Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door moon86
#2734950
Hallo iedereen!

Een aantal weken terug heb ik zelf mixen gemaakt voor de kat.
Hiervoor heb ik kip, konijn, bosduif, rund en kalkoen gebruikt.
Ik heb het vleesbot gemalen en de rest grof gesneden. Qua percentages heb ik 50% vleesbot, 35% spiervlees en 15% orgaan aangehouden.
Ik had een hoeveelheid gemaakt waarmee ik ongeveer 2,5 maand mee kon doen.

De twijfel begint nu toch wel een beetje toe te slaan. Is dit wel genoeg variatie voor 2,5 maand?
Omdat ik hier zo over zat te miepen heb ik carnibest lam en eend ingeslagen.
Nu geef ik 4 dagen m'n eigen mixen en de overige dagen een kvv.
Kan dit? Of maak ik me te druk?

De kat zelf lijkt het er goed op te doen. Tandsteen is nagenoeg verdwenen en sinds ik geen smuldier meer geef verhaard hij stukken minder. Als mijn eigen mixen op zijn wil ik weer diersoorten afwisselen.
Kan dit? Of moeten de diersoorten sneller gewisseld worden?

Groeten,

Moon
Door moon86
#2734958
Nog even een update voor de volledigheid.
De duivenmix is van complete duiven.
De kip van biovleugels, runderhart, kippenorgaan en kalkoenvlees.
De konijnmix van konijnenkoppen, konijnorgaan en runderspiervlees.

Groetjes,

Moon
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2735011
Je komt aan 5 diersoorten en ze zijn niet compleet onevenwichtig verdeeld, dus volgens mij kan dit wel.
Als je je er zelf niet goed bij voelt mag je natuurlijk altijd meer diersoorten voeren, maar het is dus niet noodzakelijk.  Ook op dit menu zal je kat het goed blijven doen.
Wat wel leuk is om toe te voegen is een visje.  Ofwel af en toe een viskvv (of eigen vismix) voeren als de kat het graag lust, ofwel een beetje vis toevoegen aan elke mix die je maakt.  Maar een beetje hoor, zo'n 5, max 10% vis is goed.  Maar het is wel gezond omwille van de omega 3 en goed voor de vacht. 
Verder zijn rauwe eitjes of kuikens ook leuk en gezond.  Niet alle katten zijn gek op ei, maar kuikens gaan er meestal (soms na een tijdje wennen) wel graag in.  Het zou eens leuk zijn om 2 keer per week een kuikentje te geven om te knagen.  Kuiken kan je gewoon als compleet rekenen en dan gewoon wat minder mix of kvv geven.  ;)
Door moon86
#2735131
Bedankt voor de reactie! Vind het zelf ook wel aan de magere kant. Ik zal later nog wel wat menu's posten zodat de volgende lading wat evenwichtiger is.
Eieren gaan er hier niet in helaas. Kuikentjes heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik de volgende keer meebestellen. Ben benieuwd of die gegeten worden. Zelf gevangen muisjes/vogeltjes worden in ieder geval no
Door moon86
#2735138
Ging niet helemaal goed.. Die worden niet gegeten, wel druk mee gespeeld.
Ik vraag me nog wel af hoe anderen dit nu doen met zelfgemaakte mixen.
Maken jullie veel soorten? Of geven jullie een mix een bepaalde tijd en wisselen jullie dan af?

Groetjes moon
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2735153
Iedereen heeft zowat zijn eigen manier.
Sommige mensen hebben een heleboel diersoorten de hele tijd en wisselen altijd deze soorten af. Anderen hebben dan weer elke maand (of elke 2 maand) andere diersoorten dan voorheen en wisselen binnen de maand weinig af maar vooral tussen de verschillende maanden.
Zolang je in een week minstens 4 diersoorten voert, zit je echt wel goed hoor.

Als ze de kuikens niet meteen snappen, kan het helpen om er wat lekkers op te smeren of wat van de veertjes te verwijderen zodat het vlees vrij komt te liggen.  Op een keer valt dan wel het kwartje.
Hier was er eentje waar ik de pootjes eraf moest halen en die at hij wel, maar vb het kopje was echt niet eetbaar.  Bij de ander moesten de organen eruit, want dat at ze niet.  Nu eten ze het beide erg graag, gewoon in zijn geheel.  Ze moeten er gewoon wat aan wennen. 
Door Mowgli
#2735191
Je menu ziet er in zoverre goed uit hoor.
Ik stel zelf samen voor Mowgli en omdat hij zo een mieperd is, maal ik het en maak 3 verschillende complete kvv-mixen waarmee ik een maand of 3 doe.

Ik probeer altijd minimaal 6 verschillende diersoorten te gebruiken en dan zoveel mogelijk kleinere diersoorten.

Ik gebruik de volgende verhoudingen:

40% vleesbot
35% spiervlees
20% orgaan (1/3 hart, 1/3 lever, 1/3 nier)
en 5% bijproduct in de vorm van vette vis (zalm of vette vismix), ei, yoghurt
Door moon86
#2735598
Ten eerste allebij bedankt voor de tips!
Ben wat zekerder over m'n menu. Ik denk dat ik het weer vol durf te houden met af en toe een andere smaak kvv en af en toe een visje. M'n grootste probleem is natuurlijk de vriezer ruimte.
Heb een lade voor de kat. Die zat na een bestelling echt vol en onze eigen lade ook.

Heb het besproken en we nemen een vrieskist erbij, in ruil daarvoor moet er ook een afwasmachine komen maar dat vind ik niet zo erg ;D

Groetjes,

Moon
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door