Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

Door Tommy10
#900256
Hitam schreef: Beste Tommy10, ik weet niet waar je hebt gelezen dat Lantus niet goed is. Het bovenstaande protocol is niet de enige weg naar Rome maar wel degene met de hoogste kans op remissie. Op Caninsulin en koolydraatarm voer zie je ook wel eens een remissie. Op Lantus met koolhydraatarm voer (doorgaans M/D van Hill's of W/D) wordt een percentage van 50% geclaimd en op het bovenstaande protocol 80%. Ik, als dierenarts, probeer dieren te genezen en geen mensen aan het lijntje te houden door katten "in te stellen" op een vaste hoeveelheid die ze de rest van hun leven moeten blijven geven.
En de kans op genezing is nu eenmaal veel groter op bovenstaande manier.
Wie zegt dat de kans op remissie zoveel procent is? Wie zegt dat Lantus met M/D of W/D wordt gecombineerd? Zowel het Australische als het Duitse Lantusprotocol hebben remissie als doelstelling en schrijven koolhydraatvrij voer voor. Droogvoer is taboe. Het klopt eenvoudig niet dat Lantus erop gericht zou zijn twee maal daags insuline te spuiten voor de rest van het leven van het huisdier. Verder wil ik graag bewijs zien van de cijfers.
Ik zal je commentaar en vragen beantwoorden:
PZI is insuline voor katten en ook de meest betrouwbare insuline voor katten. Het is zo goed als hetzelfde als hun eigen insuline. Lantus is een insuline voor mensen en geeft bij katten vaak onbetrouwbare resultaten. Het kan heel verschillend werken in verschillende katten en ook in een en dezelfde kat kan het soms korter werken dan anders
Waarom menseninsuline gebruiken als er ook speciale voor katten is?
PZI is geen insuline voor katten, net zo min als Lantus insuline voor katten is. Insuline voor katten bestaat niet, dat zou insuline zijn die identiek is aan de eigen katteninsuline, dat bestaat gewoon niet. Wederom ongegronde claims, bewijs maar dat PZI beter is dan Lantus voor katten en laat publicaties zien waaruit blijkt dat Lantus onbetrouwbaar werkt bij katten. Al moest ik langpootmugspuug injecteren in m'n kat, als het werkt heb ik daar geen problemen mee. Het argument dat Lantus menseninsuline is, snijdt geen houd. PZI is runderinsuline. 
Mijn vraag is: waarom zou je voor het geld voor een slechter alternatief kiezen?
Die testen gewoon drie keer per dag of twee keer. Omdat je eerst test en dan pas spuit maakt niet zo heel veel uit. Je kunt ze alleen gemakkelijker weer in remissie krijgen als je 4 keer per dag test. Dat is geen onoverkomelijk probleem. Je hoeft ook niet op vaste tijden te testen of op vaste tijden eten te geven. Je hoeft ook niet precies na 12 of 8 uur te spuiten. Je test altijd eerst. Het is dus juist veel soepeler dan blind spuiten, want dan moet je je wel aan tijden houden. Blind spuiten is insuline spuiten zonder eerst de glucose te meten.
Maar wel exact elke 12 uur spuiten. Dat hoeft bij dit protocol niet. Je spuit alleen als de glucose te hoog is en dat kan een keer per dag zijn, of twee of drie keer, maar ook wel eens helemaal niet.
Mijn vraag is: waarom is Lantus een slechter alternatief? Nogmaals, kom met bewijzen, niet met het napraten van Elizabeth Hodgkins. Blind spuiten heb ik toch niet genoemd, of wel? Blind spuiten is wat dierenartsen voorschrijven met Caninsulin. Dus het is nog erger dan ik dacht, variabel spuiten. Leg mij eens uit waarom een eigenaar de voorkeur zou geven aan variabel spuiten boven elke 12 uur? Bij elke 12 uur kun je je leven erop inrichten, je kunt afspraken plannen buiten de spuittijden om. De behandeling is toegankelijk voor anderen dan thuiswerkers en huisvrouwen. Met Lantus kan dat, omdat Lantus 12 uur of langer werkt (goh, nog nooit een praktijkgeval meegemaakt waarbij dit korter was, hoeveel gevallen kent u?).
Dat jouw kat 5 eh nodig heeft en een ander 1 eh dat komt doordat jouw kat waarschijnlijk een hoger suikergehalte had. Hoe hoger het suikergehalte hoe meer je moet spuiten. Logisch toch?
Nee hoor, beide katten zijn ingesteld op fysiologische waardes. Om diezelfde waardes te bereiken, geef ik mijn kat 5 eenheden, de andere persoon geeft minder dan 1 eenheid. Logisch toch, want elke kat is anders.
