Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1932132
*Dorothea* schreef: In Nederland komt ook hartworm voor.
In dat geval, iedere 3 maanden bombarderen met hartwormontworming!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1932143
Lizzy schreef: In dat geval, iedere 3 maanden bombarderen met hartwormontworming!
Iedere maand zelfs :P
maar goed, het komt dus voor. De larven zitten in slakjes, als je dus een slakkenvretende hond of kat hebt dan kan ie hartworm oplopen.
Door Lizzy
#1932206
*Dorothea* schreef: Iedere maand zelfs :P
maar goed, het komt dus voor. De larven zitten in slakjes, als je dus een slakkenvretende hond of kat hebt dan kan ie hartworm oplopen.
Geef jij preventief middelen tegen hartworm?

Ik neem overigens aan dat hartworm in NL nog steeds minder vaak voor komt dan andere Zuid Europese landen? Ik weet namelijk niet beter of de grens ligt beneden Parijs - Milaan.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1932403
Lizzy schreef: Geef jij preventief middelen tegen hartworm?
nee, ik niet
Ik neem overigens aan dat hartworm in NL nog steeds minder vaak voor komt dan andere Zuid Europese landen? Ik weet namelijk niet beter of de grens ligt beneden Parijs - Milaan.
Nee dit is een ander soort, die in het middelandse zeegebied wordt overgebracht door muggen. Ik zal even het artikeltje opsnorren over hartworm in NL.
Door millyckk
#1932441
Wist ik ook niet dat er hartworm voorkomt in NL, maar las net dat het in de omgeving van Den Haag en op de Veluwe wel degelijk voorkomt :-X

Slakken en kikkers kunnen dragers zijn... ( weet niet hoe ik een PDF bestand kan linken, maar had op "verschijnselen hartworm" gegoogeld: eerste hit.

Mijn hond eet geen slakken,maar mijn kat vangt wel kikkers :-X
Door kayaenwodka
#1934521
*Dorothea* schreef:
Nee dit is een ander soort, die in het middelandse zeegebied wordt overgebracht door muggen. Ik zal even het artikeltje opsnorren over hartworm in NL.
VAKANTIEZIEKTEN
De ziekten waar we op doelen zijn parasitaire infecties, die de huisdieren oplopen door een beet van een met deze parasieten besmette teek, zandvlieg, mug of vlo. De parasieten zijn microscopisch klein en leven vaak in de cellen van het slachtoffer. We zullen de belangrijkste `vakantieziekten' kort bespreken. Zie voor een overzicht de tabel.
Babesiose ook wel Piroplasmose genoemd wordt veroorzaakt door een parasiet die overgebracht wordt door teken en zich in de rode bloedcellen nestelt. Hierdoor veranderen de rode bloedcellen zodanig dat het lichaam ze niet meer als eigen cellen herkent en ze `aanvalt'. De rode bloedcellen worden door het lichaam zelf afgebroken waardoor bloedarmoede optreedt. De rode bloedkleurstof uit de afgebroken rode bloedcellen kleurt de urine rood tot roodbruin. Tevens zien we koorts.
Leishmaniose wordt veroorzaakt door een parasiet die wordt overgebracht door zandvliegjes en in een bepaald soort witte bloedcellen (macrofagen) van het slachtoffer gaat zitten. Vervolgens worden de parasieten via deze cellen verspreid door het hele lichaam, maar vooral naar huid, lever, lymfeknopen, beenmerg en huid (dit zijn de weefsels die veel macrofagen bevatten). De ziekte kan gepaard gaan met diverse symptomen, over het algemeen zien we een sluipend en progressief verloop. Zo kunnen we bijvoorbeeld vermagering, kenmerkende huidklachten, vergrote lymfeklieren, een vergrote milt, kreupelheid, bloedarmoede, maar in een verder gevorderd stadium ook nierfalen en bloedingsneiging zien.

