Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

Door petrap
#1379129
de Meiden schreef: Ik heb deze er ook nog niet bij zien staan,

Hydrotherapie Centrum voor Honden
Rijksstraatweg 224
2988 BN Ridderkerk
Nederland
Tel: 06-27494278
[email protected]

Die staat als 3e van boven in de lijst ;) .
Door sil59
#1431321
Sinds 2 weken ga ik met Sunny naar de hydrotherapie in Ridderkerk, echt geweldig goed!
Sunny had zijn kruisbanden gescheurd en na een operatie kwam hij moeilijk op gang.
Sinds hij bij Mara therapie krijgt knapt hij heel goed op en loopt weer op het zere pootje.
Chapeau voor Mara en die therapie!
Wij gaan zeker nog een poosje door.
Door Adrie.k
#1820818
Het is wel een oud onderwerp maar wil toch even wat reageren.

Ik ben zelf hydrotherapeut geworden dit jaar, na lange studie heb ik de resuldaat mogen behalen.
Meeste hydrotherapie plaatsen in Nederland komen van vakgroep uit. Dat wil zeggen dat ze fysiotherapeuten zijn en als bijzaak hydrotherapie in treatmill uitvoeren. Wat is treatmill: het is een aquarium met lopende band gevuld met water. Zeer weinig ervan zou een gewone zwembad in bezit hebben en werken vaak met de stok om honden te begeleiden.
Hier kan vele soorten honden mee trainen, maar echter niet voor veel rassen geschikt. Omdat het echt zwaar werk is voor de honden die therapieën volgen in treatmill.
Er zijn een paar mensen in Nederland die echt hydrotherapeuten zijn. Die hebben een echte zwembad waar therapeut zelf ook in het water staat om dieren te behandelen. Weleens vragen we eigenaar ook in het water te komen, omdat voor sommige honden daar prettig bij voelt.

Nyncke: ik ben zelf werkzaam bij Good Nature, mail maar eens voor mogelijke info  ;)

Groetjes Adrie
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1857618
*Evie* schreef: Wat is ongveer de prijs van hydro per keer??
Ik betaal in de praktijk in Heerlen 37,50 per keer.
Dat is ongeveer 40minuten.
Volgens mij is dat een redelijk normale prijs.
Alleen de intake was duurder (55euro), maar dan was ik er ook meer dan een uur binnen.
Door *Evie*
#1861054
En hoevaak word het gedaan? Wekelijks, maandelijks 1x per zoveel tijd??

Ons teefje heeft HD-C aan 1 heupje, nog geen last gelukkig maar misschien wel iets om te gaan doen
voor lekkere sterke spiertjes
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1861722
*Evie* schreef: En hoevaak word het gedaan? Wekelijks, maandelijks 1x per zoveel tijd??

Ons teefje heeft HD-C aan 1 heupje, nog geen last gelukkig maar misschien wel iets om te gaan doen
voor lekkere sterke spiertjes
Dat is heel afhankelijk van de hond en het doel.
Voor mijn hond was het na een trauma aan haar knie en ging het er alleen om dat die poot weer normaal neerzet.
Ze zet nu na 3 sessie's haar poot al normaal neer, alleen als ze wat afgeleid is zet ze hem nog wat scheef.
De fysio verwacht na nog 3 sessie's dat het weer helemaal ok is. En ik de spieren verder op kan gaan bouwen aan de fiets enzo.
Oja 1x per week spreek ik dan over.

