Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1147806
hetty2 schreef: Oh ja, mijn hond is gek op in de plassen spelen en zwemt s zomers nog wel eens met ons mee in een meertje, vandaar dat die Weil enting 'noodzakelijk' is.
Tja het is nog maar de vraag of dat zo is. Mijn honden zwemmen ook graag (ook in de winter) maar zijn niet ingeent tegen Weil.
Mijn DA verklaart mij ook voor gek dat ik dat niet doe maar als ik hem vraag hoeveel honden er jaarlijks doodgaan aan deze ziekte, kan hij dat niet zeggen..... :(
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op di 13 jan 2009, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1147834
Rovanna schreef: Tja het is nog maar de vraag of dat zo is. Mijn honden zwemmen ook graag (ook in de winter) maar zijn niet ingeent tegen Weil.
Mijn DA verklaart mij ook voor gek dat ik dat niet doe maar als ik hem vraag hoeveel honden er jaarlijks doodgaan aan deze ziekte, kan hij dat niet zeggen..... :(
Nee, de mijne weet dat ook niet... Maar ja goed, als je niet vaccineert, dan is het wel goed om te weten dat je bepaalde risico's loopt> daar moet je wel van doordrongen zijn en eventuele consequenties moet je wel aanvaarden. En is het goed om te weten welke symptomen je op moet letten. Jij weet dat gelukkig allemaal, maar ik denk dat voor ieder die van plan is niet te vaccineren tegen de Ziekte van Weil, die moet wel zelf zijn/haar huiswerk even maken.

Verder denk ik persoonlijk (maar dat is puur persoonlijk hoor) dat honden die zwemmen inderdaad wel met de bacterie in aanraking komen. Maar daardoor zichzelf juist een soort van vaccineren (en dus natuurlijke weerstand daar tegen opbouwen). Ik zou veel banger zijn voor honden die het hele jaar 3 keer een rondje om het huis mogen lopen en dan ineens in de zomer op een mooie zondag middag mee mogen naar het bos, waar lekkere gore slootjes zijn, en ze daar pikaal inspringen. Hele jaar geen bacterie gezien en dan kan het ineens wel eens teveel zijn. Snappen jullie wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1148563
Honden kunnen inderdaad ook een natuurlijke weerstand opbouwen. Er is onlangs nog een onderzoek geweest in België naar titers tegen leptospirose bij honden en dan zijn er ongeënte honden die wel een titer hebben en ook honden die een titer hebben tegen soorten waar ze niet voor geënt zijn.
Daar kwam de ondersoort Pomona vaker voor dan degenen waar voor geënt wordt.
Door conleeuw
#1148578
Hitam schreef: Honden kunnen inderdaad ook een natuurlijke weerstand opbouwen. Er is onlangs nog een onderzoek geweest in België naar titers tegen leptospirose bij honden en dan zijn er ongeënte honden die wel een titer hebben en ook honden die een titer hebben tegen soorten waar ze niet voor geënt zijn.
Daar kwam de ondersoort Pomona vaker voor dan degenen waar voor geënt wordt.
en dat vindt ik nou de twijfel van de lepto enting, we enten vrolijk tegen A of B of A en B maar ondertussen zijn er ook nog C D E F en niet allemaal zijn ze onschadelijk, ik vraag mij ook af of het zin heeft, dat vraag ik mij iedere jaar opnieuw af en iedere jaar opnieuw wordt ik paniekig en wil ik enten, soms ent ik, soms niet.... ik weet het in iedere geval niet meer. Argumenten als... ja maar ze kunnen er aan dood gaan, weeg ik op tegen.... mijn vorige honden zijn mischien ooit als pup ingeent en daarna niet meer en hebben nooit wat engs gehad ??? en dan hoor je weer een of andere horror verhaal, maar precies wat en hoeveel van wat en waaraan ze dan nou precies bezeweken zijn dat hoor je eigenlijk nooit. Volgens mij als er ooit een hond aan Lepto is overleden dan doet het verhaal jaren later nog de ronde, en dan weten we nog niet welke lepto precies de hond aan is overleden.....ik weet het echt niet meer :-\
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1148984
Ik ben het helemaal met je eens. Zelfs ik, als dierenarts, kan niet goed overzien wat nu precies de risico´s zijn. Ik vind het heel moeilijk om daar een beslissing in te nemen. Voor mijn eigen honden heb ik besloten om niet te enten, maar dat durf ik voor een ander niet te beslissen.
