Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3380569
Dag allemaal,

Ik heb een groot dilemma met mijn Maine Coon genaamd Zespri van ruim anderhalf jaar oud. Om alles even duidelijk te houden zal ik vanaf het begin beginnen, alvast excuus voor het lange verhaal :biggrin2:

Zespri komt bij een fokker vandaan die alle kittens op laat groeien met kvv (Carnibest) en een eendagskuiken of stuk vis hier en daar. Hij was het dus van jongs af aan gewend, maar nu is hij vanaf het moment dat hij bij ons thuis kwam een slechte eter. Ik weegde altijd de benodigde hoeveelheid vlees af, maar hij at het eigenlijk bijna nooit helemaal op. Ik heb verschillende dingen geprobeerd: Het vlees lekkerder maken, kleinere beetjes geven, verschillende merken geprobeerd. Soms leek hij een paar dagen beter te eten, maar hij werd nergens echt enthousiast van. Behalve zijn dagelijkse kuikentje; die verslond hij altijd erg gretig. Ik wist dus dat hij wel degelijk trek had.

Na een hele poos aangemodderd te hebben kreeg hij van de oppas een keer per ongeluk brokjes. Ik verafschuwde brokjes, ik wilde absoluut niet dat hij dat kreeg. Maar waarachtig, hij at het wel! En gretig!!! Inmiddels was ik zo'n beetje de wanhoop nabij omdat hij voor een jonge kater in de bloei van zijn leven naar mijn mening gewoon te schraal was. Dus onder het motto "fed is best" ik op zoek naar de 'beste' brokjes vindbaar, met ruim 80% vleesgehalte, en toch maar met grote tegenzin overgegaan op brokjes.

Dit leek een poosje goed te gaan. Hij werd wat minder schraal en werd voor het eerst echt enthousiast van zijn eten. Maar nu komt het: meneer zijn vacht ging duidelijk achteruit en tot overmaat van ramp heeft hij nu last van blaasgruis!! :'( Ik ben overtuigd dat dit te maken heeft met de brokjes en wil graag weer vlees gaan geven, maarja, hij wil het gewoon niet eten...

Nu heeft hij dus Urinary dieetvoer van de dierenarts gekregen, hier staat hij nu zo'n 5 weken op om de blaasgruis op te lossen. Maar deze zooi zit vol met granen en het doet me elke keer weer pijn om hem het weg te zien werken. Daarnaast is zijn ontlasting natuurlijk vreselijk geworden.

Dus. Wat nu? Ik ben weer begonnen met een kuikentje naast zijn urinary voer. Dit is het enige vlees dat hij lekker vind. Muizen heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dit at hij ook niet. Er moet toch een goed diëet zijn van vers vlees dat hij lust èn dat blaasgruis tegengaat... Ik weet dat vers vlees over het algemeen een goede werking heeft op de blaas, maar ik vind het wel een beetje spannend om tegen het advies van de da in toch van de urinary brokjes af te stappen, al helemaal omdat hij natuurlijk een kater is. Mijn huidige da is niet per sé een pleiter voor vers vlees, maar ze zijn er ook zeker niet op tegen. Ik heb helaas nog geen goede da kunnen vinden in mijn regio die voorstander is van vers vlees.

Advies is heel erg welkom. Alvast dank!
#3380571
Heb je altijd carnibest gegeven of ook andere merken? Heb je barf geprobeerd (niet het merk kvv maar echt zelf samenstellen)? Hoeveel gaf je hem en wat woog hij op welke leeftijd?
Hier vinden ze carnibest verre van lekker, zijn ze niet super dol op kvv en eten ze wel erg graag barf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
#3380601
Ik snap heel goed dat het spannend is. Wat je altijd kan doen wanneer je hem op vers hebt is zelf de ph van de urine meten met ph strips. Op die manier kan je het in de gaten houden waarbij de ideale ph tussen de 6 en 6,5 ligt. Hoger dan 6,5 geeft risico op struvietgruis.
#3380610
@dinky dat is een goede tip!

