Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door arenda
#1057892
Dreamer wordt waarschijnlijk komende loopsheid gedekt, deze zal over ongeveer een maand zich aandienen hoop ik, maar hoe doe ik dat nu met de vaccinaties? Bij Dreamer dan he, de vorige is nu alweer ruim 2 jaar geleden ( ivm pensionverblijf) Hoe belangrijk is het haar nu wel of niet te enten zo voor conceptie? Loop er zelf echt over te twijfelen, dus vraag ik maar advies hier. Hoe doen jullie dat nou?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1057910
Ik ben geen fokkende medemens maar heb er wel een mening over ;). Ik zou haar niet enten, de meeste entingen werken namelijk  jarenlang (weil niet natuurlijk).
Je wilt natuurlijk graag dat je hond in topconditie is voor een eventuele zwangerschap en dan vind ik een maand voor de loopsheid enten wel kort dag, dus daarom zou ik haar ook nu niet laten enten.
Dat is wat ik DENK dat ik zou doen als ik in dezelfde situatie zat.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1057993
Ik vaccineer mijn honden volgens het zuinige schema en dat is niet persé vlak voor een dekking wwat sommige fokkers doen om een extra boost te verkrijgen. Het tijdstip van dekken/vaccineren is nog nooit vlak bij elkaar gevallen, maar ik zou zelf liever niet pal voor de dekking laten vaccineren, daar zou ik toch minimaal een maand tussen laten zitten.
Door arenda
#1058028
Wat versta jij onder het zuinige schema, Angelique, als ik dat mag vragen? En ze is nog niet loops, de laatste keer was mei, dus heb denk ik nog wel zeker tot november, waarschijnlijk december.
#1058040
ik laat wel enten voor de loopsheid.
maar ja die van mij krijgen verder dus ook alleen puppen enting en jaarenting.
en ze worden dan rond 4 jaar ong gedekt.
mijn puppen krijgen dan rond 7,5 week de eerste enting.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1058134
arenda schreef: Wat versta jij onder het zuinige schema, Angelique, als ik dat mag vragen? En ze is nog niet loops, de laatste keer was mei, dus heb denk ik nog wel zeker tot november, waarschijnlijk december.
Klein coctailtje om de drie jaar zonder kennelhoest. Weil was bij het laatste nest ook iets van 2 jaar geleden, maar officieel moet je die dus ieder jaar doen.

Maar als jouw teefje 2 jaar geleden volledig gevaccineerd is dan zou je eventueel Weil kunnen geven, maar meer is niet nodig.
Door crutz
#1058177
ent hier weil niet en de rest eens in de 3 jaar, rabies en de kleine cocktail dan dus, alleen beide niet in het zelfde jaar....en ook niet net voor een dekking of tijdens de dracht, als het al zo uit zou komen dan gaat ze mee met de puppen....dus met 6,5 wk...
Door arenda
#1058233
Waarom de ene wel Weil en de andere juist niet?
Ik maak me in elk geval niet meer zo druk erom, dat er nog ff vlugvlug een enting moet gebeuren... maar het is de macht der gewoonte toch he die er weer doorheen gaat sijpelen....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1058277
arenda schreef: Waarom de ene wel Weil en de andere juist niet?
Ik maak me in elk geval niet meer zo druk erom, dat er nog ff vlugvlug een enting moet gebeuren... maar het is de macht der gewoonte toch he die er weer doorheen gaat sijpelen....
Of je wel of niet Weil ent is een beslissing die je maakt op het risico. Dat is dus ieder voor zich.
Door vagebond
#1059013
Mabiche wordt binnenkort loops, ze is 3 jaar geleden voor het laatst geent. Ik heb haar voor de zekerheid laten titeren. Je wilt toch wel dat de puppies voldoende beschermd zijn toch?
Ooit in het verleden is een teefje geent, toen ze net gedekt was. Kon wel volgens de da. Het is ook goed gegaan, maar ik heb t er niet zo op.
Door mariska2
#1066965
misschien een rare vraag maar waarom bijna nooit enten?????

wij enten onze honde ieder jaar en als er 1 dragend is de laatste 2 weken van de dracht

maar nu lees ik hier dat bijna niemand netjes ieder jaar zijn hond ent

nu ben ik nieuwschierig naar de rede hiervan

hoop op antwoord ;)

gr mariska
Door crutz
#1066972
mariska2 schreef: misschien een rare vraag maar waarom bijna nooit enten?????

wij enten onze honde ieder jaar en als er 1 dragend is de laatste 2 weken van de dracht

maar nu lees ik hier dat bijna niemand netjes ieder jaar zijn hond ent

nu ben ik nieuwschierig naar de rede hiervan

hoop op antwoord ;)

gr mariska
de meeste entstoffen zijn tegenwoordig voor 3 jaar geregistreerd, dus is het helemaal niet noodzakelijk om jaarlijks te enten, sterker nog, het is eerder belastend om jaarlijks te enten, omdat overenten ook nadelig is...
#1069601
de meeste dierenartsen weten dat natuurlijk allang.. Snap niet dat je niet bent ingelicht de laatste keer dat je liet enten.. daarnaast zou ik een drachtige teef nooit enten.. ook niet ontwormen, al die rotzooi terwijl er leven in haar groeit.. enten en ontwormen komen voor de dracht of erna..
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door