Met dit protocol doe je eignelijk precies wat het lichaam ook zou doen. Op het moment dat het suikergehalte hoog is komt er insuline vrij, is het hoger dan komt er ook meer insuline. Zo zorgt het lichaam er normaal gesproken voor dat het bloedsuikergehalte binnen de normaalwaarden gehouden wordt. Dat proberen we na te doen met de insuline. Dus: glucosegehalte hoger, meer insuline. Als de waarden op de Lantus elke dag zijn zoals jij ze beschrijft als de ideale waarden, dan is het goed. Dat zijn prima waardes. Maar zijn ze bij jouw kat ook zo? Doorgaans, als je elke dag elke twee uur zou meten, zou je zien dat ze veel meer schommelen. Door vaker te meten kun je die schommelingen voorkomen en dan voelt de kat zich veel beter en heb je ook meer kans op remissie.
Je zegt zelf dat er geen kat is die elke ochtend om 10.00 dezelfde bloedwaarde heeft, waarom zou je dan wel elke ochtend dezelfde hoeveelheid insuline geven? Dat is niet echt logisch.
Da's wel logisch. Er is een marge waarbinnen je dezelfde hoeveelheid spuit. De ene keer heeft mijn kat 4,4, de andere keer 5,2. Uit ervaring weet ik wat zijn persoonlijke grenzen zijn voor het spuiten van de normale dosis. Mijn kat is akelig stabiel op fysiologische waardes, maar dat kan volgens u niet bij Lantus, dus hij zal wel een uitzondering zijn. Vreemd genoeg ken ik er meer, allemaal uitzonderingen uiteraard. Ik denk dat u met de schommelingen in de war bent met het verloop bij PZI.
Lantus is er overigens op gebouwd om een vlakke curve te genereren en slaagt daar bij katten heel erg goed in.
Dat is het hem juist. Stabiel instellen is niet voldoende: genezing, daar gaat het om!!!
Door het staatje zijn eigenaren zelf in staat om te zien hoe het met hun kat gaat. Ze merken dat ze steeds minder insuline hoeven te geven en ze zien dat de tusenpozen tussen de insulinegiften steeds groter worden. En een beetje handige eigenaar kan het staatje zelf aanpassen, al dan niet in overleg, aan de behoeften van de kat.
De hoeveelheid eten en het tijdstip van eten heeft niets met testen en spuiten te maken. Ze mogen ten zoveel ze willen en wanneer ze willen, zolang het maar absoluut koolhydraatvij en niet koolhydraatarm is.
Het is niet eens zozeer de PZI maar meer de methode van koolhydraatvrij eten en eerst testen voordat je prikt volgens het staatje dat ervoor zorgt dat de kans op remissie veel groter is. Op zich kan dat ook met Lantus maar dan moet je een ander staatje maken.
Het kan niet alleen op zich met Lantus, het gebeurt gewoon. De instelling verloopt in fases, het terugbrengen van de hoge bloedsuikerspiegel, het stabiliseren en het reduceren van de dosis. Nogmaals, remissie is het doel van het protocol. Het kan alleen op een veel simpelere manier dan dat je eigenaren inzet als de persoonlijke insulinepomp van de kat.
Op de PZI hebben ze ook geen last van lagere waardes. Waardes van 2,2 of nog lager komen geregeld voor maar daar doet niemand paniekerig over. Eten geven heeft niet zoveel zin want daar zitten geen koolhydraten in.
3,9 is een fysiologische waarde, dat geef je zelf al aan. Ook op caninsulin. Deze waarde was gemeten ongeveer 3 uur na de insulinegift en dan is het een prima waarde. Normaal gesproken wordt de waarde langer na de insulinegift  gemeten en dan is hij hoger.
Misschien moet u de vakliteratuur nog eens nakijken, dit is een levensgevaarlijk advies. Met Caninsulin mag je nooit, werkelijk nooit, streven naar fysiologische waardes. Een dierenarts die dit beweert, heeft geen benul waar hij mee bezig is. Helaas zien we dit bij veel dierenartsen, geen idee wat er tijdens de opleiding fout gaat, maar het is toch werkelijk een schandaal dat er dierenartsen zijn die beweren dat 2,7 op de behandeltafel heel erg goed is en dat de eigenaar nog maar een weekje door moet gaan met spuiten met Caninsulin. Het is werkelijk een wonder dat er katten zijn die zulke dierenartsen overleven, het lijkt soms wel of ze ze willen vermoorden.

