Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rosita
#320341
Ben net nog wezen kijken op de site van Catloversgold.com. Staat bij dat het voer laag in magnesium en laag in ph is. Dat doen ze om zo struviet vorming te voorkomen (wat veroorzaakt wordt door het vocht tekort en de grote hoeveelheden koolhydraten). Tegenwoordig krijgen katten juist steeds vaker calciumoxalaat stenen juist omdat er te weinig magnesium in zit en het voer nu te zuur is. De omega 3 vetzuren zijn overigens merendeel afkomstig van lijnzaad. Anders dan mensen en honden kunnen katten deze inactieve vorm van O3 waarschijnlijk niet omzetten in de actieve vorm (zoals die in visolie zit). Wel vreemd overigens dat er in het hondevoer juist wel visolie zit. Daarnaast moet ik toch heel erg lachen om al die mooie "verse" plaatjes onder de link "our ingredients", echt een giga verkooptruc. Maar ja, als je dan toch brok wil voeren is dit waarschijnlijk wel een van de betere.
Door amber2
#320383
Ja daar heb je gelijk in, die mooie foto's en dat lage magnesiumgehalte doet wel weer erg commercieel aan.. Maargoed, ik kijk gewoon even een paar daagjes hoe het gaat met een klein beetje catloversgold en anders zal ik eens zo'n flesje vloeibaar schapevet kopen of wat gekookt vlees/rijst bijgeven. Ik vrees dat die rijst trouwens niet gaat lukken want ik heb wel eens naturediet gegeven aan onze kat en dan laat 'ie de rijst mooi liggen.. Of je zou het heel fijn moeten prakken/pureren oid. Nogmaals dank voor je hulp!
Door amber2
#320397
Wat ik dan wel weer goed vind aan catloversgold is dat het van scharrel/vrije uitloop-vlees gemaakt wordt!
Maar hoe zit dat nou met dat lijnzaad? Is daar onderzoek naar gedaan dat katten die omega 3 niet kunnen omzetten tot iets bruikbaars of is dat niet zeker? Er is bijvoorbeeld een supplement voor katten op de markt op basis van lijnzaad waar toch goede resultaten mee worden behaald (the missing link, wnp.nl), schijnt... En in de Trias Omega-olie van de groene os (puurnatuur.nl), wat zowel voor honden als katten wordt aangeraden, zit ook als hoofdbestanddeel lijnzaadolie.. Als echt bewezen was dat dit niet werkt voor katten waarom zouden ze het dan toch nog in deze producten (en dus ook in catloversgold) stoppen?
Door Rosita
#320626
Dit schreef Ian Billinghurst over de vetzuurtjes in zijn boek "the barf diet":

Supplements which contain the activated Omega 3 EFA's include cod liver oil and fish body oils such as Salmon oil.

Supplements which contain the inactive Omega 3 EFA's include flaxseed oil and hemp seed oil. "

Cats can only use activated essential fatty acids and these must be derived from animals, not from plants.

Verder heb ik wel vaker op internet gelezen dat katten de inactieve O3's uit lijnzaad niet goed kunnen omzetten in hun actieve vorm. Het zou heel goed kunnen dat hier onderzoek naar gedaan is, maar ook zonder onderzoek is het eigelijk heel logisch gezien katten obligate carnivoren zijn. Dat vloeibare schapenvet van Biofood bevat trouwens visolie en dus genoeg O3 vetzuurtjes. En over de Missing Link, daar zit meer in dan alleen lijnzaad, dus die goede resultaten kunnen ook heel goed het gevolg zijn van een van de andere ingredienten. In de Carnibest voor katten zat vroeger ook lijnzaadolie, maar tegenwoordig zit dat er ook al lang niet meer in. Mijn katten krijgen naast Carnibest ook regelmatig wat visolie door hun eten (wat ik dan aan ze moet voeren omdat ze het nogal vies vinden). De reden waarom het in vele brokken zit is omdat het dan beter wordt verkocht. De hoeveelheid is trouwens nihil en wordt bovendien verhit wat de werking niet ten goede komt.
Door amber2
#320634
Mmm, okay, da's dan duidelijk! Dan ga ik sowieso maar op zoek naar dat vloeibaar schapevet met visolie want in anifit zit ook wel vis maar dat is natuurlijk verhit...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door