Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#1158376
Bieke schreef: Bij een onderzoek naar de werking van vaccinaties gehouden op de faculteit in Utrecht kwam er uit, dat bij pups op de leeftijd tot 12 weken, de hondenziekte en adenoviruscomponent bij 9 van de 10 pups niet aangeslagen was. En bij de parvo was hij bij 3-4 van de pups niet aangeslagen. Dus zou een fokker alleen parvo kunnen laten geven. Dat durven de meeste fokkers niet. Want ten eerste weten ze nergens van af. En ten tweede als ze het al weten, durven ze niet . Het is immers veiliger om te doen wat je gezegd wordt.
Zo lang wij niet donders goed weten waarover wij praten, kan de dierenarts ons nog steeds intimideren, bang maken, ompraten enz.enz.
Die pups van 12 weken waren nog niet geënt voor adenovirus. Het was voor de cocktailenting. Dus het verbaast me niet dat ze daar geen bescherming voor hadden..
Deze pups hadden op zes weken parvo/hondenziekte gehad en op 9 weken parvo/weill. Dus als de parvo dan nog niet goed is, komt dat doordat ze nog te veel antilichamen van moeders hadden.
Ik adviseer voor de 12 weken inderdaad alleen parvo. Omdat dat nog geregeld voorkomt en hondenziekte en HCC niet.
Door Bieke
#1160345
Waarom titeren ze dan voor Adenovirus, als ze daar niet tegen gevaccineerd zijn?
ik heb het weer eens bij de Fidin nagekeken.
Eurican vanaf 8 weken.
Nobivac 8 weken
Vanguard vanaf 6 weken.
Dus dan zit er al adenovirus bij.
Verder ben ik het roerend met je eens, dat je pups het liefst alleen parvo laat geven. Dat wilde ik met mijn nest ook. De dierenarts zei, dat dat niet kon.Wel waar, maar zij hebben het niet en omdat fokkers ook niet zelf kunnen denken en de dierenarts ze niet wijzer maakt, komen we geen steek verder.

Even iets anders: Weten jullie dat paarden maar tussen 1 en 1½ ml vaccin krijgen. Dat katten ook een ml. krijgen en mensen een ½ ml.
Dat betekent dat een mens van 100 kilo ½ ml krijgt, een kitten van ½kilo 1 ml. en een Belgisch trekpaard van zo'n 1000 kilo 1½ ml.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1160416
Bieke schreef: Waarom titeren ze dan voor Adenovirus, als ze daar niet tegen gevaccineerd zijn?
ik heb het weer eens bij de Fidin nagekeken.
Eurican vanaf 8 weken.
Nobivac 8 weken
Vanguard vanaf 6 weken.
Dus dan zit er al adenovirus bij.
De meeste dierenartsen enten met 6 weken puppy DP (parvo en hondenziekte) en met 9 weken parvo/weill. Hoewel er dus tegenwoordig ook dierenartsen zijn die elke keer de cocktail geven.
Ik denk dat ze dat ook titeren omdat ze willen inschatten hoe groot de bescherming is, onafhankelijk van het entschema. Ik zie ook wel eens dat er wel bescherming is en niet geent, dus dan zijn ze het virus tegengekomen, zonder er (zichtbaar) ziek van te zijn geweest.
Bieke schreef: Even iets anders: Weten jullie dat paarden maar tussen 1 en 1½ ml vaccin krijgen. Dat katten ook een ml. krijgen en mensen een ½ ml.
Dat betekent dat een mens van 100 kilo ½ ml krijgt, een kitten van ½kilo 1 ml. en een Belgisch trekpaard van zo'n 1000 kilo 1½ ml.
Die hoeveelheden zijn inderdaad absurd. Mij is altijd verteld dat het gaat om een prikkel aan het immuunsysteem en dat de dosis niet zo belangrijk is. Maar ik weet dat kleine rassen wel vaker reageren op een enting en als ik daarnaar vraag krijg ik meestal een soort antwoord als: Ja, daar zouden we eigenlijk eens naar moeten kijken. En als ik dan vraag of je kleine rassen niet beter een halve dosering kunt geven dan mag dat toch vooral niet.
Dus: ze weten het weer eens niet.
Door Decibels
#1160524
Hitam schreef: De meeste dierenartsen enten met 6 weken puppy DP (parvo en hondenziekte) en met 9 weken parvo/weill. Hoewel er dus tegenwoordig ook dierenartsen zijn die elke keer de cocktail geven.
Ik denk dat ze dat ook titeren omdat ze willen inschatten hoe groot de bescherming is, onafhankelijk van het entschema. Ik zie ook wel eens dat er wel bescherming is en niet geent, dus dan zijn ze het virus tegengekomen, zonder er (zichtbaar) ziek van te zijn geweest.
Die hoeveelheden zijn inderdaad absurd. Mij is altijd verteld dat het gaat om een prikkel aan het immuunsysteem en dat de dosis niet zo belangrijk is. Maar ik weet dat kleine rassen wel vaker reageren op een enting en als ik daarnaar vraag krijg ik meestal een soort antwoord als: Ja, daar zouden we eigenlijk eens naar moeten kijken. En als ik dan vraag of je kleine rassen niet beter een halve dosering kunt geven dan mag dat toch vooral niet.
Dus: ze weten het weer eens niet.
Maar het gaat toch om de concentratie van het virus in de gevriesdroogde entstof en die is voor elke hond hetzelfde. De hoeveelheid van 1 ml is standaardmaat voor de oplosvloeistof.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1161553
Decibels schreef: Maar het gaat toch om de concentratie van het virus in de gevriesdroogde entstof en die is voor elke hond hetzelfde. De hoeveelheid van 1 ml is standaardmaat voor de oplosvloeistof.
En dus krijgen kleine hondjes relatief veel meer entstof + toevoegingen binnen dan grote honden of paarden.
Door Fido
#1161619
Hitam schreef: En dus krijgen kleine hondjes relatief veel meer entstof + toevoegingen binnen dan grote honden of paarden.
Maar gaat het niet om het "zetje, energie of hoe je het ook noemt" die nodig is om de reactie opgang te brengen? Dat "zetje" blijft dan hetzelfde of dat nu in een groot dier of een klein dier gebeurd?

