Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#924364
Sanyo schreef: Ik heb het net zo begrepen als jij, Pauline!
Minimaal 3 maand werkzaam.
Wat ik toen heel opmerkelijk vond bij de lezing, is dat toen er een uitbraak van Weil was, ik meen in de buurt van Nunspeet, dat er zowel de gevaccineerde als de niet gevaccineerde honden ziek werden.
Dan was er mogelijk geen sprake van een uitbraak met de ziekte van Weil. De ziekte van Weil is een besmetting met de Lepto. Icterohaemorrhagia. En wanneer er nou bijv. een uitbraak is van de Lepto grippotyphosa, dan is het natuurlijk logisch dat de niet gevaccineerde als de gevaccineerde honden ziek worden. Want deze lepto bacterie zit niet in het vaccin.
Door dogsunlimited
#924365
Minstens 3 maanden, per hond afhankelijk tot 9 maanden. Dus een hond loopt gegarandeerd 3 maanden onbeschermd rond. Sommige honden langer. Zo heb ik het gisteren begrepen tijdens de lezing.

Ook niet geënte honden lopen hetzelfde risico. Uit onderzoeken naar de Weil-uitbraak in Nunspeet bleek ook een groot percentage wel geënte honden het virus te hebben opgelopen. Dus wat zegt het over gegarandeerde werking? Nul komma nul, wat mij betreft.
Het risico ze extra vol te spuiten en daardoor blijvend nare ziektes op te lopen, houdt mij tegen om ooit nog met Lepto te enten.
Door dogsunlimited
#924366
Lizzy schreef: Dan was er mogelijk geen sprake van een uitbraak met de ziekte van Weil. De ziekte van Weil is een besmetting met de Lepto. Icterohaemorrhagia. En wanneer er nou bijv. een uitbraak is van de Lepto grippotyphosa, dan is het natuurlijk logisch dat de niet gevaccineerde als de gevaccineerde honden ziek worden. Want deze lepto bacterie zit niet in het vaccin.

Volgens mij vertelde Tannetje dat dat niet bekend was. Daar is niet op gezocht welke bacterie het precies was. Ook zo lekker dubieus trouwens.
Door Lizzy
#924367
SandraH schreef: Volgens mij vertelde Tannetje dat dat niet bekend was. Daar is niet op gezocht welke bacterie het precies was. Ook zo lekker dubieus trouwens.
En dus kun je dit niet zeggen:
Ook niet geënte honden lopen hetzelfde risico. Uit onderzoeken naar de Weil-uitbraak in Nunspeet bleek ook een groot percentage wel geënte honden het virus te hebben opgelopen.
Door Lizzy
#924368
Kijk, dit zijn de verschillende L. interrogans bacterieen:

Autumnalis
Ballum
Bataviae
Canicola
Celledoni
Cynopteri
Djasiman
Grippotyphosa
Hebdomadis
Icterohaemorrhagiae
Javanica
Louisiana
Lyme
Manhao
Mini
Panama
Pomona
Pyrogenes
Ranarum
Sarmin
Sejroe
Shermani
Tarassovi

De Icterohaemorrhagiae veroorzaakt de ziekte van Weil (daarom heet het vaccin het LEPTO vaccin en niet het ziekte van Weil vaccin).

En voor de vetgedrukte: daar vaccineren we voor met de lepto enting. De Canicola komt het meest voor omdat deze door de urine van honden verspreid wordt en de Icterohaemorrhagiae komt het meest voor EN is het dodelijkst (deze wordt verspreid via de urine van ratten). Als een groep honden dus een besmetting oploopt met de Pomona: dan worden zowel gevaccineerde als ongevaccineerde honden ziek. Dat lijkt me nogal logisch. Wordt er een groep honden met de Icterohaemorrhagiae besmet, dan worden de gevaccineerde honden mogelijk ook ziek maar gaan, in tegenstelling tot ongevaccineerde honden, meestal niet dood.
Door dogsunlimited
#924372
Lizzy schreef: Kijk, dit zijn de verschillende L. interrogans bacterieen:

Autumnalis
Ballum
Bataviae
Canicola
Celledoni
Cynopteri
Djasiman
Grippotyphosa
Hebdomadis
Icterohaemorrhagiae
Javanica
Louisiana
Lyme
Manhao
Mini
Panama
Pomona
Pyrogenes
Ranarum
Sarmin
Sejroe
Shermani
Tarassovi

De Icterohaemorrhagiae veroorzaakt de ziekte van Weil (daarom heet het vaccin het LEPTO vaccin en niet het ziekte van Weil vaccin).

En voor de vetgedrukte: daar vaccineren we voor met de lepto enting. De Canicola komt het meest voor omdat deze door de urine van honden verspreid wordt en de Icterohaemorrhagiae komt het meest voor EN is het dodelijkst (deze wordt verspreid via de urine van ratten). Als een groep honden dus een besmetting oploopt met de Pomona: dan worden zowel gevaccineerde als ongevaccineerde honden ziek. Dat lijkt me nogal logisch. Wordt er een groep honden met de Icterohaemorrhagiae besmet, dan worden de gevaccineerde honden mogelijk ook ziek maar gaan, in tegenstelling tot ongevaccineerde honden, meestal niet dood.
Dat heb ik toch niet helemaal zo begrepen uit Tannetje d'r verhaal, hoor.
Ook niet uit die van Dodds trouwens. Het risico blijft gelijk, gevaccineerd of ongevaccineerd. En is te behandelen met AB als je snel genoeg de symptomen bekend. Het leidt dus niet altijd tot de dood, als je er snel genoeg bij bent.

Misschien kan Tannetje dit zelf nog eens duidelijk uiteen zetten?
Door conleeuw
#924374
Lizzy schreef: Wordt er een groep honden met de Icterohaemorrhagiae besmet, dan worden de gevaccineerde honden mogelijk ook ziek maar gaan, in tegenstelling tot ongevaccineerde honden, meestal niet dood.
en dat is de enige reden waarom ik twijfel over enten of niet tegen lepto :-\
Door Lizzy
#924376
SandraH schreef: Dat heb ik toch niet helemaal zo begrepen uit Tannetje d'r verhaal, hoor.
Ook niet uit die van Dodds trouwens. Het risico blijft gelijk, gevaccineerd of ongevaccineerd. En is te behandelen met AB als je snel genoeg de symptomen bekend. Het leidt dus niet altijd tot de dood, als je er snel genoeg bij bent.
Hoe heb jij het dan uit Tannetje en Dodds d'r verhaal begrepen, want daar ben ik wel benieuwd naar. Een besmetting met de lepto Icterohaemorrhagiae kan zo snel verlopen dat je met een aabeetje wel te laat kunt zijn hoor. Hoeft niet. Kan wel. Het is gewoon de dodelijkste besmetting, ziekte van Weil. Da's ook degene waar nog wel eens wat mensen aan overlijden, per jaar. Ik heb het dan wel over NL/Europa, heb ik het NIET over de States want daar komen andere serovars vaker voor!!! In het Lepto vaccin in de States zit inmiddels ook al de Pomona en de Grippotyphosa (zeg ik even uit mijn hoofd) omdat deze serovars daar inmiddels ook steeds vaker voorkomen.