Bij Caninsulin ligt het laagste punt van een kat gemiddeld tussen de 4 en de 5 uur na de insulinegift. Dit is echter een gemiddelde, het kan ook 3 uur zijn maar soms ook 7 uur. Roepen dat 3,9 prima is, is niet alleen het miskennen van een hypo, maar ook slecht omdat u geen flauw benul hebt wanneer deze specifieke kat zijn laagste punt heeft. Als dat nog moet komen, zal de hypo alleen maar erger worden. Ik ben blij dat ik wel een goede dierenarts heb, die in de tijd dat ik Caninsulin gaf, me op het hart drukte om te overleggen bij een meting van 5, maar absoluut EHBO toe te passen bij lagere waardes en als dat niet zou helpen, met spoed naar de praktijk te komen. Ik heb wel even moeten zoeken, want er zijn maar weinig dierenartsen die weten waar ze mee bezig zijn als het om suikerziekte gaat.

Ik zal maar niet zeggen wat ik vind van de opmerking dat 2,2 niet wordt behandeld omdat het toch geen zin heeft.
Ik denk dat je je toontje een beetje moet matigen. Ik weet prima waar ik het over heb.
Ja, dat blijkt.
Dit is geen reklame voor eigen nering dit is een advies voor mensen met suikerziekte katten die graag hun katten willen genezen en niet aan het lijntje gehouden willen worden door hun dierenarts. En dit is ook een gratis advies.
En ik vermoed dat niemand problemen heeft met het noemen van een ander forum.
Misschien kun je je beter eerst verdiepen in een methode, zodat je het begrijpt voordat je zo hoog van de toren blaast.
Dat is een advies dat ik ook aan u geef.
Door YaYa
#900278
Ongeacht wat de juiste behandeling van suikerziekte is, vind ik dat je nogal hoog van de toren blaast Tommy10. Voorstellen is er niet bij maar een op deze lijst zeer gewaardeerde dierenarts aanvallen wel.
Voor het geval het je niet opgevallen is: Hitam wordt op deze lijst gerespecteerd als dierenarts en haar (gratis) adviezen worden zeer gewaardeerd.
Door Mevroi Kruim
#900320
Ik sluit me bij YaYa aan.
Beste Tommy10, ik vind dat je hier aardig over de schreef gaat. Je toon vind ik onnodig grof en agressief. Zakelijke argumenten, prima, maar dan wel op beschaafde wijze.
Ik zal je bericht laten staan voor Tannetje zodat zij erop kan reageren als ze dat wil. Verdere berichten die qua toon over de schreef gaan zullen worden verwijderd.
Je voorsteltopic heb ik nog steeds niet gezien trouwens ....

Op dit forum hebben we een bepaalde manier van omgaan met elkaar waarin jouw toon en optreden niet passen. Ik verzoek je dus dringend je alsnog voor te stellen in de Voorstelbox; daar kun je ook de kwalificaties melden die jou tot een expert op insulinegebied maken. In deze discussie wel ter zake lijkt me zo.
En verder verzoek ik je je qua toon binnen de grenzen van de beleefdheid te houden.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 22 jan 2008, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nelus
#900460
[quote="Suzan54"]
Hitam, zou je even willen meedenken?
Ik heb momenteel twee katten (broer en zus) van veertien jaar noodgedwongen aan de Prednoral en ik ben heel erg bang dat ze suikerziekte gaan krijgen. Ik heb nog nooit een kat met suikerziekte gehad en ik hoop die ook nooit te krijgen omdat ik een fobie met naalden etc. heb en dus heel bang ben dat ik mijn dier niet durf te injecteren. Mijn dieren zijn versvleesdieren. Zouden ze daardoor een verlaagde kans hebben om suikerziekte te ontwikkelen ondanks hun huidige medicatie?
[/quote]

