Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Biake
Hier ben ik weer, met nog een vraag :)

Ik merk deze week dat de katten veel meer last hebben van haarballetjes. Vroeger kregen ze binnenhuis kat brokjes en daar zat iets in tegen de haarballen. Nu lijken het er gewoon opvallend veel te zijn.
Is er iets dat ik hier tegen kan doen? Ik weet dat er kattesnoepjes zijn tegen haarballen, werken die?
Weet er iemand een iets gezondere oplossing?

*edit*
Net een artikel gevonden op het internet met allerlei oplossingen voor mijn haarbalprobleem. Ik moet eerlijk toegeven dat ik meeste oplossingen niet vertrouw zoals een beetje vaseline op een van de pootjes doen zodat ze dat inslikken en de "doorgang" van haarballen vergemakkelijkt of conditioner op de vacht doen (wie doet nu zo een dingen? lijkt mij zo gevaarlijk voor de kat)  maar andere dingen zoals de olie in de tonijnblikjes of een lepeltje olijfolie bij het eten 1x per week lijkt mij iets veiliger.

Wat denken jullie?
http://mom.me/pets/cats/18017-12-surpri ... hairballs/

Alvast Bedankt,
Gr,
B
Laatst gewijzigd door Biake op ma 24 aug 2015, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door frodo quin
Conditioner zou ik zeker niet doen. Vaseline wordt vaak gedaan, het zou het zelfde zijn als haarbal pasta maar dan zonder de smaakjes. Ik wil het persoonlijk niet in mijn kat. Olie lijkt me niet zo schadelijk.

Joran is een ongelofelijke haarbal en als zijn wintervacht er af gaat heeft hij ook veel last van al dat binnen geslikt haar. Ik kam hem dan veel zodat hij een stuk minder haar binnen krijgt als hij zich wast.
Door Ruisje
Ja, vaker kammen en daarmee alle losse haren weghalen is de veiligste oplossing. Je schreef eerder dat ze ook af en toe overgeven, ook dat kan komen doordat ze last hebben van haarballen. In dat geval zou ik gewoon kattengras o.i.d. neerzetten.
Door Biake
Hallo allemaal, hier ben ik weer met een update.
Het is nu +- 4 weken dat de katjes overgeschakeld zijn op KVV en het gaat wel OK, Ik heb gemerkt dat Lamsvlees het langst blijft staan, eend gaat het snelste op en de mixen worden ook wel geapprecieerd. Ze zijn wat vermagerd maar niets alarmerend en er blijft altijd wel wat eten over dus ik denk niet dat ik te weinig geef.

Ik ben begonnen met DinaBarf dat zowel voor honden als katten goed was, maar dat was enkel omdat het in de buurt te verkrijgen was en omdat het maar een testfase was. Het was altijd mijn bedoeling dat als ik zag dat het goed ging ik over zou schakelen op kat specifieke merken end at heb ik nu gedaan. Ik wissel nu af tussen Carnivoer en Carnibest, Lamsvlees koop ik niet meer want het blijft toch staan.
Ik meng het nog steeds met blikvoer en soms Vio. De overstap van DinaBarf naar Carnibest/Carnivoer was niet gemakkelijk het ging voor hun misschien iets te snel maar ik begon mij er zorgen over te maken dat ze niet de juiste percentages van alles kregen.

Nu een vraagje: ik zie dat bij sommige kattenspecifieke "worsten" van Carnibest toch rijst bij zit, is dit wel ok of zou ik dat best vermijden? Bij Carnivoer bevatten  geen enkele van de "worsten" rijst.

Alvast bedankt!
Gr,
B
Door koekje
De rijst is een goedkope vulling. Op zich moet het bij gezonde katten niet heel veel kwaad kunnen,maar nodig is het zeker niet.
Het is een beetje afhankelijk van wat je kan krijgen. Heb je de keuze uit heel veel merken en smaken, zou ik de cb met rijst niet nemen. Zit je niet zo royaal in het assortiment, kan toch maar wel rijst (alleen in het geval van gezonde katten). De diabetes-versie van cb bevat geen rijst en is ook door gezonde katten te eten.
Door Biake
Carnibest en Carnivoer zijn momenteel inderdaad de gemakkelijkste opties, ik denk dat door de 2 combineren is wel grotendeels rijst kan vermijden :). Ik merk wel dat KVV iets bekender begint te raken dus wie weet krijg ik meer opties erbij.

Bedankt voor het snelle antwoord!
Door Ruisje
Ik weet niet welk soort je van Dinabarf voerde, maar in Natuur Compleet zat een premix, de andere versies voer je compleet door afwisseling. Als je niet de 'natuur compleet' voerde en nu carnibest, die in alle versies een premix bevat, kan dat de minder vlotte overschakeling verklaren. Niet alle katten vinden premix erdoor smakelijk.
Lams- of schapenvlees wordt hier ook niet door de katten gewaardeerd. ;)
Door Biake
Ik wisselde af met wat beschikbaar was in de winkel: compleet, konijn, rund, Kip en lam. Vis was er spijtig genoeg nooit beschikbaar.
Het is een beetje tricky maar het lijkt allemaal wel op zijn pootjes terecht te komen.
Ik heb een andere winkel in de buurt van mijn werk gevonden (de winkel waar ik origineel ging verwachtte bestellingen van 10x 1kilo en ik zou graag wat meer afwisseling bieden dan dat).
Ik heb net een bestelling geplaatst voor: Compleet van Tamro; Eend, Konijn en Vis van Tinlo + Kip, Kalkoen en Rund(gemengd met kip) van Alaska.
Dat zouden allemaal mixen moeten zijn zonder rijst en allemaal specifiek voor de kat natuurlijk.

Ik vraag mij af hoe ze erop gaan reageren :)
Door Ruisje
Het is wel belangrijk dat je 5-10% vette vis op het menu zet. Je zou eens kunnen kijken of je ergens sprotjes kan krijgen. Dat zijn complete mini-harinkies en heel gemakkelijk naast de kvv te geven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door