Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door TamaraDBZ
#3247528
Hallo allemaal !

Binnenkort krijgen we eindelijk onze oud duitse herder pup, deze is al gewend aan BARF en dat wil ik ook graag zo houden.
We hebben ook 2 katten, deze zitten al 1,5 jaar op kvv wat erg goed gaat en vrijwel altijd smakelijk gegeten word.
Nu wil ik vast aan de gang gaan met de katten over te zetten op BARF, alleen vraag ik me af of het mogelijk is om voor één kat het vleesbot te vermalen in de keukenmachine. Hij heeft namelijk geen kiezen meer en lijkt me anders wel erg lastig worden voor hem !


maandag
vleesbot:40 gram kippennek
spiervlees: 50 gram reevlees
orgaan: 30 gram lever

dinsdag
vleesbot: 40 gram eendennek
spiervlees:70 gram kalkoendijvlees

woensdag
vleesbot: 40 gram kippennek
spiervlees: 40 gram magere rundsnijlingen
orgaan: 40 gram hartjes

donderdag
vleesbot: 40 gram eendennek
spiervlees: 70 gram geitensnippers

vrijdag
vleesbot: 40 gram kippennek
spiervlees: 50 gram gemalen bosduifvlees
orgaan: 30 gram niertjes

zaterdag
vleesbot: 40 gram eendennek
spiervlees: 70 gram lamssnippers

zondag
vleesbot: 40 gram kippennek
spiervlees: 50 gram tam gemalen eendenvlees
orgaan: 30 gram hartjes

Er moet nog 80 gram vis tussen, maar weet niet zo goed waar ik dat het beste kwijt kan... Help ! :???:
#3247574
Qua afwisseling zou ik minstens 1 diersoort bot toevoegen. 2 is wel erg weinig.
Waar je de vis toevoegt, is een beetje afhankelijk van wat je wil voeren. Voer je complete vissen dan kan je het gewoon als extra geven. Als je dat niet wil omdat je kat dan te veel eten krijgt in de week kan je de vishoeveelheid ook van je weektotaal aftrekken. Met de rest maak je dan weer je menu en je laat op 1 dag ruimte voor die vis.
Is dat duidelijk? Anders probeer ik het op een andere manier uit te leggen.
Voer je echter enkel snippers of karkas kan je het ook onder resp. spier of vleesbot scharen.

Ik vind je orgaanverhouding wel wat raar. Welke percentages heb je precies? Hart lijkt mij wel erg veel...

Vleesbot kan je vermalen met een vleesmolentje, maar keukenrobot lijkt me wat te licht. Kippennekken zal hij al niet leuk vinden, maar eendennekken betekenen zeker het einde van je keukenrobot...
Door Too
#3247587
Enkel nekken is niet echt ideaal, voor de eerste fase kan t wel maar probeer zo snel mogelijk wat te variëren
kwartel is super zacht qua bot, ribbetjes van [tam] konijn gaan ook al snel goed [dan zijn de hardere delen voor je hond]

Overigens vonden ze de eerste tijd een eendennek vooral heel erg moeilijk om te eten, erg dik en dus lastig om er je tanden goed in te zetten, ze moeten ook nog wat techniek en kracht ontwikkelen. Ik zou daar even goed op letten en de nek even flink met de hamer bewerken
Gebruikersavatar
Door TamaraDBZ
#3247602
voor de orgaan verhouding heb ik 5% lever, 2-3% nier en 5-10% hart aangehouden.

Niet eens bij stil gestaan om vis als extraatje te doen, goed plan!

Ik zal eens op zoek gaan naar wat extra vleesbot en een vleesmolentje!
#3247614
Je voert meer dan dubbel zoveel lever dan hart in het menu dat je neerschrijft, dus dat kan al niet kloppen.
En 5-10% dat is al een groot verschil. Wat is het nu?
Hoeveel orgaan voer je in totaal?
Gebruikersavatar
Door TamaraDBZ
#3247619
pearlsofpassion schreef:Je voert meer dan dubbel zoveel lever dan hart in het menu dat je neerschrijft, dus dat kan al niet kloppen.
En 5-10% dat is al een groot verschil. Wat is het nu?
Hoeveel orgaan voer je in totaal?

