Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#3271788
Als het oogje prut blijft, even terug naar de dierenarts ermee.

Als je er echt geen orgaan inkrijgt, ook niet na overhalen en vaker proberen, dan idd maar kvv. Maar kvv een vleesbot toevoegen zou ook weer de balans van de kvv onderuit halen.
Door hannabelgje
#3271792
Welke orgaansoorten heb je geprobeerd te voeren? Hier eten ze ook niet alle organen. Ze hebben duidelijk voorkeur voor bepaalde dingen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Khashoggi
#3271799
hannabelgje schreef:Even nog een vraag. Hoe geef je de orgaan? In kleine stukjes geknipt of heel?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ik heb het allemaal geprobeerd, ook gemalen. Nadeel van gemalen vind ik, is dat alle smaken verloren gaan, zelfs dan hoeven ze t niet.
Door Khashoggi
#3271801
hannabelgje schreef:Welke orgaansoorten heb je geprobeerd te voeren? Hier eten ze ook niet alle organen. Ze hebben duidelijk voorkeur voor bepaalde dingen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Heb zowel nieren, hart, long geprobeerd. Hart en nieren ruiken ze aan, long negeren ze compleet voor ze het laten staan.
Door Droppie
#3271803
Van welke diersoorten heb je organen geprobeerd?
Hier is bijvoorbeeld maar 1 van de 4 dol op kippenhart. Maar konijnenhart of lamshart is geen probleem.
Rundernier is maar zo zo, maar konijnennier lusten ze wel pap van, want dan helaas weer niet mag. Hetzelfde voor de lever.
Long weigeren ze hier allevier, dat moet ik zelfs uit de karkassen snijden.
Door Khashoggi
#3271804
Droppie schreef:Van welke diersoorten heb je organen geprobeerd?
Hier is bijvoorbeeld maar 1 van de 4 dol op kippenhart. Maar konijnenhart of lamshart is geen probleem.
Rundernier is maar zo zo, maar konijnennier lusten ze wel pap van, want dan helaas weer niet mag. Hetzelfde voor de lever.
Long weigeren ze hier allevier, dat moet ik zelfs uit de karkassen snijden.
Het aparte is, in het konijn karkas laat Duvel t zitten en Quebbels eet t op. Zowel van rund, lam, kip als konijn heb ik t geprobeerd, van rund en lam had ik t wel verwacht dat ze t zouden laten staan, van de anderen diersoorten had ik t niet verwacht.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3271813
Khashoggi schreef:Ik heb het allemaal geprobeerd, ook gemalen. Nadeel van gemalen vind ik, is dat alle smaken verloren gaan, zelfs dan hoeven ze t niet.
Waar heb je het onder gemengd en in welke hoeveelheden?
Iets wat ze echt lekker vind?
Door Martine-Tom
#3271826
Mijn eerste ingeving is om je het advies te geven kvv te voeren en je opnieuw in te lezen in barf. Ik wil niet zeggen dat er tekorten zijn maar het menu is ook niet echt heel goed dus het zou zomaar kunnen.
Welke kvv voer je er nu bij?
Orgaan moeten ze ook echt krijgen en het is nu redelijk onduidelijk of het afdoende is.
Bot voor katten denk ik aan konijn, kip, kwartel. Prooidieren is mss ook een idee om eens te proberen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3271828
Khashoggi schreef:Wist ik niet. Neem t mee, inderdaad geen fijn idee. Bij laatste bestelling gedaan samen met lam om te proberen. Als ze rund krijgen is t de enige keer dat ze even iets eten waar geen bot in zit, niet goed, maar lukt me niet om ze daar ook bot bij te laten eten helaas.

Wel blij dat ik hier een topic had neergezet. Krijg toch dingen mee waar ik niet goed bij stil gestaan heb. En even goed nadenken of ik inderdaad niet beter gewoon KVV moet gaan geven ivm orgaan probleem bij de dames. Kan t wel dat ik KVV afwissel met karkas? Aangezien dit wel t beste werkt bij die dames hier.
Je menu is:

MA: Eend rund of eend bot mix(KVV)
DI: Rundvlees(BARF)
WOE: Kalkoen nekken(BARF)
DO: Hertenvlees(KVV)
VRIJ: Kip rund lam mix(KVV)
ZA: Eend (MDM)
ZO: Lams nek of kip karkas(BARF)

Eend MDM is alleen maar zeer lage kwaliteit "spiervlees" gemalen. Leuk als klein onderdeeltje van een prachtig menu, maar geen volwaardige dagmaaltijd. Er zit geen bot in en geen orgaan en dat wat voor spiervlees door moet gaan is van de meest belabberde kwaliteit.
Hertenvlees klinkt ook als enkel vlees. Je schrijft dat het van kiezenbrink is, die geeft aan dat er mogelijk kleine stukjes bot in kunnen zitten, maar dit is niet volwaardig.