hoi suzan hoe gaat het nu met jouw katjes? alle corticosteroïden kunnen diabetes veroorzaken, is er geen alternatief voor de prednoral?
je zou de urine af en toe kunnen checken met daarvoor bestemde dipsticks om te kijken of er suiker inzit dan ben je er iig snel bij 
Gebruikersavatar
Door Hitam
#900479
[quote="Tommy10"]
Wie zegt dat de kans op remissie zoveel procent is? Wie zegt dat Lantus met M/D of W/D wordt gecombineerd? Zowel het Australische als het Duitse Lantusprotocol hebben remissie als doelstelling en schrijven koolhydraatvrij voer voor. Droogvoer is taboe. Het klopt eenvoudig niet dat Lantus erop gericht zou zijn twee maal daags insuline te spuiten voor de rest van het leven van het huisdier. Verder wil ik graag bewijs zien van de cijfers.
[/quote]
Dat is in onderzoek aangetoond. Ik wil het wel voor je opzoeken maar heb het hier niet zo bij de hand.
Kan best zijn dat Lantus niet altijd wordt gecombineerd met koolhydraatarm voer, maar de onderzoeken die ik er over heb gezien wel en de dierenarts in Amsterdam die Lantus gebruik, zet de katten op M/D van Hill´s, de grootste troep die je maar kunt verzinnen.

[quote="Tommy10"]
PZI is geen insuline voor katten, net zo min als Lantus insuline voor katten is. Insuline voor katten bestaat niet, dat zou insuline zijn die identiek is aan de eigen katteninsuline, dat bestaat gewoon niet. Wederom ongegronde claims, bewijs maar dat PZI beter is dan Lantus voor katten en laat publicaties zien waaruit blijkt dat Lantus onbetrouwbaar werkt bij katten. Al moest ik langpootmugspuug injecteren in m'n kat, als het werkt heb ik daar geen problemen mee. Het argument dat Lantus menseninsuline is, snijdt geen houd. PZI is runderinsuline.
[/quote]
Heb je ooit een koe met suikerziekte gezien? Die PZI is heus niet op de  markt voor koeien. Die is op de markt gezet voor katten. Omdat koeieninsuline het meeste lijkt op katteninsuline. Dus niet indentiek, maar ze verschillen maar twee aminozuren van elkaar en dat is heel weinig. Daarom reageren katten er betrouwbaarder op en daarom treedt er minder snel allergie op tegen de toegediende insuline.
En Lantus is bedoeld voor mensen, niet voor katten.
Dat wil niet zeggen dat het niet werkt voor katten, maar minder betrouwbaar. Het is dus ook niet slecht, maar minder ideaal.

[quote="Tommy10"]
Leg mij eens uit waarom een eigenaar de voorkeur zou geven aan variabel spuiten boven elke 12 uur? Bij elke 12 uur kun je je leven erop inrichten, je kunt afspraken plannen buiten de spuittijden om. De behandeling is toegankelijk voor anderen dan thuiswerkers en huisvrouwen.
[/quote]
Omdat ze dan zelf kunnen zien dat ze steeds minder insuline hoeven te geven en omdat ze zelf ervaren dat de tussenpozen tussen de insulinegiften steeds groter worden. Dat is leuk en bemoedigend.
Bovendien zien ze vaak ook vrij snel dat hun kat weer veel levendiger wordt, weer als normaal.
En er zitten bij mij geen thuiswerkers en huisvrouwen bij hoor. Het zijn allemaal mensen die werken en die krijgen het keurig voor elkaar om tenmiste drie keer per dag te testen. Zonder afspraken te plannen. Je kunt gewoon ´s morgens testen, als je thuiskomt en voor het slapen gaan. Niets aan de hand. En als het eens een keertje twee keer per dag is, is het ook niet erg. Het is veel flexibeler dan om de 12 uur.

[quote="Tommy10"]
Nee hoor, beide katten zijn ingesteld op fysiologische waardes. Om diezelfde waardes te bereiken, geef ik mijn kat 5 eenheden, de andere persoon geeft minder dan 1 eenheid. Logisch toch, want elke kat is anders.

