Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3265463
Ik ben hier nieuw op het forum en heb al veel gelezen. Ook veel tips waar we iets aan hebben gehad!

Ik twee kittens van 6 maanden die we over willen hebben op KVV (Darf). We zijn hier ongeveer een maand geleden mee begonnen en soms ging het goed en soms liepen ze er van weg. Omdat we niet wilde dat ze tekort kwamen kregen ze overdag KVV en stonden er 's avonds altijd brokken (van Orijen). Op basis van tips die we kregen zijn we gestopt met het aanbieden van brokken. Hierdoor werd meteen de KVV beter gegeten, maar omdat we 4 voermomenten hadden op niet hele vaste tijden moesten we veel weggooien omdat er soms veel en soms nagenoeg niks werd gegeten.

Anderhalve week geleden kregen ze enkele dagen alleen maar KVV maar ze aten naar ons idee veel te weinig, er werd ook weinig gepoept. Daarna hebben we 2 dagen ze op alleen brokken gehad (op vaste tijden, niet de hele dag) zodat ze in ieder geval niks te kort kwamen. Daarna een nieuwe poging gewaagd in de afgelopen week. Volgens mij gaat het steeds beter, maar ik twijfel erg of ze wel genoeg eten... Eergisteren en gisteren heb ik het precies bijgehouden en toen aten ze ongeveer 150 gram en 120 gram per kat per dag. Het zijn Siberische katten en wegen beiden rond de 3,7kg. Op basis van wat ik lees zouden ze 8-10% van hun lichaamsgewicht moeten eten per dag en dat is 300 gram!! Dat redden ze dus bij lange na niet. Ze zijn wel al geholpen omdat ons katertje er vroeg bij was en op zijn zusje begon te klimmen... Ik weet dat ze dan minder eten nodig hebben. Maar hoeveel minder?

Ze krijgen op dit moment 's ochtends KVV (met klein beetje natvoer om het aantrekkelijk te maken), 's middags in kleine stukken gesneden kip of kalkoenfilet en 's avond weer KVV. Ze rennen hier op af en zijn toch wel een paar minuten druk aan het eten. Ze krijgen dus sowieso 3x per dag eten binnen.

Nu is mijn vraag: zijn we op de goede weg en moeten we gewoon door blijven gaat totdat ze meer gaan eten. Of krijgen ze echt te weinig binnen en lopen ze risico op leververvetting? Ze zijn heel erg actief, vliegen de halve dag door de woonkamer heen en zeuren verder niet om eten.

Volgende week willen we verschillende smaken Alroda Puur (http://meat4animals.nl/index.php/alroda-puur) gaan proberen om te kijken of dit in de smaak valt en ze hier meer van eten.

P.S: dat we ze in de middag spiervlees geven heeft als specifieke reden dat ze dat bijna altijd goed eten, ook als ze minder zin hebben in KVV. Op termijn krijgen ze alleen KVV en spiervlees af en toe als extraatje.
#3265553
Ik sluit me bij Martine aan. Als ze op gewicht blijven eten ze genoeg. Let wel op hoe goed je de ribben voelt ipv puur op hun gewicht af te gaan want ze groeien natuurlijk nog.

Op zich kan het wel dat ze niet meer nodig hebben. Ik heb ook een kater die zo snel dik wordt en dat was als kitten ook zo. De ene heeft gewoon meer nodig dan de ander.

En 8-10% vind ik ook wel ontzettend veel. Het kan natuurlijk maar voor steriele katten waar de allergrootste snelle groei al vanaf is, vind ik 4-5% niet overdreven weinig. Wel aan de lage kant, maar dat kan.
#3265568
Bedankt allemaal voor de reacties. We gaan nog even door op deze tour dus. Ze zijn overigens goed op gewicht. Ze zijn volgens mij perfect op gewicht en sowieso zeker niet te mager. Als ik het andere voer heb of updates zal ik het hier melden.