Ik zie het als domino stenen, het zetje om de eerste steen om te gooien blijft hetzelfde of er daarna 10 omgaan of een paar honderdduizend dat maakt in het eerste zetje niet uit.

Ik weet het ook niet hoor ;) maar ik zou me het zo wel kunnen voorstellen en zo kunnen verklaren waarom je de dosering niet mag halveren bij kleinere dieren. Een half zetje werkt immers niet, er wordt dan zeker niets in werking gezet.

Dat het oplosmiddel verminderd kan worden zou voor alle dieren beter zijn.
Door Decibels
#1161733
Hitam schreef: En dus krijgen kleine hondjes relatief veel meer entstof + toevoegingen binnen dan grote honden of paarden.
Je kan het ook andersom zien/zeggen.... ;)

Er moet toch een bepaalde hoeveelheid aan virusdeeltjes aanwezig zijn om te kúnnen werken? Zodat het nét niet ziek maakt, maar wél het lichaam activeert om afweerstoffen te maken? Teveel virusdeeltjes erin maakt een dier ziek...te weinig virusdeeltjes heeft geen effect... Er moet gewoon een bepaalde 'hoeveelheid' zijn om te kunnen werken en het lichaam dat 'zetje' te kunnen geven. Ik denk dat het daarom niet uitmaakt of je groot of klein bent.
Laatst gewijzigd door Decibels op di 27 jan 2009, 06:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Decibels
#1161735
Fido schreef: Maar gaat het niet om het "zetje, energie of hoe je het ook noemt" die nodig is om de reactie opgang te brengen? Dat "zetje" blijft dan hetzelfde of dat nu in een groot dier of een klein dier gebeurd?
jij formuleert het wat beter, maar zoiets bedoelde ik dus ook...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1162058
Decibels schreef: Je kan het ook andersom zien/zeggen.... ;)

Er moet toch een bepaalde hoeveelheid aan virusdeeltjes aanwezig zijn om te kúnnen werken? Zodat het nét niet ziek maakt, maar wél het lichaam activeert om afweerstoffen te maken? Teveel virusdeeltjes erin maakt een dier ziek...te weinig virusdeeltjes heeft geen effect... Er moet gewoon een bepaalde 'hoeveelheid' zijn om te kunnen werken en het lichaam dat 'zetje' te kunnen geven. Ik denk dat het daarom niet uitmaakt of je groot of klein bent.

