Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ligaa
Spiervlees is spiervlees. Op varken na maakt het geen fluit uit wat je geeft als ze het lust (ja ik zou wel letten op de kwaliteit). Dat mag gewoon rund of kip of kalkoen uit de winkel zijn.  :)
Door BlackScorpion
Rund lust ze niet (ééééééécht niet) en kip en kalkoen durven we niet te geven (schrik dat ze daar allergisch op reageert).
We weten niet aan wat ze allergisch is, enkel dat ze allergisch is aan iets van voeding.
Zou wel makkelijk zijn, moest er een bloedtest bestaan waaruit blijkt aan wat ze allergisch is.
Maar overal horen we dat een voedselallergie enkel door voeding testen kan gevonden worden.
Ok als het jeuk is, maar zij krijgt maagontsteking door haar allergie :(.
Dus niet zo handig om te 'testen'.

Maar dan mag vb. spiervlees van een konijn ook?
Gewoon malen en bij haar natvoer doen?
Door Ligaa
Sorry die informatie heb ik even gemist. Had niet alles helemaal gelezen.

Ja hoor konijn kan ook. Je hoeft niet te malen hoor, als ze het zo wil eten graag zelfs. Als ze het niet anders eet kun je het malen en er door mengen. Maar wie weet eet ze het wel zo, ongemalen. :) Je kunt het ook in kleine stukjes doen, voor zover ik begrijp eet ze nog niet zoveel KVV dus dan hoef je er niet net zoveel spiervlees bij te doen. Misschien eet ze het dan gewoon? Als je op 100 gram (weet niet hoeveel ze eet inmiddels?) bijvoorbeeld 20 gram spiervlees toevoegt, zit je op 12/13% vleesbot. En dan gewoon even kijken hoe het gaat. :)
Door BlackScorpion
Ja, ze is niet de gemakkelijkste qua voeding, hihi.
Ze heeft dan ook maagproblemen, waardoor ze telkens maar max 20 gram per keer kan eten (anders is het BLUB).
Aangezien ze een Sphynx is, eet ze wel meer op een dag dan een andere kat. Ze eet nu denk ik in totaal 300 à 350 gram eten per dag (alles bij elkaar).
Dat is dan 2 zakjes Royal Canin en 1 of 2 blikjes Schesir. Waar we dan nu dus in de toekomst graag zouden gaan naar 1 zakje RC + 1 blikje Schesir + rest KVV.
Maar dat is nog toekomst muziek. Eerst ze verschillende smaken KVV proberen te doen eten in kleine porties en dan vergroten.

Zal eens bij de slager gaan kijken naar konijn. Ik krijg dat zelf dus totaal niet binnen, zie dan altijd een klein konijntje rondhuppelen.
Maar voor poezebeest vind ik het niet erg, vreemd genoeg. Ben zelf niet zo een vlees-eter :p
Door Ligaa
Paard dan misschien? Of haas als je daar aan kan komen? Dat is bij de slager trouwens wel duur dus als ze het niet eet weer doodzonde (als ze het al hebben, weet niet wanneer ze precies weer jagen). :-\
Door BlackScorpion
Ik ga eerst zien hoe ze het met dit rolletje doet (lijkt ze niet zo helemaal dol op te zijn).
Afhankelijk van haar ontlasting ga ik dan eens horen voor wat konijn en/of paard.
Dat is niet voor vandaag of morgen, maar zal hier op de hoogte houden :).
Door BlackScorpion
*zucht*

We waren onderweg van zee naar huis en plots begon Sierra te mauwen in haar 'ziek manier'. Snel keukenrol genomen die altijd in de auto klaar ligt hiervoor en ja hoor, overgeven van diep. Ze is weer ziek... 99% kans dat het weer een maag ontsteking is. Waar ligt het aan?

Ze wil al enkele dagen haar RC niet goed eten, wat al een vaag teken aan de muur is. Eert dacht ik de granen in de zakjes RC, maar ze heeft een hele tijd geen RC gekregen en enkel blikjes en toen had ze het ook. Natuurlijk kreeg ze toen wel nog kip en de zakjes RC zijn ook kip (wel gehydroliseerd of zoiets). Is het dan toch de kip?

Woensdag moet ze zowiezo naar de DA, normaal voor haar jaarlijkse inentingen, maar gaat dat wel als ze ziek is. Waarschijnlijk gaan ze in de kliniek dan zeggen dat ze ander allergie voer moet. Maar ze lust geen ander. Paté eet ze niet en andere natte voeding van andere merken weigert ze te eten. En ze volledig op KVV zetten lukt niet, want KVV zonder natvoer weigert ze voorlopig te eten.

Deze week ga ik zowiezo een rolletje konijn, een rolletje paard en een rolletje eend halen.
Door BlackScorpion
Brokken verteert zij niet meer sinds 2 à 3 jaar ongeveer.
Brokken stapelen gewoon in haar maag op en als de maag vol is komen ze er terug uit.
Dus neen, spijtig genoeg zijn brokken geen goed idee voor mijn poezemie.
Door BlackScorpion
Ik plaats het maar hier even bij mijn KVV topic, maar mijn kat Sierra heeft waarschijnlijk een voedselallergie of voedselintollerantie. Zij krijg met regelmaat maag- en darmontstekingen, zoals op dit moment. De vorige keer was een kleine 2 maanden geleden. Ze krijgt dan prednisolone (cortisonen) en Cerenia (tegen misselijkheid).