[/quote]
Volgens mij snap jij niet helemaal waarom de ene meer nodig heeft dan de ander.

[quote="Tommy10"]
Da's wel logisch. Er is een marge waarbinnen je dezelfde hoeveelheid spuit. De ene keer heeft mijn kat 4,4, de andere keer 5,2. Uit ervaring weet ik wat zijn persoonlijke grenzen zijn voor het spuiten van de normale dosis. Mijn kat is akelig stabiel op fysiologische waardes, maar dat kan volgens u niet bij Lantus, dus hij zal wel een uitzondering zijn. Vreemd genoeg ken ik er meer, allemaal uitzonderingen uiteraard. Ik denk dat u met de schommelingen in de war bent met het verloop bij PZI.
Lantus is er overigens op gebouwd om een vlakke curve te genereren en slaagt daar bij katten heel erg goed in.
[/quote]
Inderdaad bij de katten die ik ken niet. Een paar wel maar die blijven dan ook hangen op een bepaalde hoeveelheid die gespoten moet worden. Die zijn voorlopig niet in remissie.
Bij PZI kun je een kat met een paar weken al van de insuline af hebben, en dat heb ik bij Lantus nog niet meegemaakt.

[quote="Tommy10"]
Blind spuiten heb ik toch niet genoemd, of wel? Blind spuiten is wat dierenartsen voorschrijven met Caninsulin.
[/quote]
Test jij elke keer voordat je insuline spuit?

[quote="Tommy10"]
Het kan niet alleen op zich met Lantus, het gebeurt gewoon. De instelling verloopt in fases, het terugbrengen van de hoge bloedsuikerspiegel, het stabiliseren en het reduceren van de dosis. Nogmaals, remissie is het doel van het protocol. Het kan alleen op een veel simpelere manier dan dat je eigenaren inzet als de persoonlijke insulinepomp van de kat.
[/quote]
Dat ontken ik dus ook niet. Het gebeurt. Alleen door de fases duurt het langer. Bij PZI volgens het Tight Regulation systeem doe je de fases veel sneller, per dag ongeveer.
En daardoor wordt je slagingspercentage hoger. Je schreef zelf ook dat hoe langer de suikerziekte bestaat , des te moeilijker wordt het om de alvleesklier weer aan het werkt te krijgen. En het leuke is dat met TR je zelf kunt zien wanneer de alvleesklier zelf weer wat doet en wanneer die weer afhaakt. Want dat gebeurt er. De alvleesklier gaat soms weer even aan het werk en stop dan ook weer een poosje.
Is zeg niet dat TR simpeler is, dat is het zeker niet, maar het wel efectiever.
En als iemand het te ingewikkeld vind is Lantus ook prima. In elk geval veel en veel beter dan Caninsuline.

[quote="Tommy10"]
Misschien moet u de vakliteratuur nog eens nakijken, dit is een levensgevaarlijk advies. Met Caninsulin mag je nooit, werkelijk nooit, streven naar fysiologische waardes. Een dierenarts die dit beweert, heeft geen benul waar hij mee bezig is. Helaas zien we dit bij veel dierenartsen, geen idee wat er tijdens de opleiding fout gaat, maar het is toch werkelijk een schandaal dat er dierenartsen zijn die beweren dat 2,7 op de behandeltafel heel erg goed is en dat de eigenaar nog maar een weekje door moet gaan met spuiten met Caninsulin. Het is werkelijk een wonder dat er katten zijn die zulke dierenartsen overleven, het lijkt soms wel of ze ze willen vermoorden.
[/quote]
Ik denk dat ik echt wel beter op de hoogte ben van de vakliteratuur dan jij!
Bij Caninsuline meet je de suikerspeigel normaal gesproken 7 uur na de injectie en dan zou 3,9 veel te laag zijn. Maar dit was onderdeel van een curve en die liet zien dat dit het laagste punt was en dan is het prima. Bereikt de patient tenmiste nog een fysiologische waarde.

