Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door amber2
#305125
Ik hoop dat het mag, maar ik ga hier even een pleidooi geven voor anifit/naturediet en soortgelijke voeders, tegenover brok en 'gewoon' (=grotendeels graan) blikvoer. Dit omdat ik wel heb gelezen dat er veel mensen zijn hier met katten die, om wat voor reden dan ook, (deels) brok/blik voeren en (nog) geen kvv/barf. Onze kat gaven we tot nu toe ook noodgedwongen brok (royal canin) omdat hij door zijn verzwakte maag/darmen geen rauw kon verdragen. Nu sinds anderhalve week anifit en we hebben bijna een andere kat ervoor terug: hij is veel actiever, speels, gaat weer naar buiten, veel minder traanoogjes/snotneus (hij heeft chronische niesziekte)! Ik ben nu ook begonnen om steeds een theelepeltje kvv erdoor te mengen en dat gaat tot nog toe goed... Ik hoop hem natuurlijk uiteindelijk toch nog helemaal op rauw te krijgen. Maar wat ik wil zeggen is dus: als je toch nog (bv. omdat je katten barf nog slecht eten) brok/blik moet voeren, probeer dan eens zo'n merk als anifit/naturediet (ik weet niet of er nog meer van dit soort merken zijn, ik wil liever ook geen reclame maken..) want ookal is het dan niet rauw, inelkgeval zitten er geen of veel minder granen in en geen conserveermiddelen/antioxydanten. Ik denk dat vooral dat laatste het meest negatieve effect op de gezondheid heeft, en meestal zie je dat pas op de langere termijn (onze kat heeft het ook 13 jaar goed gedaan op brok/blik). En een ander groot voordeel is: ze eten het heel graag waardoor je er ook makkelijk kvv doorheen kunt mengen en deze hoeveelheid langzaam op kunt voeren zodat de overgang makkelijker gaat. Dit kan je natuurlijk ook doen met gewoon blikvoer, maar omdat dat grotendeels uit granen bestaat, is de combinatie met kvv in 1 maaltijd minder goed te verteren; en je hebt natuurlijk weer al die conserveermiddelen en anti-oxydanten in gewoon blikvoer die je liever vermijdt. Ik weet dat er ook brokken zijn die zeggen geen conserveermiddelen toegevoegd te hebben, maar het schijnt dat het dan toch altijd al wel in de grondstoffen zit omdat het anders gewoon niet goed blijft...
Nou, ik hoop dat iemand hier wat aan heeft, maar ik moest even mijn ervaring kwijt, het was zo'n grote verandering bij onze kat! Wij dachten ook altijd dat hij het nog wel redelijk goed deed voor zijn leeftijd (15), maar nu ik zie hoe hij is opgeknapt weet ik dat hij het lange tijd verre van optimaal heeft gedaan qua gezondheid.
Tot slot nog even voor alle duidelijkheid; barf/kvv blijft natuurlijk het allergezondst!! ;)

Barfplaats wordt gesponsord door