Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Juul
#1162118
Ik las in verschillende berichtjes dat ik voor een ontlastingsonderzoek naar wormen, van 3 dagen moet verzamelen.
Nou zegt de dierenarts-assistente hier; van 1 keer en het liefst zo vers mogelijk inleveren. Veel onderzoekjes doen ze volgens mij niet, ze moest dus ook vragen of het wel kon. Maar krijg ik dan wel een goed beeld?
Door kojak
#1162210
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1162764
Met name spoelwormen leggen niet elke dag eitjes (zijn duidelijk geen kippen  ;)) Dus dan kun je ze missen als je maar van een dag ontlasting hebt. Als je van drie dagen hebt is de kans groter dat je ze wel vind, maar het maakt wormonderzoek niet heel erg betrouwbaar.
Door Juul
#1163363
mmmm, en ik dacht het zo wat beter te doen. Nou nog maar ff nadenken dan of ik er dan toch zo een wormenkuurtje instop.  :-\
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1163496
jalukrifa schreef: mmmm, en ik dacht het zo wat beter te doen. Nou nog maar ff nadenken dan of ik er dan toch zo een wormenkuurtje instop. :-\
ik wilde dit jaar ook een mestonderzoek doen bij de honden, maar als ik dit nu lees vraag ik me af OF zo'n mestonderzoek wel betrouwbaar is ( ook al verzamel je van 3 dagen??)
Door brie
#1163576
mijn dierenarts vertelde me laatst ook dat veel parasieten niet lang overleven buiten de darmen.
3 dagen lang verzamelen heeft dan geen zin omdat er niks meer in de ontlasting wordt gevonden.
om bijvoorbeeld giardia vast te stellen neemt ze ter plekke wat ontlasting uit de anus om direct te checken.
ik was er ook een beetje van in de war, omdat ik hier altijd lees dat mestonderzoeken worden uitgevoerd  :-\
heb er eigenlijk niet meer aan gedacht, totdat ik dit topic las
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1163598
brie schreef: mijn dierenarts vertelde me laatst ook dat veel parasieten niet lang overleven buiten de darmen.
3 dagen lang verzamelen heeft dan geen zin omdat er niks meer in de ontlasting wordt gevonden.
om bijvoorbeeld giardia vast te stellen neemt ze ter plekke wat ontlasting uit de anus om direct te checken.
ik was er ook een beetje van in de war, omdat ik hier altijd lees dat mestonderzoeken worden uitgevoerd :-\
heb er eigenlijk niet meer aan gedacht, totdat ik dit topic las
Dat geldt voor Giardia, eitjes wandelen niet weg, die vind je nog wel na drie dagen. In het ergste geval worden het larfjes en dan zijn ze gemakkelijker te vinden.

Ik denk dat je beter ontlastingonderzoek kunt doen dan klakkeloos ontwormen. Je kunt in veel gevallen toch wel een indruk krijgen of er wormen zijn of niet.
Door Juul
#1163615
Ook als het bij een da gedaan wordt, die dit haast nooit doet? De reden dat ik een onderzoekje wilde, is dat Falco af en toe wat jeuk heeft aan de anus, en het lijkt of ie af en toe iets ophoest en wegslikt. Hij heeft geen kennelhoest.
Door Lizzy
#1163621
jalukrifa schreef: Ook als het bij een da gedaan wordt, die dit haast nooit doet? De reden dat ik een onderzoekje wilde, is dat Falco af en toe wat jeuk heeft aan de anus, en het lijkt of ie af en toe iets ophoest en wegslikt. Hij heeft geen kennelhoest.
Je kunt het ook naar een lab sturen waar men heel veel ervaring heeft: http://www.wormbestrijding.nl/bestellen_kits.html. Of naar Tannetje, zij doet dit ook (volgens mij) met regelmaat van de klok.

Je kunt ook in een tijdsbestek van 3 maanden 2 keer een wormonderzoek doen. De kans dat er 2 keer in korte tijd net ff geen eitjes of larfjes of wormen te vinden zijn terwijl ze er wel zijn: lijkt me dan erg onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1163623
jalukrifa schreef: Ook als het bij een da gedaan wordt, die dit haast nooit doet? De reden dat ik een onderzoekje wilde, is dat Falco af en toe wat jeuk heeft aan de anus, en het lijkt of ie af en toe iets ophoest en wegslikt. Hij heeft geen kennelhoest.
kunt ook na of voor het trainen "even' naar Otterloo rijden
Gebruikersavatar
Door pike
#1164333
brie schreef: mijn dierenarts vertelde me laatst ook dat veel parasieten niet lang overleven buiten de darmen.
3 dagen lang verzamelen heeft dan geen zin omdat er niks meer in de ontlasting wordt gevonden
.
om bijvoorbeeld giardia vast te stellen neemt ze ter plekke wat ontlasting uit de anus om direct te checken.
ik was er ook een beetje van in de war, omdat ik hier altijd lees dat mestonderzoeken worden uitgevoerd :-\
heb er eigenlijk niet meer aan gedacht, totdat ik dit topic las
Eitjes en eikapsels zijn altijd terug te vinden want die kunnen zich niet verplaatsen. En volwassen wormen; stel dat die niet lang in leven blijven, een dode worm is ook een worm toch? Als je de ontlasting in een potje stopt zit de worm dood of levend in de ontlasting in dat potje. Dus ik begrijp dit niet helemaal. Mis ik soms wat of maak ik een denkfout ??
Door brie
#1164338
[quote="pike"]
Eitjes en eikapsels zijn altijd terug te vinden want die kunnen zich niet verplaatsen. En volwassen wormen; stel dat die niet lang in leven blijven, een dode worm is ook een worm toch? Als je de ontlasting in een potje stopt zit de worm dood of levend in de ontlasting in dat potje. Dus ik begrijp dit niet helemaal. Mis ik soms wat of maak ik een denkfout ??
[/quote]

Ik zat later te denken dat zmijn da dit bedoelde ivm verdenking op eventueel giardia..ik had dus 3 dagen ontlasting meegenomen waarop zij zei dat dit niet op giardia kon wijzen.
In mijn beteuterdheid moest dit denk ik even in werken..
Maar goed, Tannetje bevestigd dit eerder in dit topic ook al.
En ja, wormen, dood of levend, zullen vast niet weglopen als ik ze van 3 dagen opspaar  :)
Gebruikersavatar
Door pike
#1164340
[quote="brie"]
Ik zat later te denken dat zmijn da dit bedoelde ivm verdenking op eventueel giardia..ik had dus 3 dagen ontlasting meegenomen waarop zij zei dat dit niet op giardia kon wijzen.
In mijn beteuterdheid moest dit denk ik even in werken..
Maar goed, Tannetje bevestigd dit eerder in dit topic ook al.
En ja, wormen, dood of levend, zullen vast niet weglopen als ik ze van 3 dagen opspaar  :)
[/quote]
Van giardia heb ik ook begrepen dat men dat gemakkelijk met een snaptest vast kan stellen, daar hoef je echt geen drie dagen voor te verzamelen  :)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door