EHBO bij 3,9? wat wil je doen dan? dextrose geven? [quote="Tommy10"]
Ik zal maar niet zeggen wat ik vind van de opmerking dat 2,2 niet wordt behandeld omdat het toch geen zin heeft.
[/quote]
Het wordt niet behandeld omdat de kat er geen last van heeft, niet omdat het geen zin heeft.
Laatst gewijzigd door Hitam op di 22 jan 2008, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tommy10
#900662
Hitam schreef: Dat is in onderzoek aangetoond. Ik wil het wel voor je opzoeken maar heb het hier niet zo bij de hand.
Graag.
Kan best zijn dat Lantus niet altijd wordt gecombineerd met koolhydraatarm voer, maar de onderzoeken die ik er over heb gezien wel en de dierenarts in Amsterdam die Lantus gebruik, zet de katten op M/D van Hill´s, de grootste troep die je maar kunt verzinnen.
Breek me de bek niet open over Europaplein, die weet niet waar ze mee bezig is op Lantus-gebied.
Heb je ooit een koe met suikerziekte gezien? Die PZI is heus niet op de  markt voor koeien. Die is op de markt gezet voor katten. Omdat koeieninsuline het meeste lijkt op katteninsuline. Dus niet indentiek, maar ze verschillen maar twee aminozuren van elkaar en dat is heel weinig. Daarom reageren katten er betrouwbaarder op en daarom treedt er minder snel allergie op tegen de toegediende insuline.
En Lantus is bedoeld voor mensen, niet voor katten.
Aha, ik vroeg me al af waar het allergie-argument bleef. Hodgkins speekt van een theoretische kans op allergie, u hebt informatie over praktijkgevallen?
Dat wil niet zeggen dat het niet werkt voor katten, maar minder betrouwbaar. Het is dus ook niet slecht, maar minder ideaal.
Ik heb nog altijd niets gelezen dat onderbouwt waarom het minder betrouwbaar is. De praktijk wijst het tegendeel uit.
Omdat ze dan zelf kunnen zien dat ze steeds minder insuline hoeven te geven en omdat ze zelf ervaren dat de tussenpozen tussen de insulinegiften steeds groter worden. Dat is leuk en bemoedigend.
Ik kan u verzekeren dat onze Lantus-spuiters erg veel plezier en bemoediging ervaren bij fysiologische waardes en het reduceren van de dosis.
Bovendien zien ze vaak ook vrij snel dat hun kat weer veel levendiger wordt, weer als normaal.
Eerste commentaar bij Lantus-spuiters: hij zit beter in z'n vel.
En er zitten bij mij geen thuiswerkers en huisvrouwen bij hoor. Het zijn allemaal mensen die werken en die krijgen het keurig voor elkaar om tenmiste drie keer per dag te testen. Zonder afspraken te plannen. Je kunt gewoon ´s morgens testen, als je thuiskomt en voor het slapen gaan. Niets aan de hand. En als het eens een keertje twee keer per dag is, is het ook niet erg. Het is veel flexibeler dan om de 12 uur.
Tuurlijk.
Volgens mij snap jij niet helemaal waarom de ene meer nodig heeft dan de ander.
Jawel hoor, de ene alvleesklier doet geen moer meer, de andere werkt nog mee. Helaas is het zo dat 99,9% van de katten in Nederland met Caninsulin begint, met blijvende schade aan de alvleesklier tot gevolg door de torenhoge waardes het grootste deel van de dag. Niettemin gaat menig Lantus-kat met remissie. Best goed voor een onbetrouwbare insuline.
Inderdaad bij de katten die ik ken niet. Een paar wel maar die blijven dan ook hangen op een bepaalde hoeveelheid die gespoten moet worden. Die zijn voorlopig niet in remissie.
Bij PZI kun je een kat met een paar weken al van de insuline af hebben, en dat heb ik bij Lantus nog niet meegemaakt.
Ik wel.
Test jij elke keer voordat je insuline spuit?
Yep.
Ik denk dat ik echt wel beter op de hoogte ben van de vakliteratuur dan jij!
Bij Caninsuline meet je de suikerspeigel normaal gesproken 7 uur na de injectie en dan zou 3,9 veel te laag zijn. Maar dit was onderdeel van een curve en die liet zien dat dit het laagste punt was en dan is het prima. Bereikt de patient tenmiste nog een fysiologische waarde.
Kijk, gaan we weer. Waar komt het idee vandaan dat je bij Caninsulin na 7 uur meet? Dat is (gemiddeld genomen) het tweede lage punt, dat veel minder diep is als bij de eerste insulinepiek. Ik mag hopen dat u nooit een kat met Caninsulin hebt behandeld en zo ja, leeft hij nog?
EHBO bij 3,9? wat wil je doen dan? dextrose geven? Het wordt niet behandeld omdat de kat er geen last van heeft, niet omdat het geen zin heeft.
Het gaat hier om Caninsulin! Dextrose is bij deze waarde een must.

