Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#1150686
In het entingsboekje staan twee entingsmogelijkheden voor kennelhoest (nr. 7 en nummer nr. 8). Wat is 't verschil? En is de ene de enting die geïnjecteerd moet worden en de andere de neusenting? En welke is dan welke?

Snappen jullie 't nog? ;D

Rachel.
Laatst gewijzigd door Malamoods op za 17 jan 2009, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1150891
De ene is parainfluenza, dat is een virus en de ander is Bordetella, dat is een bacterie. Volgens mij bevatten zowel de neusenting als de injectie allebei, maar dat weet ik niet heel zeker.
Door Malamoods
#1151052
En is de ene meer besmettelijk (overdraagbaar) dan de ander? Of zijn ze beiden even besmettelijk? En hoe erg is het krijgen van kennelhoest nu echt? Wat kunnen de consequenties zijn?

Rachel.
Door conleeuw
#1151202
rachel, ik wil jou topic niet vervuilen maar vraag mij af, parainfluenza is in feiten niets anders dan een giep prik voor honden, is een virus, meestal is enten tegen virus effectief en geef na herhaling langdurig bescherming, is dit ook zo voor de parainfluenza enting bij honden?

enuh, bedenk ik mij net, waarom geven ze vrolijk iedere jaar bij mensen de griep prik, ze veranderen toch niet jaarlijks de samenstelling? dus de type griep waar tegen ze enten of juist wel, en is dat bij honden ook zo?? Dat zijn de vragen waar ik mee zit bij parainfluenza :-\ ???
Door nikèdog2000
#1151465
Malamoods schreef: En is de ene meer besmettelijk (overdraagbaar) dan de ander? Of zijn ze beiden even besmettelijk? En hoe erg is het krijgen van kennelhoest nu echt? Wat kunnen de consequenties zijn?

Rachel.
het krijgen van kennel hoest is niet zo erg
ze hebben 1 week last van
en als je ent kunnen ze het toch nog krijgen
als ik jou was zou ik niet enten
Door Femke
#1151541
conleeuw schreef: rachel, ik wil jou topic niet vervuilen maar vraag mij af, parainfluenza is in feiten niets anders dan een giep prik voor honden, is een virus, meestal is enten tegen virus effectief en geef na herhaling langdurig bescherming, is dit ook zo voor de parainfluenza enting bij honden?

enuh, bedenk ik mij net, waarom geven ze vrolijk iedere jaar bij mensen de griep prik, ze veranderen toch niet jaarlijks de samenstelling? dus de type griep waar tegen ze enten of juist wel, en is dat bij honden ook zo?? Dat zijn de vragen waar ik mee zit bij parainfluenza :-\ ???
Jawel, de samenstelling van de menselijke griepprik is ieder jaar anders. En dit baseren ze op de virussen die de vorige winter rondgingen. Maar omdat griepvirussen zo snel muteren loop je nog de kans dat je de griep krijgt, ondanks dat je een griep vaccin hebt gehad.
Door conleeuw
#1151554
Femke schreef: Jawel, de samenstelling van de menselijke griepprik is ieder jaar anders. En dit baseren ze op de virussen die de vorige winter rondgingen. Maar omdat griepvirussen zo snel muteren loop je nog de kans dat je de griep krijgt, ondanks dat je een griep vaccin hebt gehad.

:'( hebben mijn ouders.... en dat hebben ze zomaar gratis gehad van JC :'(

Maar even weer terug naar de hond, dat is toch niet zo bij honden dat ze iedere jaar de influenza prik aanpassen :-\ en zo niet is het toch gewoon een enting tegen een virus dus beidt het veel langer bescherming dan een anti bacteriele enting :-\
Door Malamoods
#1151928
Ik kan je helaas geen antwoord geven op je vragen Connie... Ik lees aandachtig mee, als iemand 't antwoord wel weet. ;)

Ik wilde voornamelijk 't verschil tussen de twee varianten weten en hoe erg 't werkelijk is voor 'n hond om kennelhoest te krijgen. ;)

