Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door topaaz
#3286183
Ok,

na een matig succes de eerste keer dat ik vers voerde nu een poging 2.

Heel het weekend ben ik in de weer geweest met hakken/mengen/portioneren ... goed voor 3 maand eten.
Eerste keer dat ik het voor schotelde bedankten ze me mooi voor de gedane moeite.
Ik heb de volgende maaltijd dan vers gemixt onder felix en hier werd met weinig enthousiasme van gegeten. Ik blijf het deze keer echter volhouden, wat ze niet eten gaat in de diepvries om koekjes voor de hond van te maken. Zo gaat het niet verloren.

Hoelang zou het duren voor ze hun neus niet meer ophalen? Ik ga voorlopig blijven mengen met Felix en dan beetje per beetje minder blikvoer erbij tot ze het zo eten.

En moet ik me zorgen maken als ze geen volledige maaltijd binnen hebben nu?

mvg
Door Too
#3286202
Dapper :biggrin2:

Vinden ze felix normaal gesproken wel heel lekker ? En welke verhouding heb je nu aangehouden?

Als ze zo reageren zou ik om te beginnen echt kleine beetjes vers door het stinkblik roeren, soms moet je het zekfs met theelepeltjes per keer opbouwen.
Een klein barfhap je heb je vast al geprobeerd het, soms tref je er nl een die liever zelf kauwt

En verder geduld heel veel geduld
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3286273
Het is wel belangrijk dat ze iedere dag eten.
En wat valt er onder niet een volledige maaltijd? Niet volledig qua hoeveelheid of niet volledig qua verhoudingen? Qua hoeveelheid is niet snel een probleem wanneer ze maar wel iets eten iedere dag (ivm leververvetting). Mochten ze blijven miepen dan zou ik met minder kvv beginnen door de felix ;)

Verder kan ik je niet helpen. Hier een poes die haar neus ophaalde voor felix elke dag feest maar kvv niet kan weerstaan.
Door topaaz
#3286374
Gisteren een succesdag -- 1/3 de vers en 2/3 de felix keurig opgegeten... (Mijn 1 kat eet alles, maar mijn andere is echt een kieskeurige en eist zalmsmaak van felix - niet wiskas of iets anders, dat moet ie niet hebben).

Nu ja.. keurig.;

Ik zweer het, 1 van de 2 (de moeilijkste eter) doet alsof het vergif is dat ik hem voorzet zolang ik kijk. Maar als ik dan weg ben en terug kom zie ik hem toch - met lange tanden - ervan eten.

Met niet volledige maaltijd bedoel ik inderdaad dat ze hun portie niet geheel ophebben.
Ik heb er wel goede hoop op dat ze uiteindelijk 100% vers zijn (niet kvv maar gemalen barf). Het zal echter wel wat weken duren.. nu een week lang 1/3de vers en dan proberen op te trekken naar 1/2de :)
Slow and steady wins the race zeggen ze altijd
1x per week ga ik ook verse zalmsnippers geven met iets van vleesbot (nek of iets anders).
Door Martine-Tom
#3286376
Best kans dat je te snel gaat hoor. Er zijn katten die beginnen met een theelepel door hun natvoer en dat in tijd van maanden opbouwen naar volledig vers. 1/3e is dus best veel. Als de kieskeur zo moeilijk blijft eten doe dan gerust een stapje terug.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3286378
Als dat je lukt is dat nog erg snel hoor.
Ik zou hem wat meer tijd gunnen. Eerst wachten tot deze mengeling met smaak wordt gegeten, dan pas opdrijven. Of zoals Martine zegt, wat lager beginnen. Teveel forceren is voor niemand goed. Hij kan ook plots compleet weigeren als je teveel forceert.
Stel je in op maanden ipv weken, dan zit er niet zo'n druk achter. .

Bovendien hoef je vaak niet tot 100% op te bouwen. Als hij een tijdje een kleiner percentage vers eet kan hij ook plots de klik maken dat het lekker is en vind je hem opeens terwijl hij het bakje vers van je andere kat aan het opeten is...
Sommige katten zijn erg hardleers, maar heel vaak gaat op een keer de knop om. Zeker als je niet te veel forceert.
Door topaaz
#3286414
pearlsofpassion schreef:Als dat je lukt is dat nog erg snel hoor.
Ik zou hem wat meer tijd gunnen. Eerst wachten tot deze mengeling met smaak wordt gegeten, dan pas opdrijven. Of zoals Martine zegt, wat lager beginnen. Teveel forceren is voor niemand goed. Hij kan ook plots compleet weigeren als je teveel forceert.
Stel je in op maanden ipv weken, dan zit er niet zo'n druk achter. .

Bovendien hoef je vaak niet tot 100% op te bouwen. Als hij een tijdje een kleiner percentage vers eet kan hij ook plots de klik maken dat het lekker is en vind je hem opeens terwijl hij het bakje vers van je andere kat aan het opeten is...
Sommige katten zijn erg hardleers, maar heel vaak gaat op een keer de knop om. Zeker als je niet te veel forceert.
Is inderdaad misschien goed om rekening mee te houden :) Goed, ik blijf de 1/3de vers mengeling geven tot ze met smaak wordt gegeven :)
Verse zalm wordt zoiezo gesmaakt, dat weet ik al. En een nek ook :)
Door topaaz
#3286839
Gisteren en vandaag zijn de potjes leeg gegeten :)
Ik ga vanavond en morgen nog deze verhouding houden en dan proberen 1/2de te gaan in het weekend :D

De kieskeurige kat eet ook al goed terug (maar ik zweer, als ik kijk dan doet ie net of ie het niet moet hebben)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3286841
Ik zou ze een weekje tijd geven om grondig te wennen of veel trager opbouwen. Ik weet dat je opgewonden bent. ;)
Je kan het proberen he, maar houdt het goed in het oog en als hij moeilijk vaat doen, ga dan weer een stap achteruit. Ga dan voor 2/5e of zoiets of wat langer op een derde.
Het zou jammer zijn als hij compleet weigert, dat je weer helemaal terug bij af bent en dat jullie inspanningen voor niets zouden zijn omdat je wat ongeduldig bent. ;)
Door Too
#3286847
Net als Pop zou ik het een beetje langzamer doen, je wilt ook niet dat ze ineens in hun achteruit schieten want zie ze dan maar weer zover te krijgen !
Als ze over een week of 6 zover zijn heb je het ook al heel snel gedaan
Door topaaz
#3286856
;D :) idd ik ben wat ongeduldig :) Ik zie dan ook vooruitgang :biggrin2:
Maar jullie hebben natuurlijk veel meer ervaring dus dat neem ik ook mee...
Ok heel traag dan... als het zo goed blijft gaan, wanneer zou je dan naar 50-50 gaan?
Door Martine-Tom
#3286868
topaaz schreef:;D :) idd ik ben wat ongeduldig :) Ik zie dan ook vooruitgang :biggrin2:
Maar jullie hebben natuurlijk veel meer ervaring dus dat neem ik ook mee...
Ok heel traag dan... als het zo goed blijft gaan, wanneer zou je dan naar 50-50 gaan?
Als ze echt gewoon goed eten. Ook als je kijkt ;)
Door topaaz
#3287112
Martine-Tom schreef:Als ze echt gewoon goed eten. Ook als je kijkt ;)
We are getting there :) Hij wacht tot ik me omdraai nu, kijkt naar zijn broer die al enthousiast eet, en eet dan ook. Zelfs als ik me terug omdraai :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door