Maar goed, gezien de censuur op dit forum zal deze reactie er wel niet lang staan. Het gaat iedereen goed, beëindig m'n account maar.

Ik barf niet, zal nooit gaan barfen, maar wilde aantonen dat er meer is tussen hemel en aarde dan Tannetje Koning en haar PZI.
Door YaYa
#900893
[quote="Tommy10"]

Maar goed, gezien de censuur op dit forum zal deze reactie er wel niet lang staan. Het gaat iedereen goed, beëindig m'n account maar.

Ik barf niet, zal nooit gaan barfen, maar wilde aantonen dat er meer is tussen hemel en aarde dan Tannetje Koning en haar PZI.
[/quote]

Ten eerste is de censuur hier helemaal niet groot/streng of hoe je het wil noemen. Vervolgens vraag ik me af wat je hier doet als je niet wil barfen en er geen belangstelling voor hebt.
Ten derde weten we hier allemaal wie Tannetje is, wat ze doet en waar haar adviezen en ervaring op gestoeld zijn en waarderen haar en hebben respect voor haar. Net zoals trouwens iedereen (en ook de meningen) op deze lijst gerespecteerd wordt. Je kunt het met elkaar oneens zijn maar dan kun je nog wel respect hebben voor elkaar. En dat mis ik volledig in jouw berichten.
Van jou weten we dus niks, behalve dan dat je geen da bent maar niet waar je 'deze wijsheid' vandaan haalt, wat je doet enz enz enz behalve dan dat je onnodig agressief van toon bent. Dus wat verwacht je dan.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#900910
[quote="Tommy10"]
Breek me de bek niet open over Europaplein, die weet niet waar ze mee bezig is op Lantus-gebied.
[/quote]
Kennelijk is er maar een persoon die denkt deskundig te zijn: meneer/mevrouw Tommy10? Met duidelijk toch niet zoveel inzicht over hoe een kat in elkaar zit.

[quote="Tommy10"]
Yep.
[/quote]
En die gemeten waarde is, neem ik aan, niet altijd even hoog. Waarom spuit je dan toch dezelfde hoeveelheid insuline? Zo werkt het lichaam ook niet. Hogere suikerspeigel is meer insuline.
Waarom meet je dan nog, als je toch elke keer dezelfde hoeveelheid geeft?

[quote="Tommy10"]
Het gaat hier om Caninsulin! Dextrose is bij deze waarde een must.
[/quote]
Verklaar u nader! Dit is een ongegronde kreet.
Ik heb in het verleden genoeg katten op de Caninsulin gehad en die gingen niet dood aan hypo´s!

[quote="Tommy10"]
Maar goed, gezien de censuur op dit forum zal deze reactie er wel niet lang staan. Het gaat iedereen goed, beëindig m'n account maar.
[/quote]
Als je gewoon een minder arrogant toontje aanslaat, kun je hier prima discussieren. Zoals ik al zei: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ik beweer nergens dat Lantus slecht zou zijn. Waarom dan zo agressief reageren tegen PZI-gebruik? Ik begrijp dat niet zo goed.
Ok, jij vind Lantus gemakkerlijker. prima toch, heb ik geen probleem mee. Ik vind dat ik een hoger percentage remissie krijg op PZI in combinatie met TR en koolhydraatvrij voer. Dat kun je aanvechten. Maar waarom zo agressief?

[quote="Tommy10"]
Ik barf niet, zal nooit gaan barfen, maar wilde aantonen dat er meer is tussen hemel en aarde dan Tannetje Koning en haar PZI.
[/quote]
Mag ik dan vragen wat je wel voert?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#900955
Ik heb hier al weer veel te veel tijd aan besteed, maar toch een overzicht uit de literatuur:

Waarschijnlijk ken je het onderzoek:
Marshall RD, Rand JR: Treatment with glargine (Lantus) results in higher remission rates than Lente of PZI in newly diagnosed diabetic cats. J. Vet Inter Med 2005: 19:425 (abstr)

Maar bij dit onderzoek is gewoon twee keer per dag gespoten en niet het Tight Regulation protocol gevolgd.

