Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#1487335
Hallo, ik laat 2 honden uit van iemand anders, 1 daarvan heeft lintworm. Deze uitlaathonden krijgen br**ken. Mijn eigen honden natuurlijk niet, die krijgen KVV. Maar in hoeverre moet ik oppassen? Zowel voor mijn honden als ook voor mijzel? Voor de zekerheid toch preventief ontwormen? Of niet? Wat is wijsheid? Graag jullie mening/idee hierover! Bedankt alvast! :gossip:
#1487880
mysmoothcollies schreef: Hallo, ik laat 2 honden uit van iemand anders, 1 daarvan heeft lintworm.
Ik neem aan dat daar wat aan gedaan wordt?
Komen deze honden in aanraking met jou eigen honden?
mysmoothcollies schreef: Voor de zekerheid toch preventief ontwormen? Of niet? Wat is wijsheid? Graag jullie mening/idee hierover! Bedankt alvast! :gossip:
Je kan niet preventief ontwormen. Als je eea niet vertrouwd kan je een mestonderzoek laten doen en afhankelijk daarvan ontwormen.
Laatst gewijzigd door Greece op di 19 jan 2010, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#1488671
Honden besmetten elkaar niet rechtstreeks, lintwormen hebben een tussengastheer nodig en dat is de vlo. Vlooien nemen de uitgescheiden eitjes op, de larve ontwikkelt zich in de vlo en als een hond die vlo opeet ontwikkelt zich een volwassen lintworm in de darm. Sowieso is het dus een goed idee om de vlooien-situatie eens onder de loep te nemen.
Preventief ontwormen kan idd niet, je kunt alleen al aanwezige wormen doden met een wormkuur.
Ik neem aan dat de besmette honden grondig ontwormd worden? Dat is het belangrijkste, en dan ter voorkoming van een nieuwe besmetting de vlooien aanpakken. En vlooien zitten 99% van de tijd niet op de hond maar in de omgeving dus als je op je hond geen vlooien aantreft betekent dat niet dat ze er niet zijn.

Overigens kan een gezonde hond een lintwormbesmetting prima zelf aan. Honden ontwikkelen zelf immuniteit tegen parasieten en zolang de hond niet ernstig ziek is kan hij/zij het zelf regelen. Lintwormen zijn ook niet bijzonder schadelijk dus ik zou zeker niet in paniek raken.
#1489894
Hallo, bedankt voor de reacties in deze! De betreffende honden krijgen brok, mijn honden vlees, dus ik denk, het verhaal zo lezende dat ik mijzelf geen zorgen hoef te maken m.b.t een evt. worm besmetting en nee de honden ontmoeten elkaar misschien in het park, met eigen baasje erbij maar verder niet. De betreffende baas is aan de gang met wormtabletten van het kruitvat :-X ::).

Maar ik wist dus niet dat wormbesmettingen via de vlo gingen, zal haar dat ook nog even vertellen, volgende week want daar hadden haar honden ook last van. Dus als ik het goed begrijp hoef ik mijn honden geen 2x per jaar te ontwormen??? Ik krijg het bij de dierenarts standaard mee.........nu deed ik het meestal maar 1x en geen 4x wat ze eigenlijk zouden willen, maar dat zou ik dus ook achterwege kunnen laten........,of geld alleen voor de lintworm, dat honden hem zelf kunnen bestrijden en niet voor andere versies?

Hoe dan ook weer wat wijzer :D
#1489991
Nee, dat geldt voor alle soorten wormen. Een wormmiddel doodt de aanwezige wormen maar als jouw hond geen wormen heeft is dat dus gif voor niks. En heb je vandaag ontwormd dan kan hij morgen een besmetting opdoen. Standaard ontwormen is voor volwassen honden niet nodig en niet zinvol, en het kan schadelijk zijn, tenslotte is het gif.
#1491050
Mevroi Kruim schreef: Overigens kan een gezonde hond een lintwormbesmetting prima zelf aan. Honden ontwikkelen zelf immuniteit tegen parasieten en zolang de hond niet ernstig ziek is kan hij/zij het zelf regelen. Lintwormen zijn ook niet bijzonder schadelijk dus ik zou zeker niet in paniek raken.
Geldt dit voor alle soorten wormen?

Ik heb nl.begrepen dat een hond ook wormen kan hebben zonder dat je daar de symptomen van ziet, zoals diarree, afvallen, lusteloosheid, of andere signalen dat er iets niet goed is. Als dat zo is, zou het namelijk wel raadzaam zijn af en toe te ontwormen. Anders kan je hond blijven rondlopen met een infectie, met alle eventuele gevolgen voor zijn gezondheid van dien.
Maar als de hond (uitgaande van de gezonde, fitte hond) het zelf kwijt kan raken is het nodeloos gif, een aanslag op zijn gezondheid en immuunsysteem, en is hij wellicht juist slechter af dan wanneer je medicatie achterwege had gelaten.

Dus tsja, wat is wijsheid in deze?
#1491131
Ah, het kan dus in feite niet gebeuren dat een hond inwendig wordt opgevreten en je er niets van ziet - ja als het te laat is.
Als het niet ernstig is, dikke kans dat de hond er zonder hulp van af komt.
Als dat niet lukt en het wel ernstig wordt, merk je het en kan je ontwormen. (Ervan uitgaand dat worm de oorzaak is, uiteraard)

Mijn Cas krijgt NOOIT meer zonder aanleiding/standaard een ontwormingspil!
:D

Weet je toevallig ook meer over hoe het bestrijden van die wormen door het lichaam zelf in z'n werk gaat? De hond 'werkt het er uit' en een lichte besmetting 'is goed voor het immuunsysteem'... Maar hoe en wat dan?
Vind het wel interessant! :)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door