Hier kun je artikelen/informatie over BARF en/of versvlees posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie!

Moderator: Charlie Angel

Door Lizzy
#53184
Dit artikel is geschreven door Alma Munnink en is met haar toestemming hier geplaatst:

‘Na de aanschaf van onze laatste pup ben ik met barfen gestart. Omdat de fokster de pup al had aangewend om rauw voer te eten, heb ik dat voortgezet. Ik moet zeggen dat dit een hele openbaring voor mij is geweest. Het heeft er toe geleid dat nu ook mijn oudere honden barfen. Per week maak ik een menu klaar. Mijn oudere honden hebben nooit botten geknaagd, maar nu zijn ze een paar keer per week recreatief bezig. Ze zijn er dol op en weten nu wat ze al die tijd hebben gemist en ik ook. Barfen betekent niet alleen vers vlees wat bestaat uit kip (vleugels, en de rompjes als restanten met nog wat vlees er aan, enz), maar ook uit rund, hert, konijn, kalkoen,vis, eieren, enz. en tevens een prutje groenten bij. De honden eten de botten kompleet op omdat hun maagzuur het aan kan. Plat uitgedrukt: het gaat er als hard bot in en het komt er letterlijk als zand uit. En zeg nu zelf, wat is beter en leuker voor een hond om te knagen op een lekker vers bot in plaats van zo'n rubber ding. Let op: alle botten kun je de honden geven, maar NOOIT gekookt, dat is taboe. Het barfen houdt ook in dat eenmaal in de week visvoer wordt gegeven of bijvoorbeeld een geklutst ei. Het lijkt allemaal heel ingewikkeld maar als je d' r eenmaal aan gewend bent, gaat het vanzelf. Ik zag er erg tegen op, maar nu vind ik het leuk. Je kunt er heel recreatief mee bezig zijn. Ik hoop dat ik jullie hiervoor nieuwsgierig heb gemaakt.’

Met vriendelijke groeten,
Alma Munnink

Wel, na het lezen van dit bericht was nieuwsgierigheid zeker gewekt. Een goede reden om deze holistische manier van omgaan met honden, speciaal op het gebied van voeding, én bijbehorende vraagtekens onder de loep te nemen. De antwoorden kwamen van Alma Munnink, die samen met echtgenoot Gerard in het bezit is van Riesenschnauzer Santos, Turkse Herder Canim en Lagotto Romagnolo – puber Gio.


Zoektocht
Goede gezondheid vergt een goede gevarieerde voeding. Het lichaam kan zichzelf er door in stand houden en weerstand tegen negatieve invloeden opbouwen. Slechte voeding betekent een te veel aan afvalstoffen, waardoor een lichaam niet goed functioneert en ziek wordt. Bijvoorbeeld plm. 70% van de honden en katten met huid- of maag/darmklachten verbetert al aanzienlijk door alleen het voedingspatroon aan te passen. Vers voedsel is gezonder is dan instant voedsel. Dierenartsen leren tijdens hun studie dat commercieel voer alles bevat wat dieren nodig hebben en dat mensen niet moeten gaat ´rommelen´ met het eten van hun huisdieren. Dat levert gevaar op voor tekorten. Daarom blijven veel dierenartsen ook zo hardnekkig allerlei soorten droogvoer promoten. Daarnaast is het zo dat de huidige brokken zeker niet slecht zijn en een uitgebalanceerde maaltijd betekenen waar we als eigenaren weinig tot geen bereidingstijd aan hoeven te besteden. ‘Barf’ betekent Bones and Raw Food. Wordt geassocieerd aan het opgeven van voedsel zoals een wolvin doet aan haar jongen. Niet erg smakelijk om aan te denken. Waarom dan tóch zoeken naar een andere mogelijkheid? Wegen de voordelen inderdaad zoveel meer op dan de nadelen?


