Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door punkie
#255890
voor alle europeese landen geld dat een enting voor rabies niet ouder mag zijn dan 1 jaar en moet minimaal 1 maand oud zijn voor vertrek. in een aantal oostblok landen geld een gezondheidsverklaring die duur is voor ieder land anders.
maar voor heel europa mogen die entingen niet ouder zijn dan een jaar ookal geeft de fabrikant aan 3 jaar. het is krom maar dat is nu eenmaal de wet.
in een aantal van deze landen waaronder ook spanje valt geld een muilkorf. maakt niet uit wat voor ras. gewoon meenemen en opzetten als ze je er naar vragen houdt je van de domme.
oude honden die toch thuis blijven niet enten die hebben voldoende afweer. ook doe ik bij de honden die werken en wel eens de grens over gaan het ene jaar de cocktail het andere jaar alleen parvo weil.
dat scheelt je aanzienlijk in de kosten.
gr punkie :)
Gebruikersavatar
Door chooky
#255897
punkie schreef: voor alle europeese landen geld dat een enting voor rabies niet ouder mag zijn dan 1 jaar en moet minimaal 1 maand oud zijn voor vertrek.
Waar staat dat dan? Ik vind namelijk in de officiele stukken van de europese regeling alleen maaar dat de enting geldig is zolang als de fabrikant dat garandeert.
in een aantal oostblok landen geld een gezondheidsverklaring die duur is voor ieder land anders.
maar voor heel europa mogen die entingen niet ouder zijn dan een jaar ookal geeft de fabrikant aan 3 jaar. het is krom maar dat is nu eenmaal de wet.
Ik heb dus anders gelezen in de wetteksten.
in een aantal van deze landen waaronder ook spanje valt geld een muilkorf. maakt niet uit wat voor ras. gewoon meenemen en opzetten als ze je er naar vragen houdt je van de domme.
oude honden die toch thuis blijven niet enten die hebben voldoende afweer. ook doe ik bij de honden die werken en wel eens de grens over gaan het ene jaar de cocktail het andere jaar alleen parvo weil.
dat scheelt je aanzienlijk in de kosten.
gr punkie :)
Ik ent niet minder om de kosten,maar om de gezondheid van mijn honden.
Door Nelly
#257548
Overigens stond hier onlangs - denk zo'n 2 weekjes geleden - in de krant dat er hier vlak over de grens in Duitsland rabies is vastgesteld bij vossen. :-\
Door Helen
#257816
Nelly schreef: Overigens stond hier onlangs - denk zo'n 2 weekjes geleden - in de krant dat er hier vlak over de grens in Duitsland rabies is vastgesteld bij vossen. :-\
Ik ben een schijterd. Ik zou dus zeker een rabies enting overwegen als ik daar zou wonen...
Door oebaya
#257923
Op de 1e plaats: mij is gebleken, dat veel sites nog niet zijn aangepast en er gewoon nog oude regels op staan.
Voor de hele EU + Zwitserland en nog een paar veilige landen geldt dezelfde regeling: rabiës-enting vereist en geldigheid is wat de fabrikant aangeeft.
Het certificaat dat je voor niet EU-landen moet hebben, is niet voor die landen, maar voor als je terugkomt in de EU. Het is hetzelfde certificaat als voor Engeland en Zweden nodig is.
De Eu regelt alleen rabiës, elk land mag aanvullende regels stellen, zoals b.v. het aantal honden dat je maximaal mag meenemen om ze als gezelschapsdier aangemerkt te hebben (voor Oostenrijk b.v. 4).
Als je werkelijk de juiste regels wil weten, kan je het beste de ambassade van het betreffende land bellen als er niets over op hun site staat.
Ook weigeren bepaalde landen bepaalde rassen, zoals Frankrijk dat geen vechtrassen toelaat. Doorreis mag geloof ik weer wel, maar dan gemuilkorfd.
Het grootste probleem vind ik persoonlijk op dit moment niet de regels om te reizen met je honden, maar alle clubs, tentoonstellingen e.d. die stug blijven vasthouden aan jaarlijkse entingen en natuurlijk eigenwijze dierenartsen.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door chooky
#260588
Ik was wat aan het bijlezen over leptospirose en toen stuitte ik op deze nteressante tekst van de Universiteit Utrecht
http://www.vet.uu.nl/studenten/brr-tup/archief/01-12/vaccinatie.htm
Vooral dit stuk:
