Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door frodo quin
#3219751
Je zou bv kunnen kiezen voor geit, lam, rund, haas, konijn en visvarianten van alroda. Bij alroda moet je voor de kat ook hart bijvoegen, maar dat kan je ook bij hen in rolletjes kopen. Ze leveren aan huis en je mag het samen bestellen met darf en darf snacks. Tinlo en haaksbarf hebben als het zonder vogels moet konijn en de vis van tinlo is uitsluitend vis. Je hebt best veel keuze zonder kip of eend, maar er zit bijna altijd wel iets van vogels in.

Als alles na 6 weken zonder vogels in je menu goed gaat zou ik voorzichtig proberen met een vogel bij te voegen. Persoonlijk zou ik proberen met wild zoals bv duif en als dat na zes weken nog steeds goed gaat er weer ééntje bij,... Cat's nature heeft een duif/hert mix, dus als de duif goed gaat heb je toch weer twee diersoorten er bij en meer variatie in kvv soorten. Duif is ook geen familie van eend of kip, dus de kans dat dat goed gaat is groter.

Nu moet je van mij zeker niet zelf gaan samenstellen als je dat liever niet wil, maar wat snap je eigenlijk niet aan het systeem?
Gebruikersavatar
Door Thea
#3219760
pearlsofpassion schreef:Meat4dogs is hetzelfde als dogmeat. Je moet wel bij dogmeat kon je voor de prijs omdat meat4dogs enkel met bulkverpakkingen werkt.
Evt met mensen uit je omgeving samen rechtstreeks bij de producent bestellen is natuurlijk altijd goedkoper dan via een leverancier, maar dat kan ook gewoon een stuk gemakkelijker zijn natuurlijk...

Ik dacht inderdaad dat Tinlo meer enkelvoudige smaken had, maar dat zal dan wel niet. Jammer.
Je bent in de war Meat4Dogs is van Darf. Best4Dogs is idd zelfde als Dogmeat.

Ik ben verkooppunt van al die merken(Darf, alroda,Meat4Dogs, DailyMeat en Dogmeat) en ook Daily Meat vind ik een heel mooi produckt wat er mooi uitziet,
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3219775
Thea schreef:Je bent in de war Meat4Dogs is van Darf. Best4Dogs is idd zelfde als Dogmeat.
Je hebt gelijk. Ik heb die twee door elkaar gehaald.
Door denise1968
#3220323
Dank voor alle hulp en suggesties. Moet nu een keus gaan maken en als ik voor alroda kies waar koop ik dat dan? Vind op internet 1 webshop en mijn postcode staat daar niet tussen. Bij verkooppunten qua winkels staat niets. Wie weet dit?
Door frodo quin
#3220336
Je kan is naar alroda/darf mailen, zij kunnen dan kijken waar/of ze je kunnen inplannen. Op termijn is het wel het best om merken af te wisselen, maar zolang je niet weet of je alle vogels moet vermijden denk ik dat alroda wel een handige keuze is.
Door denise1968
#3220342
Mijn leverancier verkoop wel Bioma dat is een compleet kvv voor katten. Iemand hier ervaring mee? Dank zal eens kijken wanneer ze mij in kunnen plannen voor Alroda.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3220356
Dank voor alle hulp en suggesties. Moet nu een keus gaan maken en als ik voor alroda kies waar koop ik dat dan? Vind op internet 1 webshop en mijn postcode staat daar niet tussen. Bij verkooppunten qua winkels staat niets. Wie weet dit?
Hoi,

de Alroda-bezorglijst op internet is niet compleet. Ik heb zelf ook een postcode die er niet tussen staat (9989), dus had ze gemaild en zowaar, ze bezorgen ook in mijn uithoek. Ze zijn heel vriendelijk en vaak ook vlot met het beantwoorden van (voice)mail.
Gebruikersavatar
Door Gin_tonic
#3220763
Hey! Wat lastig seg! :(

Ik ben niet zeker of het al gezegd is, maar Tinlo heeft ook lam (dus zonder iets van kip)! Dan kan je daar al konijn en lam van kopen ;) De vis variant zou ondertussen ook zonder kip moeten zijn. Hoe ik hem koop is het makreel, haring en zalm gemixt...
Alroda heeft: haring, kalf, konijn, lam, rund en zalm. Bij Alroda zou je wel ongeveer 10% hart moeten toevoegen. Zij verkopen ook lamshart om makkelijk zelf toe te voegen!
Haaksbarf is ook enkelvoudig qua smaken.
Bibi natuurmix is zonder kip of kuiken (rund en lam!).