Voor- en nadelen
Alma: ‘Na slechts ruim een half jaar barfen kan ik zeggen dat het allemaal ingewikkelder líjkt dan het is. Je kunt heel goed variëren. Als er geen hart en pens bij de slager is te krijgen, dan koop ik bijvoorbeeld hart en pens van Rodi. Voordeel is dat de hond absoluut geen toevoegingen meer krijgt zoals bewaarmiddelen, kleurstoffen etc. Je weet altijd wat je hond gevoerd krijgt. Bij brokken is dat niet het geval, het is een vertrouwenskwestie omdat je altijd moet af gaan op wat er op het pak staat vermeld en waarvan je steeds maar hoopt dat het klopt. Een ander voordeel is dat de hond niet alleen lichamelijk gezonder maar ook geestelijk stukken rijker wordt, want wat kan er nu het kauwen op een bot evenaren? Een stuk rubber? Nee, dát denk ik niet. Barfen helpt bovendien vooral bij een pup om een gezonde langzame groei te verkrijgen. Het is beter een pupje wat meer mager te houden dan te dik. Dat geldt overigens ook voor volwassen honden. Een oudere hond heeft in verhouding minder nodig dan wanneer hij nog in de groei is. Een pup van een volwassen, middelgrote hond heeft bijvoorbeeld op een leeftijd van zes maanden 500 gram per dag nodig en op een leeftijd van anderhalf jaar misschien nog maar 300 gram. Ze worden dus bij het bereiken van een bepaalde leeftijd dik van dezelfde hoeveelheid voer die ze al maanden krijgen. Dit is normaal. Je voert dan uiteraard minder, je voert met de ogen…. Een ander voordeel? Je hoeft bijvoorbeeld voor mondhygiëne niet zo vaak naar de dierenarts, want de tanden blijven door het kauwen en knagen op de botten goed schoon.Dat scheelt weer een heleboel narcose en andere met gebitsreiniging gepaard gaande ellende. De kans op huidziekten schijnt ook aanzienlijk kleiner te zijn. Men merkt toch dat de honden er gezonder door blijven’.

Nadeel is dat het in het begin nogal bewerkelijk is. De groenten moeten worden gemixt (ik maak zakjes voor twee weken en doe ze dan in de diepvries). Alles wordt rauw gegeven, óók de groenten met uitzondering van doperwten en boontjes. Persoonlijk geef ik geen doperwten. Er gaat in het begin dus absoluut wat tijd in zitten om alles uit te zoeken, maar als het eenmaal loopt, gaat het vanzelf. Ik denk dat het niet veel duurder is dan de dure droogvoermerken.

Het begin
‘Ik had al gehoord over producten als Rodi en Duck . Toen ben ik stukjes gaan lezen en vond dat Duck voor mijn honden het beste was. Dat zijn plakjes gemalen vlees die alles bevatten dat de honden moeten hebben zoals gemalen botten, ingewanden en pens. Ik gaf ze lam, hoewel er ook de keuze is tot koe en kip. Mijzelf verder oriënterend ontdekte ik op het internet allemaal artikelen over barfen. Dát was het, dat wilde ik zelf ook gaan doen, wél met de waarschuwing in acht nemende dat het voor iedere hond een beetje anders was, met andere woorden: je moest het zelf uitproberen. En ik moet eerlijk bekennen dat ik het samenstellen van een menu niet zo zag zitten. Hoe doe je dat tenslotte als leek zijnde nietwaar. Merendeels uit onkunde ben ik toen maar op de oude voet verder gegaan. Tot Gio kwam.

Gio ( onze Lagotto Romagnolo) was bij de fokster met zijn nestgenootjes opgevoed met barf-producten. Voor mij dé aanleiding om juist voor dit pupje te kiezen én het te gaan proberen. Ik kreeg voor Gio kippenvleugels, kipkarkassen, lamsbotten, groenteprut (in een maag zit bijvoorbeeld ook gras, vandaar de groetenprut) mee en daarnaast wat vitamines. Een boekje van de Australische dierenarts Ian Billinghurst maakte het pakket compleet. Het eveneens meegegeven menu voor 7 dagen, gaf ook de doorslag voor het op die manier voeren van mijn andere honden. Santos en Canim heb ik eerst gemálen kippenkarkassen gegeven (kipgehakt dus), maar wel met de grotere botten er doorheen gemalen, dat moet! En toen ik zag hoe Gio, die kleine hummel met zo'n groot bot lekker aan het recreëren ging… Ik ben naar de slager gegaan en heb stukken van lamsbotten gekocht. Die gaf ik meteen aan de honden en ze vonden het geweldig lekker en gingen er meteen mee aan de slag.