Dus dan adviseer ik om wel te enten, tenzij de eigenaar anders wil.  Als je echt bang bent dat je honden dood gaan aan lepto en ze hebben nog nooit eerder een nare reactie op en enting gehad, dan kun je beter wel enten.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1149637
Lizzy schreef: Nee, de mijne weet dat ook niet... Maar ja goed, als je niet vaccineert, dan is het wel goed om te weten dat je bepaalde risico's loopt> daar moet je wel van doordrongen zijn en eventuele consequenties moet je wel aanvaarden. En is het goed om te weten welke symptomen je op moet letten. Jij weet dat gelukkig allemaal, maar ik denk dat voor ieder die van plan is niet te vaccineren tegen de Ziekte van Weil, die moet wel zelf zijn/haar huiswerk even maken.

Verder denk ik persoonlijk (maar dat is puur persoonlijk hoor) dat honden die zwemmen inderdaad wel met de bacterie in aanraking komen. Maar daardoor zichzelf juist een soort van vaccineren (en dus natuurlijke weerstand daar tegen opbouwen). Ik zou veel banger zijn voor honden die het hele jaar 3 keer een rondje om het huis mogen lopen en dan ineens in de zomer op een mooie zondag middag mee mogen naar het bos, waar lekkere gore slootjes zijn, en ze daar pikaal inspringen. Hele jaar geen bacterie gezien en dan kan het ineens wel eens teveel zijn. Snappen jullie wat ik bedoel?
Ja ik ben me bewust van de consequenties en ja ik ben en blijf alert op eventuele symptomen die aanwijzing zouden kunnen zijn.
Verder ben ik het ook met je eens dat een hond die een goede weerstand heeft opgebouwd minder bevattelijk is dan een hond die dat niet heeft. Ik denk overigens niet dat dit zozeer alleen jouw mening is maar een gegeven. Zo zijn brokkenhonden direct ziek als ze een lijkje pikken uit het bos; de mijnen niet.
Door dogsunlimited
#1149747
Rovanna schreef: Ja ik ben me bewust van de consequenties en ja ik ben en blijf alert op eventuele symptomen die aanwijzing zouden kunnen zijn.
Verder ben ik het ook met je eens dat een hond die een goede weerstand heeft opgebouwd minder bevattelijk is dan een hond die dat niet heeft. Ik denk overigens niet dat dit zozeer alleen jouw mening is maar een gegeven. Zo zijn brokkenhonden direct ziek als ze een lijkje pikken uit het bos; de mijnen niet.
Helemaal met je eens. Dat constateer ik hier ook al een tijdje.
Wat Tannetje schrijft over het onderzoek uit België, dat heb ik eerder gehoord van mijn (holistisch) dierenarts maar dan over een onderzoek in Oostenrijk of Italië, weet het niet exact meer. Daar is ook uitgekomen dat die titeropbouw wel degelijk aanwezig is en dat er voornl. andere stammen dan degene die in het vaccin zitten de boventoon voeren. En vorig jaar na mijn zoveelste contact met Intervet is er uit een eigen onderzoek gebleken dat er een cellulaire immuniteit aanwezig is tot 18 maanden na de enting. Dan zou je zeggen dat ditzelfde ook geldt voor een natuurlijke immuniteitsopbouw?
Mijn honden ent ik vanaf 2007 niet meer met de Lepto. Wel sta ik nog steeds in dubio om de Weil nosodes te geven in het voorjaar.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door