Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door topaaz
#3250748
Hallo,

net opgemerkt dat RMB+orgaan+vlees slechts op 90% uitkomt van hoeveelheid/dag volgens de rekenhulp op de site.
Wat is de overige 10%

Mvg
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3250749
topaaz schreef:Hallo,

net opgemerkt dat RMB+orgaan+vlees slechts op 90% uitkomt van hoeveelheid/dag volgens de rekenhulp op de site.
Wat is de overige 10%

Mvg
Groenten

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3250803
koekje schreef:Die zet je dan voor een kat op nul :)
dat doet de rekenhulp automatisch zodra je voor kat kiest maar de overige 3 worden dan niet verhoogd zodat er weer op 100% uitgekomen wordt, dat bedoelt ts denk ik :)
Door frodo quin
#3250894
De normale hoeveelheden voor een kat zijn: 15% orgaan, 30-35% vleesbot, 50-55% spiervlees. De verhouding spier-bot hangt af van kat tot kat. Mijn ervaring is dat de meeste katten die 30-35% vleesbot (15% kaal bot) nodig hebben, maar ik heb er ook ééntje gehad die 40% nodig had. Hij kreeg dus iets minder spiervlees en iets meer vleesbot.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3250895
Ik vind 30-35 vleesbot dus te weinig. Hier is het bij beide katten ongeveer 40-50% (Ot 40 en Sien 50). Ik voer wel bij voorkeur dik bevleesd vleesbot.
Door frodo quin
#3250900
koekje schreef:Ik vind 30-35 vleesbot dus te weinig. Hier is het bij beide katten ongeveer 40-50% (Ot 40 en Sien 50). Ik voer wel bij voorkeur dik bevleesd vleesbot.
Het zal inderdaad wel afhangen van het type vleesbot, maar op één na zouden ze hier allemaal verstopt zitten/hebben gezeten als ik 40% zou gevoerd hebben, laat staan meer. Harder wild dat niet heel flink bevleesd is is hier 30%, zachter wild en bio is hier 35%, op eentje na waar ik echt nooit boven de 30%moest gaan of het was schreeuwen op de bak.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3250926
Ik voer dat niet. Wild lusten ze niet en biologisch krijgen zowel Sien als de vleesmolen niet weg.
Door frodo quin
#3250929
Ik kan me wel inbeelden dat als je uitsluitend heel erg bevleesd industrie beestjes voert je wel hoger uitkomt. Ik had ooit eens industriekip die fout geleverd was en die botten waren net rubber.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3251007
Hier krijgen ze ook zo'n 40% vleesbot. Ietsje meer en niet elke kat hetzelfde.
Ik voer wild ( al kan dat ook gekweekt zijn zoals fazant) en tam, geen bio. Wel steeds mooi bevleesd maar niet overdreven. In dat geval tel ik het als vleesbot en spier bij elkaar.

Orgaan vind ik dat 15%-20% kan, dus iets ruimer, afhankelijk van of er meer organen dan enkel hart, lever en nier gevoerd worden of niet.
Ik voer zo'n 18% en voer ook maagjes.
Door topaaz
#3251192
mizzsylver schreef:dat doet de rekenhulp automatisch zodra je voor kat kiest maar de overige 3 worden dan niet verhoogd zodat er weer op 100% uitgekomen wordt, dat bedoelt ts denk ik :)
Idd dat bedoelde ik... het dag/weektotaal zit Ok maar de splitsing rmb/organen/vlees niet...
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3251194
Ik bekijk het altijd per dag. Fazantenpoten zijn dikbevleesd dus dan 's avonds wat minder spiervlees en wat meer bot 's morgens. Kwartelkarkas is kaal maar zacht dus daar deed ik weinig bij, kiprug is kaal en vrij hard (polderhoen) dus daar deed ik dan weer wat vlees bij. Over het algemeen hier ook 35%, maar wel afhankelijk van het bot wat je voert (en inderdaad leeftijd/bio/bioindustrie, plofkip en polderhoen is best een verschil).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3251270
topaaz schreef:Idd dat bedoelde ik... het dag/weektotaal zit Ok maar de splitsing rmb/organen/vlees niet...
Je kan die dan.toch zelf aanpassen naar de percentages die je wil hebben?
Door topaaz
#3251424
pearlsofpassion schreef:Je kan die dan.toch zelf aanpassen naar de percentages die je wil hebben?
Ja dat kan ik, maar had eerst niet door waardoor ik verkeerde hoeveelheden gaf ^_^ ik vroeg me gewoon af of het een vergissing was
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door