Nu barfen mijn honden kompleet, hoewel ze een heel enkele keer nog eens Duck als lamsvlees op het menu hebben staan. Sindsdien hebben ze ook veel minder last van gal. Brokken krijgen ze helemaal niet meer. Ik volg het menu van de pup en heb het aangepast voor de andere twee honden. Ze doen het er prima op. De hoeveelheden zijn door ons iets opgeschroefd omdat wij onze honden liever wat voller zien. Niet dik, maar wat voller. De groenteprut maak ik slechts eens per 10 dagen, doe het in de diepvries en klaar is Kees’.
Door Lizzy
#53186
Deel 2:

Terug naar de basis
Barfen is eigenlijk heel gewoon terug naar de basis. Als het strikt nageleefd zou worden, neemt men een half schaap, lam of koe en geeft dit aan de honden. Die eten dan letterlijk álles eruit wat erin zit en waar de voorkeur naar uitgaat. Maar natuurlijk komt dit niet of nauwelijks voor, uitzonderingen daargelaten. Omdat wij geen volledig in tact zijnde, dode stukken dier naar onze honden kunnen gooien, wordt het gebrek aan broodnodige vitaminen en mineralen opgelost door dagelijks vitamines als C, B - complex, Alfalfa, Kelp en om de andere dag 3/6 omega viscapsules toe te voegen.

Het menu van Gio (als pup van 5 maanden) ziet er als volgt uit:

Dag 1
's Morgens 200 gr kipgehakt met zakje groenteprut (70 gr)
Toevoegen vitamine B, vit. C, kelp
's Middags lamsrug of een ander lamsbotje met vlees er aan
's Avonds 200 gr kipgehakt plus alfalfa.

Dag 2
's Morgens 200 gr kipgehakt met half zakje groenten (35 gr)
Toevoegen vit. C, B, kelp.
's Middags Lamstong
's Avonds Half zakje groenten, 60 gr Hüttenkäse, alfalfa en als toetje een lamsbot

Dag 3
's Morgens 2 kippenvleugels (in zijn geheel)
's Middags Een geklutst ei met eetlepel (magere yoghurt naturel)
lamsvlees (zelf kiezen), toevoegen vit B, alfalfa, vit C
's Avonds 2 kippenvleugels.

Dag 4
’s Morgens 50 gr Kalfslever + lamsbot
's Middag 200 gr kipgehakt met groenten (70 gr) toevoegen alfalfa
's Avonds 100 gr pens + 50 gr lamshart

Dag 5
's Morgens Kipkarkas
's Middags Milt of long + lamsvlees (zelf te kiezen), samen 200 gr.
Toevoegen alfalfa, vit B, vit C.
's Avonds Kalkoenvlees met bot

Dag 6
's Morgens kipstukjes (zelf te kiezen). Toevoegen vit C+ alfalfa
's Middags 2 verse sardientjes ( te koop op de markt of in viswinkel)
's Avonds lamsbot met vlees er aan, niet overdadig hoor, maar dat ze lekker kunnen knabbelen)

Dag 7
's Morgens Kipkarkas (met kippenlever)
's Middags lamsgehakt, groenteprut 70 gr
Toevoegen kelp, vit C + vit B
's Avonds hertenbot en hertenvlees

Aanbevolen wordt om het overtollige vet wat aan de lamsbottten soms hangt te verwijderen.

Dit is een basismenu, naar willekeur kan men varieren. Men kan de lamsbotten ook vervangen door andere botten met nog restanten vlees er aan natuurlijk!

