Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Micha7
#1931654
Hallo allemaal,

Aangezien ik ondertussen een overtuigde kvv-gebruiker ben (alé, mijn honden dan), vertel ik hierover ook aan andere collega-hondenliefhebbers. Maar, de reacties die ik krijg!!!! Eén van hen heeft met een DA gebeld, die op één of andere site vermeld staat, en zowel brokken als kvv verkoopt. Deze heeft gezegd, dat kvv beter is dan brok, maar.... dat je moet kijken dat er zeker GEEN pens in verwerkt is, want dat zou giardia met zich meebrengen!???? Verder raadde hij aan, om minimaal om de 2 maanden te ontwormen...!????
Tuurlijk heb ik als "groentje" totaal geen idee, om hier weerwoord tegen te bieden, zeker niet als het van een DA komt... Wie kan mij helpen????
Ik heb al in één van de topics iets gelezen, ivm propolis oertinctuur, waar is dat eventueel verkrijgbaar (België), en om de hoeveel tijd is het nodig een mestonderzoek te laten uitvoeren? Mijn honden "vinden" nogal vanalles tijdens onze dagelijkse wandelingen in de velden, bossen,...

Iedereen bedankt voor elke reactie!
Door Micha7
#1932637
Juist de link bekeken. Is inderdaad geruststellend! En hoe zit he wat wormbesmettig betreft? Heb wel gelezen, dat door kvv te voeren, de ph van het maagzuur, zo laag wordt, dat eventuele worm(eitjes) geen kans maken, maar klopt dit? En hoe vaak moet je minimaal mestcontrole laten uitvoeren??
Is er echt niemand die me adressen oid kan bezorgen ivm de propolis??
Door Mevroi Kruim
#1932661
De dieren die in kvv verwerkt worden zijn goedgekeurd voor menselijke consumptie. Als je er zelf geen wormen van krijgt krijgen je dieren er ook geen wormen van.
Het meeste risico loop je met varkensvlees maar dat wordt niet verwerkt in kvv vanwege het risico op ziekte van Aujeszky.
Door Micha7
#1932667
@M. Kruim.  Danjewel voor je reactie, maar heb wel volgende bedenking: Wij verhitten ons vlees wel hé (bakken, koken), dus eventuele wormeitjes, etc... worden dan wel gedood. Onze honden krijgen wel rauw!!?
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1932881
Je honden kunnen wormeitjes binnen krijgen door bijvoorbeeld het eten van paarden- of koeienuitwerpselen.
Maar de pH van het maagzuur van een rauw etende hond is inderdaad lager dan bij een brokkenhond.
Daar komt ook nog eens bij dat het hele milieu in de darmen van een vers etende hond veel beter is.
Dat wil niet zeggen dat je hond nooit geen wormen zou kunnen krijgen, maar de kans is wel veel kleiner.

Kjell eet nu 4½ jaar vers (eerst kvv en nu BARF) en is sindsdien niet meer ontwormt.
Ik heb 2x mestonderzoek laten doen voor de zekerheid, maar hij had geen wormbesmetting.

Nu zou ik het alleen nog laten onderzoeken als hij iets heeft wat op een wormbesmetting zou kunnen duiden.
Door Mevroi Kruim
#1933013
HannekeKjell schreef: Je honden kunnen wormeitjes binnen krijgen door bijvoorbeeld het eten van paarden- of koeienuitwerpselen.
Maar de pH van het maagzuur van een rauw etende hond is inderdaad lager dan bij een brokkenhond.
Daar komt ook nog eens bij dat het hele milieu in de darmen van een vers etende hond veel beter is.
Dat wil niet zeggen dat je hond nooit geen wormen zou kunnen krijgen, maar de kans is wel veel kleiner.

Kjell eet nu 4½ jaar vers (eerst kvv en nu BARF) en is sindsdien niet meer ontwormt.
Ik heb 2x mestonderzoek laten doen voor de zekerheid, maar hij had geen wormbesmetting.

Nu zou ik het alleen nog laten onderzoeken als hij iets heeft wat op een wormbesmetting zou kunnen duiden.
Er zijn geen maagdarmparasieten die van koe of paard overgaan op de hond. Van paarden- of koeienpoep eten krijgen honden geen wormen. De wormen van paarden en koeien zijn alleen besmettelijk voor andere paarden of koeien. Wel zitten er in de mest soms restanten ontwormingsmiddel (ivermectine, moxidectine) waar bepaalde hondenrassen, met name collie-achtigen, erg gevoelig voor zijn. Daarom is het een goed idee om je hond geen mest van onbekende paarden of koeien te laten eten.

Over maag-darmparasieten bij de hond http://www.wormbestrijding.nl/hond_worm.html
Door Mevroi Kruim
#1933019
Micha7 schreef: @M. Kruim. Danjewel voor je reactie, maar heb wel volgende bedenking: Wij verhitten ons vlees wel hé (bakken, koken), dus eventuele wormeitjes, etc... worden dan wel gedood. Onze honden krijgen wel rauw!!?
Jij eet nooit biefstuk, of filet americain, of rose gebakken varken of lam? Of een hapje rauw gehakt om ff te proeven of het goed gekruid is ;)

De kans dat je hond via goedgekeurd vlees een lintworm opdoet is vrijwel nihil. De kapsels zijn met het blote oog te vinden en dat vlees wordt afgekeurd. Veel waarschijnlijker is de route via vlooien als tussengastheer. De andere wormen worden niet via vlees overgebracht.
Door vagebond
#1933070
Pro natura in Oisterwijk is leverancier van allerlei propolisprodukten, ik heb daar de oertinctuur besteld, want die is niet overal verkrijgbaar. De ene dag besteld, andere dag in huis. Groetjes Ingrid
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1933291
Mevroi Kruim schreef: Er zijn geen maagdarmparasieten die van koe of paard overgaan op de hond. Van paarden- of koeienpoep eten krijgen honden geen wormen. De wormen van paarden en koeien zijn alleen besmettelijk voor andere paarden of koeien.
Goh dat wist ik niet, weer wat geleerd :)
Door moniqueo
#1933384
Hier hebben ze nog maar 1 keer  wormpjes gehad,heb wel een hond die ook poep vreet,en de da zei dat
ze zelfs die wormpjes opgelopen kunnen hebben door het eten van besmet gras.
Ik laat ieder jaar hun ontlasting nakijken bij de jaarlijkse controle en als ik het niet vertrouw doe ik het even tussendoor.
Door Micha7
#1934574
Iedereen bedankt voor alle reacties. Ben weer een heel pak wijzer geworden! Aangezien we nog een pup hebben, zal ik toch maar eens met DA overleggen, om binnenkort eventueel toch maar eens mestonderzoek te laten doen. Verder ga ik proberen om aan de propolis te geraken. Omdat het toch een natuurproduct is, kan het volgens mij niet slecht zijn!???
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door