Op dit moment krijgen ze nog geen orgaanvlees toegevoegd.
Wat zou een betere verhouding zijn voor een kat á 5 kilo?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3248466
Ik zou niet alleen nekken voeren.

En verder, vleesbot malen in een keukenmachine gaat je niet lukken. Je machine gaat dat niet volhouden.
Voor zelf malen heb je een goede vleesmolen nodig. Een keukenmachine heeft geen geschikte messen en geen geschikte motor.
Gebruikersavatar
Door TamaraDBZ
#3252214
TamaraDBZ schreef:

maandag
vleesbot:50 gram kippennek
spiervlees: 30 gram reevlees
orgaan: 45 gram orgaanmix

dinsdag
vleesbot: 50 gram eendennek
spiervlees: 80 gram kalkoendijvlees

woensdag
vleesbot: 50 gram kippennek
spiervlees: 40 gram magere rundsnijlingen
orgaan: 40 gram orgaanmix

donderdag
vleesbot: 50 gram eendennek
spiervlees: 80 gram geitensnippers

vrijdag
vleesbot: 50 gram kippennek
spiervlees: 40 gram gemalen bosduifvlees
orgaan: 40 gram orgaanmix

zaterdag
vleesbot: 50 gram eendennek
spiervlees: 70 gram lamssnippers

zondag
vleesbot: 50 gram kippennek
spiervlees: 30 gram tam gemalen eendenvlees
40 gram vis
Inmiddels het een aangepast, orgaan heb ik nu berekend op 25 gram niertjes, 40 gram lever en 60 gram hartjes. Dit wil ik vooraf mixen en verdelen over 3 dagen. Ook heb ik op zondag de vis toegevoegd
Qua vleesbot enkel nog kip en eend. Lever zou ik meer diersoorten willen afwisselen, maar dat bewaar ik heel even voor de volgende bestelling.
Kom ik zo wat bericht in de buurt?
Laatst gewijzigd door TamaraDBZ op wo 05 okt 2016, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3252240
Wat is nier en wat lever?
Zou je misschien zelf kunnen opschrijven hoeveel van elk (vleesbot, orgaan, spiervlees) je voert, in percentages. Orgaan dan ook uitgespecificeerd :)
#3252282
Ik vind de verdeling prima. Enkel nog de opmerking die voorheen al gegeven is dat je best niet enkel nekken voert.
2 diersoorten bot, tot daar aan toe, maar dan minstens eentje karkas ipv nek. ;)
Door Ruisje
#3252653
Zoals al gezegd gaat een keukenmachine niet werken voor vleesbot - je machine is vroeg of laat rijp voor de kliko en het vleesbot wordt niet goed gemalen. Omdat je maar weinig hoeft te malen zou je voor een handmolentje kunnen kijken. Kippennekjes- en karkas, konijnenrug (puntmutsjes = bovenste deel met rib) en kwartelkarkasjes zijn met zo'n molentje prima te malen. Kipkarkas en konijnenrug wel even kleiner knippen met een snoeischaar, maar de kwartelkarkasjes gaan er heel door.
De kwartelkarkasjes (niet te verwarren met de hele kwartels die je kunt kopen) bestel ik bij de poelier. Ze zijn een mooie vleesbotsoort voor de kat omdat ze niet zo groot zijn (40-50gr) en niet te hard.

Eendennekken zijn inderdaad wel behoorlijk hard voor een kat. Als je het toch wilt voeren (en malen) zou je ze in dunne plakjes kunnen knippen. Maar zoals ook gezegd is teveel nek niet aan te raden.
Gebruikersavatar
Door TamaraDBZ
#3252723
Gister heb ik de elektrische molen binnen gekregen, geen hele zware maar zou het aan moeten kunnen naar wat bewerken van het vlees. Ik ga nog op zoek naar vleesbot om toe te voegen !
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door