Het is zeker aan te raden om ook af te wisselen tussen verschillende merken, ook al gaat het hier dan om dezelfde diersoort zoals konijn. :)
Door denise1968
#3220777
Mijn leverancier verkoopt Bioma iemand hier ervaring mee? Ja zeker lastig maar mijn katten eten die visvariant van Tinlo niet. Die ze voorheen hadden wel, maar sinds het is vernieuwd krijg ik dat er niet in. Zalm nooit geprobeerd. Maar probeer nu toch van 1 merk max 2 bijvoorbeeld bandit te kopen om de samenstelling ook een beetje optimaal te houden. Dit krijg ik niet voor elkaar met 2 keer Tinlo en andere merken erbij.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3220788
Wat bedoel je precies met je laatste zin?
Want de merken afwisselen is net om niet op 1 paard te wedden en te zorgen dat je verhouding goed zou zijn. Het is namelijk veel logischer dat het gemiddelde van al die merken een goede verhouding is dan 1 merk alleen.

Die 10% hart die je bij alroda moet bijvoegen vind ik vb erg verontrustend want ik vind 10% gewoon te veel hart. En wie zegt dat er niet reeds wat in zit. Toch raden zij dat aan,vreemd he? Ik zou dus verschillende merken geven zo is het niet zo erg als er ergens eentje tussen zit dat de verhoudingen wat aan zijn laars lapt.
Door denise1968
#3220806
Wat is jullie ervaring met kiezenbrink? Zag wel een aantal mails dat de samenstelling niet klopt, maar hoezo dan? die hebben namelijk wel een aantal enkelvoudige diersoorten die ik kan kopen?

Bedoel afwisseling met verschillende merken had ik uitgezocht, maar iemand gaf daar een opmerking op dat de samenstelling niet klopte. Denk als ik dan verschillende diersoorten van 1 merk neem ik beter in de verhoudingen zit.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3220813
Ja, dat denk ik dus niet. Wat als dat ene merk ook.Niet in verhouding is?

Kiezebrink is geen kvv. Het zijn mixen. Vaak orgaan met vleesbot. Je moet jij elke mix gaan kijken wat er precies inzit en wat je dan moet bijvoegen om het compleet te maken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3220818
Kan je wat meer over Bioma vertellen? De website doet het mobiel niet.
Door Too
#3220847
Waarschijnlijk kijk en lees ik niet goed maar de Bioma site is wat mij betreft niet heel duidelijk en ws slecht vertaald oid
De kattenversie... 15/15/15/15% konijn, geit eend rundvlees,
17% eendenvlees / -karkassen,
hoge waarde (?) hart en lever rund
lage waarde (?) nier rund

Mijn katten zouden het best s een keertje mogen eten maar niet als hoofdmoot, nogmaals variatie is het magische woord
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3220851
23% orgaan dan? Waarvan veel hart en lever daarbij een ongekend maar duidelijk laag botgehalte ... veel kans dat ze er diarree op hebben...

Dit is inderdaad niet echt aan te raden om dagelijks te geven.

Als je nu nog zou weten wat erin zit dus hart en lever en het enkel het lage botgehalte is dat dwars zit, kan je het combineren met Tinlo waar veel bot in zit. Zo balanceert dat dus wat meer uit. Zie je? Dat is waarom merken afwisselen het risico op verkeerde verhoudingen verkleint.

Maar het blijft werken met onzekerheden natuurlijk en hoe minder de producent prijsgeeft, hoe meer onzekerheid. Het is altijd beter merken met een betrouwbare verhouding te gebruiken.
Zoals vb Tinlo maar ook zeker Haaksbarf. Als ik jou was zou ik daar eens naar kijken want dat is ook een mooie kwaliteit van vlees. Merk staat erg hoog aangeschreven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door