Hier kun je artikelen/informatie over BARF en/of versvlees posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie!

Moderator: Charlie Angel

Door Rajzcek
#570918
Ik ben net weer gaan lezen in mijn boekje van Mrs.Julliette de Bairacli Levy,de vrouw die al niet meer leeft maar een onschatbare waarde aan info over natuurlijke voeding voor honden achter liet.Over vruchten schrijft zij oa dat bosbessen,bramen,geraspte appel zonder klokhuis heel gezond zijn.Ook gaf zij haar honden gedroogde vruchten.B.v gedroogde pruimen klein gemaakt zijn een bron van ijzer en koper.Ook reform rozijntjes en dadels in kleine hoeveelheden zijn super gezond.Ook voor dit alles geldt weer,met mate voeren!Het hoofdbestanddeel van de hondenvoeding is nog altijd vlees/bot,maar enige aanvulling is ook waardevol. ???
Door K&D
#574930
Vraagje: zijn het dan de rozijnen (druiven) zelf die niet goed zijn of komt dat door het sulfiet waarmee veelal gedroogd fruit bewerkt wordt om het langer houdbaar te houden?
Van sulfiet krijgen mensen soms hoofdpijn.
Door 202Spots
#575048
kries schreef: Rozijnen (bio) abrikozen (bio) en gekookte knoflook (fantastich tegen wormen). Dagelijks dus.
Waarom moet de knoflook geKOOKT? ???
en hoeveel gekookte knoflook is 't dagelijks dan? ???

Hier meer over rozijnen en druiven...
http://www.uexplore.com/health/GrapesRa ... dDogs.html