Zoals ik ook al in het bericht aangaf heb ik verschillende merken en smaken kvv geprobeerd. Hij werd nergens enthousiast van. Nooit echte barf geprobeerd omdat je dan vaak toch wat grotere hoeveelheden hebt ik (als vegetariër) kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om vlees weg te moeten gooien, iets wat ik wel zal moeten doen als hij het niet lust. Ik sta er wel voor open om zelf barf te gaan maken maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen en het liefste maak ik dan dus kleine hoeveelheden per keer.

Qua gewicht, ik denk niet dat je daar echt iets mee kan aangezien (net als bij mensen) gewicht gewoon niet zo bar veel zegt of een kat nou te dik of te dun is. Maargoed hij woog met 9 maanden 6,2 kg. Op het moment (ruim anderhalf is hij nu) weegt hij 7,4. Van mij mag hij best nog wat aankomen maar echt schraal is hij niet meer.

Ik zou niet precies meer weten hoeveel kvv hij precies kreeg, maar ik ging altijd uit van de aanbevelingen op de verpakking van ieder merk, plus nog een beetje daar bovenop omdat ik dus wilde dat hij aankwam.
#3380632
Een kat van dat gewicht en dan schraal dat geloof ik niet hoor. Dat is zelfs voor een maine coon echt wel een behoorlijk gewicht. Ik denk dan eerder dat hij geen honger heeft en teveel kreeg. Hoeveel gaf je hem en welke merken?
Barf is ook met kleine hoeveelheden best te doen hoor. Als je een kilo spiervlees, een kilo vleesbot en bij de islam slager wat los orgaanvlees haalt dan is dat prima te doen. Wissel dan bij aankopen wat af qua soorten. Bij de appie kun je ook regelmatig met 35% sticker orgaanvlees kopen. Ik zie dat ook als redden aangezien de kans dat het weggegooid wordt best groot is met zoiets.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
#3380645
Ik vind dat wel weinig voor een Maine Coon kater van anderhalf hoor.
Er zijn er zat die vlot over de 10kg gaan zonder te dik te zijn.

Verder kan ik niet veel extra tips geven, alleen dat rauw vlees dus zeker helpt om struviet te vermijden. Maar dat het daarvoor wel eerst weg moet zijn. Dat kan met die blaasgruisbrokken, of met vlees waar je extra verzuurders aan toevoegt. Als hij nu al die brokken eet zou ik dat persoonlijk een paar maand geven tot het weg is, en dan proberen overgaan op vlees.
PH moet je testen op verse urine en het liefst op de eerste ochtendurine.

Je zou ook in de Vraag en Aanbod een oproep kunnen doen of er iemand uit je buurt barft. Dan kan je daar een kleine hoeveelheid van overnemen en iets dat hij niet lust teruggeven.
Ik heb hetzelfde gevoel als jij over het weggooien van vlees. ;)
#3380684
@hannabelgje: Ik heb niet zo veel zin om in discussie te gaan of hij nou te veel of te weinig weegt. Daarom ben ik altijd een beetje huiverig om het gewicht te geven. Voor de ene kat is 7 kilo fors, en de ander is het te weinig. Ligt gewoon aan de bouw. Ik heb ervoor geleerd, ik heb de opleiding tot paraveterinair gevolgd. Ik kan echt wel inschatten hoeveel mijn kat moet wegen. Dus als ik zeg dat ik vind dat hij te weinig eet omdat hij het gewoon niet lekker vind en als gevolg daarvan te schraal is, dan mag je dat geloven of niet maar aan zo'n soort discussie heb ik niet zo veel. Ook ga ik niet constant dezelfde dingen herhalen.