Lantus geeft niet altijd de hoogste kans op remissie:
Weaver KE, Rozanski EA, Mahony OM et al: Use of glargine and lente in cats with diabetes mellitis. J. Vet Inter Med 2006; 20: 234-238
Hierin wordt er voor Lente een hoger remissie percentage bereikt dan met Lantus.

En op het World Conrgess in Australië 2007 (dus recent) vertelt Richard W. Nelson van Davis Univ Californie:
"Diabetic cats are notoriously unpredictable in their response to exogenous insulin. there is no single insuliin which is routinely effective in monitoring control of glycemia, even with twice a day administration"

"In my experience the duration of effect of insulin glargine is quite variable, with the glucose nadir (laagste punt) occurring as soon as 4 hours and as late as 20 hours after administration. Insuline glargine works well when given once or twice a day in some diabetic cats and does not work very well on others. "

Overigens zegt hij ook hetzelfde van PZI.
In het Tight Regulation systeem wordt dat probleem ondervangen door steeds de bloedwaarde te testen.


Rand JS and Martin GJ: Management of feline diabetes mellitus: Vet Clinics of Nth America, 31(5):881-913

The new insulin analogue, glargine, is a long-acting insulin released for human use. Initial data shows that like other long-acting insulins, there is considerable variation between cats and within the same cat in onset, duration and degree of action, and prolonged hypoglycaemia is a risk. In cats is not peakless, as suggested by the marketing information released for humans. However, initial data indicates it is likely useful in diabetic cats and can be given once or twice daily, depending on the individual cat
In general, the best glycemic control is obtained in the majority of cats by using PZI or glargine twice daily combined with a low carbohydrate-high protein diet.


En dit over de kans op allergiën. Ik heb het nog niet gezien, maar dat wil niet zeggen dat het niet voorkomt:

T.K. Graves, college of Vet Med, Illinois

Although not studied extensively, evidence suggests that less than 20 percent of cats treated with human, bovine, or porcine insulin develop anti-insulin antibodies. Development of such antibodies could cause insulin resistance. Because bovine insulin is the most similar to cats, it might be considered the least antigenic.


Ik verzin het niet allemaal zelf hoor!
Door Rosita
#900960
Op heel het net zijn discussies over Lantus (glargine) vs. PZI (Protamine Zinc). Net wat Tannetje al schreef is er maar een studie die de twee vergelijkt. De katten in deze studie kregen allemaal Purina DM blikvoer te eten waarna 8/8 katten die Lantus kregen in remissie gingen vergeleken met 3/8 katten die PZI kregen. Uiteindelijk bleven 6/8 katten van de Lantus groep in remissie.

Aan de hand van deze studie zijn een hoop DA gelijk Lantus gaan adviseren als 1e keus, maar de studie is te klein om dit te kunnen concluderen. Het gaat hier om 'nieuwe' gevallen van diabetes en die hebben zo wie zo een grotere kans om in remissie te gaan (alleen al het overschakelen van koolhydraat rijk naar koolhydraat arm voer kan dit bereiken). Daarnaast is er ook commentaar te lezen over het gebruikte protocol (het feit dat het Tight Regulation protocol niet gebruikt is).

Mijn gevoel over Lantus, na even te hebben gegoogled, is twijfelachtig. Naast onderzoek vind ik de ervaringen van DA en eigenaren ook heel belangrijk en ook daar zijn de meningen over Lantus lang niet altijd positief.
Door Mevroi Kruim
#901644
Bij deze sluit ik dit topic. Tommy10 is verwijderd als BP-lid aangezien herhaalde verzoeken om voorstellen en beschaafd reageren niet gehonoreerd werden.
Het topic blijft wel staan omdat er nuttige informatie voor mensen met suikerzieke katten instaat.

Mocht Tommy hier nog kijken dan zou ik hem/haar adviseren om de betekenis van 'beleefd' en 'censuur' eens op te zoeken in de dikke Van Dale. Zou verhelderend kunnen werken.
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door