Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3396538
Goedemorgen, ik heb een vraagje over het te aanschaffen vlees om barf te maken .
Kopen jullie je vlees gewoon bij een winkel wild en gevogelte? Of bij de groothandel, is er een speciale manier dat het geslacht is?
Is het vlees dat je gebruikt doorbloedt of vrij van bloed?
Indien je eendagskuikens of ander bevroren vlees, na te hebben vermalen, vriezen jullie dat terug in?
Ik vind de barf die je koopt , toch wel roder zien dan wanneer je zelf maakt van kip.

::)
#3396546
Welkom op BP!

Mijn katten eten voornamelijk vlees voor humane consumptie; dit haal ik bij de poelier, supermarkt en islamitische slager. Ik vul dat aan met dingen uit de dierenwinkel (geregeld kvv, eendagskuikens, heel soms wat muizen; maar die vangen ze ook zelf wel buiten in de tuin). Voor 2 katten is dit goed te doen, die van mij zijn niet meer heel jong en worden al wat bankaardappelig en eten daardoor wat minder en minder uitgebreid. Verder zijn het vooral luxe-katten die graag liggen.
Ik geloof dat de meeste mensen hier wel bij grotere leveranciers (kijk bij vraag en aanbod) bestellen en dit aan huis laten leveren of het zelf ergens ophalen. Ik ben hiermee gestopt wegens onvrede over het assortiment en de kleine hoeveelheden die ik nodig heb.

Het vlees en de andere dierlijke producten zijn dus redelijk vrij van bloed, muv de hele consumptiedieren die ze eten en niet voor humane consumptie zijn.

Als ik portioneer of daarna ook vermaal vries ik het weer terug in, dus ja. Dit geeft wel iets van kwaliteitsverlies, maar dat neem ik op de koop toe. Ik werk snel en schoon en maak daarna ook alles weer goed schoon. Ook ontdooi ik het niet meer dan nodig is, om kwaliteitsverlies tot een minimum te beperken. Dooivoht wat in de bak overblijft na het malen, giet ik weer over het maalsel heen en roer dat erdoor.
Kuikens maal ik overigens niet en die vriezen niet aan elkaar, dus hoeven ook niet weer terug in de vriezer. Ik haal er uit wat voor dat moment nodig is.
Overigens heb ik je met vlees en andere onderdelen voor je menu wat in eerste instantie voor humane consumptie is niet zozeer dat je grote bulkverpakkingen eerst moet ontdooien voordat je het kunt bewerken (portioneren en eventueel daarna ook malen), want je koopt gewoon preciezer wat je nodig hebt.

Wat bedoel je precies met de laatste zin? Bedoel je daar kvv mee? Dat kan hoor, dat het een andere kleur heeft. Het kan zijn dat er meer orgaan inzit dan je zelf idealiter in je menu hebt, of juist wat andere diersoorten er ook bij (rund is bijv donkerder van kleur dan kip).
Aangezien we weinig tot niet de exacte samenstelling van de meeste kvv's weten, blijft dit punt wel gissen en gokken.
#3396575
Dijvlees of vlees van andere lichaamsdelen is ook altijd een stuk roder dan filets. En naast orgaan geeft ook bot een veel rodere kleur dan enkel het vlees.
Het kan goed zijn dat er meer bloed in zit, maar dat zie je als je het ondooit. Bloed zie je dan echt als donkere slierten (gestold) of het hele vlees lijkt wat plakkerig/slijmerig rood als het fijngemalen is. Op zich is bloed ook niet slecht maar het mag natuurlijk niet in de plaats van echt vlees komen.

Vocht dat eruit loopt bij ontdooiing is gewoon dooivocht, dat gebeurd altijd na invriezen (cellen gaan stuk). En dat is gezond, dat voer je best ook op.

Ik weet natuurlijk niet wat jij allemaal in je eigen kvv draait, maar de mijne van kip of konijn ziet ook vrij rood...
Als je het echt niet vertrouwd, kan je eens een foto nemen van het ontdooide vlees. Dan zien we wel of het normaal is, of van het bloed. Te wit is ook niet goed, dat komt vaak van te veel vet.

Ik koop bij barfleveranciers. Ik vries ook gemalen vlees terug in. Wel zo snel mogelijk goed invriezen en zo min mogelijk ontdooien. Kuikens doe ik ook niet.
Heel soms heb ik vlees met bloed in, maar dat is niet de gewoonte. Ik heb er echter ook niet zo'n probleem mee, als het verder mooi vlees is. Bij wild gebeurt dat wel eens...

Ik koop zoveel mogelijk overschotten van dieren die voor menselijke consumptie geslacht zijn. Karkas vb waar de mooie stukken vanaf zijn.
Maar vb ook wild dat ter schadebestrijding geschoten is, als ik daaraan kan komen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door