@pearlsofpassion: wat voor verzuurders zijn dit dan? Zijn die vrij verkrijgbaar en hoe zijn deze te gebruiken? Hij heeft een week geleden ongeveer een echo gehad omdat ik even zeker wilde zijn dat er geen grotere blaasstenen in zijn blaas verstopt zaten, en hierop was te zien dat het al bijna allemaal was opgelost. Op zich gaat het dus de goede kant op maar ik wil liever "safe then sorry" zijn. Het is iig een goed idee om eerst even een klein beetje van iemand over te nemen.
#3380695
Nynkeherve schreef:@hannabelgje: Ik heb niet zo veel zin om in discussie te gaan of hij nou te veel of te weinig weegt. Daarom ben ik altijd een beetje huiverig om het gewicht te geven. Voor de ene kat is 7 kilo fors, en de ander is het te weinig. Ligt gewoon aan de bouw. Ik heb ervoor geleerd, ik heb de opleiding tot paraveterinair gevolgd. Ik kan echt wel inschatten hoeveel mijn kat moet wegen. Dus als ik zeg dat ik vind dat hij te weinig eet omdat hij het gewoon niet lekker vind en als gevolg daarvan te schraal is, dan mag je dat geloven of niet maar aan zo'n soort discussie heb ik niet zo veel. Ook ga ik niet constant dezelfde dingen herhalen.

@pearlsofpassion: wat voor verzuurders zijn dit dan? Zijn die vrij verkrijgbaar en hoe zijn deze te gebruiken? Hij heeft een week geleden ongeveer een echo gehad omdat ik even zeker wilde zijn dat er geen grotere blaasstenen in zijn blaas verstopt zaten, en hierop was te zien dat het al bijna allemaal was opgelost. Op zich gaat het dus de goede kant op maar ik wil liever "safe then sorry" zijn. Het is iig een goed idee om eerst even een klein beetje van iemand over te nemen.
Jij komt hier met vragen en ik geef antwoord. Reden nummer 1 dat katten slechter eten is omdat ze simpelweg geen honger hebben. Dat advies kun je gebruiken of niet. Ik ben zelf ook afgestudeerd para veterinair en dat zegt verder niet zoveel. Aangezien mijn hulp blijkbaar niet gewenst is laat ik het hierbij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
#3380737
@hannabelgje: Het enige wat ik aan probeer te geven is dat ik kan zien dat de kat gewoonweg te schraal is. Als paraveterinair zou je moeten weten dat je alleen op een getalletje van een gewicht helemaal niets kan concluderen, je hebt de kat zelf nooit gezien. Ik kom hier indd met een vraag, die vraag is niet: is mijn kat te dik of te dun? Hier hamer je steeds op door zonder goed te lezen wat ik zeg, je vraagt namelijk constant dingen die ik al heb gezegd.

Maargoed aan de mensen die mij wel op een gezellige manier zouden willen helpen: ik vroeg me af hoe ik de overgang van de urinary brokken naar het barf het beste zou kunnen aanpakken? Ik denk namelijk dat als ik het probeer te mengen in het begin, hij alleen de brokjes eruit zou eten aangezien hij die wss lekkerder zal vinden.
#3380738
Als hij gruisvrij is (en dus ook geen oxalaat heeft!), zou ik denk ik cold turkey overzetten. let erop dat een kater die niet kan plassen (door bijv gruis) een medisch spoedgeval is, maar dat wist je zelf vast al wel.
Verzuren kan op verschillende manieren. Ik spreek niet uit eigen ervaring, want zelf nog nooit katten met gruis gehad. Je kan wat druppels appelazijn over het eten doen of een vit C tablet (ascorbinezuur; zo puur mogelijk) verkruimelen of oplossen in een beetje water en dat over het voer doen. Meten = weten, dus geregeld pH van verse urine checken.