Het symposium werd voortgezet door de heer Egberink. Hij mocht een interessant thema voordragen over het nut van vaccinatie in de gezelschapsdierenpraktijk. De jaarlijkse cocktailenting die alle honden en katten krijgen werd ter discussie gesteld. De bijwerkingen ervan, zoals fibrosarcomen, immuunsuppressie en auto-immuniteit, vormen namelijk een steeds groter bezwaar. En is het wel Good Veterinarian Practice? De booster die de honden op 1 jarige leeftijd krijgen wekt namelijk voor de meeste ziektes 3-5 jaar immuniteit op, met als uitzondering leptospira, bordetella en herpes. Er zou dus eigenlijk meer maatwerk moeten komen bij de vaccinatie van de honden en katten. Zo zou er niet meer gevaccineerd moeten worden op 6, 9 en 12 weken, maar moet er gekeken worden hoe hoog de concentratie maternale antilichamen in de pup is. Daaruit moet blijken op welke leeftijd de eerste cocktail nut heeft. Vervolgens wordt op 1 jarige leeftijd de volgende cocktail gegeven welke als booster werkt. De enige ziekte waarvoor dan nog geënt moet worden is leptospira, vanwege de minder lange immuniteitsduur.
En dit symposium werd gehouden in 2001
Gebruikersavatar
Door chooky
#260964
chooky schreef: Ik sla bij Flea ok de 9 weken enting over. De puppycursus controleert alleen bij aanvang de entingsboekjes (dus de 6-weken enting) dus daar gelukkig geen problemen.
Op 12 weken laat ik nogmaals enten, maar ik wil nog even kijken wat precies. Dan nog 1 keertje bj 1 jaar en dan kappen we er hier mee.
Ik heb mijn mening toch een beetje herzien. Vanmorgen zijn we gezellig met z'n allen bij Tannetje geweest. We hebben de titers van Flea vooor parvo en hondenziekte bekeken en die waren heel goed, vooral parvo was erg goed. Flea is dus niet geënt op 12 weken. Misschien laat ik over ± half jaar nog een keer titers bepalen, anders als hij 1 wordt (dan moet ie toch rabiës om naar het buitenland te mogen). Ik ben blij dat ik eerst de titers heb laten bepalen, anders had ik hem dus, naar nu blijkt, onnodig laten enten, wat toch weer een belasting is.
Door Lizzy
#261198
Hee super Eva! Laat jij Flea ook niet vaccineren tegen Weil?
Gebruikersavatar
Door chooky
#261344
Over weil hebben we het ook nog even gehad. Ik weet het nog niet. Misschien 1 keertje, maar nu nog niet, pas rond de zomer (ik kom steeds vaker hetzelfde tegen als wat jij vond over het einde van de zomer en de herfst wanneer de ziekte voorkomt, dat zou komen door de combi warmte en natheid, vooral de temperatuur van het water is een belangriijk punt).
Door uniteddogs
#261575
ik ben al een tijdje bezig met wel of niet enten.
heb mijn honden net wel laten enten tegen parvo/weill, maar leer nu dat zeker de Parvo niet ndoig was. baal ook eigenlijk dat ik het gedaan heb.
was wel haast 2 jaar geleden en nadat er een hond warschijnlijk is dood gegaan aan de ziekte van weill in de praktijk.
enten jullie ivm zwemmen ook niet tegen weill?
en wat zouden jullie aanraden voor een pup? hij heeft nu zijn eerste enting gehad. begrijp dat jullie enten met 12 weken. maar welke enting dan?
mijn andere honden zijn 1 t/m 14. de oudste ent ik niet meer.
maar wat ik me ook afvraag, komen de ziektes niet terug als mensen stoppen met enten? parvo komt natuurlijk nog steeds voor.
misschien staat het antwoord al ergens op deze site.
excuus dan :-[ heb gezocht maar niet gevonden.
heb ook al het boekje gelezen van nature animal consulting maar krijg niet echt antwoorden op mijn vragen.
gebruiken jullie nosede?
alvast bedankt voor het antwoorden.
o'ja is er niet ergens een lezing over dit onderwerp?
Laatst gewijzigd door uniteddogs op ma 14 feb 2005, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#261601
uniteddogs schreef: ik ben al een tijdje bezig met wel of niet enten.
heb mijn honden net wel laten enten tegen parvo/weill, maar leer nu dat zeker de Parvo niet ndoig was. baal ook eigenlijk dat ik het gedaan heb.