Vanmorgen wilden ze trouwens niet zo goed eten. Samen aten ze maar 60 gram op en gisteravond aten ze ook niet superveel. Vervolgens heb ik 5 brokjes over het eten gestooid als laatste poging om ze te overtuigen het te eten. Het resultaat: alles is opgegeten. Samen 140 gram KVV, een nieuw record!

Nu is echter wel de vraag of zij de "oorlog" aan het winnen zijn omdat ze weer wat brokjes hebben gekregen, maar ik ben in ieder geval blij dat er weer een grote maaltijd in is gegaan ::)
#3265570
DanielCh schreef:Bedankt allemaal voor de reacties. We gaan nog even door op deze tour dus. Ze zijn overigens goed op gewicht. Ze zijn volgens mij perfect op gewicht en sowieso zeker niet te mager. Als ik het andere voer heb of updates zal ik het hier melden.

Vanmorgen wilden ze trouwens niet zo goed eten. Samen aten ze maar 60 gram op en gisteravond aten ze ook niet superveel. Vervolgens heb ik 5 brokjes over het eten gestooid als laatste poging om ze te overtuigen het te eten. Het resultaat: alles is opgegeten. Samen 140 gram KVV, een nieuw record!

Nu is echter wel de vraag of zij de "oorlog" aan het winnen zijn omdat ze weer wat brokjes hebben gekregen, maar ik ben in ieder geval blij dat er weer een grote maaltijd in is gegaan ::)
TJa, soms zijn ze wat lastig overtuigen, zijn ze trouwens al klaar met wisselen, dan willen ze namelijk ook wel eens slechter eten ;)
En als jij er geen moeite mee hebt om er een paar brokjes over te strooien...dan "win" jij en niet zij :biggrin2:

Gewoon vol blijven houden, en op het gewicht blijven letten. Richtlijnen zijn ook maar precies dat, een richtlijn. Ik heb een kat gehad die 8% at en slank was en een kat die met 3% moddervet werd..en alles wat daar tussenin zit :)
#3266871
Even een update:

Het gaat eigenlijk steeds beter. Ze eten nu 3x per dag ~125 gram KVV. De complete Darf KVV krijgen ze 's ochtends en 's avonds. En in de middag proberen we nu de nieuwe smaken van Alroda.

Darf wordt nog niet helemaal gegeten zonder toevoeging van 5 brokjes of een lepeltje natvoer om het te laten geuren, maar wat we er aan toevoegen is echt minimaal nu.

En dan de resultaten van de Alroda smaken:

Kalkoen: vergelijkbaar met de Darf complete mix. Ze eten er wel van, maar het bord gaat niet leeg zonder een paar brokjes of een lepeltje natvoer
Haas: een groot succes. Wordt door beide kittens meteen geaccepteerd en ze likken het bord schoon. Blijkbaar de nieuwe favoriet!
Fazant: hetzelfde als kalkoen/darf

Uit mijn hoofd hebben we nog een rolletje geitenhart en parelhoen in de vriezer liggen.

Om nog de vraag over het gewicht te beantwoorden: Een van de kittens was toevallig bij de dierenarts geweest. Hij had wat ontstoken tandvlees omdat zijn tandjes doorkomen. Voor de zekerheid de DA daar naar laten kijken. Meneer is verder helemaal gezond, maar hij kreeg al wat buikvet zei ze. Ze heeft me uitgelegd hoe ik dit zelf kan controleren en zijn zusje krijgt ook al buikvet. Ons vermoeden is dat dit "ontstaan" is toen ze nog op de brokken zaten. Omdat ik me niet kan voorstellen dat ze momenteel te veel te eten krijgen zal ik de komende tijd deze hoeveelheid hanteren en hun gewicht in de gaten houden. Mocht het nu toch te veel zijn, dan trekt dit vanzelf recht omdat ze nog richting de 5 kg zullen blijven groeien. En uiteraard houden we hun gewicht, buikvet, gedrag en groei in de gaten ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door