Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Any
#3425714
Vandaag was ik met Khári bij de da voor haar twaalf weken inenting. Het kwam te praten over het barf eten, waarop zij al snel is overgestapt. De da noemde toen dat je met een kitten moet opletten dat zij voldoende taurine binnenkrijgen. Taurine zou verloren gaan door het vocht wat vrij komt bij het ontdooien van het vlees.

Nu voeg ik het vocht wat in het bakje met vlees zit wel altijd toe en de katten likken dit ook op. Ik kan niet zo snel een bevredigend antwoord vinden via de zoekfunctie, maar ik wil wel meer weten over deze materie. Waar moet ik op letten om een taurine tekort te voorkomen?
#3425715
Bij rauw voeren
Koken zorgt voor een verlies van taurine. Het verdampt als het ware met het water mee. Dit zelfde speelt bij bevriezen: Bij het ontdooien loopt het vocht eruit en dit vocht bevat een groot deel taurine. Het beste is om dit mee te serveren. Dr. Becker raadt aan om per 900 gram vlees (2 pond) 500mg taurine toe te voegen.
https://www.catmoneo.nl/taurine-voor-katten/

Ik giet het vocht er ook altijd overheen.
Het is dus belangrijk dat het vlees na de slacht meteen goed gekoeld wordt en snel verwerkt wordt en dat na het verwerken, de voeding correct en niet te lang bewaard wordt. Voor jezelf kun je ervoor zorgen dat je de rauwe vleesvoeding voert voor het einde van de houdbaarheidsdatum en niet langer dan een dag in de koelkast bewaart voordat je het voert. Voer ook het eventueel vrijgekomen vleesvocht.
https://www.voerwijzer.com/genoeg-tauri ... or-katten/
#3425716
Vocht erbij geven idd.
Zo groot mogelijke porties ingevroren laten en min mogelijk gemalen.
Goed verpakken zodat er geen vriesbrand op komt. Niet te lang bewaren. Taurine wordt nl afgebroken in contact met zuurstof, dus moet je zo min mogelijk contact met lucht creëren. Vandaar zo groot mogelijke stukken en goed verpakt.
En verschillende diersoorten voeren. Sommige zijn rijker dan andere.. Konijn vb is berucht omwille van het lage taurinegehalte.

En het is waar dat het bij kittens extra belangrijk is, maar in die bijna 10 jaar hier op barfplaats heb ik werkelijk nog nooit een kitten met taurinetekort geweten.
Normaal zit er echt wel genoeg in, je moet al heel gek gaan doen.
#3425718
Top, bedankt voor jullie reacties.
Van dat vriesbrand is wel een aandachtspunt met zoveel vlees in de vriezer. Goed verpakken dus.
Ik zaag altijd op de avond voor drie dagen maaltijden en bewaar deze in afgesloten bakjes in de koelkast. Misschien is dat iets teveel van het goede en ga ik na het zagen beter de twee andere porties terug doen in de vriezer. Om dan een dag van te voren te ontdooien.

Ik heb begrepen dat teveel aan taurine wordt afgebroken. Wellicht toch een idee om wat taurine toe te voegen af en toe, als ik op de quote die Rik plaatste afga.
#3425772
Tsja. Ik denk dat deze conclusie wel klopt.
Ben je onzeker of er wel genoeg taurine in de voeding zit? Dan kun je eventueel een taurinesupplement gebruiken. De Feline Nutrition Foundation adviseert om voor de zekerheid sowieso een taurinesupplement toe te voegen aan een rauw menu. Ook omdat de symptomen van een taurinetekort zich pas laat laten zien. Ik zelf vind het niet per definitie nodig.
Wel als je dus minimaal de helft gevolgelte barft (en oplet met delen en bewaren) is het toevoegen niet echt nodig. Maar als je onzeker bent zou het geen kwaad kunnen.
Conclusie
Een taurinetekort is heel onwaarschijnlijk als

*) je menu genoeg gevogelte bevat
*) je het vlees niet na de houdbaarheidsdatum voert
*) je het vlees niet langer dan een dag in de koelkast bewaart
*) je ook het eventuele vrijgekomen vleesvocht voert

Bevat je menu alleen hoefdieren en/of konijn, heeft je kat extra taurine nodig, of twijfel je om een andere reden of er genoeg taurine in het menu zit? Dan kun je prima zelf taurine aan de maaltijden toevoegen. Voeg ongeveer 500 mg taurine toe per kg vlees.
#3425898
Er zit zeker gevogelte bij de snuiten van mij in het menu, maar niet altijd de helft of meer. Maar vaak ook wel, omdat karkas toch vaak van gevogelte gevoerd wordt. En af en toe zit er inderdaad ook kvv in het menu.

Ik heb toch een potje van Felini (leuke naam overigens, doet me aan de Italiaanse cineast denken) aangeschaft. Ik ga taurine toevoegen op dagen dat er meer lam en rund c.q. kvv in het menu zit. Dus zeker en absoluut niet iedere dag. Met het potje zal ik dan ook wel heel lang doen :D Ik denk een geval van ‘baat het niet, dan schaadt het niet.’

Bedankt weer voor de toevoeging qua info Rik, en jouw kritisch meedenken Pearlsofpassion.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door