Waarom heeft je hond HD C? Slechte aansluiting, botafwijking, afgevlakte gewrichten, zijn de spieren ingeteerd?
Een keer overleggen met een fysio kan natuurlijk nooit kwaad, zij kan je zeggen of de hond goed beweegt en niet compenseer door bv de andere poot over te belasten.
En hierop evt een behandeling te starten. Of aquatherapie wat is voor je, kan alleen de fysio zeggen ;)

Heb hier zelf ook een hond met HD, denk ondertussen wel HD-D in 1 heup en de ander is iets beter.
Ik zorg er bij haar vooral voor dat haar spieren op een heel goed peil zijn. De spieren kunnen heel veel opvangen.
Daarnaast krijgt ze spiersupport en Corta RX. Ik moet zeggen bij haar werkt dit samen heel goed.
Toen ze nog weinig bespiering had, liep ze veel slechter, regelmatig mank.
Nu (even afkloppen) loopt ze al een jaar niet meer mank :)
HD klinkt erg, maar dat is niet altijd het geval en je kunt er zelf veel mee doen ;)
Door Tanna
#1889647
*Evie* schreef: En hoevaak word het gedaan? Wekelijks, maandelijks 1x per zoveel tijd??

Ons teefje heeft HD-C aan 1 heupje, nog geen last gelukkig maar misschien wel iets om te gaan doen
voor lekkere sterke spiertjes
Ik kan je het Natte Neuzenbad in Waskemeer echt aanraden. Dit is een ruim zwembad met verwarmd regenwater. Je hond zwemt een halfuur en daarna kan hij lekker uitblazen en jij krijgt koffie of thee. Achter het zwembad is een groot stuk gras voor de hond om de behoefte te doen of nog even uit te razen. Al met al ben je een uur zoet. In 2010 kostte dat 15 euro, een schappelijke prijs.
Door Adrie.k
#1934319
*Evie* schreef: Wat is ongveer de prijs van hydro per keer??
Bij ons is het 35 euro per keer, maar als je 10 sessie neemt dan is het stukken goedkoper dan per keer. Elke sessie is 1 uur bij ons.

Waskemeer is geen hydrotherapie, personen die daar de zaak regeld komt het water niet in. Hoe wil je honden mobiliseren om aan juiste beweging te voldoen. Ze hebben wel zwembad voor pretjes.

Groetjes Adrie
Door yazzie
#2009853
Ik ga met één van mijn Duitse herders ook naar Lonneke Haan, gediplomeerd fysiotherapeut voor mens en dier. Weliswaar voor fysiotherapie maar ik weet dat zij ook hydrotherapie verzorgt. Ik ben enorm over haar te spreken. Ze luistert goed, is heel rustig in de benadering naar de hond toe, legt goed oefeningetjes uit en hoe je moet masseren en is ook buiten de spreekuren om heel goed bereikbaar voor extra vragen (via mail of telefoon). Haar website is www.dierfysio.eu. Haar praktijk zit in bij dierenkliniek Zuiderkaag in Schagen. De kosten bedragen € 45,- per keer (ik weet alleen niet hoe lang de sessie bij haar duurt).
Door pallas
#2010921
Adrie.k schreef: Bij ons is het 35 euro per keer, maar als je 10 sessie neemt dan is het stukken goedkoper dan per keer. Elke sessie is 1 uur bij ons.

Waskemeer is geen hydrotherapie, personen die daar de zaak regeld komt het water niet in. Hoe wil je honden mobiliseren om aan juiste beweging te voldoen. Ze hebben wel zwembad voor pretjes.

Groetjes Adrie
Tja...dat blijf ik ook steeds zeggen :-\
Zwemmen is goed voor je hond, maar hydrotherapie is wel wat anders.
Door pallas
#2028493
Voor fysio en ook voor hydrotherapie in het noorden:

http://www.dierfysio-zwfrl.nl/

Ze heeft een goeie hydroloopband met uitgebreide functies. ( hellingshoek e.d)
Fijne therapeute. Werkt voornl door de bazen veel oefeningen te leren en dan thuis verder werken.
Geen ervaring met Ttouch.
In Leeuwarden is er geen hydroloopband ter beschikking helaas.
Door claudiaB
#2056174
Dierengezondheidscentrum Romer in Hilversum heeft ook de mogelijkheid voor hydrotherapie en fysiotherapie.

Adres: Vaartweg 163 A
            1217 SP Hilversum
Tel.      035-6280162
Email:  [email protected]

Fijne praktijk met kundige en betrokken medewerkers.
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door