Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2659414
Oké mijn dame Meis denkt zo het hare van KVV (al dat rund) en ikzelf twijfel ook of al dat rund nu wel voldoende taurine bevat.

Als taurine zou zijn toegevoegd in de vorm van Ossengal dan zou dat neem ik aan wel vermeld staan, ik voer nu DARF voor de kat en met het Skal keurmerk denk ik niet dat er bio ossengal is en dat er dus geen extra taurine inzit. Vandaar dat mijn vraag is bevat KVV voldoende taurine voor de kat?

Meis eet eigenlijk het liefst prooidieren. Ik voer eigenlijk alleen 'diervriendelijk' bij voorkeur EKO keurmerk. Nu kan ik me voorstellen dat prooidiertjes niet zo happy leven en ook niet zo happy doodgaan.
Hoe kan ik én diervriendelijk voeren én prooidieren?
Zou het alleen voeren van (verschillende) prooidieren voldoende zijn of moet ik dan zelf nog iets anders erbij 'rommelen'?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2659458
Er zijn toch meer kvv's dan met alleen rund? En ossengal, dat eet toch geen kat? Als ze hier iets helemaal heels krijgen (Otje dus een dikke rat eet), laat ze geregeld ook een zakje orgaan liggen. Ik gok er zomaar eens op dat dat best wel eens de galblaas zou kunnen zijn.
Waarom zou er niet voldoende taurine in kvv voor katten zitten? Bij mijn weten zit taurine in meerdere delen (en uiteraard diersoorten). Er zijn meerdere berichten hier over taurine en de hoeveelheid geweest, de zoekfunctie kan je vast helpen.
Overigens, als er te weinig taurine in zou zitten, zou je daar best relatief snel achter komen. Taurine is een essentieel aminozuur; zonder gaat poeslief vrij snel en vervelend dood. En aangedane schade door een taurinetekort is niet meer op te heffen door dit weer genoeg bij te voegen. Ik geloof dat hart- en oogklachten de duidelijkste symptomen van een taurinetekort zijn.

In theorie zou je ook een volledig menu van volledig prooidieren kunnen samenstellen, uiteraard zoveel mogelijk verschillende.
Ik ken alleen geen dealer die deze bio aanbiedt. Dit kan je omzeilen door zelf te kweken en te slachten; dan weet je precies wat de prooien eten en onder welke omstandigheden ze zijn gehouden en hoe je ze naar de prooienhemel helpt.
Maar in de praktijk lijkt me dat niet haalbaar. Er zijn genoeg prooidieren die toch wat ruimte vragen. Voor een gezonde populatie en uiteraard voldoende aanvoer heb je nu eenmaal veel dieren nodig. En dit keer zoveel diersoorten. En dan het naar de prooienhemel helpen. Kan je dat? Ik niet. En de mensen die het wel kunnen, lijkt me niet dat het ooit een leuk klusje gaat worden, ik denk dat de meesten ook liever 6x de wc soppen of een week afwas met de hand wegwerken.
Even een lijstje wat je zoal zou moeten/kunnen kweken:
- kwartels
- (kriel)kippen
- (dwerg)konijntjes
- ratten
- muizen
- gerbils
- duiven
Voor de vis in het menu kan je wildgevangen zalm nemen. Of van die kleine zeevisjes als dat wordt gegeten (sardientjes ofzo).
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2659639
koekje schreef: Er zijn toch meer kvv's dan met alleen rund? En ossengal, dat eet toch geen kat? Als ze hier iets helemaal heels krijgen (Otje dus een dikke rat eet), laat ze geregeld ook een zakje orgaan liggen. Ik gok er zomaar eens op dat dat best wel eens de galblaas zou kunnen zijn.
Waarom zou er niet voldoende taurine in kvv voor katten zitten? Bij mijn weten zit taurine in meerdere delen (en uiteraard diersoorten). Er zijn meerdere berichten hier over taurine en de hoeveelheid geweest, de zoekfunctie kan je vast helpen.
Overigens, als er te weinig taurine in zou zitten, zou je daar best relatief snel achter komen. Taurine is een essentieel aminozuur; zonder gaat poeslief vrij snel en vervelend dood. En aangedane schade door een taurinetekort is niet meer op te heffen door dit weer genoeg bij te voegen. Ik geloof dat hart- en oogklachten de duidelijkste symptomen van een taurinetekort zijn.

