun je ècht niet onbeperkt geven... t is misschien minder ernstig dan teveel lever maar onbeperkt zou ik niet doen.
Misschien neem ik jouw 'onbeperkt' wel te letterlijk hoor maar hou het in de gaten

Bonebroth prima, blik, mengen met blik ook prima ... kijk wat werkt, misschien een onbekende diersoort of zelf een stukje kwartel kauwen om m over de drempel te helpen
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3381864
Hier werkt het goed bij Yuna door er een klein cosma blokje (gevriesdroogde kip) overheen te snipperen. En vaak eet ze dan ook het hele schoteltje leeg (ook als de snippers al op zijn). Vooral nu met het warme weer en barfmenu cattery heeft ze af en toe een stukje nodig. En andere keren weer niet.

Lust hij ook geen gedroogde snoepjes meer?

Beef/kip van Alaska eet ze helemaal niet meer. Dat heeft ze er een keer uitgegooid en sindsdien haalt ze haar neus daarvoor op. Vroeger at ze dat wel. Ik had dus ook het idee dat ze, als ze het een keer overgegeven hebben, totaal niet meer willen eten.
Door Zalluf doen
#3381868
Hoi Too,

Daar lijk je gelijk in te hebben... ik had hem een stukje gegeven en bou is z’n hele maaginhoud eruit gekomen. Jammer, het was wel een heel half zakje! Geen nier meer puur in ieder geval. Alles weer in de vriezer gemikt!

Hoi Rik01

Ohhhh wat klinkt dat bekend! Ja, da’s vergiftigingsbeveiliging. En ja hoor, die snoepjes gaan er prima in! Misschien lukt het op die manier ook wel, bedankt voor de tip!!! En ik ga ook eens kijken naar de andere namen die je noemt.


Bedankt allebei! En groetjes maar weer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door