Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kakocavi
#2653996
Weet je wat, ik open gewoon nog een topic :D

Naast het gemalen spul dat ik mijn Sam voer supplementeer ik er wel eens wat bij. Ik weet dat ei goed is om ernaast te geven en ik weet ook dat je niet alleen eiwit mag geven omdat dat biotine afbreekt. Maar wat als ik alleen eidooier geef? Mijn kat vindt de slijmerige textuur van eiwit nogal onprettig denk ik, want over geklutst ei is hij niet enthousiast. Eidooier lebbert hij gewoonlijk wel weg. Alleen eidooier is natuurlijk wel vet, daarom geef ik het alleen in combinatie met mager vlees en hooguit een keer per week. Is er dan nog een bezwaar tegen als ik alleen eidooier geef?

Groetjes :)
Door kakocavi
#2654759
Niemand die het weet?

Ik las trouwens op de engelstalige Wikipedia dat bij het veel consumeren van rauwe eieren een tekort aan biotine kan optreden. Dat betekent dus dat de biotine in de eidooier niet voldoende is om de avidine van het eiwit te compenseren, dus er is een netto verlies van biotine. Is het geven van alleen eidooier of in elk geval minder eiwit dan niet gewoon beter?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2654989
Volgens mij kan je ook best alleen een dooier geven.
Wat is de bronvermelding van het stuk van de biotineafbraak?

Als je een kuikentje geeft, zit daar ook geen eiwit in, maar wel eigeel ind e buik.
Door kakocavi
#2655014
koekje schreef: Volgens mij kan je ook best alleen een dooier geven.
Wat is de bronvermelding van het stuk van de biotineafbraak?

Als je een kuikentje geeft, zit daar ook geen eiwit in, maar wel eigeel ind e buik.
Ik heb het gevonden op de Wiki-pagina biotin, daar werd verwezen naar deze bron: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/drug ... l/313.html
Kuikentjes ga ik misschien nog eens proberen, bedankt voor de tip.
Door flin
#2655035
men neme
1 gram avidine
1 gram biotine

In die ene gram avidine zitten een hoop moleculen avidine
In die andere gram biotine zitten een hoop moleculen biotine

Maar avidine is een grote molecuul (is erg zwaar :D relatief gezien dan) en biotine is maar een ukkepuk van een molecuul, dus zitten er in die ene gram biotine veel meer moleculetjes biotine dan dat er moleculetjes avidine in die gram avidine zitten.
Door kakocavi
#2655330
flin schreef: men neme
1 gram avidine
1 gram biotine

In die ene gram avidine zitten een hoop moleculen avidine
In die andere gram biotine zitten een hoop moleculen biotine

Maar avidine is een grote molecuul (is erg zwaar :D relatief gezien dan) en biotine is maar een ukkepuk van een molecuul, dus zitten er in die ene gram biotine veel meer moleculetjes biotine dan dat er moleculetjes avidine in die gram avidine zitten.
Waarom staat er onder mijn link dan dat het eten van twee rauwe eieren per dag een biotinetekort kan veroorzaken bij mensen?

Het gaat trouwens ook om de concentraties van die stoffen, in 1 gram eiwit zit niet 1 gram avidine natuurlijk, hetzelfde met biotine en eigeel.
Laatst gewijzigd door kakocavi op za 20 apr 2013, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine.
#2692948
Eating 2 or more uncooked egg whites daily for several months has caused biotin deficiency
Er wordt hier niet gesproken over hele rauwe eieren. De juiste vertaling is rauwe eiwitten. Met het eigeel erbij is het boitine probleem opgelost. Hier is een eer uitgebreide discussie over geweest in het honden gedeelte, volgens mij met berekeningen en al.
Door Mevroi Kruim
#2693100
En los daarvan voert niemand z'n kat dagelijks 2 rauwe eiwitten lijkt mij zo. Voorts zal als je dat al doet de mate van deficiëntie erg afhangen van de rest van je dieet. Een barfdieet is sowieso rijk aan biotine terwijl een gemiddeld mensendieet daar vaak al gebrek aan heeft.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door