Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3373749
Moontje75 schreef:Het enige wat ze wil is een verkruimeld cosma snoepje erover en het schaaltje is in no time leeg YES!!!!!! :D
Fijn dat het met die merken goed gaat.

En dat cosma snoepje is ook gewoon 100% (gevriesdroogd) vlees.

Misschien wordt het tijd om zelf je snacks te drogen.
Dat wordt het volgende 'project' :D
#3373785
Rik01 schreef:Fijn dat het met die merken goed gaat.

En dat cosma snoepje is ook gewoon 100% (gevriesdroogd) vlees.

Misschien wordt het tijd om zelf je snacks te drogen.
Dat wordt het volgende 'project' :D
Nou ja, dat zeggen ze toch. Maar Cuzco kreeg er toch allergische reactie van en tegen rauw vlees kan hij wel. Dus IETS moet er nog wel bij zitten. Maar het is idd niet ongezond of zo. :)
#3376842
even een update. Wat zijn katten toch kieskeurige donders :-(

Het ging een tijdje goed, maar dan moest ik de bakjes wel wat langer laten staan (voornamelijk voor de oudjes). Ook blijkt niet elk bakje tammenga mix t zelfde te zijn dus die wordt inmiddels geweigerd zelfs door Elmo die het eerst weg slobberde :-( De perzen willen dit nog wel als er echt niets anders is en na veel weigeren. Maar ik kan het ,nu ik de eerste vlieg ontdekt heb, niet meer laten staan.

Nomi (inmiddels 9 maanden) heeft de focus niet op eten (nog steeds niet) maar heel erg op het naar buiten gaan. De cattery mix eet ze pas na een paar uur. Ze komt wel elke x binnenlopen, ruikt aan t bakje en loopt weer weg. BARFmenu konijn eet ze doorgaans wel direct op en inmiddels de kiezebrink compleet sensitive ook. Als er maar veel konijn inzit. Alleen zo raar dat de Kiezebrink konijn (niet compleet) weer niet geaccepteerd wordt (wel door elmo) pfff ik wordt hier zo moe van :'(

Graag zou ik ze laten eten op mijn tijdstippen en niet meer laten staan. Ik heb het vanochtend aangeboden, nu zit ik op het werk en het eten staat in de koelkast. Jammer dan hebben ze maar even niets. Wat ik wel lastig vind.

per dag staan er 2 soorten, aangezien elmo en nomi geen tammenga meer willen en de perzen wel.

Misschien moet ik standvastiger zijn hierin, maar kan die vragende oogjes van mijn perzen als het ze niet blieft en ze weigeren ook moeilijk weerstaan. soms gaat er dan toch nog een schepje natvoer doorheen maar dan nog kan ik de helft weer weggooien. :-\

Soms denk ik aan zon bakje met chipherkenning, dan kunnen ze toch eten wanneer het ze uitkomt en kunnen de vlieger er niet bij. Iemand hier ervaring mee of andere tips? of moet ik echt strenger worden en ze meer honger laten krijgen :-\

heb ff wat tips en steun nodig :cool: katten kunnen zo miezemuizen :cool:

Thnx alvast weer

groetjes Simone
#3376848
Klopt, als ze een smaak echt niet willen, willen ze t niet.
Maar op t moment lijkt t ook dat ze t uiteindelijk wel eten als t langer staat (dus meer op kamer temperatuur? maar niet na een half uur maar na uren, zo van "oke......zucht.... dan maar een hapje proberen). Als ik het weghaal en opnieuw aanbied (vanuit de koelkast) wordt het sneller geweigerd.

de oudere zijn 8 jaar "grazers" geweest (konden eten wanneer het hun uitkwam)

Toch volhouden?
#3376860
Ik denk niet dat volhouden gaat werken. Ofwel bouw je het op idd met natvoer of een lekkere rauwe smaak en wennen ze aan de nieuwe smaak, ofwel blijven ze weigeren bij een bepaald percentage nieuw en dan lusten ze het gewoon echt niet graag.
Ik denk dat je beter je tijd en energie kan steken in smaken en merken zoeken die ze wel lusten. Jij zou ook niet steeds iets willen eten wat je eigenlijk niet lust. Even moeten wennen en dan met smaak eten is prima, maar als het weigeren blijft, gaat het nooit lekker worden.