In theorie zou je ook een volledig menu van volledig prooidieren kunnen samenstellen, uiteraard zoveel mogelijk verschillende.
Ik ken alleen geen dealer die deze bio aanbiedt. Dit kan je omzeilen door zelf te kweken en te slachten; dan weet je precies wat de prooien eten en onder welke omstandigheden ze zijn gehouden en hoe je ze naar de prooienhemel helpt.
Maar in de praktijk lijkt me dat niet haalbaar. Er zijn genoeg prooidieren die toch wat ruimte vragen. Voor een gezonde populatie en uiteraard voldoende aanvoer heb je nu eenmaal veel dieren nodig. En dit keer zoveel diersoorten. En dan het naar de prooienhemel helpen. Kan je dat? Ik niet. En de mensen die het wel kunnen, lijkt me niet dat het ooit een leuk klusje gaat worden, ik denk dat de meesten ook liever 6x de wc soppen of een week afwas met de hand wegwerken.
Even een lijstje wat je zoal zou moeten/kunnen kweken:
- kwartels
- (kriel)kippen
- (dwerg)konijntjes
- ratten
- muizen
- gerbils
- duiven
Voor de vis in het menu kan je wildgevangen zalm nemen. Of van die kleine zeevisjes als dat wordt gegeten (sardientjes ofzo).
Hmmm oké aan zelf houden heb ik ook gedacht. Ik heb al bio hamstervoer en bio bodembedekking van de kooi. Maar zou de hamsters toch een leuk leven willen geven en een zachte manier van doodgaan.

Mevrouw Meis ziet nog prima dus geen taurine tekort, ossengal wordt toegevoegd aan brok en blik als taurine bron, misschien vergeet ik even dat ook andere delen van dieren taurine bevatten en niet alleen de echt kleine prooidieren.

Is er iemand op het forum die zelf diertjes heeft (muizen hamsters o.i.d.)?
Door Too
#2659812
Ikke niet

Maar als je echt ernstige twijfels hebt en houdt mbt taurine wat let je om dan zelf wat toe te voegen,
Solgar heeft capsules die je zo open peutert....beetje poeder over de prak en klaar is KlSarah
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2659905
Too schreef: Ikke niet

Maar als je echt ernstige twijfels hebt en houdt mbt taurine wat let je om dan zelf wat toe te voegen,
Solgar heeft capsules die je zo open peutert....beetje poeder over de prak en klaar is KlSarah
Het is eigenlijk de combinatie dat Meis steeds minder graag haar KVV eet en steeds liever prooidiertjes plus het taurine verhaal.
En de twijfels over de leefomstandigheden van de prooidieren.
Door fem fatale
#2659945
Ik weet op het frettenforum wel wat mensen die zelf muizen houden. Maar fretten eten meestal wel wat minder dan katten, voor fretten is 2-3 muizen redelijk gemiddeld, voor katten is dat volgens mij 8.

En die mensen hebben er volgens mij allemaal aparte garages voor, en het is superveel werk.
Door Eranthe
#2659960
Sarah5 schreef: Het is eigenlijk de combinatie dat Meis steeds minder graag haar KVV eet en steeds liever prooidiertjes plus het taurine verhaal.
En de twijfels over de leefomstandigheden van de prooidieren.
Ik heb hier een kat die vrijwel alleen intacte prooien eet en mij houdt dat ook bezig. Voor extra taurine geef ik hem bio hart (rund) of hazen hart. Zo heel af en toe eet hij hier en daar wat van de honden mee. Dat heeft hij een lange tijd niet gedaan. Soms sta ik hier stomverbaasd te kijken van wat hij ineens wel begint te eten. Katten... ::)
Door Mowgli
#2660061
muizen bevatten ook heel veel taurine, dus als ze alleen prooidiertjes eten waaronder ook muizen, lijkt mij, dat je je daar niet al te veel zorgen over hoeft te maken.
Door Eranthe
#2660191
Mowgli schreef: muizen bevatten ook heel veel taurine, dus als ze alleen prooidiertjes eten waaronder ook muizen, lijkt mij, dat je je daar niet al te veel zorgen over hoeft te maken.
Echt zorgen maken doe ik me niet, maar wel over de wijze waarop prooidieren gehouden worden en hoe ze aan hun eind komen. ;)
Hart geef ik hem van kitten af aan al als extra erbij. Net zoals een vet visje (bevat ook flink taurine), maar ook hier moet meneer zin in hebben. De ene keer snoept hij er lekker van mee en de andere keer draait hij zich om en denkt hij: bekijk het. :D
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2660283
Eranthe schreef: Echt zorgen maken doe ik me niet, maar wel over de wijze waarop prooidieren gehouden worden en hoe ze aan hun eind komen. ;)
Hart geef ik hem van kitten af aan al als extra erbij. Net zoals een vet visje (bevat ook flink taurine), maar ook hier moet meneer zin in hebben. De ene keer snoept hij er lekker van mee en de andere keer draait hij zich om en denkt hij: bekijk het. :D
Dit heb ik dus ook en ik denk dat ik de prooidiertjes zelf een beter leven en een beter einde zou kunnen geven.....
Naar het schijnt worden alle prooidieren die je nu kan komen op grote schaal en in kleine hokken gefokt en gedood in de supervriezer.

Dat lijken me beide niet erg fijne manieren...... :-\
Door flin
#2660813
er worden hier op zeeeer kleine schaal wat gerbilletjes gefokt,
soms moet er wat uit de kooi geselecteerd, en die belanden uiteindelijk bij Findus,
ander katzels vinden prooi zeer matig,
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door