Ehrlichiose wordt veroorzaakt door Ehrlichia canis. Dit is een parasiet die wordt overgebracht door teken en zich in de monocyten (dat zijn een specifiek soort witte bloedcellen) nestelt. De infectie veroorzaakt een ziektebeeld dat sterk kan varieren. Vaak zien we koorts, algehele malaise, oog en neusuitvloeiing, benauwdheid en vergrote lymfeklieren, maar soms ook neurologische symptomen, bloedingsneiging en bloedarmoede. Overigens komt er in de noordelijke landen van Europa ook een Ehrlichia parasiet voor die verwant is aan Ehrlichia canis. Deze parasiet veroorzaakt een multipele gewrichtsontsteking en mogelijk koorts.
Heartworm of Dirofilaria is een wormsoort waarvan de micro-larfjes worden overgedragen door muggen. De volwassen wormen nestelen zich in het hart en de grote bloedvaten die lopen van hart naar longen. Ze veroorzaken koorts, hoesten, hartritmestoornissen en stuwingsverschijnselen (oedemen). In later stadium ook nier- en leverproblemen. Was een heartworminfectie vroeger alleen een probleem in tropische en subtropische gebieden, tegenwoordig wordt de infectie ook al gezien in Zuid Europa!!
WELKE LANDEN?
In alle landen rond de Middellandse zee loopt uw hond of kat in ieder geval risico op de hierboven bedoelde ziekten. Dus Frankrijk, Spanje, Italië, Portugal, Griekenland, Turkije, Mallorca, Cyprus en Malta. Maar ook Hongarije, het Caribische gebied, de warmere staten van de USA, Israël, het Midden Oosten, Australië en Nieuw-Zeeland behoren tot de risicogebieden. In feite dus de wat warmere gebieden met een Middellandse zeeklimaat of (sub)tropisch klimaat. Hier leven namelijk de vectoren die de ziekte kunnen overbrengen. Overigens komt het sporadisch voor dat honden die wonen in landen als Nederland, België, Engeland en Duitsland geïnfecteerd zijn met Babesia, Ehrlichia of Leishmania terwijl ze nog nooit de grens over zijn geweest. Dit zou te maken kunnen hebben met in de bagage of op het dier meereizende vectoren, maar ook met de klimaatveranderingen die de laatste decennia natuurlijk steeds duidelijker worden.

Hartworm in Nederland

Wat is de hartworm
De hartworm is een parasiet die in het hart en de longen problemen geeft. Bij niet tijdige behandeling kan uw hond in korte tijd overlijden. Voorheen kwam de hartworm alleen in het buitenland voor. De hartworm is nu ook bij diverse honden in Nederland gevonden waarvan een aantal honden niet in het buitenland zijn geweest.

Waar komt de hartworm voor?

De besmette honden kwamen uit de regio Den Haag en de Veluwe. Dit betekent dat deze parasiet nu ook in Nederland voorkomt. Tot nu toe kwam de infectie voor in de ons omringende landen zoals Denemarken, Duitsland, Engeland en Frankrijk.

Hoe krijgt mijn hond het ?

Honden kunnen besmet raken met de hartworm door het eten van slakken of kikkers of door het opeten van slakkenpoep welke op het gras wordt achtergelaten. Dus uw hond kan al besmet raken door het eten van gras. Laat uw hond zo min mogelijk of nog liever helemaal geen gras meer eten!!!
De cyclus
Via de larven die op het gras in slakken of kikkers zitten wordt uw hond besmet. De larven van de hartwormen die kunnen door de darmwand dringen en komen zo in de bloedbaan. Daarna worden ze met de bloedstroom meegevoerd tot ze in de rechter harthelft en de longslagader zijn aangekomen. Nadat na het vervellen zijn de larven volwassen geworden. Deze volwassen wormen bevinden zich in de bloedstroom en leggen hierin hun eieren.
De eieren stromen met het bloed mee naar de longen. In de longen komen de eieren uit en de larven doorboren de longblaasjes, kruipen door de luchtpijp omhoog, worden doorgeslikt en uitgepoept. De larven kruipen uit de poep en doorboren slakken die op hun beurt kunnen worden opgegeten door kikkers. De tijd tussen infectie en uitscheiding van larven is ongeveer 7 weken.
Na 2 a 3 jaar sterven de volwassen wormen massaal in het hart en de longen waardoor er acuut een hart prop ontstaat waaraan het dier in 99% van de gevallen overlijdt.


De symptomen
De verschijnselen van hartworm infectie kunnen jaren op zich laten wachten. De verschijnselen zijn: hoesten, benauwdheid, snel moe, vermageren, slechte eetlust en vocht vasthouden. De diagnose kan worden gesteld via ontlastingonderzoek; de larven zijn met een speciale techniek microscopisch te zien. Ook kunnen er typische veranderingen op röntgenfoto’s worden waargenomen. foto van een hartworm larve
Preventie en behandeling
Zo gauw uw hond hoest is het advies om de hond direct te behandelen met Advocate®, u kunt dit middel op de praktijk afhalen. De behandeling bestaat uit een langdurige worm/parasieten kuur. In Engeland wordt veelvuldig Advocate ingezet bij hoestende honden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kayaenwodka op zo 13 feb 2011, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#1941319
Als ik mijn hond meeneem naar Frankrijk geef ik ook een pipet advocate. Ik heb een jaar geleden ontwormd hier toen er nieuwe katten bij kwamen, maar Frank en Zoë zijn daar behoorlijk ziek van geworden, allebei flink aan de dunne een paar dagen. Dus hier wordt niet meer ontwormd zolang ze in goede conditie zijn, vermoed ik woremen dan zal ik dat eerst laten onderzoeken voor ik er weer van die rotzooi in stop.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door