Probeer zoveel mogelijk uit en lijst eens op welke ze meteen lusten, welke na opbouwen dmv mengen met natvoer of een smaak die ze wel lekker vinden. En welke na een keer of 3 aanbieden.
En diegene die je nadat ze het een aantal keer gegeven hebt met vb de helft lekker helft nieuw, en ze het gegeten hebben, maar je het mengen nog niet afgebouwd krijgt, zou ik toch maar af en toe of bij voorkeur niet voeren.
Die die ze blijven weigeren wat je ook doet, ook niet uiteraard.

Er is ook een verschil tussen wennen aan rauw voer in het geheel of wennen aan een nieuwe smaak.
Overzetten op rauw kan maanden, zoniet jaren duren. Dat is fundamenteel ander eten. Dan meng je dus met natvoer.
Maar een nieuwe smaak zou met een keer of 6-8 gegeten te hebben volgens mij wel klaar moeten zijn. Dan is het wel duidelijk of het goed is of niet. En hier kan je dus beter mengen met een smaak kvv die wel graag gegeten wordt.
En ben je niet zeker, voer dan een aantal dagen na elkaar diezelfde nieuwe smaak. Geef dan iets dat ze zeker lekker vinden. En wacht ook daarna niet te lang om hem opnieuw aan te bieden. Zo kunnen ze het snelst wennen en weet jij het snelst of het een blijver of niet is.
#3376876
thnx, alleen eerst aten ze de catterymix wel en nu ineens niet meer. Maar ik zal het voor nomi en elmo idd even bij de smaken houden die ze lusten dus barf konijn en kiezebrink sensitive en voor de perzen ga ik weer opnieuw opbouwen met natvoer. Maar damn kan dat wennen aan rauw (dus in gemengdde vorm) jaren duren :o ? ben bang dat ik dat niet zo lang vol ga houden :biggrin2:
#3376879
Heb niet alles gelezen máár
-kleine porties, hoef je ook maar weinig weg te gooien ;) .. als je aan t werk bent is t lastiger maar ik haal het wel weg, bij langdurig/structureel weigeren van bepaalde smaken vervallen die. Voir die tijd haal ik t weg en dan krijgt ze soms (als ik vermoed dat t geen sterallures zijn) na een uur of 2 nog een klein hapje van iets anders.

Tegenwoordig ben ik wat milder dan vroeger.. ze kreeg rustig 4 keer t zelfde bakje voor dr neus (ik heb maar 1 neuzelaar, de ander eeteigenlijk alles)

En , ik heb me t rotje gelachen toen ik m voor t eerst las ::) maar t werkt soms... een paar brokjes/snoepjes op of naast t eten leggen.
#3376912
de porties zijn eigenlijk nog niet zo groot (voor de oudere) en de brokjes snoepjes heb ik ook geprobeerd. daar trappen ze hier niet in :cool: . Alleen een verkruimeld cosma snoepje werkt, maar dat wil ik niet constant moeten doen vanwege de prijs.

Ik krijg het idee dat het wel "neuzelaars" zijn. Want heb ik een dag te laat vlees uit de vriezer gehaald en ze (de oudere) krijgen een blikje, dan kan ik daarna weer opnieuw opbouwen met vers vlees :o Ze zijn duidelijk verwend en proberen iets anders af te dwingen. Het kan er bij mij niet goed in dat het ene smaakje eerst goed gegeten wordt en nu niet meer wordt gegeten. Ze lusten het dus wel maar vinden t andere smaakje lekkerder en dwingend dat af, ten minste zo lijkt het voor mij.

Ook denk ik dat ze misschien iets ruiken wat in de koelkast heeft gelegen. Ik mealprep voor mezelf vaak en dan trek ik de koelkast open en ruik flink kruiden en knoflook. Ondanks dat hun vlees in afgesloten bakjes zit, zou het kunnen dat ze het ruiken en daardoor niet blieven?

Ik ga sowieso van die chip voerautomaten kopen. Want ze eten t niet direct in een x op maar elke x kleine hapjes. Als ik het laat staan is het wel op als ik thuis kom. met die chip voerbak kunnen iig de vliegen er niet bij en kan ik evt in de zomer nog een koelelement onder leggen.
#3377786
Ik heb eigenlijk over het algemeen niet veel problemen gehad met de overstap naar rauw. Ik denk dat beperkt voer aanbieden daar een rol in speelt.