"At present, the exact role of grapes or raisins in these cases--what exactly is the toxic component--is still unclear"
Door Firenze
#601934
Uit eigen ervaring (een van mijn honden is overleden aan een druivenvergiftiging/ tannine-intoxicatie) weet ik dat het eten van veel druiven giftig is. Een enkele druif kan geen kwaad,maar het moet niet richting een klein trosje gaan.... :o
Door ~Joke~
#601986
Juliette de Baïracli Levy leeft nog hoor! Ze is 93 jaar oud! Er stond afgelopen maand een uitgebreid artikel over haar in the Whole Dog Journal.
Door Nemosh
#728701
INLEIDING
Fruit eten staat bekend als ‘verstandig snoepen’. Er zijn ook honden die dol zijn op fruit. Maar hoe onschuldig het eten van fruit ook mag lijken, niet al het fruit blijkt even gezond voor uw hond. Zo zijn er inmiddels diverse gevallen bekend van een levensbedreigende vorm van nierfalen bij honden ten gevolge van het eten van druiven of rozijnen. Reeds een handjevol druiven of rozijnen kunnen uw hond al ernstig ziek maken!
VERGIFTIGING
Blijkbaar zit er in druiven (en dus ook in rozijnen, want dat zijn immers gedroogde druiven) een stof die giftig is voor de hond. Tot op heden is helaas niet bekend wat die stof precies is en wat er precies gebeurt in het lichaam, waardoor de hond ziek wordt. Er is inmiddels al onderzocht of het te maken heeft met het voorkomen van bestrijdingsmiddelen tegen insecten of schimmels, of giftige stoffen uit schimmels zelf maar dat bleek niet het geval te zijn. Ook de mogelijkheid van de aanwezigheid van hoge concentraties vitamine D of zware metalen (zoals zink of lood) in de druiven of rozijnen is onderzocht, maar ook die onderzoeken leverden tot nu toe geen bevredigende verklaring op voor de vergiftigingsverschijnselen. Het blijkt ook niet uit te maken of het gaat om druiven uit de winkel of uit eigen tuin. Wat voor giftige stof ook de boosdoener is die de honden ziek maakt, we moeten ons realiseren dat deze stof in een relatief hoge concentratie voorkomt in rozijnen, omdat rozijnen gedroogde druiven zijn. We weten dus nog niet het fijne van de druiven/rozijnen vergiftiging, maar wel bekend is dat er na het eten van een relatief grotere hoeveelheid druiven of rozijnen eigenlijk altijd een ernstige vorm van nierfalen optreedt, die zonder medisch ingrijpen levensbedreigend is voor de patiënt.
SYMPTOMEN
De eerste symptomen die u zult zien zijn herhaaldelijk braken en hyperactief tot nerveus of geagiteerd gedrag. Soms zien we ook diarree. In het braaksel en de ontlasting kunnen we (restanten van) gedeeltelijk verteerde druiven of rozijnen terugvinden. Na ongeveer 24 uur wordt de hond juist heel sloom en suf en hij/zij kan zelfs extreem slaperig worden. De ademhaling wordt onregelmatig. Verder kan de hond buikpijn krijgen en zal op den duur niet meer willen eten en/of drinken. Er ontstaan uitdrogingsverschijnselen. De urineproductie zal uiteindelijk helemaal teruglopen tot nul, als er niet wordt ingegrepen omdat de nieren uiteindelijk volledig stoppen met normaal functioneren.
BLOEDONDERZOEK
Bij bloedonderzoek zien we zoals gezegd duidelijke aanwijzingen voor nierfalen: men vindt over het algemeen een verhoogd ureum, een verhoogd kreatinine en verhoogde gehaltes aan calcium en anorganisch fosfaat. Verhoging van deze bloedwaarden kunnen worden waargenomen vanaf ongeveer 24 uur na het opeten van de druiven en/of rozijnen.
URINEPRODUCTIE
Ten gevolge van het ernstige acute nierfalen zal er zonder medisch ingrijpen steeds minder urine geproduceerd worden. Dit is natuurlijk een levensbedreigende situatie, omdat het lichaam zijn gifstoffen dan niet meer kwijt kan via de urine.
BEHANDELING
Als bekend is dat een hond druiven of rozijnen heeft gegeten, moeten we zo spoedig mogelijk na opname van het fruit de hond laten braken. Daarna moeten er een suspensie van actieve koolstof (Norit®) worden gegeven om absorptie van de giftige stoffen zoveel mogelijk tegen te gaan. De hond moet preventief aan een intraveneus (= in het bloedvat) infuus gelegd worden gedurende 2-3 dagen en iedere dag moeten de nierwaarden gemeten worden. Als na 3 dagen de nierwaarden nog steeds normaal zijn, dan mogen we ervan uitgaan dat het gevaar geweken is. Heeft de hond al vergiftigingsverschijnselen dan moet met behulp van een agressief infuusbeleid en medicijnen die de urineproductie stimuleren de nierfunctie zo goed mogelijk op peil gehouden worden. Er kunnen tevens medicijnen nodig zijn om het braken tegen te gaan. Ernstig acuut nierfalen, waarbij de urineproductie ernstig terugloopt (of zelfs nul wordt) kan aanleiding zijn om een patiënt door te sturen naar een intensive care unit, zoals op de Universiteitkliniek voor Gezelschapsdieren te Utrecht.
PREVENTIE
Wees alert op het voorkómen van het eten van druiven en/of rozijnen! Voer ze in ieder geval nooit aan uw hond en wees er ook op bedacht dat er geen doosjes rozijnen van de kinderen onder bereik van uw hond komen. Als u een druivenstruik in uw tuin heeft staan, zorg dan dat de hond er niet bij kan komen (tenzij uw hond helemaal geen belangstelling toont in de druiven natuurlijk). Voer ook geen krentenbollen, rozijnenbrood of andere lekkernijen waar druiven of rozijnen in verwerkt zijn aan uw hond!
Dierenkliniek Westerhuis, Dalwagen 29c, 6669 CA Dodewaard, Postbus 26, 6669 ZG Dodewaard
Telefoon 0488 41 00 40, Fax 0488 41 00 99, Telefoon SPOED 0488 41 00 77
[email protected]

Bron: http://www.uwdierenkliniek.nl/bib_druiven.html
Door the evil beagle
#791124
Ik wil even nog iets toevoegen aan het chocolade-onderwerp. Het is inderdaad giftig, maar je hoeft ook niet compleet in paniek te raken als je hond het een keer per ongeluk eet. Mijn beagle (2 jr, 12 kilo) heeft een paar dagen geleden 200 gram pure chocola naar binnen gewerkt. Maar meer dan een beetje trillerig werd ze er niet van. Ik wilde dit even melden omdat ik op internet alleen maar doem scenario's kon vinden over chocolade, en ik dus mijn hondje al had afgeschreven, niet geslapen, veel gehuild, achteraf erg gelachen...  ;D Dus neem wel ff contact op met je dierenarts, maar je hoeft ook niet in paniek te raken. Iedere hond is weer anders.