Overigens, begrijp me goed, ik vaccineer ook niet tegen Lepto.
Door Lizzy
#924378
The Current Leptospirosis Vaccine

Recent serological studies on wildlife and domestic dogs suggests that L. grippotyphosa and L. pomona have replaced L. icterohaemorrhagiae and L. canicola as the prevalent serovars responsible for Leptospirosis in the United States today. As such, current commercial vaccines, which protect against the formerly prevalent serovars, would not be effective at providing immunity against Leptospirosis caused by L. grippotyphosa and L. pomona. For this reason, there has been some conjecture that current commercial vaccines should be considered obsolete for protecting against Leptospirosis. There are several factors that should be considered prior to drawing this conclusion. First, Leptospirosis vaccines, as mentioned above, protect against clinical disease but do not prevent subclinical infection to a "carrier" state. That is, a dog that is annually vaccinated may harbor infectious organisms of L. icterohaemorrhagiae or L. canicola which will pose a risk of contagion to dogs that are not vaccinated or in which vaccination for these serovars has been discontinued. Without serological testing, low clinical incidence of these formerly prevalent serovars may be a result of the currently large population of vaccinated dogs. If this is the case, discontinuing administration of the current Leptospirosis vaccine may result in a resurgence of clinical disease. Furthermore, it is important to note that samples from these studies are not necessarily representative of all regions of the US.

When all the facts are considered, these findings do not necessarily suggest that L. icterohaemorrhagiae and L. canicola no longer pose a threat to dogs. Rather, this information should be taken into consideration when determining potential risk of infection in dogs that may be candidates for side effects associated with vaccine-reaction. Leptospirosis-containing vaccines are associated with a higher risk for side effects, particularly, anaphylactic reactions (see Canine Anaphylaxis). Taken together, benefits of vaccinating dogs, who live in areas where icterohaemorrhagiae and canicola incidence is low and who may have a higher predisposition for vaccine side effects with current Leptospirosis inoculants (see Vaccines, Infectious Diseases and the Canine Immune System), may not outweigh risks of vaccine reaction.



New Leptospirosis Vaccine Immunizes Against L. grippotyphosa and L. pomona

Fort Dodge now offers the Duramune Leptospirosis vaccine that immunizes against L. grippotyphosa and L. pomona serovars as well as L. icterohaemorrhagiae and L. canicola . This vaccine has been formulated through the new subunit technology that uses only the antigen component of the organism (that will produce an immune response) instead of the entire organism. As such, subunit vaccines greatly reduce vaccine side-effects that occur with higher incidence with bacterin-based vaccines while providing durable protection from the disease.
Door Lizzy
#924387
conleeuw schreef: en dat is de enige reden waarom ik twijfel over enten of niet tegen lepto :-\
En ik twijfel daar ook ieder jaar weer over. Tot nu toe heb ik besloten om niet te vaccineren tegen Lepto. Hoewel Linga als pup op 16 en op 19 weken het vaccin heeft gehad. Daarna niet meer. Brutus en Pinkel laat ik niet meer vaccineren (zij reageren echt niet goed op de enting). Misschien dat ik Linga wel weer laat vaccineren. Zoals gezegd, ik twijfel ieder jaar weer...
Door dogsunlimited
#924396
Lizzy schreef: Hoe heb jij het dan uit Tannetje en Dodds d'r verhaal begrepen, want daar ben ik wel benieuwd naar. Een besmetting met de lepto Icterohaemorrhagiae kan zo snel verlopen dat je met een aabeetje wel te laat kunt zijn hoor. Hoeft niet. Kan wel. Het is gewoon de dodelijkste besmetting, ziekte van Weil. Da's ook degene waar nog wel eens wat mensen aan overlijden, per jaar. Ik heb het dan wel over NL/Europa, heb ik het NIET over de States want daar komen andere serovars vaker voor!!! In het Lepto vaccin in de States zit inmiddels ook al de Pomona en de Grippotyphosa (zeg ik even uit mijn hoofd) omdat deze serovars daar inmiddels ook steeds vaker voorkomen.