Ik heb er nu voor gekozen om mijn honden af en toe volkorenbrood en zilvervliesrijst te voeren.

Wat de groetenprut betreft voor volwassen honden van 40 kg is dat 100 gr per dag.
Een voorbeeld voor een groentenprutsamenstelling: Spinazie, wortelen, paprika, courgette, alfalfa, sprouty’s, selderij, peterselie, thijm, basilicum, brandnetel, tomaten, een kleine hoeveelheid broccoli, lollo rosso salade en gekookte boontjes. Men kan naar eigen keuze varieren. De voorkeur gaat er naar uit om er in ieder geval groene bladgroente altijd bij te doen. In de zomer kan men er bijv. ook molsla (paardebloem) bijvoegen.

Ook kan men fruit voeren zoals bananen, appels, peren (de pitten en het klokhuis niet), sinaasappelen, enz. wat ze maar lusten.

Elke dag 80 gr yoghurt of een andere bron van probiotica (yoghurt of Hüttenkäse) is perfect.

N.B.: Indien er geen bot gegeven wordt bijv. bij het lamsgehakt of kipstukjes dan een halve theelepel gemalen biologische eierschalen toevoegen i.v.m. toevoegen van kalk.
Bij volwassen honden moet dit een hele theelepel zijn.



Mate, verhoudingen, toevoegingen

Alma: ‘Het menu is voor Gio samengesteld, maar de andere honden krijgen dan bijvoorbeeld altijd het dubbele in gewicht en grotere botten. Men gebruikt vooral kip als basis omdat de vlees - botverhouding daarvan optimaal is. Ik laat er echt mijn fantasie op los. Maar ik geef ze wel dagelijks hun vitamines. Echter, laten we eerlijk zijn: de honden/wolven in de natuur hadden vroeger ook niet altijd alles iedere dag compleet, dus één keer moeten missen is echt niet erg’.

Oké, we stellen ons er iets bij voor. Maar hoe zit het dan met het aantal maaltijden? Krijgen Santos, Canim en Gio even vaak, wat zijn de toevoegingen? Uiteraard volgde een antwoord:

Maaltijden per dag:
Tot 3 maanden:       4 maaltijden per dag
Vanaf 3 - 6 maanden: 3 maaltijden per dag
Vanaf 6 maanden:    2 maaltijden per dag.
Ouder dan 1 jaar:    sommige mensen geven dan nog maar 1 maaltijd per dag, maar het kan ook gewoon verdeeld blijven over 2 maaltijden.

Vasten:
Als een hond een half jaar is geworden, wordt aangeraden om hem een keer in de week een halve dag te laten vasten. Na het bereiken van de leeftijd van één jaar raadt men aan om de hond een héle dag in de week te laten vasten. Tijdens het vasten reinigt het lichaam en vormt dus zeker een reden om het te doen.

Toevoegingen:
Vitamine B (B-50): halve capsule per dag door het eten strooien. Hond van 40 kg 1 capsule per dag
Vitamine C Ester C-plus van Solgar 500 mg of Orthica Ester-C plus 500 mg vitamine C 1/2 capsule per dag door het eten strooien. Bij ern hond van 40 kg 1 capsule per dag. Ester-C wordt aangeraden omdat deze vitamine heel goed door het lichaam wordt opgenomen en niet synthetisch is en ook niet zuur. De meeste andere C vitamines zijn synthetisch en zuur en worden ook snel door het lichaam uitgescheiden.
Kelp : 1/2 tablet per dag fijn drukken en door het eten strooien. Bij volwassen hond van 40 kg 2 tabletten per dag
Alfalfa van Vitelle: 1/2 capsule per dag door het eten strooien. Bij volwassen hond 40 kg 1 capsule per dag
Visolie : Omega 3/6, (verkrijgbaar bij Etos of andere drogist) 3 x per week 1 capsule.