Kat 1 en 2 waren volwassen en heb ik zonder poespas overgezet. Wild was favoriet en eigenlijk ging alles gewoon heel goed. Ze waren razend enthousiast en je zou denken dat ze voordien nooit eten gekregen hebben. Enige uitzonderingen waren: Cyc die even moest denken over struisvogel, maar als ik het op een vork prikte en hem voorhield was het onmiddellijk oké (hij zal niet zeker geweest zijn of het wel eetbaar was)
Wolf had de eerste keer vleesbot niet door dat de botten ook eetbaar waren. Cyc kwam ze opeten en sindsdien heeft hij ze ook altijd opgegeten.

3 was een opvangertje die bij mijn moeder was komen aanlopen. Zij vond het wel oké, maar snapte niet dat ze hele stukken kon eten. Ik heb het dus een tijdje klein gesneden voor haar en ook "rare dingen" (hert, lever...) op een vork aangeboden. Vleesbot heb ik tijdelijk ook een klein beetje gemept, maar binnen de paar dagen was ze er ook mee weg.

Joran was nummer 4 en de enige die van kitten af op vers is gegaan. Hij was de moeilijkste (kreeg eigenlijk ook meer aangeboden dan hij zin in had) en was er van overtuigd dat hij veel te klein was om botten te kunnen eten. Minder vaak voeren en minder aanbieden was de oplossing en eens hij gewisseld was heeft hij ook nooit meer calimero uitgehangen over zijn vleesbot.

Tot slot Finn.Hij was eigenlijk net als nummer 3 niet op de hoogte van de functie van zijn tanden. Ook bij hem kleinere stukken en vleesbot meppen. Hij had ook meer moeite met sommige smaken en dan husselde ik wat zaken door elkaar. Toen hij iets echt niet wou heb ik Wolf er gewoon bij gelaten, die het snel opschrokte, zodat hij kon zien dat het eetbaar was. Ook bij hem heeft het niet langer dan een week of twee geduurd eer hij alles met smaak at.

Zaken die bij mijn katten het best hielpen zijn dus:
1 eten enkel op eetmomenten aanbieden.
2 geen te grote porties
3 op een vork voorhouden
#3377904
Ik heb het voor Sammy in den beginne gemengd met van dat vloeibare snoepspul in zo'n zakje of tube. En dan zoveel dat hij het niet kon weerstaan. En daarna afbouwen. Elmo ging makkelijker, voor haar heb ik het even gemengd met brokjes zodat ze doorhad dat het eetbaar was.

Als ik in die fase trouwens even blik tussendoor had gegeven, dan was ik met Sammy ook weer terug bij af geweest. Dan denken ze dat je ze hun zin hebt gegeven en gaan ze met hernieuwde moed weigeren, want dat kun je dan weer opnieuw doen. Goed plannen dus, en als je te laat uit de vriezer hebt gehaald kun je vrij snel ontdooien in een bakje lauw of koud water.
#3378365
Inmiddels eten 3 van de 4 de kiezebrink sensitiv volledig rauw :D

Nomi en Elmo aten dat al. Yentl en yindi gaf ik het eerst nog gemengd met nat voer (met liquid snoep likt yindi alleen het snoep eraf, met een pate ook, slimmerik) maar dan aten ze t liever niet >:( dus ik ze uiteindelijk weer wat nat voer gegeven en wat zie ik daarna......Yentl die na zijn portie nat voer aan het rauw gaat beginnen :o .......en niet zomaar een hapje ofzo! nee gewoon het halve bakje leeg eten. Ik bijvullen, want nomi had nog niet gegeten (te druk met buiten zijn :cool: ) en even later gaat meneer er weer van smikkelen :D en daarna weer en weer. Nou die lust het dus gewoon hahahah :o :cool:

Bij Yindi heb ik het eventjes opgegeven, ik vond haar flanken ingevallen :'( ze krijgt nu power of nature brokjes, en derest eet dat niet :biggrin2: Over een tijdje probeer ik het weer, of wie weet gaat ze zelf over stag net als yentl en heeft ze wat langer de tijd nodig.

Ik had nog 2 surefeed afsluitbare voerbakken gehaald. Dat is dus een succes, vliegen kunnen er niet bij als het niet direct opgaat.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door