Vandaag nog bij de dierenarts geweest en haar opinie is dat uitzoeken voor wat mijn kat allergisch is, te moeilijk is. Zij zou eerder opteren om poezebeest permanent op cortisonen te zetten (ben ik absoluut geen voorstander van) of haar gewoon elke zoveel keer een ontsteking laten krijgen. Je kan je inbeelden dat ik daar ook geen voorstander van ben, is niet leuk om mijn beestje elke zoveel tijd ziek te zien. Ik vind het echt spijtig dat de dierenarts niet meer meewerkend is en voor oplossingen zoekt.

Ze krijgt al dierenarts voeding van Royal Canin, maar hierin zit kip (weliswaar gehydroliseerd, maar toch). En als ik mijn gevoel moet volgen, denk ik dat kip wel eens de boosdoener kan zijn. We hadden gezegd dat ze enkel de RC krijgt met een beetje tonijn bij om het haar te doen eten, wat toch duid dat daar ergens de oorzaak moet zitten. We hadden nog 4 doosjes bijbesteld en zeiden dat tegen de dierenarts. Haar reactie (of geen reactie) gaf me toch teleurstelling. Het gaat blijkbaar enkel maar om het geld, dat wij bij hen voeding blijven bestellen en niet om de gezondheid van het dier. De meeste dierenartsen (en deze blijkbaar ook) raden ook enkel maar hun merken aan zoals Hills, Royal Canin, Sanimed, etc. Ze kennen vaak KVV of graanvrije alternatieven niet, terwijl deze vaak beter zijn.

Nu krijgt ze dus sinds kort ook KVV, zoals je in dit topic kan lezen. Aangezien we dat maar recent bijgeven, kan daar de oorzaak niet liggen, want ze heeft die ontstekingen al jaren. Ze heeft al een rolletje konijn op en nu heb ik een rolletje konijn, paard en eend bijgekocht. Maar we krijgen haar niet volledig op KVV, want ze eet het enkel op als we het onder haar natvoer doen. En de blikjes tonijn die we geven (merk Schesir) zijn geen volwaardig voer, waardoor ze tekorten zou krijgen in haar lichaam. Dus moeten we wel een ander natvoer bijvinden om te geven.

Nu heb ik een hoop dingen afgedrukt van natvoer speciaal voor voedselallergie of intolerantie of natvoer van dieren die nog niet gekend zijn door haar lichaam zoals kangoeroe en waar geen granen of koolhydraten inzitten. Het enige probleem is, ze lust niet zoveel en ook qua structuur is ze kieskeurig (paté weigert ze vb. te eten). Het gaat ons niet om het geld, maar overal moet je X aantal blikken bestellen en het is zo zonde dat je X aantal blikken bestelt en ze het niet zou eten. Maar toch zullen we eens moeten uitzoeken en iets kiezen en het dan toch proberen. We moeten iets doen om poezemie te proberen helpen.

Nou... tot daar mijn verhaal.
Het is een beetje om het van me af te schrijven...
Door frodo quin
In RC sensitivity zit ook graan en verder nog andere rommel waar ze op zou kunnen reageren. Het hoeft ook niet perse een dier of graan zijn waar ze op reageert, misschien kan ze gewoon niet tegen al die chemische rommel.

Om een voedselallergie te achterhalen ga je toch een eliminatiedieet moeten doen vrees ik, dus kvv van één diersoort die ze nog niet eerder heeft gehad (al denk ik niet dat het kwaad kan dat ze een diersoort krjgt wat tot voor kort nieuw was, maar ze al een rolletje van gehad heeft).

Nu eet je poes geen kvv zonder natvoer er door, dus dan zou je een natvoer dat enkel bestaat uit dezelfde diersoort als de kvv erbij kunnen geven, herremanns heeft zo een paar varianten, noemt puur vlees. Het is wel paté denk ik.

Maaltijden laten overslaan als ze het niet eet zou het ook wel veel makkelijker maken, want je poes heeft nu nooit honger. Ik weet wel niet in hoeverre dat gevaarlijk voor haar is. Eens in de 24uur moet een kat wel eten.

Je zou ook zelf vlees van de diersoort waar je de eliminatie mee doet kunnen koken en fijnsnijden onder de kvv, maar dat is absoluut NIET compleet, dus dat zou ik enkel doen voor korte termijn of als het o minieme hoeveelheden gaat.

In ieder geval veel succes.
Door BlackScorpion
Even een update...

We hebben Vet-Concept Kangeroe gekocht om te proberen voor haar allergie.
Het is een paté en normaal weigert ze paté te eten, maar gisteren toen we het aankregen, at ze het direct op en bleef om meer vragen.

Maar tegen deze ochtend, weigerde ze het eten en ze smakte veel (teken van misselijkheid?).
Wat we nu ook proberen, ze weigert de kangeroe te eten (terwijl ze er zo zot van was in eerste instantie).
Apart, gemengd met haar blikje Schesir, ze eet gewoo de Schesir op en laat de kangeroe liggen.

Haar zakjes Royal Canin willen we ook niet meer geven, want toch veel kans dat daar (een deel van) de schuldige zit.
Maar de KVV weigert ze op te eten als het enkel KVV is in haar bakje, het moet gemengd zijn met een blikje Schesir.
We gaan dus toch proberen de KVV wat op te krikken in portie per dag.

Maar welke smaken? Tot op dit moment hebben we enkel konijn geprobeerd en een mix van konijn, vis, rund en paard.
De mix weigerde ze pertinent op te eten, waarschijnlijk door het paard en rund.
We gaan nog een rolletje eend proberen, alhoewel we toch beetje bang zijn aangezien het gevogelte is.
We hebben ook paard, maar vrezen dat ze dat niet zal willen eten, aangezien paard toch een specifieke smaak heeft.

Maar enkel (onvolwaardige) blikjes tonijn van Schesir met KVV konijn, zal haar voeding niet volwaardig genoeg maken...

Kon ze maar spreken...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door