Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#1281447
:-[ vraag van een echte leek :-[

Waarom is het dat je bepaalde entingen niet samen moet laten zetten? :-\
Bij de dierenarts waar ik kom zit in de cocktail ook lepto/weil volgens mij en
omdat we naar Frankrijk gaan moeten de doggies ook weer rabies. Vorige keer
dat ze rabies hebben gehad was in 2006.

Mijn dierenarts zegt altijd dat alles wel tegelijk kan en dat het eigenlijk
altijd samen wordt ge-ent. DAT zegt natuurlijk niets en ik kan het hier uit de
zoekfunctie niet zo snel vinden. Ik moet straks de entingen laten zetten, maar
wil dat dan dus maar wellicht los van elkaar laten doen, ook al is dat veel duurder ;)

Ik hoop dat iemand me het snel kan uitleggen .... voordat ik straks er naartoe ga ;) :P
#1281902
De Geijsjes schreef: :-[ vraag van een echte leek :-[

Waarom is het dat je bepaalde entingen niet samen moet laten zetten? :-\
Bij de dierenarts waar ik kom zit in de cocktail ook lepto/weil volgens mij en
omdat we naar Frankrijk gaan moeten de doggies ook weer rabies. Vorige keer
dat ze rabies hebben gehad was in 2006.

Mijn dierenarts zegt altijd dat alles wel tegelijk kan en dat het eigenlijk
altijd samen wordt ge-ent. DAT zegt natuurlijk niets en ik kan het hier uit de
zoekfunctie niet zo snel vinden. Ik moet straks de entingen laten zetten, maar
wil dat dan dus maar wellicht los van elkaar laten doen, ook al is dat veel duurder ;)

Ik hoop dat iemand me het snel kan uitleggen .... voordat ik straks er naartoe ga ;) :P
Nou ja, te laat dus.... Helaas, jammer voor je :-\

Maar goed, ja, de gemiddelde DA vindt dat je alles tegelijkertijd moet kunnen vaccineren. Ik heb er zelfs 1 gehad die de hond onder narcose vaccineerde met de grote cocktail + lepto + rabies ::)

Wanneer je voor meerdere ziektes tegelijkertijd vaccineert, moet je dus rekenen dat het lichaam van de hond antistoffen aan moet gaan maken tegen al die ziektes, waartegen je vaccineert. Dat zou dus kunnen zijn tegen: distemper, HCC, parvo, para influenza, Lepto en rabies. En dat vergt enorm veel. Waarschijnlijk veel te veel. En eigenlijk is het natuurlijk gewoon van de zotte, wanneer je hier goed over na denkt! Het is dus ook niet gezegd dat een hond tegen al die ziektes tegelijkertijd dus ook maar antistoffen aan KAN maken! En dus kan het zomaar gebeuren dat je hond te weinig antistoffen tegen een specifieke ziekte aan maakt en er dus geen bescherming optreedt. Want, in de natuur zie je dit soort verschijnselen niet, dat een dier stuk of 6 ziektes tegelijkertijd tegen komt.... Hebben we het nog niet eens gehad over sowieso de bijwerkingen van de diverse vaccinaties. De bijwerkingen van Lepto en Rabies zijn behoorlijk pittig. Zet je die tegelijkertijd en krijgt je hond last van bijwerkingen van beide: heb je echt een doodziekte hond. En het vermoeden bestaat zelfs dat hierdoor zelfs auto immuunziektes ontstaan. Het immuunsysteem wordt namelijk zwaar overbelast.

En dus, als je vaccineert, vaccineer dan liefst tegen zo min mogelijk ziektes tegelijkertijd. Doe zeker rabies en lepto apart van alle andere entingen.
#1282046
Lizzy schreef: Nou ja, te laat dus.... Helaas, jammer voor je :-\

Maar goed, ja, de gemiddelde DA vindt dat je alles tegelijkertijd moet kunnen vaccineren. Ik heb er zelfs 1 gehad die de hond onder narcose vaccineerde met de grote cocktail + lepto + rabies ::)

Wanneer je voor meerdere ziektes tegelijkertijd vaccineert, moet je dus rekenen dat het lichaam van de hond antistoffen aan moet gaan maken tegen al die ziektes, waartegen je vaccineert. Dat zou dus kunnen zijn tegen: distemper, HCC, parvo, para influenza, Lepto en rabies. En dat vergt enorm veel. Waarschijnlijk veel te veel. En eigenlijk is het natuurlijk gewoon van de zotte, wanneer je hier goed over na denkt! Het is dus ook niet gezegd dat een hond tegen al die ziektes tegelijkertijd dus ook maar antistoffen aan KAN maken! En dus kan het zomaar gebeuren dat je hond te weinig antistoffen tegen een specifieke ziekte aan maakt en er dus geen bescherming optreedt. Want, in de natuur zie je dit soort verschijnselen niet, dat een dier stuk of 6 ziektes tegelijkertijd tegen komt.... Hebben we het nog niet eens gehad over sowieso de bijwerkingen van de diverse vaccinaties. De bijwerkingen van Lepto en Rabies zijn behoorlijk pittig. Zet je die tegelijkertijd en krijgt je hond last van bijwerkingen van beide: heb je echt een doodziekte hond. En het vermoeden bestaat zelfs dat hierdoor zelfs auto immuunziektes ontstaan. Het immuunsysteem wordt namelijk zwaar overbelast.