En het gaat er wat mij betreft nu even niet om of je zo'n enting nu wel of niet moet geven, want met die intentie opende ik dit topic niet. ;)

Rachel. 
Door RoLa
#1151945
Malamoods schreef: In het entingsboekje staan twee entingsmogelijkheden voor kennelhoest (nr. 7 en nummer nr. 8). Wat is 't verschil?
In sommige boekjes heb je idd nr 7 en nr 8 voor bordetella.
Bij sommige jaarlijkse entingen word ook nr 7 omcirkeld.
Dit omdat er wel wat entspul in zit tegen bordetella maar de sticker die erbij geplakt word is gewoon de cocktail.
Wanneer er geent word tegen kennelhoest (NR 8 dus...) heeft dat een eigen sticker bv Intrac (enting) of KC (neusspray) dit is hetgeen verplicht is bij meeste pensions/hondenscholen.
Dus eigenlijk gaat het erom dat enten tegen kennelhoest een op zich zelf staande (neus)enting is met een eigen sticker....
Snappen jullie het nou nog... :D
Door RoLa
#1151951
Over neus enting of gewone enting zijn alle meningen natuurlijk verdeeld...
Mijn ervaring is dat de neusspray super gaat! Mijn honden hebben er helemaal geen hekel aan en zitten super netjes stil. Soms 1 klein proestje maar ook dat soms zelfs niet...ondanks de korte boxerneuzen.
Ze krijgen altijd complimentje v da... 8)
Door RoLa
#1151958
Had je andere vraag nog over het hoofd gezien.
Met kh is het zelfde als de griep, ze kunnen het evenzogoed nog krijgen maar zijn minder ziek.
Kh voor pups kan levensgevaarlijk zijn.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1154527
RoLa schreef: In sommige boekjes heb je idd nr 7 en nr 8 voor bordetella.
Bij sommige jaarlijkse entingen word ook nr 7 omcirkeld.
Dit omdat er wel wat entspul in zit tegen bordetella maar de sticker die erbij geplakt word is gewoon de cocktail.
Wanneer er geent word tegen kennelhoest (NR 8 dus...) heeft dat een eigen sticker bv Intrac (enting) of KC (neusspray) dit is hetgeen verplicht is bij meeste pensions/hondenscholen.
Dus eigenlijk gaat het erom dat enten tegen kennelhoest een op zich zelf staande (neus)enting is met een eigen sticker....
Snappen jullie het nou nog... :D
Sommige dierenartsen snappen het al niet, dus hoe kan een leek het dan snappen.
Ik heb nog nooit onderzoeken gezien over hoe lang de parainfluenza enting werkt. Het interesseert me ook niet echt omdat het geen schokkende ziekte is. Intervet, die de cocktail voor drie jaar geregistreerd heeft, adviseert om elk jaar weill en parainfluenza te geven. Dus zij gaan er vanuit dat het kort werkt. Waarom? Geen idee. Entingen tegen virussen werken doorgaans lang. Influenza virussen veranderen elk jaar. Parainfluenza volgens mij niet.

Ik heb al wel dierenartsen gezien die dus braaf elk jaar parainfluenza en weill enten en dan kennelhoest erbij. Dat in die kennelhoestenting ook parainfluenza zit, was ze nog niet opgevallen, dus deze honden krijgen elk jaar een dubbele parainfluenza enting.
Het valt ook niet mee om zelf te denken............
Door Muisje
#1154535
als ik jou was zou ik niet enten

Het is toch wel belangrijk om je hond er tegen te enten? Buitn het veit opm dat je anders ook niet terecht kan op een hondenschool?
Door Laura2004
#1154556
Muisje schreef: als ik jou was zou ik niet enten

Het is toch wel belangrijk om je hond er tegen te enten? Buitn het veit opm dat je anders ook niet terecht kan op een hondenschool?
Het is niet belangrijk om er tegen te enten, het is een griepje, ik ben ook opgeroepen voor de griepprik en ik heb het niet gedaan en mijn honden worden ook niet tegen kennelhoest geënt, ik vind het overbodig en daarbij kunnen ze nog kennelhoest krijgen als ze geënt zijn.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door