Dat betekend dat je 3 dagen enkel spiervlees voert, 2 dagen enkel vleesbot en 2 dagen kvv. En als alleen in de kvv orgaan zit, voer je dus veel te weinig orgaan. Ik mis ook vette vis.

Ik zou daarom ook nog eens opnieuw beginnen met het uitdenken van een menu. In jou geval zou ik liever voor 4 dagen een goede kvv voeren (eentje die bestaat uit bot-spier-orgaan). Dan zou je de andere dagen kunnen volstaan met spier en bot in BARF vorm. Mits ze het goed eten, als ze echt steeds alleen maar kieskeurig een deel van de maaltijd opeten, dan heeft kvv toch de voorkeur.

Wij hebben jaren zelf gemalen voor de katten. Het grote voordeel daarvan is dat je goede kwaliteit kan voeren, de smaken kan kiezen die ze lusten en alles er in kan verstoppen. Bij onze boefjes was het voldoende om er een ruime 5% vette vis doorheen te malen, dan aten ze alles. Smaak gaat met malen echt niet helemaal verloren, daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Door Droppie
#3271829
Snoepjes over iets wat ze niet lekker vinden, doet hier wonderen. Ik gebruik hiervoor de gedroogde snoepjes van orijen of de kattenknabbels van bandit.

Mocht het echt allemaal niet lukken dan zou ik persoonlijk toch meer kvv gaan geven. Volgens mij krijgen ze alleen op vrijdag kvv. Het hertenvlees is toch 100% gemalen vlees, zonder bot en organen? Ik zie dit dan als onderdeel van barf en niet als een kvv.
Door Khashoggi
#3272261
Dank iedereen. Prooidieren vind alleen Quebbels de eendagskuikens lekker. Ook kwartels geprobeerd, die laten ze hier helaas links liggen. Kan nog kijken of ze wat andere prooidieren lekker vinden naast de kuikens. Maar dacht dat prooidieren als er bij was? Niet als maaltijd? Vis had ik dit keer inderdaad niet mee besteld. Zal dit wel weer gaan mee bestellen de volgende keer, zalm en haring vinden ze hier geweldig. Orgaan is echt te weinig, dit eten ze alleen als t in een karkas verstopt zit, verder weigeren ze dus. Gewone snoepjes geef ik niet ivm blaasgruis gevoeligheid bij Quebbels. Ik zal zeker even goed gaan kijken, ook met wat ze lekker vinden, en evt. kijken door dingen die ze nog niet kennen goed te mengen met dingen die ze wel lekker vinden.
Door Khashoggi
#3272269
Heb is even op een rijtje gezet met wat ik tot nu toe geprobeerd heb, en wat ze wel of niet lekker vinden, als er een naam achter staat is t alleen diegene die t eet.

Wel lekker:

Kip, gewoon, karkas.
Eend, nekken, karkas, mdm, mixen van KVV en als laatste alleen Duvel: eend bot mix.
Konijn karkas.
Rundvlees.
Lamsvlees(snippers/spiervlees lijkt me, corrigeer me als ik t fout heb), lams nek.
Fazant MDM.
Duif MDM.
Zalm koppen en karkas.
Haring.
Makreel.
Kalkoen spiervlees en nek. Van KVV alles, hier wel favoriet.
Paarden snippers(Duvel)
Eendagskuikens(Quebbels)

Vismixen van KVV doen t hier ook goed.

Totaal niet lekker volgens de dames, laten ze gewoon liggen ook al is t gemengd:

Long.
Maag.
Lever.
Hart.
Kwartels.

Denk dat er zeer zeker nog verbetering in kan. Of iemand nog tip om te proberen? Zit heel veel MDM tussen helaas. Denk dat daar vooral nog wel mogelijkheden in zitten.
Door Too
#3272278
In dat geval zou ik kiezen voor tenminste 4 dagen kwalitatief goede kvv ( daar kun je ook variëren) en de andere dagen barfhap
(50/50 vleesbot/ spiervlees)
Dan krijgen ze toch hun orgaan binnen en is er ruimte om wat knaag- en kauwwerk aan te bieden.
Als het lukt zou het mooi zijn a l 's je op de barf dagen iets aan kunt bieden dat niet in de kvv zit
Gebruikersavatar
Door koekje
#3272418
Wat too zegt!

Wat voor kwartels heb je aangeboden? Als het gevederde zijn, misschien eens kale (panklare) aanbieden. Als het kale waren, dan eens in de veren. Dat wil nog wel eens verschil uitmaken. Of in 2 knippen. Een hele kwartel kan te imposant zijn en dat ze daarom niet weten hoe eraan te beginnen.

Prooidieren zijn niet perse extra. Ik haal ze gewoon van het dagtotaal af.
Als een kat per dag 150 gram eet en ik geef die dag 75 gram volwassen muizen, dan nog 75 gram andere dingen erbij.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door