Als Zespri een tuttige eter is, en dat blijkt uit je verhaal, kan mengen geen zoden aan de dijk zetten. In dat geval cold turkey: brokken weg en alleen op eetmomenten een barfhap aanbieden. Het kan overigens ook zijn dat hij kvv gewoon niet zo lekker vindt. Hier aten ze altijd wel carnibest, maar ik heb dat al jaren niet meer gevoerd, dus geen idee hoe dat nu is.
Bij een poelier op de markt of Islamistische slager kan je meestal ook wel dingen per stuk of een kleine hoeveelheid halen. Denk aan 1 kipfileetje, 1 tartaartje, 100 gram kippenlever (is ongeveer 2 kleine porties), 1 lamshartje van 200 gram, etc. Ik zou voor de makkelijke smaken gaan; geen wild (kan een aquired taste hebben), wel gevogelte, tam konijn doet het ook meestal goed. Vleesbot kan je in het begin tot moes slaan om je tutje te helpen met botjes knagen.
#3380739
Niemand heeft gezegd dat je moet mengen.
Als je gruis onder controle is , de zuurgraad ok (dat zul he tich moeten monitoren) dan kun je cold turkey over op een fatsoenlijk zelf samengesteld menu.

Een basic menu kan ook mbv islam slager, supermarkt en poelier samengesteld worden

Overigens zijn er ook webshops waar je kleine hoeveelheden per keer besteld
Een beetje gezonde trek stimuleert goed eten overigens wel
#3380742
Top, bedankt voor de tips. Hier kan ik zeker wat mee. En dan dus de pH van de urine goed in de gaten houden.

En wat vinden jullie van steekproefsgewijs iedere paar maanden vast een uo'tje laten doen? Wordt wel altijd geadviseerd door de da natuurlijk. Maar is dit uit noodzaak of uit geldzucht?
#3380744
Er zijn ook katten waar onbeperkt eten aanbieden averechts werkt. Ik had er zo eentje. Gaf ik 100gr, dan at ze 75gr. Gaf ik 90gr dan at ze dat op.
Ik denk dat ze op zich wel de neiging had het bordje leeg te eten, maar als het te veel was, gaf ze vroegtijdig op. En liet het minst lekkere liggen, uiteraard.

Wat ook werkt is vaste tijdstippen aanhouden voor het eten en op een rustige, vertrouwde plaats eten geven. Al wat hij niet meteen opeet, gaat weg (in de koelkast voor later) . Want als er altijd wat staat, heeft hij geen reden om goed te eten. Wederom, een beetje honger zet aan.
Zeker niet steeds wat anders proberen als hij iets laat liggen en tussen de eetmomenten door aanbieden, zo kweek je kieskeurige eters.

1 brokje geven naast zijn bordje rauw, vind ik gemeen, maar kan misschien ook helpen. Maar ik zou het zeker eerst zonder proberen.

En verder is het normaal als hij aan smaken moet wennen, dus daar moet je geduld in hebben. Ik heb ook een kater die in het begin enkel kip en konijn lustte. Ondertussen heeft hij alles bij elkaar al minstens 20 diersoorten met (relatieve) smaak opgegeten.
Ik mengde dan wel met iets dat hij lekker vond, als hij het anders echt niet proefde.
En zeker iets lekkers bij in het bakje, anders ging hij nog niet ruiken. Dan bleef hij gewoon op afstand. Hij kon ook zo wantrouwig naar zijn bordje kijken! ;D Dat is er nu volledig uit.
#3380747
Wij verzuren de urine van Otje met cranberrypillen. Gewoon van de drogist. Kost geen drol en ze eet het prima op. We stampen ze tot poeder in een vijzel en dan over haar eten. Sinds we dat doen, komen haar blaasklachten beduidend minder snel terug. Zij heeft al haar hele leven af en aan gruis, blaasontsteking en schommelende PH waardes. Wat we ook doen qua dieet.

In het algemeen is het wel zo dat genoeg vocht heel belangrijk is voor een kat, vooral als er gruis problemen zijn. Wij maakten van de kvv altijd een soepje door er een plens water bij te doen. Nu ze op brok en natvoer staat (14 jaar oud, heel erg kieskeurig en geen andere dieren meer om de continue resten kvv aan op te voeren), maken we twee keer daags van haar natvoer een soepje. Dat helpt, maar het vocht uit vers vlees is het beste vocht voor het lichaam. Dus daarom alleen al is vers altijd beter dan brok.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door