En dus, als je vaccineert, vaccineer dan liefst tegen zo min mogelijk ziektes tegelijkertijd. Doe zeker rabies en lepto apart van alle andere entingen.
Duidelijk verhaal :) En onder narcose is helemaal van de zotte!
Je posting is wel te laat, maar ik heb dan wel de juiste beslissing genomen denk ik! :)
Ik heb alleen rabies laten zetten, want dat moet minimaal 3 weken voordat je naar buitenland gaat. Weil zit helaas in de cocktail dus dan ga ik maar naar andere dierenarts op zoek die dat apart kan enten. Bestellen konden ze wel maar dan per 10 tegelijk :D dus dat doen we maar niet ::)

Het is als je na gaat denken idd ook wel veel om ineens aan antistoffen te moeten opbouwen maar ja als DA zegt dat het niet uitmaakt neem je dat makkelijk aan he. Goh wat leren we hier veel op dit forum!!! :biggrin2:

Bedankt!
#1282661
Felix schreef: Erg appart, een dierenarts die onder narcose een enting moet verrichten .. Dat zou gelijk betekenen, dat zon man of vrouw niet in aanmerking komt om mijn hond té enten, of laat staan iets anders te verrichten ;)
En gelijk heb je! Dat was voor ons ook de laatste keer dat we daar geweest zijn, bij die mafketel. Maar ik bedoel maar, ze bestaan dus echt, dit soort DA's! Laatst was er hier ook nog iemand die z'n DA hetzelfde flikte!
#1282686
Lizzy schreef: En gelijk heb je! Dat was voor ons ook de laatste keer dat we daar geweest zijn, bij die mafketel. Maar ik bedoel maar, ze bestaan dus echt, dit soort DA's! Laatst was er hier ook nog iemand die z'n DA hetzelfde flikte!
Het zijn er best wel veel die dat doen :'(
Wij hebben dus wel eens een discussie met klanten (jonge praktijk dus veel nieuwe aanwas ;)) omdat wij weigeren alle vac. tegelijk te geven en/of tijdens een ingreep.
Gelukkig luisteren veel eigenaren toch naar de onderbouwing om het niet te doen maar het heeft ons ook klanten gekost, die liepen boos weg van belachelijk mijn andere da deed het wel altijd en noooooiiit problemen gehad ::)
#1282715
Lizzy schreef: En gelijk heb je! Dat was voor ons ook de laatste keer dat we daar geweest zijn, bij die mafketel. Maar ik bedoel maar, ze bestaan dus echt, dit soort DA's! Laatst was er hier ook nog iemand die z'n DA hetzelfde flikte!
Tsja, het is eerder regel dan uitzondering hoor en eerlijk gezegd doe ik het ook :-[
Je kan nog van alles uitleggen, maar mensen willen het gewoon. Laat ik benadrukken dat het mijn keuze ook niet is. Helaas is de gemiddelde huisdierenbezitter niet zoals de mensen hier op barfplaats. Alles moet zo goedkoop mogelijk en het belang van het dier staat niet altijd bovenaan. In de praktijk komen er veel mensen met een ziek dier voor vaccinatie. Ze wachten rustig een maandje met een oorontsteking tot het tijd is voor de jaarlijske oproep :( Of ze komen met een brakende hond die gevaccineerd moet worden, want ze zijn er nu toch. Of een kat met een abces en 40 graden koorts. En dan kun je praten als brugman, maar mensen hebben alleen maar het idee dat jij dat zegt om nog meer centjes te verdienen. Want ze gaan natuurlijk niet nog een keer terugkomen en nog een keer betalen.
En ja dan kun je natuurlijk zeggen dan doe je dat toch niet, maar dat is niet zo eenvoudig als je in loondienst werkt. Gelukkig hebben we wel de stelregel dat er niet gevaccineerd wordt als ze koorts hebben.
#1282734
*Dorothea* schreef: Tsja, het is eerder regel dan uitzondering hoor en eerlijk gezegd doe ik het ook :-[
Je kan nog van alles uitleggen, maar mensen willen het gewoon. Laat ik benadrukken dat het mijn keuze ook niet is. Helaas is de gemiddelde huisdierenbezitter niet zoals de mensen hier op barfplaats. Alles moet zo goedkoop mogelijk en het belang van het dier staat niet altijd bovenaan. In de praktijk komen er veel mensen met een ziek dier voor vaccinatie. Ze wachten rustig een maandje met een oorontsteking tot het tijd is voor de jaarlijske oproep :( Of ze komen met een brakende hond die gevaccineerd moet worden, want ze zijn er nu toch. Of een kat met een abces en 40 graden koorts. En dan kun je praten als brugman, maar mensen hebben alleen maar het idee dat jij dat zegt om nog meer centjes te verdienen. Want ze gaan natuurlijk niet nog een keer terugkomen en nog een keer betalen.
En ja dan kun je natuurlijk zeggen dan doe je dat toch niet, maar dat is niet zo eenvoudig als je in loondienst werkt. Gelukkig hebben we wel de stelregel dat er niet gevaccineerd wordt als ze koorts hebben.
Het blijft lastig als da. Je moet je evenwicht bewaren op een smal balkje en er trekken allemaal factoren aan je: de eigenaar, je kennis, de noodzakelijk inkomsten, je gevoel enz.
Ook ik voel me best wel K*(&T als een eigenaar boos wegloopt omdat we iets weigeren, boos weglopende mensen wil je als ondenemer het liefste niet natuurlijk ;)
Maar we staan ook voor onze filosofie en gevoel en daar kan geld niet altijd in overheersen maar dat is in loondienst wat moeilijker uitvoeren ;)
#1282891
ik ent eigenlijk niet meer.
en bevalt me prima.
heb een levendigere hond trug.
hij is als pup volledig geent.
en ging tot zijn 3 jaar elke jaartrug voor de coctail.
drama was het.
was hem bijna kwijt.
was zo allergisch.ik ent niet meer.
nooit meer
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door