Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

#2972892
kiara schreef: Dat ik dat nou net mag lezen super lizzy
Ik dacht gelijk aan cera de Berner met die aanval en evt de erfelijke kanker
En ook voor mezelf met al mijn mankementen
Is er ook een dosering voor mensen of gewoon uitrekenen per pond ?
En ja is de zwarte peper noodzakelijk lustvol niet maar lijkt mij voor een hond ook niet zo smakelijk
En wat voor soort kokos olie is nou goed? Merk?
Dank je wel voor deze aanrader
Linga likt d'r bak uit hoor! Het is maar een snufje zwarte peper!
Kokosolie moet bio zijn. En Extra Vergin. Ik heb altijd die :
Afbeelding
Per liter de goedkoopste die ik kan krijgen.
#2972898
Kan je dat bij de tuinen kopen ?
En hoeveel moet je daar van gebruiken als mens en hond
Ga straks even copy maken van wat jij schreef
Ik heb het net bestelt, morgen in huis
Zag dat jij het door tomatensap doet maar ook dat lust ik niet, en is de zwarte peper echt noodzakelijk?
Dank je lizzy
Laatst gewijzigd door kiara op ma 11 aug 2014, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#2972905
Lizzy schreef: Volgens de Turmeric-Group op facebook, heeft het geen invloed op de werking van andere medicijnen.

Zwarte peper en olijfolie is om de werking van de Kurkuma (of geelwortel of Turmeric) te versterken. Ik gebruik het sinds kort zelf ook en ik gooi het door de tomatensap en dan drink ik het glas op. Tegen het eind van de middag. Smaakt als een soort koud tomatensoepje :biggrin2:

Oh my.... als ik Mike ga vragen een tomatensapje/soepje te drinken, denkt ie dat ik helemaal gek ben geworden :biggrin2:

Dank je wel; kan het dus iig aan de Loempia gaan geven O0
#2972913
Misschien een gekke vraag, maar zou het ook helpen voor artrose vorming bij honden die geopereerd zijn aan ED ?
Zo ja zou het misschien wel eens een leuke ondersteuning voor Daan kunnen zijn (slikt nu niets, maar wil hem wel graag ondersteunen dat hij zolang mogelijk zonder medicatie kan blijven)
#2973322
Lizzy schreef: Volgens de Turmeric-Group op facebook, heeft het geen invloed op de werking van andere medicijnen.

Zwarte peper en olijfolie is om de werking van de Kurkuma (of geelwortel of Turmeric) te versterken. Ik gebruik het sinds kort zelf ook en ik gooi het door de tomatensap en dan drink ik het glas op. Tegen het eind van de middag. Smaakt als een soort koud tomatensoepje :biggrin2:
Het werkt wel bloedverdunnend, dus in combinatie met bloedverdunners wordt het afgeraden.

Hier doe ik het sinds kort gewoon elke dag bij de groentemix in, met een snufje peper en wat kokosolie. Vindt ze prima lekker :)
#2973478
Lizzy schreef: Linga likt d'r bak uit hoor! Het is maar een snufje zwarte peper!
Kokosolie moet bio zijn. En Extra Vergin. Ik heb altijd die :
Afbeelding
Per liter de goedkoopste die ik kan krijgen.
Hoeveel mag je geven van de kokos?
Ik krijg vandaag de geelwortel binnen en wil het dan dus voor mezelf en cera de Berner gaan gebruiken
Waar mee meng je de poeder voor de hond dan, met de kokos of olijfolie ?
Ik heb uitgerekend dat cera 4 en half theelepel per dag mag ( ze weegt 47 kilo)
Klopt dat lizzy? Dat ik niet teveel geef
Dank je
#2973502
kiara schreef: Mijn Engels is niet zo best
Maar wat ik begreep wat jij zei dat de dosering 1/4 1/8 theelepel per 5 kilo
En cera weegt 47 kilo is het dan niet te weinig 1 theelepel ?
Ik ben ook nieuw in deze :) (in kurkuma). Maar inderdaad, 1/4 tot 1/8 theelepel per 5 kg. Ik zou even van 1/8 theelepel uit gaan. Zeker om mee te beginnen. En dan kom je dus op 9/8ste, zeg maar dus dat is 1 theelepel + nog een heel klein beetje, namelijk 1/8. Zou je uit gaan van 1/4 theelepel, kom ik op 2 theelepels per dag trouwens, plus een klein beetje. Dus wie van de twee zit er naast...? :biggrin2:
#2973533
Je kunt trouwens ook een soort kant en klare pasta maken van de kurkuma. Ik heb dat net gedaan want men zegt dat de smaak dan minder bitter is en aangezien ik het zelf ook neem, leek me dat wel wat :biggrin2:

Dit is het originele recept:

GOLDEN PASTE - for people and pets
1/2 cup turmeric powder (125 mls)
2 cups water (500 mls)
1/2 cup water extra, if needed (125 mls)
1 1/2 teaspoons ground black pepper (7.5 mls)
70 ml cold pressed Olive or Coconut oil

Place turmeric and water in pan, stirring over gentle heat until you have a thick paste. This should take about 7 - 10 minutes and you may need to add additional water along the way (it seems to depend on the turmeric you have).

Add the pepper and oil at the end of cooking. Stir vigorously to incorporate the oil and allow to cool. Store in sterilised glass jar and refrigerate. (To sterilise jar - place clean glass jar, without lid, on cold oven shelf, turn oven on to medium and heat for 10 minutes. Turn off and pop lid in, leave with jar to cool.)

Should keep for up to four weeks, refrigerated - best used within two.

If your mix is looking too watery, add a little more turmeric and continue cooking a few more minutes. Don't worry too much that it does not look 'perfect' - as long as it is cooked and has the oil and pepper, it will work. If the oil marbles in the jar, it just means it was not stirred enough at the end or the mix is a bit watery, but it will not affect the performance.

Use for Golden Milk, Smoothies, stir into Yoghurt, add to your dinner plate ... your pet's dinner plate or your horse feed ... run wild!

===============

Omdat deze hoeveelheid voor Linga en mijzelf veel te veel is om binnen 2 of 4 weken op te maken, heb ik de helft gemaakt. Daarmee vul je een klein groenten conserven potje met pasta:

- 1/4 cup kurkuma ; dat overeen komt met 60 ml/60 gram.
- 250 ml water (en wat extra’s tijdens het maken van de pasta).
- 3/4 theelepel verse gemalen zwarte peper
- 35 ml extra vergine olijf of kokosolie

En dan het maken van de pasta: doe het water en de kurkuma in een pan. Roer het mengsel op een zacht vuurtje totdat je een dikke pasta krijgt. Dit duurt ongeveer 7 tot 10 minuten. Tijdens dit proces moet je er misschien af en toe wat water bij doen, dat hangt af van je kurkuma.

Voeg de gemalen zwarte peper en de olie toe aan het eind van het kookproces. Roer stevig zodat de olie het opgenomen wordt door het mengsel. Laat het afkoelen. Doe het in een gesteriliseerd potje en zet het in de koekkast.

Je kunt dit 4 weken in de koelkast bewaren maar beter binnen 2 weken gebruiken.

Als je mix te waterig is, doe er gewoon wat meer kurkuma bij en kook het een paar minuten langer. Zit er niet mee als het er niet perfect uit ziet. Zolang het gekookt is, zolang er zwarte peper en olie in zit, werkt het. Geen plantaardige olie gebruiken. Alleen extra vergine olijf of kokosolie. Als het er marmer-achtig uit gaat zien betekent dit dat het mengsel niet goed genoeg geroerd is aan het eind van het proces of dat er teveel water in zit. Maar dit heeft geen effect op de uitwerking.

OK. Ik heb net mijn eerste theelepeltje pasta met tomatensap gedronken en inderdaad, de smaak is veel minder bitter.
#2973539
Heel interessant allemaal. Zelf ben ik dol op kurkuma ik ga eens kijken of dit ook iets voor mijn hond is.

Wat betreft extra virgin bio kokosolie, de bodyenfitshop verkoopt dit voor 5,50 per 555ml. Die bevalt hier prima!
Laatst gewijzigd door marina op di 12 aug 2014, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#2973565
Die koop ik tegenwoordig ook altijd idd. Witsenburg kocht ik toen ik het net gebruikte, zo'n 7-8 jaar terug, maar beviel destijds helemaal niet (zowel qua smaak als qua houdbaarheid). Weet niet of dat aan de olie lag of aan de verpakking (ze hadden toen nog geen glazen potten). In ieder geval vind ik deze een stuk beter qua smaak. Houdbaarheid vind ik nog niet geweldig maar ongeopend zet ik ze in de koelkast, geopend staan ze toch niet zo lang omdat het veel kleinere potten zijn ;)
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door