Overigens, begrijp me goed, ik vaccineer ook niet tegen Lepto.
Je hond kan het overleven, maar wel met blijvende nier- en leverschade. Of je daar zo blij mee moet zijn is een tweede.
Het gaat niet om wel of niet dood gaan, dat is duidelijk dat de 2 leptobacteriën die niet in het vaccin zitten dat hier wel veroorzaken. Maar voor gevaccineerde of ongevaccineerde honden blijft het risico gelijk. Het is niet zo dat jouw gevaccineerde hond blijvend beschermd is met het vaccin, dus als de doodmakende bacterie aanwezig is dan is het risico voor zowel gevaccineerd als ongevaccineerd net zo groot. Dat bedoelde ik er mee te zeggen en maakte mijn beslissing Whooper daardoor ook niet te enten iets draaglijker. Want stel dat Stanley het oploopt, dan is Whooper uit mijn roedel automatisch ook de ***, gevaccineerd of niet want zo besmettelijk schijnt dat te zijn.
Door Lizzy
#924404
SandraH schreef: Je hond kan het overleven, maar wel met blijvende nier- en leverschade. Of je daar zo blij mee moet zijn is een tweede.
Het gaat niet om wel of niet dood gaan, dat is duidelijk dat de 2 leptobacteriën die niet in het vaccin zitten dat hier wel veroorzaken. Maar voor gevaccineerde of ongevaccineerde honden blijft het risico gelijk. Het is niet zo dat jouw gevaccineerde hond blijvend beschermd is met het vaccin, dus als de doodmakende bacterie aanwezig is dan is het risico voor zowel gevaccineerd als ongevaccineerd net zo groot. Dat bedoelde ik er mee te zeggen en maakte mijn beslissing Whooper daardoor ook niet te enten iets draaglijker. Want stel dat Stanley het oploopt, dan is Whooper uit mijn roedel automatisch ook de ***, gevaccineerd of niet want zo besmettelijk schijnt dat te zijn.
Je hond kan het overleven. Hij kan er ook direct aan dood gaan. En of je inderdaad met nier/leverbeschadigingen blij moet zijn....

Ik snap alleen niet wat je met de rest probeert uit te leggen, sorry :-[
Door conleeuw
#924405
Lizzy schreef: En ik twijfel daar ook ieder jaar weer over. Tot nu toe heb ik besloten om niet te vaccineren tegen Lepto. Hoewel Linga als pup op 16 en op 19 weken het vaccin heeft gehad. Daarna niet meer. Brutus en Pinkel laat ik niet meer vaccineren (zij reageren echt niet goed op de enting). Misschien dat ik Linga wel weer laat vaccineren. Zoals gezegd, ik twijfel ieder jaar weer...
blij dat ik niet de enige twijfelaar ben, kijk, als mijn honden niet goed reageerde op de entingen was de besluit mischien makkelijker :-\ tot nu blijf ik twijfelen, vorig jaar niet geent en nu zie ik toch weer, jazz is sinds gister avond niet lekker, dat knaagt toch aan mij :(
Gebruikersavatar
Door Hitam
#924440
Het is niet zo dat het risico voor gevaccineerde honden even groot is als voor niet-gevaccineerde honden. Gevaccineerde honden hebben minder kans op een van de leptosirose vormen waar ze voor geënt zijn. Alleen hoe lang dat is?
En in landen als Duitsland en Italië worden inmiddels ook andere soorten lepto gevonden als waar wij voor enten. Dus het zou in Nederland ook zo kunnen zijn/komen.
Door Lizzy
#924444
Hitam schreef: Het is niet zo dat het risico voor gevaccineerde honden even groot is als voor niet-gevaccineerde honden. Gevaccineerde honden hebben minder kans op een van de leptosirose vormen waar ze voor geënt zijn. Alleen hoe lang dat is?
En in landen als Duitsland en Italië worden inmiddels ook andere soorten lepto gevonden als waar wij voor enten. Dus het zou in Nederland ook zo kunnen zijn/komen.
Ik heb toch nog wel een dermate groot vertrouwen in bedrijven als Intervet dat ze het vaccin wel aan gaan passen. Dat hebben ze in de States ook gedaan, dus waarom zouden ze dat hier niet doen?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door