Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Crazy Kitten
#3295346
Goedemorgen,

Wij hebben nu een maand of 8 een katertje, toen hij met 3-4 maanden oud hier kwam hebben we hem gelijk overgezet van brokken naar kvv. Dit was vrij makkelijk, binnen een week keek hij niet meer om naar zijn brokken en at hij compleet kvv. Dit is een paar maanden goed gegaan, hij was alleen moeilijk met vis de rest vond hij geweldig. Tot hij een maand of 2/3 geleden opeens moeilijk ging doen met kip. Hij wil nu absoluut geen kip meer eten, eend gaat moeilijk en ook rund eet hij weinig van. Konijn gaat er nog wel heel goed in maar dat is het enigste.. Hij eet nu ongeveer 125 gram per dag met moeite. Ik heb ook andere merken en andere diersoorten zoals lam en kalkoen geprobeert maar de meesten hiervan at hij ook niet of weinig. We hebben hem pas geleden toen hij een paar dagen echt zo goed als niets at nog helemaal na laten kijken inc zijn gebit en hij is wel helemaal gezond, dus ook de dierenarts denkt dat het puur kieskeur is en adviseerde hem weer gewoon naar brokken te zetten. Nou ben ik geen enorm brokken fan en zou ik hem het liefst op kvv houden, maar ik wil ook niet te eigenwijs zijn en dat hij dan straks tekorten op loopt.

Dus mijn vraag: Hebben jullie misschien tips & tricks of ideeen die wij kunnen proberen om hem weer beter/meer diersoorten te leren eten? Of is het raadzaam om toch terug te gaan op brokken?

Alvast bedankt
Door hannabelgje
#3295350
Klinkt als een normale kat. Waarschijnlijk is hij zo'n beetje uitgegroeid en heeft hij ook minder nodig. Hier eten ze in de winter als een bootwerker en gaan ze in het voorjaar slechter eten. 120 gram per dag is niet zo weinig hoor. Hier eten de heren ook maar 100 gram per dag. Mijn advies is om minder te gaan voeren. Dan gaan ze wel weer beter eten. Als ze geen honger hebben worden ze kieskeurig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3295352
Ja en ook zorgen dat hij nergens anders mee kan eten. Bij veel katten is dat vaak de reden om thuis minder tot niet meer te eten.
Heeft hij trouwens zn ballen nog? Onder invloed van hormonen doen katers in het voorjaar ook geregeld 'anders'.
Door frodo quin
#3295458
Eens met bovenstaande bedenkingen en advies :)

Ik zou iig niet onmiddellijk kiezen om een brok te gaan voeren, maar één diersoort is inderdaad gevaarlijk eenzijdig. Je zou ook kunnen proberen wat meer variatie aan te bieden, dus diersoorten die hij nog niet kent.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3295498
Alhoewel...
Er zijn ook mensen die jarenlang maar 1 diersoort voeren. Dat is echt niet gezond als je erover nadenkt maar je merkt daar meestal niets van aan die honden of katten. Ik ken zelfs iemand die zweert dat afwisseling nergens voor nodig is.
Ik vind dat onzin. Ik vind het echt wel nuttig en goed om af te wisselen. Maar is het van levensbelang? Nee, vast niet.

Met gezond verstand bedenk je zelf wel dat zo eenzijdig voeren niet aan te raden is en niet gezond is. Maar dat is brok ook niet. Tenslotte kun je brok nog het beste vergelijken met dag in dag uit ontbijtgranen met toegevoegde vitaminen eten. Of van die afslankshakes oid. Kunstmatiger dan dat vind je't niet...

Dan denk ik dat ik toch voor het eenzijdige zou kiezen. Desnoods een merk met premix voeren.
Tenslotte zit in de meeste brok ook enkel gevogelte ( lees kip)...
Door frodo quin
#3295502
pearlsofpassion schreef:Alhoewel...
Er zijn ook mensen die jarenlang maar 1 diersoort voeren. Dat is echt niet gezond als je erover nadenkt maar je merkt daar meestal niets van aan die honden of katten. Ik ken zelfs iemand die zweert dat afwisseling nergens voor nodig is.
Ik vind dat onzin. Ik vind het echt wel nuttig en goed om af te wisselen. Maar is het van levensbelang? Nee, vast niet.