Ik weet dat dit een honden forum is, maar weet iemand of rozijnen ook giftig zijn voor fretjes?
Door 202Spots
#791127
the evil beagle schreef: IkIk weet dat dit een honden forum is, maar weet iemand of rozijnen ook giftig zijn voor fretjes?
Van Google...hier er 2 voor en 2 tegen...
en er zijn tig andere voor en tegens... :-\

Voordat ik wist dat het gevaarlijk was,heeft onze eerste hond  bijna 'n kilo rozijnen opgevreten....even later werd er 'n  paar keer 'n lading opgezwelde rozijnen uitgespuugd,en de volgende dag was ze aan de diaree, verder nergens last van gehad.Geen DA bezoek, geen paniek.
Dus ook weer 'n geval van "elk dier is verschillend".
Ik zou zeggen gewoon je gezonde verstand gebruiken?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
The toxic principle is unknown. But so far the majority of toxicosis reports have been in dogs. However, feeding grapes or raisins to cats and ferrets should also be discouraged, as poisonings have been reported in these species as well.
http://www.beaglesandbuddies.com/index. ... ic=raisins

In rare cases, grapes or raisins caused renal failure in cats and ferrets.http://www.wmur.com/asseenon/4984909/detail.html

Ferrit site:
Recommended snacks are cooked chicken, small amounts of fruits, raisins, cabbage, broccoli, grapes, or melon.
http://www.cah.com/dr_library/ferrets.html

Ferrit site:
Raisins- are always a favorite with my guys, and thy are healthy too.
http://maxpages.com/ferretz/Treats_and_Snacks
Door Nemosh
#792006


Ik weet dat dit een honden forum is, maar weet iemand of rozijnen ook giftig zijn voor fretjes?


Het wordt op veel sites aangraden en vroeger dacht men dat het ook goed was om een fret rozijnen te geven tegenwoordig weet men dat dit NIET het geval is.
ze worden niet verteerd en ze kunnen verstopping veroorzaken.
Ook de verzorging en voeding van de fret is in ontwikkeling.
Door suzanne 1
#1207016
Ik hoorde van een collega van mij dat in knoflook theobromide zit. Dat is dus die dodelijke stof die ook in chocola zit. Een klein beetje knoflook is niet dodelijk maar kan wel hartritme stoornissen veroorzaken. Als je de knoflook kookt is het niet meer schadelijk.
Door Mevroi Kruim
#1207285
suzanne 1 schreef: Ik hoorde van een collega van mij dat in knoflook theobromide zit. Dat is dus die dodelijke stof die ook in chocola zit. Een klein beetje knoflook is niet dodelijk maar kan wel hartritme stoornissen veroorzaken. Als je de knoflook kookt is het niet meer schadelijk.
Ik heb me suf gezocht op internet maar nergens ook maar iets over theobromide (of theobromine) in knoflook gevonden. Ik geloof het pas als ik het in een serieus artikel zie staan.
De schadelijke stof in knoflook en andere Alliaceae is volgens mij iets als alliacine, en het veroorzaakte hemolytische anemie of Heinz body anemie. Die anemie kan gepaard gaan met hartritmestoornissen.
Door 202Spots
#1207326
Goh...ik denk laat ik ook effe googelen...en zag op deze bull terrier site .... 't eerste bericht van dit  BP topic...
letterlijk geplakt...::)
http://bullterrier.forumotion.net/bull- ... te-t53.htm
Zijn de beheerders van de Bull forum ook lid hier???
Ik weet niet of er permission aan Lizzy was gevraagd,maar ik kan nergens vinden dat 't van BP afkomt..

Maar nog even over knoflook...wanneer het met mate word gegeven dan zijn er meer goede eigenschappen dan slechte,dus geen reden om niet te geven. ;)
Rauw geven bedoel ik, gekookt verlies je veel waardes
Laatst gewijzigd door mahuni op za 14 mar 2009, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bibliotheek BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door