Zeg je dat naar aanleidng van mijn berichtje over Flea? Dat was namelijk alleen van toepassing op zijn situatie. Ik heb zijn titers laten bepalen door een test, dus hoeveel antistoffen er nog in zijn bloed aanwezig waren. En dat was bij hem erg goed. Maar hoewel ik ervan overtuigd ben dat entingen (veeeeeeel) langer werken dan nu wordt aangenomen en te veel enten zeker niet goed is, kun je niet zomaar stellen dat een bepaalde enting geen nut heeft.
was wel haast 2 jaar geleden en nadat er een hond warschijnlijk is dood gegaan aan de ziekte van weill in de praktijk.
enten jullie ivm zwemmen ook niet tegen weill?
Zoals hierboven te lezen is (en in een heel topic over weil/leptospirose) ben ik er in ieder geval nog niet over uit.
en wat zouden jullie aanraden voor een pup? hij heeft nu zijn eerste enting gehad. begrijp dat jullie enten met 12 weken. maar welke enting dan?
Flea is met 6 weken geënt bij de fokker. Ik heb de 9-weken-enting overgeslagen en was van plan wel de 12-weken enting te laten zetten, maar heb toch eerst de titers laten bepalen en toen bleek dat de enting niet nodig was ivm voldoende afweer. Met een half jaar of een jaar laat ik de titers weer bepalen en aan de hand daarvan bepaal ik of er geënt wordt of niet. Weil weet ik nog niet, als ik die wel laat zetten is dat begin/midden zomer, aangezien de piektiijd van de ziekte eind-zomer/herfst is.
mijn andere honden zijn 1 t/m 14. de oudste ent ik niet meer.
maar wat ik me ook afvraag, komen de ziektes niet terug als mensen stoppen met enten? parvo komt natuurlijk nog steeds voor.
Ik ent selectief en ik laat nakijken (voor zover mogelijk) hoe het met de weerstand van mijn honden gesteld is. Het is niet 'zomar niet enten' Er wordt over nagedacht en het gaat in de eerste plaats juist om de gezondheid van de honden. Naar mijn mening gaat de weerstand juist omlaag door te veel enten en zijn honden dan juist gevoeliger voor allerhande ziektes.
misschien staat het antwoord al ergens op deze site.
excuus dan :-[ heb gezocht maar niet gevonden.
Bovenin zit een knopje om te kunnen zoeken. heb je dat al geprobeerd?
heb ook al het boekje gelezen van nature animal consulting maar krijg niet echt antwoorden op mijn vragen.
gebruiken jullie nosede?
Nee ikke niet. iin ieder geval niet als vervanging voor vaccinatie. Waarschijnlijk als je zoekt op 'nosodes' vind je vanalles daarover. Hieronder staat volgens mij ook een recent topic over nosodes.
alvast bedankt voor het antwoorden.
geen dank :D
o'ja is er niet ergens een lezing over dit onderwerp?
Dat zou ik niet weten.
groetjes Eva
Door Lizzy
#261673
Hoi Eva, nog even een andere vraag. Als je de 12 weken enting overslaat, dan is hij dus ook niet/nooit tegen HCC gevaccineerd. Toch? Heb jij enig idee hoe vaak HCC nog voor komt?
Gebruikersavatar
Door chooky
#261677
Lizzy schreef: Hoi Eva, nog even een andere vraag. Als je de 12 weken enting overslaat, dan is hij dus ook niet/nooit tegen HCC gevaccineerd. Toch? Heb jij enig idee hoe vaak HCC nog voor komt?
Ik zal eens gaan zoeken ;D
Door mutsie
#262802
Laura2004 schreef: Ik doe ook altijd een zo'n scalibor om als ik naar Spanje ga dat is tegen teken en zandvliegjes. Heeft dit wel nut?
Ik lees dit nu pas, dus een late reactie:

GEBRUIK ALSJEBLIEFT EEN SCALIBOR BAND als je naar Midden-zuid Frankrijk en spanje gaat.
Dit beschermt de hond voor 95% tegen de zandvlieg.
De zandvlieg kan leishmaniose overbrengen.

Mijn eigen honden komen uit het buitenland en 1 is besmet met LM. Dit kan een dodelijke ziekte zijn als je de symptomen niet doorhebt.

Ik heb ook altijd ge-ent, 1 week nadat de enting gedaan was heeft de ziekte zich voor het eerst gemanifesteerd.
Dit was ook tijdens een brokkenperiode die ik toen had
(lui, lekker makkelijk).

Zelf denk ik dat die combinatie van enten en een mindere weerstand deze ziekte weer heeft doen oplaaien.
Dus sindsdien BARFen ze (ze heeft nu een zeer goede conditie) en ik heb mijn twijfels over enten.

Ik denk zelfs dat ik ze niet meer meeneem op vakantie naar die landen. Want ik heb geen zin meer in die (verplichte) entingen.
En we gaan maar twee weken.

Karin
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door