Vlees:
Het is handig om afspraken te maken met de slager. Ik heb nu zelfs een biologische slager gevonden. Bij sommige Turkse slagerijen kun je ook terecht. Die stoppen écht van alles in de zak tot testikels en schapenkoppen aan toe. Honden vinden het heerlijk. Je kunt zo van brokken overstappen op rauw vlees voer maar NIET omgekeerd. En nogmaals: geef alles rauw, NOOIT GEKOOKTE botten, die zijn dodelijk voor de hond.


Aan u de keus
Het is heel wat ‘eating - stuff’ die we voor onze kiezen hebben gekregen. Wat ons betreft (en wellicht ook voor degenen met een zwakke maag) houden we het toch maar op de uitgebalanceerde voeders, de brokken, die tegenwoordig geen van allen meer slecht zijn. Integendeel zelfs. Bovendien is er de twijfel rond de ‘gezonde’ zekerheid: is het geven van rauw in tijden van ziektes als BSE, varkens - en kippenpest vlees wel zo gezond en verstandig.… We kunnen ons echter ook voorstellen dat de drang naar andere mogelijkheden, het gevoelsmatig aanpassen van levensstijl en daarbij behorende voedingsonderwerpen bij een groeiende groep hondeneigenaren leeft. Als afsluiting vragende naar Alma’ s persoonlijke mening, luidde zelfverzekerd het antwoord: ‘Ik heb het natuurlijk van de fokster overgenomen en zij weer van een Zweedse Schnauzer/Lagotto Romagnolo fokster die hier veel ervaring mee heeft. Ze hebben me absoluut kunnen overtuigen dat het prima is en ik merk het ook aan onze honden. Ik dacht eerst: de honden botten laten eten, dat durf ik niet.

Voor barfen moet je je gaan inleven in vroeger en je afvragen wat ze aten vroeger? Geen brokjes! Sommige honden krijgen allergie van de granen die in de brokken zitten en ga zo maar door. Natuurlijk zullen de producenten nooit toegeven dat barfen gezond is. Maar als je aan vroeger denkt dan kom je d' r achter dat de honden en katten veel gezonder waren. Wij hadden thuis ook drie honden en mijn ouders gingen nooit naar de dierenarts, als er al een was toentertijd. Wat denk je van brokken? . De inhoud wordt eerst verhit en daarna worden er toevoegingen ingedaan zodat bijvoorbeeld de uitwerpselen van de honden hard blijven. En dan nog wat niet op de zak staat. En natuurlijk zullen de pups met brokken er ook prima uit zien, maar het zit hem in het koken van de ingrediënten voor de brokken. Alle enzymen gaan dan helaas verloren, denk ik. Ik wil alleen mensen die veel problemen met hun honden hebben even wakker schudden. Bewust maken van het feit dat er naast de reguliere voeding misschien nog andere mogelijkheden voor ze zijn om problemen te lijf te gaan. Natuurlijk wil ik deze manier van voeden niet opdringen, ieder moet tenslotte zelf doen wat ‘ie het beste vindt. Ik weet het wel. Ik blijf barfen! .’

Alma Munnink en Ingrid de Boer (redactie NSC)
Uit het schnauzerclubblad van December 2003
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 13 feb 2004, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#53191
Note 1:
!!!! Waarschuwing:

NOOIT GEKOOKTE BOTTEN GEVEN AAN DE HOND, DAT IS DODELIJK!!!!
Uien, prei en champignons niet.geven Knoflook en koolsoorten met mate voeren.

Note 2:
‘Dit is maar een eerste handleiding. Een kennismaking. Het is écht zo dat je vooraleer je overgaat op barfen je je toch helemaal moet laten informeren over wat wel en niet kan. Het is bijvoorbeeld niet goed om uien prei en champignons te voeren. Ook met knoflook moet je uitkijken in verband met Anemie. Wij geven ze wel, maar niet te veel. Koolsoorten kunnen ook wel gegeven worden, maar eveneens niet teveel omdat deze de Thyroxine drukt. Thyroxine wordt aangemaakt door de schildklier.’
 Terug naar “Bibliotheek BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door