Met gezond verstand bedenk je zelf wel dat zo eenzijdig voeren niet aan te raden is en niet gezond is. Maar dat is brok ook niet. Tenslotte kun je brok nog het beste vergelijken met dag in dag uit ontbijtgranen met toegevoegde vitaminen eten. Of van die afslankshakes oid. Kunstmatiger dan dat vind je't niet...

Dan denk ik dat ik toch voor het eenzijdige zou kiezen. Desnoods een merk met premix voeren.
Tenslotte zit in de meeste brok ook enkel gevogelte ( lees kip)...
Met een pre mix, kan ik het wel eens zijn, maar zonder toch niet. Zegt een onderzoek waarin ze een jaar gemalen konijn en uitsluitend dit voerden je niets? Honden hebben meer pathways dan katten, maar voor een kat zou ik nooit kiezen voor één diersoort op langere termijn en dan zeker al konijn niet, omdat het blijkbaar laag in taurine zit. Enkele weken is natuurlijk geen drama, maar veel langer zou ik toch echt niet incompleet voeren.
Door hannabelgje
#3295509
Probeer anders eens een keer een kuiken te voeren. Dat weten de meeste katten ook te waarderen en is er weer net iets meer afwisseling. Ook haas en ander wild vinden ze meestal lekker. Voer je kvv voor katten of voor honden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3295527
frodo quin schreef:Met een pre mix, kan ik het wel eens zijn, maar zonder toch niet. Zegt een onderzoek waarin ze een jaar gemalen konijn en uitsluitend dit voerden je niets? Honden hebben meer pathways dan katten, maar voor een kat zou ik nooit kiezen voor één diersoort op langere termijn en dan zeker al konijn niet, omdat het blijkbaar laag in taurine zit. Enkele weken is natuurlijk geen drama, maar veel langer zou ik toch echt niet incompleet voeren.
Das waar, op konijn heb je een punt.
Zeker bij kvv gaat veel taurine verloren en konijn heeft dat erg weinig. Maar vb kip zou ik me daar minder zorgen in maken.
Taurine kan je ook toevoegen trouwens.
Complete premix is uiteraard beter en zou ik ook voor kiezen in dat geval.
Door Crazy Kitten
#3295658
@koekje Hij kan nergens anders eten want hij komt niet buiten, we wonen aan een drukke hoofdweg waar regelmatig katten aangereden worden dus we hebben gekozen hem binnen te houden. Wbt de vraag of hij gecastreerd is, dat ligt een beetje gecompliceerd.
Toen hij 6 maanden oud was was een van zijn ballen nog niet ingedaald. Onze dierenarts dacht ook niet dat deze nog in zou dalen gezien die ook niet in het lieskanaal te voelen was en dus hebben we ervoor gekozen de ene bal weg te halen en ze zouden kijken of ze de ander in de buikholte of toch verstopt in het lieskanaal konden vinden. Dit was dus niet het geval, ze hebben een zaadleider gevonden maar die leed nergens heen, dus denken we dat die bal compleet absent is geweest. De zaadleider is wel door gehaald en afgebonden dus we gaan ervan uit dat hij compleet gecastreerd is maar 100% zeker zijn we niet. Volgende maand heeft hij een afspraak om geënt te worden en dan gaan ze ook kijken of zijn lichaam tekenen vertoont dat hij toch die hormonen aan maakt, is dat het geval kijken we verder waar die bal gebleven is, is dat niet het geval gaan we ervan uit dat alles gelukt is en hij steriel is.

@pearls of passion bedankt voor de tip een premix is misschien wel een idee, ik zal eens kijken of ik een goede kan vinden die hij lekker vind

@hannabelgje wild is helaas moeiljjk aan te komen hier in de buurt tenzij ik bij de honden afdeling ga kijken. Normaal krijgt hij in iedergeval altijd katten kvv

Heel erg bedankt voor het mee denken iedereen :) zowieso ga ik eens opzoek naar een premix die hij lust en ik zal hem eens op 100 gram per dag zetten eens kijken of zijn eetlust dan weer wat beter word.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door