Die virusdeeltjes maken het wel duidelijker. Voor een grote hond heb je een bepaald aantal virusdeeltejs nodig. Maar dat kan voor een kleine hond net te veel zijn. Het is dus wel zo dat kleine hondjes vaker entingsreacties vertonen. Ik denk dus dat die dan te veel virusdeeltjes binnenkrijgen.
Door Decibels
#1162201
Hitam schreef: Die virusdeeltjes maken het wel duidelijker. Voor een grote hond heb je een bepaald aantal virusdeeltejs nodig. Maar dat kan voor een kleine hond net te veel zijn. Het is dus wel zo dat kleine hondjes vaker entingsreacties vertonen. Ik denk dus dat die dan te veel virusdeeltjes binnenkrijgen.
Maar als het aantal virusdeeltjes teveel zou zijn voor kleine rassen, zouden ze dan toch de verschijnselen vertonen van de ziekte waar je dan tegen ent?

laat ik het afkloppen...ik heb geen echt zieke honden van een enting....Nog nooit gehad ook. Wat ik tot zo'n jaar of 10-15 geleden wel had waren bij de pups allergische reacties op de enting. Toentertijd deed ik 'volgens de boekjes' enten..dus met 6 wkn pupenting...met 9 weken parvo- weil, enz. Sinds ik echter geen puppen meer ent heb ik nimmer meer een allergische reactie gehad. Ze krijgen hier met 12 weken de grote cocktail en de nieuwe eigenaar geeft na 3-4 weken de herhaling weil. Ik zorg dat moeder vóór de dekking geënt is, zodat ze een maximum aan afweerstoffen aan haar pups mee kan geven. Jazz hier is dus bijna 11 weken nu en heeft nog nooit een enting gehad....eind volgende week krijgt ze 'r cocktail dus. Naar mijn idee spuiten we te vlug en te vaak...moeder natuur heeft het niet voor niets zo geregeld dat een pup afweerstoffen van moeder meekrijgt.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1162257
Decibels schreef: Jazz hier is dus bijna 11 weken nu en heeft nog nooit een enting gehad....eind volgende week krijgt ze 'r cocktail dus. Naar mijn idee spuiten we te vlug en te vaak...moeder natuur heeft het niet voor niets zo geregeld dat een pup afweerstoffen van moeder meekrijgt.
Ik begrijp je redenatie volledig!
Maar ik was wel erg verrast toen ik Tika op 9 weken liet titeren, dat ze van geen van de drie ziektes een titer had.
Voor de goede orde, ze heeft op 6 weken de puppyenting gehad bij de fokker, uit mijn hoofd DP. Die is dus kennelijk niet aangeslagen op 6 weken, waarschijnlijk omdat ze toen nog antistoffen van haar moeder had. Maar op 9 weken had ze dus in principe 0,0 bescherming! En wanneer die maternale afweer is afgenomen weet je dus niet. :-\
Toen we op 12 weken weer titerden was alles wel in orde.( met 9 weken dus wel besloten om te enten.)
Door Decibels
#1162353
Sanyo schreef: Ik begrijp je redenatie volledig!
Maar ik was wel erg verrast toen ik Tika op 9 weken liet titeren, dat ze van geen van de drie ziektes een titer had.
Voor de goede orde, ze heeft op 6 weken de puppyenting gehad bij de fokker, uit mijn hoofd DP. Die is dus kennelijk niet aangeslagen op 6 weken, waarschijnlijk omdat ze toen nog antistoffen van haar moeder had. Maar op 9 weken had ze dus in principe 0,0 bescherming! En wanneer die maternale afweer is afgenomen weet je dus niet. :-\
Toen we op 12 weken weer titerden was alles wel in orde.( met 9 weken dus wel besloten om te enten.)
maar hoe was de moeder geënt? Mijn moeders worden geënt voordat ze gedekt worden.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1162761
Decibels schreef: maar hoe was de moeder geënt? Mijn moeders worden geënt voordat ze gedekt worden.
Dat maakt niet uit. Ik heb wel eens een moeder voor een dekking getiterd, die had geen goede bescherming meer, die heb ik geënt en de pups met 6 weken getiterd. Die hadden met 6 weken al geen bescherming meer.
Ik heb helaas niet gecheckt of de moeder goed had gereageerd op de enting.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door